Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56
Goedemorgen allen,
Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:
“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless (en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle klanten uitgerold. Met vriendelijke groet, Youless energy monitor ”
Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...
Bladzijde 1 / 5
Voor Youless gebruikers die op dit topic uitkomen nadat ze tegen dit issue aan zijn gelopen: er is een firmware update 1.6.3 beschikbaar die met onze Youless app op de Youless geladen kan worden vanuit het instellingen scherm. Dit is in minder dan een minuut te doen, en kan zelfs ook gedaan worden wanneer de Youless geen IP adres meer krijgt van het modem. Na de update wordt er weer een IP adres verkregen van het Zyxel modem.
Bedankt, ik weet dat er vele opties zijn, echter ik had de beschikking over een werkende Youless voor de overstap naar Odido, en werkt het weer dus ik ben er vooralsnog weer tevreden mee…
Hoi @Sven-Odido, ik heb voor mijn Youless inmiddels aangepaste firmware (beta) ontvangen.
Zou je mijn modem weer kunnen voorzien van b28 firmware, om te kijken of de Youless blijft werken met de in de b28 versie aangepaste DHCP Offer berichten?
Done!
En ja, ik hoop dat Zyxel/Odido ook hun aanpassing gaat analyseren en gaat verbeteren. Het kan toch niet zo zijn dat alle devices/leveranciers die nu problemen ondervinden (met Odido modems) zelf hun firmware maar moeten gaan aanpassen?
Don’t worry working on it!
@Sven-Odido goed om te weten: Mijn Youless LS120 krijgt met de beta firmware (1.6.3-ELb2) ook met b28 nu weer een ip-adres via DHCP:
05-11-2024
11:06:34
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
05-11-2024
11:06:34
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
ip lease:72:b814:46:e0, given to MAC:72:b814:46:e0, with hostname:youless, Lease time:87199
05-11-2024
11:06:34
Notice
daemon.info
user
dnsmasq-dhcp
sendLeaseMessageToESMD
Dus de beschrijving zoals @Jaapje78 gaf (is bij mij althans ) de oplossing geweest,
Hi @Snowkrash1974.
Ik heb een test FW op je modem geinstalleerd die moet het probleem vanuit de Zyxel oplossen. Kan je controlleren of de Youless nu nog steeds een IP krijgt?
Op zich is de firmware in de zyxel niet heel erg aangepast, alles standaard functies zitten er gewoon nog in. Het is wel heel verbazingwekkend dat dat apparaat een ip zou krijgen wanneer die aan de zyxel hangt (hij is bedraad aangesloten neem ik aan?).
Wanneer je het ding nog eens een reset geeft terwijl die aan de zyxel hangt kom je er dan ook niet bij? En als je er niet bij komt als je naar http://169.254.169.254 gaat? Dat is namelijk het standaard ip voor als dhcp faalt. Je zou dat ding anders een vast ip kunnen geven.
Als je de kabel eerst aan de ziggo modem hangt en hij krijgt daar een ip dan zal dat ip op de youless actief blijven tot de lease verlopen is, hij gaat simpelweg niet eerder naar een nieuw ip zoeken dus vandaar de reset van de youless terwijl die aan de zyxel hangt.
of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..
@yalerta
reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.
Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…
Jaapje78 schreef:
Wel top dat je dit probeert alleen was eigenlijk de bedoeling dat je een fixed ip in de youless zet dus via dat 169 adres op de youless inlogen en daar een fixed ip opgeven 192.168.1.2 (bijvoorbeeld) met gateway 192.168.1.1
Ik heb zojuist op de Youless ingelogd, daar fixed ip gegeven; 192.168.1.5 (wat ik ook in de zyxel gedaan had op Mac adres (dit terzijde) maar dan de gateway op 192.168.1.1 met netwerk op statisch, de find tool vindt de Youless binnen 10 seconden koppeling gemaakt binnen enelogic (wel een paar x overnieuw trouwens..) en Tadaaa het werkt!!! Bedankt allemaal voor het meedenken en zal bovenstaande even terugkoppelen naar enelogic.
@ed-win Hmm intressant, want ik zie wel dat de Offer wordt gestuurd in de trace.
