Beantwoord

Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56

  • 16 February 2024
  • 44 reacties
  • 367 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen allen,

Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:

“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk
recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless
(en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We
krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar
dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels
overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle
klanten uitgerold.

Met vriendelijke groet,
Youless energy monitor 

 

Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 16 February 2024, 16:01

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 3

Op zich is de firmware in de zyxel niet heel erg aangepast, alles standaard functies zitten er gewoon nog in. Het is wel heel verbazingwekkend dat dat apparaat een ip zou krijgen wanneer die aan de zyxel hangt (hij is bedraad aangesloten neem ik aan?).

Wanneer je het ding nog eens een reset geeft terwijl die aan de zyxel hangt kom je er dan ook niet bij? En als je er niet bij komt als je naar http://169.254.169.254 gaat? Dat is namelijk het standaard ip voor als dhcp faalt. Je zou dat ding anders een vast ip kunnen geven.

Als je de kabel eerst aan de ziggo modem hangt en hij krijgt daar een ip dan zal dat ip op de youless actief blijven tot de lease verlopen is, hij gaat simpelweg niet eerder naar een nieuw ip zoeken dus vandaar de reset van de youless terwijl die aan de zyxel hangt.

@yalerta 

reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.

Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…

en 

of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..

Reputatie 7
Badge +9

Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.

De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen😉, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…

 

 

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/ip-adres-en-youless-ls120-365076

 

En weer 1, is dit dan gebeurt na de update? Want eerst wel en nu geen verbinding meer…

@Tommie van Odido zoals ik het en der lees in diverse draadjes, zou je eens bij mij op de router kunnen kijken of je iets in de instellingen zou kunnen zien?

Reputatie 3

Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen😉, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…

 

 

Ik reageerde juist omdat ik in het hele draadje lees dat je hem aan ziggo aansluit en dan zonder reset of refresh naar de zyxel zet. Dat gaat sowieso niet werken tenzij je over de leasetermijn van de ziggo dhcp server heen gaat.

verder heb je nergens in het draadje verteld dat je het apparaat een vast ip adres hebt gegeven dus vertel mij eens waar ik het moet lezen als het er niet staat behalve in dit laatste berichtje?

Blijft dus nog steeds open te staan wat er gebeurt als je het apparaat een vast ip geeft in hetzelfde subnet als je computer en er dan rechtstreeks heen gaat? Eventueel geef je computer een ip adres gelijkend op het standaard adres van je youless? Kun je er dan wel bij? (wel beiden bedraad aangesloten, de zyxel functioneert dan namelijk alleen als switch).

Ik doelde op het feit dat je vroeg of hij bedraad aangesloten was, val je er verder niet aan oid.

Feit is dat als ik hem aan de ziggo router hang zonder reset hij wel direct gevonden wordt, andersom niet. Dit zou volgens jou niet moeten kunnen, gebeurt echter wel.

Probleem is dus juist als ik hem een vast IP-adres geef, kan zien dat ie dat krijgt alleen kan hem niet benaderen/lezen

Reputatie 3

Ook dat is niet wat ik zei. Ik zei dat als je hem achter de ziggo router hangt en dan vervolgens zonder reset aan de zyxel hangt het sowieso niet gaat werken, hij heeft dan namelijk de lease van de ziggo dhcp server nog en zal niet eens proberen om er eentje van de zyxel te krijgen. Vandaar dus: Aan de zyxel hangen (bedraad) en dan resetten.

Hoe geef je hem een vast ip adres? Daarvoor moet je hem namelijk eerst kunnen benaderen en dat gaat volgens jezelf niet. Of geef je hem een vast ip adres via het ip van de ziggo modem en hou je die instelling aan? (wat weer verklaard waarom hij op de zyxel dan niet werkt.

Ziggo is standaard 192.168.178.1, Odido is standaard 192.168.1.1
Het klinkt alsof je als gateway dan de eerste gebruikt in plaats van de gateway van odido net als de range waar het ip in zit.
Dus zorg ervoor dat als je hem een vast ip geeft het begint met 192.168.1 en zorg ervoor dat je de gateway van de zyxel aangeeft.

Wel bijzonder dat je alleen reageert op het bedraad aansluiten (wat gewoon een herinnering was) maar de rest negeert.

Dus vertel eens:

Welk ip adres heb je het ding gegeven?
Welke gateway heb je ingesteld?
Wat is het ip adres van de zyxel modem? (misschien heb je die wel veranderd)
Zitten de ziggo en de zyxel modem binnen hetzelfde netwerk of is dit wel echt gescheiden? (niet dat je twee dhcp servers tegelijk hebt aangesloten op hetzelfde netwerk).

