Beantwoord

Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56

  • 16 February 2024
  • 44 reacties
  • 370 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen allen,

Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:

“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk
recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless
(en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We
krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar
dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels
overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle
klanten uitgerold.

Met vriendelijke groet,
Youless energy monitor 

 

Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 16 February 2024, 16:01

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.

De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Goedenavond, 

Ik heb precies hetzelfde probleem met een Zyxel T-56 modem en een Youless LS120 Energy Monitor. Zou je mij ook op de lijst kunnen zetten voor een eerdere upgrade?

 

Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.

De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Tonyd. 

De software update wordt nu naar iedereen verstuurd! Vanwege de aantallen duurt het ca..14 dagen om dat overal uit te voeren. 

Hoi @Tonyd. 

De software update wordt nu naar iedereen verstuurd! Vanwege de aantallen duurt het ca..14 dagen om dat overal uit te voeren. 

Hallo, 

Zou ik(mijn router) ook de update kunnen krijgen, ervaar hetzelfde probleem met mijn Youless, nu software versie b8, sinds kort Odido.

Eric

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Regis, ik heb het direct nagekeken! De nieuwe versie staat op je modem. Mocht je dit niet ervaren, kun je het modem resetten. Laat je me weten of dit geholpen heeft? Groetjes, Ishana

Hoi,

Bedankt de update staat erop, echter helaas tot nog toe zonder resultaat, krijg de Youless nog steeds niet aan de praat, in de router zie ik onder netwerk een IP-adres aan de Youless staan, echter ik kan hem niet vinden via de Youless tool en ook niet rechtstreeks pingen. Probleem ligt echt aan de Zyxel/software, zodra ik hem koppel aan de ziggo router vind ik hem direct en werkt het ook. Het vreemde is echter dat hij (met de oude software) wel gewerkt heeft echter na een stroomuitval krijg ik hem niet meer aan de praat…

 

groet, Eric 

@SingleDutch en @Tonyd. is de update de oplossing geweest, Youless is bij mij nog steeds useless😒

@Odido zie mijn reactie hierboven, ook na de update geen mogelijkheid om de Youless op de odido router aan de praat te krijgen, kan hem gewoon niet benaderen ondanks dat ik ingelogd op de router hem zie staan.

Reputatie 7
Badge +5

@SingleDutch en @Tonyd. is de update de oplossing geweest, Youless is bij mij nog steeds useless😒

@Odido zie mijn reactie hierboven, ook na de update geen mogelijkheid om de Youless op de odido router aan de praat te krijgen, kan hem gewoon niet benaderen ondanks dat ik ingelogd op de router hem zie staan.

Vreemd dat je hem wel ziet in de router (ip adres?)
Als je een IP scan programma draait zoals NETSCAN wordt de Youless dan wel gezien?
In datzelfde netscan kun je met de rechter muistoets snel verbinden naar webinterfaces van de gevonden apparaten (indien aanwezig).

Nee dan zie ik hem ook niet/ kan hem ook niet pingen zoals eerder al opgemerkt, de find-tool van enelogic vindt hem ook niet, zelfs niet als ik het ip-nummer rechtstreeks opgeef…

En als ik alle andere topics zie met verbindings problemen stemt mij dat niet vrolijk…😔

Reputatie 7
Badge +5

Al een reset geprobeerd van de Youless?

Netwerkstekker erin en uit. Aantal malen bepaalt soort reset.

De software update van de Zyxel modem had te maken met een niet goed werkende DHCP server.
Daarom zou de 4x handeling afdoende moeten zijn. (als je T56 is voorzien van de juiste firmware) Ik ben geen fan van dat gerommel met eigen firmware. A wordt gewijzigd en B blijkt het daardoor ook niet meer te doen.

 

Reputatie 7
Badge +5

En als ik alle andere topics zie met verbindings problemen stemt mij dat niet vrolijk…😔

Heel vaak blijkt het onvoldoende kennis van netwerk materie te zijn.

Lees in de categorie: “hé mijn wifi doet het niet. Is er een storing bij … provider” Zelf het verbindings lampje op de router is dan niet gecontroleerd.

Je vermeld dat het rechtstreeks aanroepen van het IP adres van de Youless ook niet werkt. Dit moet in hetzelfde netwerk segment gebeuren. Als je van provider bent gewisseld is jouw interne IP range ook gewijzigd.

