Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 5019 Bekeken


Toon eerste reactie

165 reacties

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Reputatie 6
Badge +2

@emilimeters Goed dat je dit deelt! Wil je mij ook een speedtest sturen? Dan zet ik het gelijk door. 

@Den2 Ik zie dat er al een ticket naar de technische dienst openstaat. Ik heb deze informatie daaraan toegevoegd, dank je wel voor de moeite! 

@ChaosMonkey Dank je wel, ik heb het gelijk doorgezet met jouw bevindingen/opmerkingen! 

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

Reputatie 1

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Ja die kan je gebruiken in plaats van de Odido router. Ik gebruik nu het kleine broertje van jou router, de R7000 en de X6 is een R8000.

Ik weet niet of de interface hetzelfde is maar waarschijnlijk kan je deze handleiding volgen → 

 

Reputatie 1

Zijn er al andere gebruikers die de T56 weer hebben aangesloten en getest? Wat zijn jullie bevindingen? Hier ging het vrijdagavond goed. Zaterdag merkte ik weer haperingen en heb pingplotter  een paar keer aangezet.

 

Vandaag ook weer hetzelfde als gister.

De frequentie lijkt wel te zijn afgenomen in vergelijking met voorheen.

 

Vanmiddag komt er een nieuwe Netgear router, ben van plan om die eens een aantal dagen te testen.

Reputatie 2

Hey @alexsdam, ik heb je wifinetwerk onder de loop genomen en het valt me op dat de meeste apparaten met je 2,4 GHz frequentie verbinden. Hierdoor wordt de frequentie redelijk overbelast, voornamelijk door deze apparaten: 7C:B2:7D:1C:8F:31 & DC:72:23:98:81:F7. Dit zorgt ook voor je lage speedtesten. Om te testen welke snelheid je ontvangt op de 5 GHz frequentie, wil ik je vragen om de frequenties tijdelijk los te koppelen en dan een speedtest doet op de 5 GHz verbinding, dichtbij het modem.

 

Daarnaast ben ik benieuwd naar een bekabelde speedtest. Ben je in staat om deze aan te leveren? 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt.

Dank, moest binnen de modem het easymesh system uitzetten en daarna koppelen aan de 5G.

Zie nu draadloze snelheden van rond de 550mpbs. In ieder geval een stuk sneller.

 

Hierbij een test bedraad direct op de modem:
 

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn PS5 een snelheid van 950mb geef, die ook bedraad is.

Mijn draadloze snelheid is nu veel sneller dan wanneer ik mijn laptop direct bedraad aan de router koppel.


Overigens ligt mijn grootste probleem niet bij snelheid maar bij lag spikes en package loss.
Je collega hierboven gaf aan daar een test op de laten doen door een andere afdeling?

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Ja die kan je gebruiken in plaats van de Odido router. Ik gebruik nu het kleine broertje van jou router, de R7000 en de X6 is een R8000.

Ik weet niet of de interface hetzelfde is maar waarschijnlijk kan je deze handleiding volgen → 

 

Bedankt! Ik heb geen flauw idee wat ik moet doen maar ik ga het gewoon proberen, hopelijk ben ik dan van die vervelende ping spikes af. 

Reputatie 7
Badge +9

Dat ziet er inderdaad beter uit met de Cat6 @alexsdam

Die lag spike is inderdaad frappant. Zou je eens het IP-adres van de server je game willen pingen? Dan kunnen we wellicht zien daar het mis gaat.   

Reputatie 2

Ik heb zelf geen spikes meer gehad, dat is al 3 dagen zo. Gamen gaat soepeloos, ping tests van 1000 pings komen max uit op 15ms.. Raarr dat jij wel nog er last van hebt.

Normaal was het in 200 pings wel minimaal 4x raak en dan naar 500 ms.

Reputatie 1

Hi @Chapeaubas92@pockeyhock@JDieren@hdj1234@alexsdam@Den2 en @ChaosMonkey, zoals Teresa al benoemt heeft zijn er seperate tickets aangemaakt. Daarnaast heb ik jullie samen gebundeld en in één keer intern doorgezet naar ons netwerk-team. Er zal dus grondig onderzoek worden gedaan.