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Regis, ik heb het direct nagekeken! De nieuwe versie staat op je modem. Mocht je dit niet ervaren, kun je het modem resetten. Laat je me weten of dit geholpen heeft? Groetjes, Ishana

Joh….lijkt wel of je aandelen odido hebt….

Alles wederom gereset, opgestart, op de laatste afbeelding hangt de Youless met ip adres eindigend op 142, netwerk scan ziet m niet, pingen lukt niet, rechtstreeks benaderen lukt niet, enelogic vindt m niet

Ziggo router, geen probleem…

 

Ping 

 

En het enigste wat nu bedraad aan de router hangt is de Youless…

En als ik dit lees is dit hetzelfde probleem… en zie diverse andere problemen dus ergens krijg ik de indruk dat de update het probleem met de Youless ieg niet opgelost heeft…

 

@SingleDutch en @Tonyd. is de update de oplossing geweest, Youless is bij mij nog steeds useless😒

@Odido zie mijn reactie hierboven, ook na de update geen mogelijkheid om de Youless op de odido router aan de praat te krijgen, kan hem gewoon niet benaderen ondanks dat ik ingelogd op de router hem zie staan.

Reputatie 3

En het enigste wat nu bedraad aan de router hangt is de Youless…

Dus als je iemand verder probeert te helpen moet je wel aandelen odido hebben? Vreemde gedachtengang. Het lijkt meer alsof je niet geholpen wil worden met zo'n reactie.

Het lijkt nu wel alsof het apparaat een ip adres van de zyxel krijgt of hoe komt hij anders aan 192.168.1.142? Of is dit het adres wat door de ziggo modem is uitgeleverd?

Als je wel geholpen wil worden zou ik gewoon één voor één de vragen die ik stel beantwoorden in plaats van alleen je eigen stelling te deponeren, ik mis namelijk nogal wat info om echt iets te kunnen zeggen.

Op welk ip adres staat je ziggo modem?
De zyxel zit op 192.168.1.1 zo te zien.
Zitten de ziggo modem en de zyxel in hetzelfde netwerk?
Heb je een vast ip adres gegeven aan de youless en met welke gateway en wel subnet?
Waar gaat het rode lijntje in je netwerkoverzicht heen? Rood is fout dus wat is dat?
Kun je de youless wel bereiken op het standaard ip adres wat ik hierboven al eens genoemd heb? Zet wel je apparaat ook even in hetzelfde subnet voordat je dat probeert).

Met je standaard antwoord: Het werkt op een ziggo modem wel en op de odido spullen niet komen we natuurlijk niet echt verder.

 

Reputatie 3

En nog even voor de volledigheid: Knippert de led op de youless of is die uit?

En dan ook wat ik al eerder gezegd heb: Geef het ding eens een vast ip adres wanneer je er wel bij kunt (dus via de ziggo modem).

Vast ip: 192.168.1.142
Gateway: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0

En wat is het ip adres van het apparaat waarmee je het ding probeert te benaderen? (inclusief subnet en gateway)

Reputatie 3

En als ik dit lees is dit hetzelfde probleem… en zie diverse andere problemen dus ergens krijg ik de indruk dat de update het probleem met de Youless ieg niet opgelost heeft…

 

Ik had het gezien ja, vandaar ook mijn vragen zodat we er hopelijk achter kunnen komen waar in het hele setje het mis gaat. Met een beetje geluk kun je in iedergeval verder wanneer je hem handmatig instelt vandaar mijn vragen en opmerkingen.

Overigens vind ik die zyxel (t-56) ook niet echt fijn al heb ik met het uitdelen van ip adressen op geen enkel apparaat een probleem gehad. Ik heb hem na een paar weken vervangen voor een fritzbox die ik al had maar moest het even voor elkaar krijgen dat mijn voip bleef werken aangezien odido op niet odido apparatuur niet toestaat om direct de standaard voip poort te gebruiken terwijl je hem wel kunt doorsturen vanaf de zyxel naar een ander apparaat.
Ik volg ook niet helemaal waarom iets bedraads met dhcp fout zou moeten gaan, die structuur bestaat namelijk al een tijdje en is niet veranderd.

Dus probeer het even uit tenzij je liever je energie steekt in het affakkelen van een verkeerde modemkeuze van een provider en geen werkende oplossing wil. Ook prima maar geef het even aan dan denk ik niet meer mee.

Ziggo is standaard 192.168.178.1, Odido is standaard 192.168.1.1
Het klinkt alsof je als gateway dan de eerste gebruikt in plaats van de gateway van odido net als de range waar het ip in zit.
Dus zorg ervoor dat als je hem een vast ip geeft het begint met 192.168.1 en zorg ervoor dat je de gateway van de zyxel aangeeft.

Wel bijzonder dat je alleen reageert op het bedraad aansluiten (wat gewoon een herinnering was) maar de rest negeert.