Odido 192.168.1.xx en de router op 192.168.1.1 - Bij Kpn 192.168.2.xx en de router op 192.168.2.254

Ziggo 192.168.178.xx enzovoort.

Hoi @Tonyd. We hebben precies het zelfde probleem. Kunnen wij ook een firmware update krijgen voor de Zyxel modem?

Bedankt,

Andreas

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Tonyd. We hebben precies het zelfde probleem. Kunnen wij ook een firmware update krijgen voor de Zyxel modem?

Bedankt,

Andreas

Als de modem nog geen update heeft gehad kun je dit aanvragen via @Tommie van Odido 
 

@yalerta 

reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.

Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…

en 

of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..

Reputatie 7
Badge +5
  • ...

of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..

Daarom vind ik dat gedoe van een provider om “eigen” firmware toe te passen zo slecht.
Een fabrikant probeert een werkend product op de markt te zetten wat daarna verkloot wordt door puntje, puntje, puntje. Alleen om proberen te voorkomen dat het moeilijk wordt voor de klant.

Maar gelukkig is er de mogelijkheid om “eigen” apparatuur aan te schaffen en plaatsen.

@yalerta

reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.

Als mede bezoeker van fora is het ontbreken van een glazen bol lastig. Vooral het m.b.t. het kennis niveau van de aanwezigen. 

Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…

Dus DHCP in de Youless is ingeschakeld.
De dubbele aansluiting met de overstap van Z naar Tm heb ik toendertijd ook gedaan.
Iets met echtgenote en fanatiek bezig met wordfeud of zo iets.

Als er meerdere “slimme” apparaten in huis zijn en er regelmatig vergeleken wordt of er betere, lees goedkopere, aansluitmogelijkheden zijn is eigen apparatuur een plus. Ondanks dat de afschrijving en/of verouderende techniek van die apparatuur meer kosten dan “gratis” verstrekte apparatuur van de aanbieder.

ps. Mijn zonnepaneel installatie levert al vanaf 2016 gegevens aan pvoutput.org dmv. een Youless LS110. Dit jaar een kleine uitbreiding gedaan met 2 panelen die met een eigen S0-kWh meter en een 2e Youless LS110 de gegevens naar pvoutput sturen. Belangrijk? Nee, wel leuk om mee bezig te zijn. 😉

 

yalerta schreef
Daarom vind ik dat gedoe van een provider om “eigen” firmware toe te passen zo slecht.
Een fabrikant probeert een werkend product op de markt te zetten wat daarna verkloot wordt door puntje, puntje, puntje. Alleen om proberen te voorkomen dat het moeilijk wordt voor de klant.

Maar gelukkig is er de mogelijkheid om “eigen” apparatuur aan te schaffen en plaatsen.

 

Ergens was ik in de veronderstelling dat @yalerta  een odido medewerker was…

Natuurlijk is er de mogelijkheid voor eigen apparatuur maar dat zou niet nodig moeten zijn…lees (weer) extra kosten.

Was er even helemaal klaar mee…, 

Vandaag maar weer eens geprobeerd, modem terug naar fabrieksinstellingen, Youless terug naar fabrieksinstellingen, ont + modem opnieuw opgestart allemaal zinloos, kan de Youless nu helemaal niet meer vinden in de router (ingelogd) en netwerkscan…. Koppel de ethernet kabel aan de ziggo router, bam daar is die(Youless) direct… switch de kabel naar de Zyxel, blijkt dat in enelogic schijnbaar de Youless nog wel enige tijd gelezen kan worden want geeft een bepaalde tijd actuele verbruik (recente tijd) weer, ( of ik moet dit verkeerd zien)na verloop van tijd echter wordt de verbinding verbroken…Kan m met de find tool van enelogic ook niet vinden…

https://community.odido.nl/wifi-515/modem-router-zyxel-t56-wifi-valt-regelmatig-weg-geen-internetverbinding-360776

Naar aanleiding van dit topic bovengenoemde handelingen verricht, ben wel benieuwd of hier wat uit komt…

Ergens had ik hier ook weleens een reactie van een odidomedewerker verwacht nadat de update niet gewerkt heeft…

 

Reputatie 3

Op zich is de firmware in de zyxel niet heel erg aangepast, alles standaard functies zitten er gewoon nog in. Het is wel heel verbazingwekkend dat dat apparaat een ip zou krijgen wanneer die aan de zyxel hangt (hij is bedraad aangesloten neem ik aan?).

