Beantwoord

Probleem in wijkkast Delft - Odido kan het niet oplossen. Al uren geen internet.

  • 26 January 2024
  • 75 reacties
  • 1120 Bekeken

Reputatie 1

Ben sinds een paar weken over naar odido glasfiber. Wat kleine storingen gehad, maar over het algemeen goede snelheden (900Mbit up+ down, lekker!) en lage ping. Vandaag druk thuis aan het werken, deadlines enzo, klapt het internet er uit. Even gewacht, alles opnieuw opgestart in de meterkast, helaas, rode lampje brand op de router - geen externe verbinding. Gebeld naar Odido, de eerste keer ervaring met de helpdesk. Na wat menu's doorwerken iemand aan de lijn, geen lange wachtrij, dat viel mee. Gegevens doorgeven, er wordt een lijn test gedaan. Antwoord: er is iets aan de hand met de wijkkast. Daar kunnen we niets aan doen. Duh… wat? Jullie zijn toch mijn provider? Het maakt mij toch niet uit hoe je het regelt, maar regel die wijkkast! Geen antwoord. Ik zou wel onbeperkt 4G data op mijn mobiele telefoon kunnen krijgen. Voor een wifi hotspot in huis. Ja leuk, maar die telefoon heeft mijn vrouw mee naar haar werk.

7 uur later - nog steeds geen verbinding… geen internet, geen tv, geen vaste telefoon...

Gelukkig heb ik nog een paar weken ziggo in huis liggen wegens te laat opzeggen. Je kunt zeggen van ziggo wat je wilt, maar ik heb nog nooit, in geen 25 jaar, een storing van 7 uur op mijn internet verbinding gehad..

Dus nu zit het hele huis weer op de ziggo router, dat was een uurtje werk …

Doe je best odido, je kunt het! Hou deze klant!

Wordt vervolgd.

 

icon

Beste antwoord door Erwin-too 7 February 2024, 13:54

Bekijk origineel

75 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Erwin-too, deze is er nog niet. De technische dienst is ermee bezig. We houden je echt zo goed mogelijk op de hoogte als er wel ontwikkelingen zijn. Bedankt voor je geduld zover!

Reputatie 1

Hi @Erwin-too, deze is er nog niet. De technische dienst is ermee bezig. We houden je echt zo goed mogelijk op de hoogte als er wel ontwikkelingen zijn. Bedankt voor je geduld zover!

Sorry Cheyenne, ik begrijp je goede bedoelingen, daar wordt je vast op getrained, de ervaring leert dat ik totaal niet op de hoogte wordt gehouden dus ik blijf hier vragen, posten en bellen.

Wat betreft geduld - ik heb nadat ik ben overgestapt naar odido internet, nu een paar maanden geleden, nog steeds geen werkend internet. En loop hier al meer dan een maand te posten. Jullie hadden nooit het fiber netwerk van ODF bij mij mogen accepteren en mij overzetten op een niet werkende fiber installatie. Dat had je al bij oplevering kunnen zien, die te hoge demping op het ONT kastje. Geduld… tsja...

Reputatie 1

Hi @Erwin-too, deze is er nog niet. De technische dienst is ermee bezig. We houden je echt zo goed mogelijk op de hoogte als er wel ontwikkelingen zijn. Bedankt voor je geduld zover!


Helaas helaas, weer een teleurstelling. Ik kreeg opnieuw een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur van Gideon. Maar die is dus al langs geweest, vorige week! De conclusie was dat de demping te hoog was (wat we al heel lang weten) en dat het moet liggen aan de fiber infrastructuur van ODF en/of de apparatuur in de wijkkast (de OLT). Het ligt niet aan de ONT (wat bij mij in huis zit).

Er zou een ticket gemaakt worden voor de technische dienst (en dat is dus NIET Gideon).

Wat is er toch aan de hand met jullie… grrrr… ik zou bijna boos worden.

Kun je dit nog eens goed nakijken en per direct de juiste technici aan het werk zetten?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erwin-too, er is inderdaad besloten om Guidion nogmaals langs te laten komen. De demping op de huisaansluiting is veel te hoog. Dit moet nog een keer onderzocht worden.  

