Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 5019 Bekeken


Toon eerste reactie

165 reacties

Reputatie 2

Ga het vanavond eens proberen. Had het van het weekend gedaan, had wel netwerk verbinding maar mijn router kwam ik niet in met de standaard link om in te loggen.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Zyxel eraf halen, andere router (welke vlan300 ondersteunt) aansluiten.
Laptop/computer aan de router hangen, inloggen op de router, vlan 300 instellen en voila je hebt internet.

Dit heb ik zo gedaan bij mijn netgear.

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Denk dat ik mijn oude router er eens op ga zetten, want ik word gek ;-)

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Dit is gewoon een fritzbox, bij instellen gewoon WAN gekozen en de zyxel eruit gehaald dan werkte het gewoon.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Reputatie 2

@Tommie van Odido Hi Tommie.

Was even benieuwd of er iets van nieuwe info is. Ik zie nog altijd een groeiend aantal meldingen betreft het package/jitter issue. Een monteur langs sturen is in ieder geval een oplossing daar ik meerdere meldingen zie waarbij de monteur concludeert dat het niet aan de thuis situatie ligt.

Voor mij is op 29 januari een zaak aangemaakt waarbij binnen 3 werkdagen een reactie zou komen. 

Inmiddels zit ik, en waarschijnlijk de anderen hier, op werkdag 6 zonder reactie.

 

Snap dat het wellicht moeilijk op te lossen is, maar mijn geduld raakt wel op. Buiten het feit dat gamen moeizaam is (lees lag spikes, package loss en disconnects) kan ik ook niet fatsoenlijk tv kijken.

Het is alsof ik naar een illegale stream kijk met flitsende zwarte balken langs de zijkanten van mijn beeld, slechte kwaliteit (router krijgt geen fatsoenlijke snelheid over WiFi naar TV over een afstand van nog geen 5 meter) en haperingen in beeld en geluid.

Wil jullie echt de tijd gunnen het een en ander op te lossen maar ik raak het vertrouwen hier wel in kwijt.

 

Eerlijk gezegd neig ik naar opzegging van het contract, ik neem aan dat dit kostenloos kan?

Op synology kan best veel, je zou eens moeten kijken of daar ook iets van een performance app op beschikbaar is. Als ik even snel zoek, dan kun je Grafana ook op Synology draaien.

Gevonden en gelukt om te installeren. Dank! Nu nog op zoek naar het betreffende dashboard dat jij ook gebruikt.

Reputatie 2

Hey @pockeyhock, ik ben op dit moment zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen voor een grondig onderzoek. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk een klap op geven! 

Neem je dan ook gelijk alles mee met de mensen waaronder mijzelf die hun eigen router nu hebben geplaatst ipv de t-56 en GEEN last meer hebben van de latency spikes? We zitten al maaaaaanden te wachten op een fix, en nu is er zo iets simpels (lees : een andere router plaatsen) wat het hele probleem oplost.

Reputatie 3

@Tommie van Odido  ik ben wel benieuwd of jullie kunnen naspelen wat hier op de community als oplossing blijkbaar werkt. Even de zyxel vervangen door een andere router en blijkbaar is het opgelost. Om dat na te spelen moet niet heel veel tijd kosten en daarmee kun je dan weer data verzamelen voor een oplossing.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @pockeyhock, ik ben op dit moment zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen voor een grondig onderzoek. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk een klap op geven! 

Reputatie 2

@Tommie van Odido @Teresa van Odido Kan er een uitgebreide interne onderzoek worden gestart door de technische dienst naar waarom ded  de T-56 zo spiket? Het lijkt dus echt wel aan de T-56 te liggen. Zie topic. Ik ga me eens is ook verdiepen in welke router ik moet halen.

Reputatie 1

I believe it’s safe to say that Odido needs to have a look what their custom firmware package for this  Zyxel EX5601 (which is the base for the T-56) is doing. It doesn’t appear that Odido is willing to give the console login for this device to we can have a look. So I hope they will do a deep dive and speak to whom ever created this customization of the Zyxel firmware, and correct whatever bug they introduced. 

I don't think they will unlock the T56. A quick firmware update with the problem fixed would be nice, though.

After 4 months of ‘helpdesk misery’, frustation and an unplayable connection, i'm glad to see that the connection is good with an old Netgear router installed. I don't want this as a permanent solution, but for now i can at least enjoy online gaming again.

 

 @Chapeaubas92 hier gaat het na 1,5 dag testen met een R7000 ook nog steeds goed.

 

 

Reputatie 2

@pockeyhock @Tommie van Odido kijken jullie mee :-).

Ik heb de zyxel voor mijn netgear R8000 nighthawk x6 verwisseld en heb nu al een half uur lang geen latency spikes.

Ook even een 1.1.1.1 ping test gedaan en dit is het resultaat. 
Ja deze netgear heeft geen wifi 6 en is wat minder snel dan de zyxel maar ik kan nu dus normaal gamen.
Ik denk dus dat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat ze Zyxel t-56 een fout heeft in de firmware/hardware waardoor wij last krijgen van de random latency spikes. 
Hebben jullie hier al een antwoord op gevonden?

 

 

Reputatie 1

I believe it’s safe to say that Odido needs to have a look what their custom firmware package for this  Zyxel EX5601 (which is the base for the T-56) is doing. It doesn’t appear that Odido is willing to give the console login for this device to we can have a look. So I hope they will do a deep dive and speak to whom ever created this customization of the Zyxel firmware, and correct whatever bug they introduced. 