Wanneer je het ding nog eens een reset geeft terwijl die aan de zyxel hangt kom je er dan ook niet bij? En als je er niet bij komt als je naar http://169.254.169.254 gaat? Dat is namelijk het standaard ip voor als dhcp faalt. Je zou dat ding anders een vast ip kunnen geven.

Als je de kabel eerst aan de ziggo modem hangt en hij krijgt daar een ip dan zal dat ip op de youless actief blijven tot de lease verlopen is, hij gaat simpelweg niet eerder naar een nieuw ip zoeken dus vandaar de reset van de youless terwijl die aan de zyxel hangt.

Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen😉, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…

 

 

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/ip-adres-en-youless-ls120-365076

 

En weer 1, is dit dan gebeurt na de update? Want eerst wel en nu geen verbinding meer…

@Tommie van Odido zoals ik het en der lees in diverse draadjes, zou je eens bij mij op de router kunnen kijken of je iets in de instellingen zou kunnen zien?

Reputatie 3

Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen😉, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…

 

 

Ik reageerde juist omdat ik in het hele draadje lees dat je hem aan ziggo aansluit en dan zonder reset of refresh naar de zyxel zet. Dat gaat sowieso niet werken tenzij je over de leasetermijn van de ziggo dhcp server heen gaat.

verder heb je nergens in het draadje verteld dat je het apparaat een vast ip adres hebt gegeven dus vertel mij eens waar ik het moet lezen als het er niet staat behalve in dit laatste berichtje?

Blijft dus nog steeds open te staan wat er gebeurt als je het apparaat een vast ip geeft in hetzelfde subnet als je computer en er dan rechtstreeks heen gaat? Eventueel geef je computer een ip adres gelijkend op het standaard adres van je youless? Kun je er dan wel bij? (wel beiden bedraad aangesloten, de zyxel functioneert dan namelijk alleen als switch).

Ik doelde op het feit dat je vroeg of hij bedraad aangesloten was, val je er verder niet aan oid.

Feit is dat als ik hem aan de ziggo router hang zonder reset hij wel direct gevonden wordt, andersom niet. Dit zou volgens jou niet moeten kunnen, gebeurt echter wel.

Probleem is dus juist als ik hem een vast IP-adres geef, kan zien dat ie dat krijgt alleen kan hem niet benaderen/lezen

Reputatie 3

Ook dat is niet wat ik zei. Ik zei dat als je hem achter de ziggo router hangt en dan vervolgens zonder reset aan de zyxel hangt het sowieso niet gaat werken, hij heeft dan namelijk de lease van de ziggo dhcp server nog en zal niet eens proberen om er eentje van de zyxel te krijgen. Vandaar dus: Aan de zyxel hangen (bedraad) en dan resetten.

Hoe geef je hem een vast ip adres? Daarvoor moet je hem namelijk eerst kunnen benaderen en dat gaat volgens jezelf niet. Of geef je hem een vast ip adres via het ip van de ziggo modem en hou je die instelling aan? (wat weer verklaard waarom hij op de zyxel dan niet werkt.

Ziggo is standaard 192.168.178.1, Odido is standaard 192.168.1.1
Het klinkt alsof je als gateway dan de eerste gebruikt in plaats van de gateway van odido net als de range waar het ip in zit.
Dus zorg ervoor dat als je hem een vast ip geeft het begint met 192.168.1 en zorg ervoor dat je de gateway van de zyxel aangeeft.

Wel bijzonder dat je alleen reageert op het bedraad aansluiten (wat gewoon een herinnering was) maar de rest negeert.

Dus vertel eens:

Welk ip adres heb je het ding gegeven?
Welke gateway heb je ingesteld?
Wat is het ip adres van de zyxel modem? (misschien heb je die wel veranderd)
Zitten de ziggo en de zyxel modem binnen hetzelfde netwerk of is dit wel echt gescheiden? (niet dat je twee dhcp servers tegelijk hebt aangesloten op hetzelfde netwerk).

Reageer