Beantwoord

Probleem in wijkkast Delft - Odido kan het niet oplossen. Al uren geen internet.

  • 26 January 2024
  • 75 reacties
  • 1127 Bekeken

Reputatie 1

Ben sinds een paar weken over naar odido glasfiber. Wat kleine storingen gehad, maar over het algemeen goede snelheden (900Mbit up+ down, lekker!) en lage ping. Vandaag druk thuis aan het werken, deadlines enzo, klapt het internet er uit. Even gewacht, alles opnieuw opgestart in de meterkast, helaas, rode lampje brand op de router - geen externe verbinding. Gebeld naar Odido, de eerste keer ervaring met de helpdesk. Na wat menu's doorwerken iemand aan de lijn, geen lange wachtrij, dat viel mee. Gegevens doorgeven, er wordt een lijn test gedaan. Antwoord: er is iets aan de hand met de wijkkast. Daar kunnen we niets aan doen. Duh… wat? Jullie zijn toch mijn provider? Het maakt mij toch niet uit hoe je het regelt, maar regel die wijkkast! Geen antwoord. Ik zou wel onbeperkt 4G data op mijn mobiele telefoon kunnen krijgen. Voor een wifi hotspot in huis. Ja leuk, maar die telefoon heeft mijn vrouw mee naar haar werk.

7 uur later - nog steeds geen verbinding… geen internet, geen tv, geen vaste telefoon...

Gelukkig heb ik nog een paar weken ziggo in huis liggen wegens te laat opzeggen. Je kunt zeggen van ziggo wat je wilt, maar ik heb nog nooit, in geen 25 jaar, een storing van 7 uur op mijn internet verbinding gehad..

Dus nu zit het hele huis weer op de ziggo router, dat was een uurtje werk …

Doe je best odido, je kunt het! Hou deze klant!

Wordt vervolgd.

 

icon

Beste antwoord door Erwin-too 7 February 2024, 13:54

Bekijk origineel

75 reacties

@Erwin-too Is het gelukt om een afspraak te maken met de monteur? Ik weet zeker dat hij de verbinding zal herstellen! 

@gsch81 Zoals beloofd zou ik hier maandag achteraan gaan. Ik heb een vraag uitstaan bij de technische dienst, maar nog geen antwoord. Zodra ik meer weet, laat ik het je gelijk weten! 

Het werkt alweer sinds vrijdag. Jullie communiceren echt niet met elkaar denk ik. 

Reputatie 7
Badge +14

ODF en de Odido backoffice werken niet in de weekend en feestdagen.  Dus dinsdag gaan ze weer verder met de queue. 

Abonnement kosten worden niet vergoed, wel kun je een voucher krijgen voor echt unlimited data op een Odido sim. De dagen dat de verbinding het ook niet deed worden achteraf ook gecrediteerd. 

Reputatie 1

@Erwin-too Jeetje, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ben direct opnieuw het systeem ingedoken om jouw verbinding uit te lezen en zie inderdaad dat er iets niet helemaal goed gaat. Ik heb daarom gelijk een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 

@gsch81 Ook voor jou ben ik direct gaan kijken. