Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 5019 Bekeken


Toon eerste reactie

165 reacties

Reputatie 2

Ook gewoon helemaal geen respons meer.

 

Heb in ieder geval mijn kennissenkring afgeraden over te stappen en komende week ook een kostenloze opzeggen eisen.

Mijn buurjongen en ouders, toevallig binnen de zelfde wijk hebben exact de zelfde issues als ik.

 

Trage instabiele verbinding via draad en wifi. Lag spikes, disconnects.

Haperende tv, vertraagd geluid en slechte kwaliteit beeld (wifi krijgt geen normale kwaliteit verstuurd).

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Reputatie 2

@pockeyhock @alexsdam Ik heb jullie Klantnummers en dit topic opgeslagen in mijn persoonlijke agenda en ik ga hier a.s. maandag direct nogmaals achteraan. Ik wil jullie echt graag helpen, maar op dit moment weet ik niet hoe ik dit voor jullie kan oplossen. 

Oplossing of niet, ik beloof dat ik maandag in ieder geval laat weten hoe het er voor staat. 

Je mag mij er ook bij zetten :-) Loop al vanaf 31-10-2023 met high latency ping spikes…
Alles al geprobeerd met dingen die jullie hebben gevraagd, echter nog altijd problemen.

Reputatie 6
Badge +2

@Chapeaubas92 Goed dat je aan de bel trekt! Wil je ook een bekabelde speedtest en Ping test doen? In mijn bericht hier boven lees je hoe je dit doet. Ik ga er dan gelijk mee aan de slag! 

Reputatie 2

@Tommie van Odido @Teresa van Odido Kan er een uitgebreide interne onderzoek worden gestart door de technische dienst naar waarom ded  de T-56 zo spiket? Het lijkt dus echt wel aan de T-56 te liggen. Zie topic. Ik ga me eens is ook verdiepen in welke router ik moet halen.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Zyxel eraf halen, andere router (welke vlan300 ondersteunt) aansluiten.
Laptop/computer aan de router hangen, inloggen op de router, vlan 300 instellen en voila je hebt internet.

Dit heb ik zo gedaan bij mijn netgear.

Reputatie 3

@emilimeters Super dank je wel! 

Ik wil er gelijk werk van maken, maar op basis van jouw e-mail adres op de Community kan ik geen abonnement vinden. Wil je jouw Klantnummer, wat er uit ziet als ABC12345, toevoegen aan je profiel? Dan ga ik gelijk aan de slag!

@Teresa van Odido done!

Reputatie 2

Ga het vanavond eens proberen. Had het van het weekend gedaan, had wel netwerk verbinding maar mijn router kwam ik niet in met de standaard link om in te loggen.

Reputatie 7
Badge +9

Gaat het tijdens het gamen om een bedrade verbinding of via wifi @d.klokgieter

Reputatie 1

Has there been any progress updates? 

Even though I am using my own router, I still get odd issues with FPS games. Here is an example where I get packet bursts because of this odd route changes that keep happening. 

Even though my hardware won’t block me, and my router isn’t the cause I am still getting issues. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Its_Milan , slim dat je dit met ons deelt; hier moet inderdaad wat aan gedaan worden - helemaal eens! Kun je de instructies die Tommie meestuurde hierboven opvolgen en dan de resultaten met ons delen? Ik ben heel benieuwd hoe dit zicht vertaalt naar de metingen.

Reputatie 6
Badge +2

@pockeyhock Dank je wel, ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst! 

@Chapeaubas92 Even dubbel checken, heb je deze speed/ping test destijds wel bekabeld gemaakt? In dit het geval is, zet ik dit gelijk door en leg ik de huidige situatie uit. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan in ieder geval een recente speed/ping test doen? Ik ga dan gelijk voor je aan de slag! 

@JDieren Goed dat je je aansluit! Ik ben direct het systeem ingedoken en zie dat je al het één en ander hebt besproken met de klantenservice. Mijn collega heeft dit voor je doorgezet naar de technische dienst. Ik heb deze informatie daar nog aan toegevoegd en verwezen naar dit topic. 

Ik hoop van harte dat dit kan worden opgelost, zodat jullie allemaal ongestoord kunnen gamen! 

 

Ervaar je hetzelfde? Doe dan een bekabelde speedtest en Ping test. Het is belangrijk om alleen het Zyxel modem aan te sluiten. Graag ontvang ik de resultaten in dit topic, ik kijk gelijk met je mee! 