 

 

Ik heb deze how-to gevolgd en de Odido router weggehaald en de netgear er voor in de plaats gezet en al een paar uur geen enkele disconnect, packet loss of jitter symbooltjes in beeld gehad tijdens het gamen dus het probleem lijkt voor mij opgelost. Lijkt toch dat de router van Odido het probleem is.

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Ja die kan je gebruiken in plaats van de Odido router. Ik gebruik nu het kleine broertje van jou router, de R7000 en de X6 is een R8000.

Ik weet niet of de interface hetzelfde is maar waarschijnlijk kan je deze handleiding volgen → 

 

Bedankt! Ik heb geen flauw idee wat ik moet doen maar ik ga het gewoon proberen, hopelijk ben ik dan van die vervelende ping spikes af. 

Reputatie 1

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Ja die kan je gebruiken in plaats van de Odido router. Ik gebruik nu het kleine broertje van jou router, de R7000 en de X6 is een R8000.

Ik weet niet of de interface hetzelfde is maar waarschijnlijk kan je deze handleiding volgen → 

 

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Reputatie 3

 

Voor wat betreft VLAN300 instellen zie ik dat pfSense dat heel anders doet. Ik krijg in pfSense dan namelijk een tweede (virtuele) netwerk interface waar VLAN300 verkeer op/af komt. De WAN poort is nog steeds actief met een 192.168.10.x (static) IP voor de ONT zonder VLAN. Op de virtuele interface kan ik dan een virtuele gateway aanmaken die als DHCP client een IP van Odido krijgt. Daarna moet ik de routing wijzigen naar die virtuele gateway zodat al mijn internet verkeer via die virtuele gateway gaat (ipv van de fysieke WAN poort, want die heeft geen VLAN tag).

 

dat geeft de burger moed.

Als je VLAN 300 instelt, gaat TV kijken dan ook goed via de TV Box als die op de eigen router zit? Of moet je nog iets meer doen?

Reputatie 1

Goedemorgen,

Aangezien mijn vermoeden nog steeds is dat de T56 de oorzaak is van het probleem ben ik deze ochtend toch nog maar weer wat dingen gaan testen. Via het programma pingplotter, 3 tests uitgevoerd naar 1.1.1.1 , de world of tanks server en de iracing server. 

 

Hierna heb ik de Netgear R7000 router, die wij in de woonkamer hebben hangen, maar van de muur geschroefd en in de meterkast geïnstalleerd in plaats van de T56. Factory reset gedaan en de router ingesteld op VLAN 300.

 

Nu durf ik toch wel met zekerheid te zeggen dat de T56 van Odido de veroorzaker is van de ping spikes. Lijkt me toch duidelijk genoeg. En nee, het was niet de Netgear R7000 die storing veroorzaakt op de T56 omdat ik de eerste 2 maanden van mijn Odido abonnement deze nog aan de Ziggo modem had hangen. Zou je mij een t54 of t75 willen toesturen om te testen? @Tommie van Odido 

Ik zal dit weekend wat gaan gamen via de Netgear router om te zien of alle haperingen/freezes/disconnects weg blijven. Gezien de testresultaten weet ik het antwoord eigenlijk al, maar ik zal mijn bevindingen hier weer delen.

 

Reputatie 1

Ik kan ook bevestigen dat sinds wissel van T-56 naar eigen router, dat de pingspikes weg zijn. Sterker nog.. als ik de T-56 router op LAN IP ping, met of zonder WAN kabel, zie ik alsnog deze ping spikes langskomen. Het probleem zit dus echt in die router zelf. Ik denk dat er weinig structureel mis is op het Odido netwerk hierin.

Pings van tussenliggende switches analyseren heeft m.i. weinig zin. Dat zullen meestal wel layer-3 switches zijn waarbij alle verkeer afhandeling in hardware gebeurd. Dat in tegenstelling tot veel thuisrouters die deel van afhandeling in software nog moeten doen (vandaar ook de ping spikes door firmware problemen).

Het IP wat je ziet van zo’n L3 switch kan slechts een management interface o.i.d. zijn die relatief traag werkt, maar waar je niets mee van doen hebt. Er komt geen productie verkeer langs. Een tweede hint is dat gedurende de route, de ping tijden ongelijkmatig oplopen.. dat suggereert mij dat je iets anders meet.

Nu ben ik geen netwerk engineer, dus ik kan er naast zitten.. maar dit is wat ik gezien heb nadat ik voor mijn werk een custom ethernet switch moest ontwerpen (elektronica design).

Voor wat betreft VLAN300 instellen zie ik dat pfSense dat heel anders doet. Ik krijg in pfSense dan namelijk een tweede (virtuele) netwerk interface waar VLAN300 verkeer op/af komt. De WAN poort is nog steeds actief met een 192.168.10.x (static) IP voor de ONT zonder VLAN. Op de virtuele interface kan ik dan een virtuele gateway aanmaken die als DHCP client een IP van Odido krijgt. Daarna moet ik de routing wijzigen naar die virtuele gateway zodat al mijn internet verkeer via die virtuele gateway gaat (ipv van de fysieke WAN poort, want die heeft geen VLAN tag).

 

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

 

Reputatie 3

dhcp voor het wan interface aanstaan? 

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

moet je eerst niet je router bij odido registreren als je gebruik wil maken van een eigen router?

@Tommie van Odido weet jij hier iets meer over? Zo ver ik heb gelezen hoeft dit toch niet? Alleen de router instellen op vlan 300 en dan zou die het moeten doen?

Bovenstaand klopt

Staat het bij jou zo in de instellingen van je asus router? Dan zou het zo ver ik heb gelezen moeten werken.

Reageer