Reputatie 1

Hey @Erwin-too, er is inderdaad besloten om Guidion nogmaals langs te laten komen. De demping bij de huisaansluiting is veel te hoog. Dit moet nog een keer onderzocht worden.  

Hoi Tommie, dat de demping te hoog is, dat schreef je 14 dagen geleden al hier. En dat je dat in een ticket zou zetten. Toen heeft het weer lang geduurd voordat een monteur kwam, dat was vorige week.

Ik hoop dat de monteur die nu langskomt dan meer kan doen dan vorige week. Odido betaalt zich blauw aan langssturen van monteurs die niks oplossen maar daarna wel de werkbon laten aftekenen 😉

Ik heb een nieuwe afspraak. Afwachten maar weer.

Reputatie 7
Badge +9

Dat hoop ik ook @Erwin-too! Keep me posted.  

Reputatie 1

Dat hoop ik ook @Erwin-too! Keep me posted.  

Dat zal ik zeker doen. Contact met monteur gehad. Helaas had ik gelijk en conclusie is inderdaad alweer hetzelfde. Demping te hoog, alles is al een paar keer uitgewisseld in vorige bezoekjes, dus monteur kan niets doen, er moet een ODF monteur naar kijken.

Net zoals de vorige keren.

Nogmaal dan: dat de demping te hoog is weten we al weken en weken. Dat is al sinds oplevering zo. Dat het niet helpt om steeds maar weer kastjes en fibers uit te wisselen in mijn meterkast weten we ook al weken.

Ik heb inmiddels, ten einde raad, ook maar zelf contact met ODF gezocht. Die snappen het probleem en willen de lijn best doormeten maar hebben een ticket/opdracht van Odido nodig.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de update @Erwin-too. We hadden gehoopt dat de monteur dit kon oplossen. Hij heeft het ticket voor je aangemaakt zodat het bij ODF terecht komt! Hopelijk kunnen we dit eindelijk gaan oplossen. 

Reputatie 1

Dat hoop ik ook ja! En weer wat geleerd, we hebben een monteur van ODF nodig die de glasvezelkabel in mijn straat doormeet met een OTDR.https://nl.wikipedia.org/wiki/Optical_time-domain_reflectometer

 

Reputatie 1

Bedankt voor de update @Erwin-too. We hadden gehoopt dat de monteur dit kon oplossen. Hij heeft het ticket voor je aangemaakt zodat het bij ODF terecht komt! Hopelijk kunnen we dit eindelijk gaan oplossen. 

Zou ik iets moeten horen van odf? Het is akelig stil.

We hebben nu alleen 4G in huis. Ik heb een extra odido abbo erbij moeten nemen om online te blijven. Extra kosten en blijft behelpen. Ik verwacht wel dat mijn maandeljkse kosten gerestitueerd worden.

 

Reputatie 7
Badge +14

ODF en de Odido backoffice werken niet in de weekend en feestdagen.  Dus dinsdag gaan ze weer verder met de queue. 

Abonnement kosten worden niet vergoed, wel kun je een voucher krijgen voor echt unlimited data op een Odido sim. De dagen dat de verbinding het ook niet deed worden achteraf ook gecrediteerd. 

Reputatie 1

We zijn inmiddels weer een paar werkdagen verder, maar ik heb nog niets gehoord. Wat is de status van het ODF service request?

Nu al een paar maanden geen werkende fiber internet verbinding.

 

Tjee mijn Odido avontuur is ook vandaag begonnen zonder werkende verbinding.

als ik deze post lees krijg ik de rillingen. We hebben vandaag al de hele dag geen internet en tv. Was beloofd binnen 4 uur spoed monteur ofzo te sturen. Niemand gezien. Na bellen bleek dat dit niet kan ofzo. Ik moet geduld hebben en over twee dagen nog maar bellen als ik geen verbinding heb. Ik heb m’n buik er nu al vol van….