De Ping test doe je op de volgende manier: 

Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 

 

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @d.klokgieter, bedankt voor alle testen. Ik heb alles doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen een deskundige blik werpen op jouw verbinding. Hopelijk hebben zij de oplossing! Wordt vervolgd. 

Zoals beloofd mijn reactie aangaande Iracing en eigen modem Netgear Orbi RBK853 ipv de Zyxel T-56.

Vandaag een race gedaan met vol veld en mijn ping tooltje (www.odido.nl als target) de hele race laten doorlopen. Zie hier de resultaten met ping >= 10 ms.

24/01/2024 19:54:58 - 7 ms

24/01/2024 19:57:00 - 10 ms

24/01/2024 19:57:40 - 10 ms

24/01/2024 19:58:42 - 10 ms

24/01/2024 19:59:08 - 10 ms

24/01/2024 19:59:24 - 10 ms

24/01/2024 20:01:30 - 10 ms

24/01/2024 20:02:01 - 10 ms

24/01/2024 20:03:02 - 10 ms

24/01/2024 20:03:12 - 10 ms

24/01/2024 20:05:30 - 10 ms

24/01/2024 20:08:40 - 10 ms

24/01/2024 20:08:55 - 10 ms

24/01/2024 20:11:48 - 10 ms

24/01/2024 20:12:10 - 10 ms

24/01/2024 20:14:02 - 10 ms

24/01/2024 20:17:09 - 10 ms

24/01/2024 20:17:14 - 10 ms

24/01/2024 20:18:06 - 10 ms

24/01/2024 20:20:04 - 10 ms

24/01/2024 20:21:48 - 10 ms

24/01/2024 20:22:03 - 10 ms

24/01/2024 20:23:49 - 10 ms

24/01/2024 20:24:19 - 10 ms

24/01/2024 20:25:18 - 10 ms

24/01/2024 20:26:19 - 10 ms

24/01/2024 20:26:56 - 10 ms

24/01/2024 20:27:03 - 10 ms

24/01/2024 20:27:21 - 10 ms

24/01/2024 20:29:22 - 10 ms
24/01/2024 20:29:23 - 10 ms

24/01/2024 20:32:02 - 10 ms

24/01/2024 20:35:13 - 10 ms

24/01/2024 20:35:39 - 10 ms

24/01/2024 20:36:12 - 10 ms

24/01/2024 20:36:21 - 10 ms

24/01/2024 20:36:40 - 10 ms

24/01/2024 20:37:43 - 10 ms

24/01/2024 20:39:22 - 10 ms

24/01/2024 20:41:41 - 10 ms

24/01/2024 20:42:46 - 10 ms

24/01/2024 20:44:23 - 10 ms

24/01/2024 20:47:26 - 10 ms

24/01/2024 20:47:43 - 10 ms

24/01/2024 20:48:05 - 10 ms

24/01/2024 20:48:33 - 10 ms

24/01/2024 20:49:23 - 10 ms
24/01/2024 20:49:24 - 10 ms

24/01/2024 20:49:28 - 10 ms

24/01/2024 20:53:04 - 10 ms

24/01/2024 20:53:24 - 10 ms

24/01/2024 20:54:42 - 10 ms

24/01/2024 20:57:35 - 10 ms

24/01/2024 21:00:05 - 10 ms

24/01/2024 21:00:08 - 10 ms

24/01/2024 21:01:21 - 10 ms

24/01/2024 21:01:25 - 10 ms

24/01/2024 21:01:32 - 10 ms

24/01/2024 21:02:19 - 20 ms

24/01/2024 21:02:28 - 10 ms

24/01/2024 21:04:42 - 10 ms
24/01/2024 21:04:43 - 10 ms

24/01/2024 21:04:45 - 10 ms

24/01/2024 21:05:48 - 10 ms

24/01/2024 21:13:02 - 10 ms

24/01/2024 21:13:24 - 10 ms

24/01/2024 21:14:06 - 10 ms

24/01/2024 21:14:50 - 10 ms

24/01/2024 21:19:30 - 10 ms

24/01/2024 21:21:28 - 10 ms

24/01/2024 21:22:25 - 10 ms

24/01/2024 21:22:33 - 10 ms

24/01/2024 21:23:44 - 10 ms

24/01/2024 21:25:25 - 10 ms

24/01/2024 21:26:14 - 11 ms

24/01/2024 21:26:18 - 10 ms

24/01/2024 21:27:01 - 11 ms

24/01/2024 21:27:19 - 10 ms

24/01/2024 21:27:51 - 10 ms

24/01/2024 21:30:03 - 10 ms

24/01/2024 21:31:01 - 11 ms

24/01/2024 21:32:00 - 10 ms

24/01/2024 21:32:24 - 10 ms

24/01/2024 21:35:54 - 10 ms

24/01/2024 21:43:18 - 10 ms

24/01/2024 21:45:24 - 10 ms

24/01/2024 21:45:58 - 10 ms

24/01/2024 21:47:45 - 10 ms

