Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.
Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.
Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?
Tommie van Odido5 maanden geleden
Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.
Powerflip
Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
Wacht minimaal 10 seconden
Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
Controleer of de verbinding stabiel is.
Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 moet je hebben, voor wat het waard is bij mij zijn de spikes compleet weg na de update en heb de router die ik gehaald had ook teruggestuurd. Je moet even @Tommie van Odido vragen of hij de update naar je kan pushen.
Ik heb hetzelfde probleem >.<! Ik ben laatst overgestapt van DSL naar glasvezel omdat ik veel problemen had met DSL sinds een paar weken..
Nu exact hetzelfde als alle anderen hier:
Constant packet loss in MW3
In World of Warcraft zie ik telkens iedereen moonwalken voor 10 seconden vervolgens zie ik alles gebeuren wat in de afgelopen 10 seconden gebeurt maar dan in 1 seconden wat resulteert in een death.. Ik zit zelf op cutting edge Mythic raiding maar kan dit dus niet meer doen. Even simpel gezegd ben ik Healer, als ik doodben gaat vrij waarschijnlijk de hele groep van 20 dood.
Ik zal nog een reboot proberen.. maar gezien een flink aantal mensen dat er een router tussen gezet heeft en het daarmee opgelost is zou je toch als Odido eens achter je oren moet krabben of het niet aan Zyxel ligt…
Zowel DNS connect als HTTPS als PIng laten zien dat er nog geregeld 500ms repsonstijden zijn. Komend weekend ga ik de zyxel ertussen uit halen, kijken of dat verschil maakt.
mtr geeft toch nog wel wat drop op de bekende 10.226.4.6:
Packet loss op een tussen liggende hop is geen probleem, zodra het maar niet gebeurd op de eind bestemming.
De tussenliggende hops zijn routers onderweg, deze zijn bedoeld om het verkeer te routeren naar de eind bestemming. Dit gebeurd op een ander deel van de hardware dan bijvoorbeeld reageren op ICMP van de mtr.
Reageren op ICMP gebeurd in de control plane van de router, waar internet verkeer verwerken/forwarden gebeurd op de data plane. De control plane heeft een hele lage prio, de meeste recourse gaan naar de data plane om al het internet verkeer te verwerken, hierdoor kan het zijn dat je packet loss ziet naar de router zelf maar dat is geen probleem.
Vergelijk het met dat iemand niet antwoord op je mail, maar het wel doorstuurd naar de volgende persoon.
@Tommie van Odido Aha, ik had net al een hick-up en zie nu dat er inderdaad een nieuwe firmware versie staat. Mijn Unifi doet geen speedtest, maar wel mijn OpenHab domotica systeem (elke 30min).
Ik zal even kijken of ik vanavond de zyxel ertussenuit kan halen. Dit is het redelijk stabiele beeld sinds 10 uur (toen was internet even weg):
Hey @emilimeters, we hebben de nieuwe firmware (B10) naar het modem gepushed voor de zekerheid. Zou je onze test willen uitvoeren met alleen het Zyxel modem aangesloten, dus ONT → Zyxel → PC/Laptop bedraad?
Ook ben ik benieuwd naar de resultaten als je alleen je Unifi hebt aangesloten, dus → ONT → Unifi → PC/Laptop bedraad. Ik zie dat het voornamelijk om 12:00 en 00:00 gebeurd, Unifi modems hebben een ingebouwde speedtest die elke 12 uur de lijn vol trekt, die kan ook voor de problemen zorgen. Kan je controleren of deze uit staat?
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.
En nu? @Tommie van Odido@Teresa van Odido
Ze zijn wel grappig… ik ga pas de zyxel weer aansluiten als ik 10 andere voor mij heb gezien die zeggen alles werkt weer. En dan nog even babbelen met odido zelf voor compensatie aangezien ik dus vanaf oktober 2023 geen goed gebruik heb kunnen maken van het internet…
Ach, ik heb al op pagina 4 gezegd dat die T-56 crap is en dat willen ze blijkbaar niet lezen. Zelf heb ik deze nu in de kast gegooid en terug gezet naar fabrieksinstellingen en maak gebruik van mijn Netgear Orbi en ben sinds dien probleemloos aan het gamen.
@Teresa van Odido en @Tommie van Odido hebben daar helemaal niet meer op gereageerd terwijl ik ook flinke kosten en frustratie heb opgelopen omdat ik sinds aug 23 tegen problemen aanliep met zowel internet als met TV. (waarschijnlijk omdat ik niet zo aardig was maar wat verwacht je als je al zo lang tegen een muur aanloopt van afschuiven e.d.)
Ik vind dat dit soort dingen helemaal niet op een forum uitgevochten moet worden (want zo voelt het bij mij in ieder geval) maar dat mensen met voldoende kennis in dienst van Odido zelf opgelost zou moeten worden.
Maar als je internet problemen ondervind komt Guidion als externe partij die ingehuurd is door Odido voor het netwerk maar ook deze partij gebruikt weer ZZP-ers om mensen de nieuwe aansluitingen te doen.