Reputatie 1

Tjee mijn Odido avontuur is ook vandaag begonnen zonder werkende verbinding.

als ik deze post lees krijg ik de rillingen. We hebben vandaag al de hele dag geen internet en tv. Was beloofd binnen 4 uur spoed monteur ofzo te sturen. Niemand gezien. Na bellen bleek dat dit niet kan ofzo. Ik moet geduld hebben en over twee dagen nog maar bellen als ik geen verbinding heb. Ik heb m’n buik er nu al vol van….

Ik zou zelf even een nieuw topic maken in dit forum en blijven posten en vragen. Anders gebeurt er niks. En oja, elke dag bellen. Mijn advies: zelf meteen de demping meten via netwerk kabeltje in het ONT kastje (wat converteert van fiber naar netwerk. Dat ding heeft een web interface. Als de demping lager is dan zeg -25dbm -  overwegen om binnen 14 dagen na oplevering je contract per direct op te zeggen. Daar heb je recht op. Mij hebben ze net wat langer met beloftes aan het dode fiberlijntje gehouden. Dus ik kom er niet meer mee weg zonder veel moeite en kosten, raar maar waar. Waarom opzeggen? Omdat Odido niets kan doen aan het fiber netwerk zelf, dat is niet van hun. Als daar iets mis mee is, ergens in de straat bijvoorbeeld, is het erg lastig om te repareren. Want duur, straat moet weer open. Kwestie van pech hebben als je aan het einde van de keer op keer gesplitste en gedeelde fiber zit, in combinatie met fouten bij aanleggen, in mijn geval door ODF.

Maar als het werkt - is het echt supersnel. Daar heb ik al een paar jaar op zitten wachten, dus een paar maanden kan er ook nog wel bij. Intussen maak ik gebruik van Odido 4G met unlimited data. Traag, maar het werkt. Dus: jouw gok of het bij jou ook gaat lukken. Succes 😉

Reputatie 1

Volgens ODF is het storingsticket ontvangen op 03-04-2024 en de aannemer zal het zo spoedig mogelijk inplannen. Dus, het gaat van Odido → Gideon → ODF → aannemer.

Afwachten dus maar weer.

 

Volgens ODF is het storingsticket ontvangen op 03-04-2024 en de aannemer zal het zo spoedig mogelijk inplannen. Dus, het gaat van Odido → Gideon → ODF → aannemer.

Afwachten dus maar weer.

 

Heeft u al eens een ander modem overwogen, en dan de fritzbox?

Ik maak hier al meerdere jaren gebruik van via xs4all/freedom.nl

 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/

Hoe ‘m in te stellen: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

 

De truuk die odido uithaalt deed vodafone ook in 2016.

Het draytech modem moest wel een paar keer per maand uit- en aangezet worden.

Na overstappen naar xs4all nooit meer storing ervaren.

 

Volgens mij is het ‘t zyxel modem die de boel verziekt of die vage media converter.

Reputatie 1

Volgens ODF is het storingsticket ontvangen op 03-04-2024 en de aannemer zal het zo spoedig mogelijk inplannen. Dus, het gaat van Odido → Gideon → ODF → aannemer.

Afwachten dus maar weer.

 

Heeft u al eens een ander modem overwogen, en dan de fritzbox?

Ik maak hier al meerdere jaren gebruik van via xs4all/freedom.nl

 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/

Hoe ‘m in te stellen: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

 

De truuk die odido uithaalt deed vodafone ook in 2016.

Het draytech modem moest wel een paar keer per maand uit- en aangezet worden.

Na overstappen naar xs4all nooit meer storing ervaren.

 

Volgens mij is het ‘t zyxel modem die de boel verziekt of die vage media converter.

 

In de zyxel die je bij je abbo krijgt kun je geen SFP module steken. Want dat hebben ze uitgeschakeld in de firmware. Alleen als je een zakelijk abbo hebt kan dat. Dus die zyxel heeft geen invloed op de optische verbinding. En we hebben met meerdere monteurs meerdere Huawai ONT modules geprobeerd - allemaal hebben ze problemen wegens te weinig licht (hoge demping).