24/01/2024 21:48:00 - 10 ms

24/01/2024 21:50:00 - 10 ms

24/01/2024 21:54:15 - 10 ms

24/01/2024 21:55:28 - 10 ms

24/01/2024 21:57:02 - 10 ms

24/01/2024 21:58:02 - 10 ms

24/01/2024 21:59:30 - 10 ms

24/01/2024 22:02:48 - 10 ms

24/01/2024 22:04:33 - 10 ms

24/01/2024 22:04:42 - 10 ms

24/01/2024 22:05:29 - 47 ms

24/01/2024 22:06:01 - 10 ms
24/01/2024 22:06:02 - 10 ms

24/01/2024 22:06:35 - 10 ms

24/01/2024 22:08:01 - 10 ms
24/01/2024 22:08:02 - 10 ms

24/01/2024 22:08:25 - 7 ms
 

Vanaf 19.54 uur t/m 22.08 uur zijn merendeels de ping tussen 6 en 9 ms. De hoogste spike was 47ms.

Ik durf nu wel de conclusie te trekken dat dit voor mij de oplossing is. Niet dankzij de goeie service van Odido maar door zelf actie te ondernemen.

 

De apparatuur die Odido dus levert is echt beneden maats en de technische kennis van veel moderators te treurig voor woorden gezien de reacties.

De spikes die in mijn geval optreden komen zeer waarschijnlijk doordat KPN het glasvezel hier heeft aangelegd en Odido hiervan gebruik mag maken. De apparatuur (zyxel T-56) in combinatie met een tweede eigenaar zal het probleem zijn.

Dus Odido, leer ook eens van je klanten als je deze wilt behouden. Ik heb nu een berg geld uitgegeven wat niet nodig was geweest als jullie beter je zaakjes op orde hadden. 6 maanden korting krijgen met problemen is geen korting namelijk maar 6 maanden frustratie.

Reputatie 2

@pockeyhock Dank je wel, ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst! 

@Chapeaubas92 Even dubbel checken, heb je deze speed/ping test destijds wel bekabeld gemaakt? In dit het geval is, zet ik dit gelijk door en leg ik de huidige situatie uit. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan in ieder geval een recente speed/ping test doen? Ik ga dan gelijk voor je aan de slag! 

@JDieren Goed dat je je aansluit! Ik ben direct het systeem ingedoken en zie dat je al het één en ander hebt besproken met de klantenservice. Mijn collega heeft dit voor je doorgezet naar de technische dienst. Ik heb deze informatie daar nog aan toegevoegd en verwezen naar dit topic. 

Ik hoop van harte dat dit kan worden opgelost, zodat jullie allemaal ongestoord kunnen gamen! 

 

Ervaar je hetzelfde? Doe dan een bekabelde speedtest en Ping test. Het is belangrijk om alleen het Zyxel modem aan te sluiten. Graag ontvang ik de resultaten in dit topic, ik kijk gelijk met je mee! 

De Ping test doe je op de volgende manier: 

Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 

 

Deze was bekabeld en met een laptop toendertijd ( deze is nu overleden de laptop vandaar dat ik niet meer kan testen 1 op 1 met de zyxel t-56). ONT heeft een reset gehad door @Tommie van Odido als het goed is waardoor mijn snelheid wel gewoon rond de 950-1000 zit zowel up als download.
Alleen de latency met upload is dramatisch hoog en dat merk ik ook in games waar een lage ping/ms van belang is. 

Dit had ik niet toen ik bij ziggo zat en sinds de overstap naar odido wel.

Reputatie 1

Zoals gevraagd, wij draaien. Ik heb vergelijkbaar issue:

Zyxel T-56 weer aangesloten op ONT. Direct met laptop op T-56 met 0,5m CAT6 kabel, op Dell Precision 3530 (1Gbit NIC).