Dus vertel eens:

Welk ip adres heb je het ding gegeven?
Welke gateway heb je ingesteld?
Wat is het ip adres van de zyxel modem? (misschien heb je die wel veranderd)
Zitten de ziggo en de zyxel modem binnen hetzelfde netwerk of is dit wel echt gescheiden? (niet dat je twee dhcp servers tegelijk hebt aangesloten op hetzelfde netwerk).


niet om het een en ander, en zeker dat ik de hulp niet waardeer, maar vind bovenstaande nou niet bepaald vriendelijk over komen, maar dat kan mijn interpretatie zijn. Ik ben zo onderhand bijna een maand bezig om het ding aan de praat te krijgen en de vergelijking met ziggo maak ik omdat,

1 de Youless werkt

2 het kost mij geen enkele moeite om hem op het ziggo netwerk aan de praat te krijgen.

ziggorouter is standaard IP-adres 

zyxel is standaard ip adres

de led knippert op de Youless zoals het moet, langzaam

Reputatie 7
Badge +3

Goed, Ziggo wel maar Odido niet.

De instelling in de GUI van Youless staat op 192.168.1.142 zie ik, dus zeker geen Ziggo domein.

Stel voor de 1 op 1 connectie op te bouwen, tussen een laptop en de Youless zonder tussenkomst van een router.

1.

Gateway Ziggo = 192.168.178.1 ?

Geef de laptop nu een vast IP van bijv 192.168.178.22 met een subnet mask van 255.255.255.0

Connect de laptop via een UTP direct met de Youless en open je browser en zoek de Youless zoals je ook doet als je hem op Ziggo aansluit.

De vraag is nu, heb je connectie met je Youless?

 

2.

Gateway Odido - 192.168.1.1

Geef de laptop nu een vast IP van bijv 192.168.1.22 met een subnet mask van 255.255.255.0

Connect de laptop via een UTP direct met de Youless en open je browser en zoek de Youless.

De vraag is nu, heb je connectie met je Youless?

 

Als je onder 1 wel contact hebt met je Youless, hangt hij nog vrolijk in het Ziggo domein. Dat terwijl je in de GUI hebt aangegeven dat je IP echt niet van Ziggo is met 192.168.1.142.

Als je onder 2 wel contact hebt met je Youless, dan zit het probleem in de Odido router.

 

Vraagje, heeft de Youless geen instelling voor de default gateway, want dat gevoel bekruipt mij een beetje. Mede omdat hij het constant blijft doen in het net van Ziggo met een default gateway van 192.168.178.1. Elke verkeer gaat opzoek naar deze gateway, maar die kan hij binnen Odido niet vinden.

Als je bijv. een webserver een fixed IP geeft, wat de Youless ook eigenlijk is, is de default gateway setting echt nodig .. dus niet alleen maar een kale IP.

 

 

En BTW, ik werk ook niet voor Odido, die kunnen mijn uurtje factuurtje niet echt voldoen .. dit is puur ter lering en vermaak voor mij en ook voor anderen.

Vanmiddag heb ik alles gereset, ziggo netwerk volledig uit, Youless aan de zyxel gekoppeld, ga ik hem proberen te vinden krijg ik:

Het vaste IP-adres zoals je eerder genoemd had, kan er echter niet op inloggen, krijg het venster ook niet weer,

IP-adres vanwaar ik mee probeer in te loggen is 192.168.1.104 (iPad)

@Pieter_B als ik de Youless vollledig reset naar de fabrieksinstellingen moet ik toch weer helemaal blanco beginnen…

momenteel geen mogelijkheid om met de laptop verbinding te maken, dochter en school zaken 

Reputatie 7
Badge +3

@Pieter_B als ik de Youless vollledig reset naar de fabrieksinstellingen moet ik toch weer helemaal blanco beginnen…

Factory reset heet niet voor niets factory reset, dus dan zou hij moeten terugvallen naar de default settings.

https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/articles/582894-mijn-youless-energiemeter-werkt-niet-meer

Normaal hebben we auto-negotiation tussen poorten, meestal default is dat met een 1Gb poort 10M/100M/1G.

Mijn vraag is dan ook .. die Zyxel heeft toch 2.5G of hoger poorten, maar dan is het belangrijk om te weten of die poort wel een negotiation omlaag kan doen naar 10Mb.

10Mb is natuurlijk ook wel uit ‘het jaar kruik’ als we over modern netwerken praten, dus wat je al vaak tegenkomt is dat ze de oude lagere negotiations laten vallen.

Dus bij een 2.5G poort zou het dan alleen nog maar eens 100M/1G/2.5G kunnen zijn

Hoop niet dat daar de bottleneck uiteindelijk blijkt te zitten.

Reageer