 

Buiten dit om ben ik een grootschalig onderzoek gestart om het euvel van latency, ping en jitter beter en sneller te kunnen oplossen. Weet dat jullie ook hierin meegenomen zullen worden en dat we hier strak op zitten. Ik wil geen loze beloftes doen dat het snel opgelost zal zijn dus die zal ik ook niet maken. Dit blijf en is een lastig issue om op te lossen. Ligt het aan de hardware of gaat er iets mis met de capaciteit? Dat is aan ons en de onderaannemers om te onderzoeken. Hopelijk krijgen we nu een beter beeld van de gehele situatie. Bedankt voor jullie begrip.

   

Dank je Tommie, neem gerust contact op als je extra tests of hertests nodig hebt.

Reputatie 2

Hi @Chapeaubas92@pockeyhock@JDieren@hdj1234@alexsdam@Den2 en @ChaosMonkey, zoals Teresa al benoemt heeft zijn er seperate tickets aangemaakt. Daarnaast heb ik jullie samen gebundeld en in één keer intern doorgezet naar ons netwerk-team. Er zal dus grondig onderzoek worden gedaan.

 

Buiten dit om ben ik een grootschalig onderzoek gestart om het euvel van latency, ping en jitter beter en sneller te kunnen oplossen. Weet dat jullie ook hierin meegenomen zullen worden en dat we hier strak op zitten. Ik wil geen loze beloftes doen dat het snel opgelost zal zijn dus die zal ik ook niet maken. Dit blijf en is een lastig issue om op te lossen. Ligt het aan de hardware of gaat er iets mis met de capaciteit? Dat is aan ons en de onderaannemers om te onderzoeken. Hopelijk krijgen we nu een beter beeld van de gehele situatie. Bedankt voor jullie begrip.

   

Bedankt voor de update :-)!

Reputatie 2

Dat ziet er inderdaad beter uit met de Cat6 @alexsdam

Die lag spike is inderdaad frappant. Zou je eens het IP-adres van de server je game willen pingen? Dan kunnen we wellicht zien daar het mis gaat.   

Ik weet niet hoe ik het IP adres van de gameserver achterhaal, die word naar mijn weten niet openbaar gemaakt.

Heb nu bijvoorbeeld ook een stream aan staan die om de zoveel tijd flink moet bufferen en je dan ook even geen websites kan laden. Dat is dan met een minuutje weer over. Gisteravond rond 23.00 was zelfs streamen via Twitch/Youtube niet te doen.

Het zijn echt spikes waarbij het minuten lang prima gaat en zoals je hierboven ziet ook hele wedstrijden van circa 10 minuten prima. En vervolgens is het wedstrijden afschuwelijk.

 

Jason gaf overigens dit aan:

Ga morgen vragen aan mijn collega of hij een speciaal systeem kan raadplegen waarmee de oorzaak mogelijk getraceerd kan worden. Ik zet dit door voor je!

Is dit dan niet gebeurd?

Reputatie 2

Die collega ben ik @alexsdam, maar die vraag ging over je wifi netwerk. Ik kan niet meteen zien of er ergens een knelpunt zit op het netwerk namelijk. Alles ziet er verder gewoon stabiel uit op mijn lijnmeting. 

Over welke game gaat het? Dan zal ik kijken of ik het IP-adres kan vinden.

 

Hi Tommie,

Heb jij hier nog nieuws op? Anders kan ik de T56 nog vervangen met mijn eigen router om te kijken of dat helpt. Helpt dat niet dan weet ik het ook niet meer.

Lijkt een enorm veel voorkomend probleem, mijn ouders wonen een paar blokken verderop en hebben de zelfde issues voornamelijk met TV. Hier word dan gevraagd om herstart, haperend beeld en soms vaag beeld.

Begin steeds meer het idee te krijgen dat het een congestie probleem is. Bij ons in Schiedam heeft Caiway altijd een alleenrecht gehad. Veel mensen zullen dankzij de kortingsactie overgestapt zijn.

 

Reputatie 3

@emilimeters Goed dat je dit deelt! Wil je mij ook een speedtest sturen? Dan zet ik het gelijk door. 

Hi Teresa,

Hierbij mijn speedtest resultaten. Ik meet elke 30 minuten de speedtest resultaten en kan ze dus ook in een grafiekje zetten. Mocht je ruwe data willen is dat ook geen probleem.

De speedtest wordt uitgevoerd via een ethernet aansluiting op de Zyxel.

Mocht ik verder nog kunnen helpen, geef maar een seintje.

 

 

Reageer