110ms ping? Rookie numbers! (-: (helaas, dit was niet “lucky”, ik heb dit al 3x gezien verdeeld over handjevol speedtests)

Eindresultaat van een redelijke test:

De ping tijdens speed test blijft wel redelijk hoog IMO. Bovendien heb ik deze test al 5 keer opnieuw gedraaid, maar haal geen enkel keer >700Mbit upload. Op mijn pfSense router haal ik 900Mbit symmetrisch (vaak 925 a 935Mbit)

MAAR, ook nog steeds packet loss:

ping met 100ms interval, waarbij een punt voor een gemist packet staat. Deze 2 regels lopen letterlijk vol tijdens het doen van een speedtest.

En de statistieken van ping op een idle verbinding, 100ms interval, naar Zyxel T-56 router (IP gewijzigd naar 192.168.0.1) en Cloudflare DNS:

 

--- 192.168.0.1 ping statistics ---

293 packets transmitted, 293 received, 0% packet loss, time 31135ms

rtt min/avg/max/mdev = 0.520/3.608/376.023/28.629 ms, pipe 4

(ja dit is ping naar de router zelf, een max van 376ms)

 

--- 1.1.1.1 ping statistics ---

255 packets transmitted, 255 received, 0% packet loss, time 25672ms

rtt min/avg/max/mdev = 8.284/20.332/652.773/68.761 ms, pipe 7

(652ms max)

 

Met mijn eigen router heb ik deze ping spikes niet. Maar nog steeds wel packet loss tijdens het draaien van een speedtest, echter niet zo dramatisch als met de Zyxel T-56. Ipv tientallen paketten verlies ik er “”maar”” 5 tot 10 (per test). Echter ook op een redelijke idle verbinding zie ik ook packet loss, dus het komt niet enkel maar doordat de lijn wordt gestatureerd. 

Reputatie 2

Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?

@Jason van Odido Eens met @emilimeters. Het lijkt me niet nodig om hier weer screenshots van te sturen. Om het hele verhaal nog meer te bevestigen heb ik mijn PS5 bekabeld aangesloten en dat werkte perfect, geen enkele vorm van lag. Het probleem zit hem inderdaad in de Zyxel. Als jullie graag data willen, voel je vrij om een afspraak met me te maken om zelf te komen meten. 

@emilimeters Heb je de Zyxel vervangen met een andere router? Aanbevelingen hierover? Dan kan Odido deze namelijk opsturen :) 

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 moet je hebben, voor wat het waard is bij mij zijn de spikes compleet weg na de update en heb de router die ik gehaald had ook teruggestuurd. Je moet even @Tommie van Odido vragen of hij de update naar je kan pushen.

Top dankjewel! ik heb mijn nieuwe klantnummer toegevoegd aan mijn account :) Als @Tommie van Odido tijd heeft dan hoor ik het wel :) Online is er niks te vinden mbt dat firmware nummer in ieder geval! 

Reputatie 6
Badge +2

@Chapeaubas92 @hdj1234 Ik heb het doorgezet! 

Reputatie 3



@emilimeters Heb je de Zyxel vervangen met een andere router? Aanbevelingen hierover? Dan kan Odido deze namelijk opsturen :) 

ik vermoed dat ze daar wat terughoudend over zullen zijn, ik heb een UDM SE 😁

Reputatie 7
Badge +9

Dat klinkt al een stuk beter, echter lijkt je speedtest gedaan te zijn met een Cat5 kabel. Klopt dit @alexsdam?

Jason heeft aan mij gevraagd om je wifi-netwerk grondig te onderzoeken. Waar ervaar de hoge latency en packetloss op? Gaat het dan om een bekabelde of wifi verbinding?

Zou je voor mij de volgende commands willen runnen met een bekabelde verbinding?

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

Reputatie 2

Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?

Normaliter ga je naar asusrouter.com and dan kom je er vanzelf. Maar hij werkte nu niet, terwijl ik wel netwerk verbinding had, Wellicht even met nerwerkkabel proberen inderdaad.

Ben wat aan het vogelen geweest met een normale wifi verbinding en een 5G omdat mijn tv de router niet zichtbaar had.

Toch wel fijn zo’n provider waar je zelf aan de slag moet.

Hi Tommie,

Bedankt voor je reactie, ik heb de onderstaande stappen uitgevoerd, en vervolgens screenshots gemaakt. Ik heb ook nog even die pings gedaan, maar ik merk nog steeds dat er regelmatig uitschieters zijn na het powerflippen.

 

De verbinding is bedraad via de PC:

 

Reageer