Gezien het met B21 wel werkte heb ik je modem terug gezet op B21 en de logging opnieuw gestart. Zou je de Youless nogmaals opnieuw kunnen opstarten. Dan hebben we een werkende en niet werkende trace. Dan kunnen we het verschil zien.
@Sven-Odido Hoop dat Zyxel het verschil kan zien en het probleem opgelost kan lossen.
Ik kan vanaf de netwerk kant niet zo heel veel zien, omdat ik alleen de broadcast messages langs zie komen. De YouLess geeft blijkbaar zelf aan dat antwoorden geunicast mogen worden (DHCP Discover Bootp flags = 0x0000)?
Dus de beschrijving zoals @Jaapje78 gaf (is bij mij althans ) de oplossing geweest,
Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).
Dom bugje en hopelijk wordt dat opgelost, tot die tijd weet je nu in iedergeval de truc om de youless toch weer bereikbaar te maken, gelukkig is dat een eenmalige actie.
En weer 1, is dit dan gebeurt na de update? Want eerst wel en nu geen verbinding meer…
Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…
Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).
Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).
Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...
Het gaat volgens mij wel vaker mis met apparatuur en niet alleen met youless. Zie het hier iets teveel met allerlei spul voorbij komen van speakers tot deurbellen en dus ook de youless. Nu is die zyxel sowieso een beetje een brak apparaat, wordt denk ik eens tijd om van leverancier voor routers te switchen, denk dat een duurdere router minder geld kost dan nazorg en ontevreden klanten. (Ik gebruik die zyxel nooit, heb hem vervangen door een fritzbox en nooit problemen).
@Tommie van Odido zoals ik het en der lees in diverse draadjes, zou je eens bij mij op de router kunnen kijken of je iets in de instellingen zou kunnen zien?
Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…
Ik reageerde juist omdat ik in het hele draadje lees dat je hem aan ziggo aansluit en dan zonder reset of refresh naar de zyxel zet. Dat gaat sowieso niet werken tenzij je over de leasetermijn van de ziggo dhcp server heen gaat.
verder heb je nergens in het draadje verteld dat je het apparaat een vast ip adres hebt gegeven dus vertel mij eens waar ik het moet lezen als het er niet staat behalve in dit laatste berichtje?
Blijft dus nog steeds open te staan wat er gebeurt als je het apparaat een vast ip geeft in hetzelfde subnet als je computer en er dan rechtstreeks heen gaat? Eventueel geef je computer een ip adres gelijkend op het standaard adres van je youless? Kun je er dan wel bij? (wel beiden bedraad aangesloten, de zyxel functioneert dan namelijk alleen als switch).
Hi @Sven-Odido Klopt. De Youless draait weer lekker op een door het modem vers uitgegeven IP adres. Maar is dat nu door de test firmware van jullie of de bèta firmware van Youless?
Excuses voor de late reactie. Heksenketel op het werk.
@ed-win@Snowkrash1974 Ik heb de loggign aangezet, kan je de Youless weer op DHCP zetten. Hopelijk kunnen we dan zien waarom er geen IP wordt uitgedeeld.
En wat me ook opviel: sinds dat moment kloppen ook de logregels van de DHCP server niet meer: in plaats van het ip-adres wordt nu het mac-adres (dubbel) opgenomen.
Dat is bekend en wordt in de volgende versie opgelost, het is alleen cosmetisch.
@Sven-Odido Ik heb de Youless net (omstreeks 12:00) weer omgezet naar DHCP (en de voeding van de Youless even kort losgehaald om hem te laten herstarten).
Zoals verwacht kan ik de Youless nu niet meer benaderen en kan er via de App ook geen Youless meer gevonden worden in mijn netwerk. Waarschijnlijk omdat de configuratie via DHCP niet (goed) meer werkt.
Ik zie op mijn netwerk wel om de 10 seconden een DHCP Discover pakketje gebroadcast worden door de Youless, maar er komt geen DHCP Offer terug van de DHCP server (T54). En dus ook geen DHCP Request en DHCP ACK.
@ed-win@Snowkrash1974 Ik heb de loggign aangezet, kan je de Youless weer op DHCP zetten. Hopelijk kunnen we dan zien waarom er geen IP wordt uitgedeeld.