Ook is de USB poort op de zyxel uitgeschakeld - je kunt er geen 4G modem insteken. En Odido wil me geen zakelijke zyxel geven.

Dus ja ik heb inmiddels een 5590 Fiber draaien hier met GPON SFP module, met een Odido mobiel abbo als 4G failover waar ik dan elke week een unlimited voucher op moet zetten. Ik heb geen andere optie dan Odido in mijn wijk. Zou ook niet uitmaken, de fiber van ODF is niet goed; de Fritzbox 5590 fiber geeft ook een hele hoge demping aan, een paar weken geleden kreeg ik nog af en toe verbinding, in de ochtend, nu helemaal niet meer. Dus de fysieke fiber wordt met de dag slechter:

 

 

 

 

Reputatie 1

Bedankt voor de update @Erwin-too. We hadden gehoopt dat de monteur dit kon oplossen. Hij heeft het ticket voor je aangemaakt zodat het bij ODF terecht komt! Hopelijk kunnen we dit eindelijk gaan oplossen. 

Hoi Tommie, we zijn 12 dagen verder, ik hoor niets, wat is het plan?

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie nog geen nieuwe update @Erwin-too. Het ligt nu bij ODF. Ik heb zojuist de prioriteit van het ticket verhoogd. Hopelijk hebben we snel gehoor! 

Reputatie 1

Ik zie nog geen nieuwe update @Erwin-too. Het ligt nu bij ODF. Ik heb zojuist de prioriteit van het ticket verhoogd. Hopelijk hebben we snel gehoor! 

Dat hoop ik ook. We zijn inmiddels 3 maanden verder. De ironie is dat ik een extra odido mobiel abbo heb moeten afsluiten zodat er met de unlimited vouchers in ieder geval altijd een 4G internet verbinding in huis is. Huisgenoten gaan namelijk wel eens weg van huis.Tsja.. Wel jammer dat odido tv en de vaste telefoon daar dus niet mee werkt. We kijken al heel lang geen TV meer! En zijn niet te bereiken op de vaste telefoon.

 

Reputatie 1

Update: deze week een afspraak kunnen maken met de aannemer die de fiber in de grond heeft gegraven. Nu kunnen we het tot op de bodem uitzoeken. En daaronder. Wordt vervolgd!

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erwin-too, op dit moment wachten we nog op de onderannemer. Ik heb nog geen nieuwe update over de situatie. Ik hoop oprecht dat ze het snel kunnen oplossen nu! 

Reputatie 1

Hoera, na een uur zoeken is de oplossing gevonden. De glasvezel technicus heeft de fiber doorgemeten tot aan de wijkkast. En daar was uiteindelijk helemaal niets mis mee. Er bleven weinig opties over, maar de technicus heeft voor de zekerheid dan toch maar de optische patchkabel in de (vrij nieuwe) wijkkast vervangen. Verrassing: er was opeens wel licht - 100x zoveel (van -34 naar -14 dBm RX). Daarna kwam de internet verbinding weer snel tot stand. Het was dus een simpel kabeltje in de wijkkast wat niet goed was, al die maanden al. Onwaarschijnlijk, maar dus toch.

C, erg bedankt!

Voor Odido, kunnen we de laatste 2 maanden abbonementskosten verrekenen, en dan ook de aanbieding 2 maanden verlengen? Dank u.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erwin-too, ik ben superblij om te horen dat het opgelost is!

Ik zet de vergoeding graag voor je in gang. Zou je me alleen willen helpen met de datum van het issue? Ik heb hier 16-02 staan, klopt dit? De actie kan ik niet met 2 maanden verlengen.

Reputatie 1

Beste @Tommie van Odido, het is jammer dat berichten op de community geen datum hebben. Alles wordt afgerond naar “een maand geleden” enzo. Ik kan wel in mijn email zien dat ik op 26 Januari op de community ben gekomen en dat jij op 29 januari voor het eerst heb gereageerd. Dus vanaf toen was de verbinding niet betrouwbaar of totaal afwezig.

 

Reageer