Het is dus een wirwar van schakels waar je doorheen moet en iedereen wijst naar elkaar en er komt dus heel moeilijk een oplossing.
Dat is nu de werkwijze van Odido in mijn ogen. Als ik van te voren had geweten dat Odido Mobiel en Odido Internet/TV blijkbaar gescheiden zijn van elkaar dan was ik niet overgestapt van KPN internet/TV naar Odido Internet/TV want met mijn mobiele abonnement heb ik nog nooit een lang probleem ondervonden zoals ik nu met internet/TV wel ondervind.
Dus ik hoop dat Odido zelf contact opneemt voor eventuele compensatie maar ik verwacht er niet te veel meer van.
Ik heb zelf geen spikes meer gehad, dat is al 3 dagen zo. Gamen gaat soepeloos, ping tests van 1000 pings komen max uit op 15ms.. Raarr dat jij wel nog er last van hebt.
Normaal was het in 200 pings wel minimaal 4x raak en dan naar 500 ms.
Zijn er al andere gebruikers die de T56 weer hebben aangesloten en getest? Wat zijn jullie bevindingen? Hier ging het vrijdagavond goed. Zaterdag merkte ik weer haperingen en heb pingplotter een paar keer aangezet.
Vandaag ook weer hetzelfde als gister.
De frequentie lijkt wel te zijn afgenomen in vergelijking met voorheen.
Vanmiddag komt er een nieuwe Netgear router, ben van plan om die eens een aantal dagen te testen.
Ik lees net in een ander topic dat @Sven-Odido bezig is met het testen van een mogelijke fix. Hopelijk geeft het snel een oplossing want net als bij andere zit ook ik al maanden met een instabiele internetverbinding.
Goed nieuws op de valreep van de dag! We hebben zojuist een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken 🙂. We zijn enorm benieuwd naar jullie ervaringen gedurende het weekend!
Ik lees net in een ander topic dat @Sven-Odido bezig is met het testen van een mogelijke fix. Hopelijk geeft het snel een oplossing want net als bij andere zit ook ik al maanden met een instabiele internetverbinding.
Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?
Hallo @Tommie van Odido , het zijn nog steeds meerdere spikes in een tijdsbestek van 10minuten. Precies zoals het voorheen ook was.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat er niks gedaan word met de bevindingen van klanten hier op t forum. Iedereen die dit probleem ervaart en een ander merk router plaatst, heeft geen last meer van ping spikes. Zo heb ik zelf een Netgear R7000 geprobeerd ipv de T56 en ook hier zijn de spikes dan verleden tijd. Ik heb dit eerder al gepost inclusief screenshots van de testresultaten. Dus aanpassingen in de wijkcentrale hadden niet gehoeven. Dit had de technische afdeling van Odido ook kunnen zien als ze hier eens mee zouden kijken naar onze testresultaten/bevindingen.
Ik heb al meerdere keren gevraagd om eens een T54 of T75 te testen ipv de T56 maar dit word elke keer genegeerd. Dit is misschien geen echte oplossing en eerder een workaround maar ja als het werkt, werkt het.
Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?
En hoe zit het met de rest van ons? Ik heb nu al bijna 2 weken geen terugkoppeling meer gehad nadat er een “melding” was gemaakt. Uberhaupt de binnen 3 werkdagen ontvang je een reactie is niet gelukt.
Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?
Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.
En nu? @Tommie van Odido@Teresa van Odido
Ze zijn wel grappig… ik ga pas de zyxel weer aansluiten als ik 10 andere voor mij heb gezien die zeggen alles werkt weer. En dan nog even babbelen met odido zelf voor compensatie aangezien ik dus vanaf oktober 2023 geen goed gebruik heb kunnen maken van het internet…
Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.
Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?
Normaliter ga je naar asusrouter.com and dan kom je er vanzelf. Maar hij werkte nu niet, terwijl ik wel netwerk verbinding had, Wellicht even met nerwerkkabel proberen inderdaad.
Ben wat aan het vogelen geweest met een normale wifi verbinding en een 5G omdat mijn tv de router niet zichtbaar had.
Toch wel fijn zo’n provider waar je zelf aan de slag moet.
Je moet ten alle tijden een netwerkkabel hebben aangesloten hebben op je router welke je vervangt voor je zyxel wil je die instellen met vlan 300 :-). Heb je geen netwerkkabel aangesloten en probeer je via wifi binnen te komen dan zul je niks zien. Ik had dat namelijk ook dat ik niet in mijn router kon, maar dat lag dus aan het feit dat ik geen netwerkkabel in de laptop had zitten die met mijn router was verbonden.
Zodra je de vlan 300 heb ingesteld op je andere router kan je dus weer via wifi je router benaderen.
Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?
Normaliter ga je naar asusrouter.com and dan kom je er vanzelf. Maar hij werkte nu niet, terwijl ik wel netwerk verbinding had, Wellicht even met nerwerkkabel proberen inderdaad.
Ben wat aan het vogelen geweest met een normale wifi verbinding en een 5G omdat mijn tv de router niet zichtbaar had.
Toch wel fijn zo’n provider waar je zelf aan de slag moet.
Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.