En wat me ook opviel: sinds dat moment kloppen ook de logregels van de DHCP server niet meer: in plaats van het ip-adres wordt nu het mac-adres (dubbel) opgenomen.
Dat is bekend en wordt in de volgende versie opgelost, het is alleen cosmetisch.
Hi @Sven-Odido It is done.
Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.
De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen → Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds → Klantnummer: ABC12345.
Even wat anders als de meter een p1 poort heeft kun je ook een Home wizard gebruiken.
Ik had eerst ook een Youless maar die van HomeWizard is veel mooier.
Een groot voordeel dat het een API heeft.
Zo kun je deze ook in Home Assistant gebruiken.
Voor de zonnepanelen gebruik ik de tussen meter van dit merk.
Het is een idee.
Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).
Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).
Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...
Het gaat volgens mij wel vaker mis met apparatuur en niet alleen met youless. Zie het hier iets teveel met allerlei spul voorbij komen van speakers tot deurbellen en dus ook de youless. Nu is die zyxel sowieso een beetje een brak apparaat, wordt denk ik eens tijd om van leverancier voor routers te switchen, denk dat een duurdere router minder geld kost dan nazorg en ontevreden klanten. (Ik gebruik die zyxel nooit, heb hem vervangen door een fritzbox en nooit problemen).
Ik gebruik al jaren bij Kpn een Fritzbox vanaf ze toen nog de experiabox v10 hadden.
Sinds dag een dat ik bij T-Mobile kwam (1 Juli 2022) direct de Fritzbox 5590 op GPON aangesloten.
Ik moet serieus toegeven dat ik geen problemen heb.
De T54 eigenlijk nooit gebruikt.
@Regis
Ik bedoel dit ook voor de meelezer.
Maar mooi dat je Youless weer werkt.
Hi @Youless,
We hebben het verschil in de offer berichten al gevonden. Wachten nu nog op analyze van Zyxel.
Mocht je meer vragen hebben stuur dan gerust een PB.
Hoi @Sven-Odido, ik heb voor mijn Youless inmiddels aangepaste firmware (beta) ontvangen.
Zou je mijn modem weer kunnen voorzien van b28 firmware, om te kijken of de Youless blijft werken met de in de b28 versie aangepaste DHCP Offer berichten?
En ja, ik hoop dat Zyxel/Odido ook hun aanpassing gaat analyseren en gaat verbeteren. Het kan toch niet zo zijn dat alle devices/leveranciers die nu problemen ondervinden (met Odido modems) zelf hun firmware maar moeten gaan aanpassen?
@ed-win@Snowkrash1974 Ik heb de loggign aangezet, kan je de Youless weer op DHCP zetten. Hopelijk kunnen we dan zien waarom er geen IP wordt uitgedeeld.
En wat me ook opviel: sinds dat moment kloppen ook de logregels van de DHCP server niet meer: in plaats van het ip-adres wordt nu het mac-adres (dubbel) opgenomen.
Dat is bekend en wordt in de volgende versie opgelost, het is alleen cosmetisch.
@Sven-Odido Ik heb de Youless net (omstreeks 12:00) weer omgezet naar DHCP (en de voeding van de Youless even kort losgehaald om hem te laten herstarten).
Zoals verwacht kan ik de Youless nu niet meer benaderen en kan er via de App ook geen Youless meer gevonden worden in mijn netwerk. Waarschijnlijk omdat de configuratie via DHCP niet (goed) meer werkt.
Ik zie nog steeds geen berichten in de log dat de Youless een ipadres toegewezen zou hebben gekregen, die er tot 16 oktober wel dagelijks waren:
16-10-2024
02:08:07
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
ip lease:192.168.2.1, given to MAC:72:b814:46:e0, with hostname:youless, Lease time:464317
15-10-2024
05:08:32
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
ip lease:192.168.2.1, given to MAC:72:b814:46:e0, with hostname:youless, Lease time:388743
Ook de koppeling tussen de Youless en het Enelogic platform werkt nu dus niet meer.
Laat je mij weten wanneer jullie eea getest hebben, zodat ik de Youless weer terug kan zetten naar een statisch ip-adres?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.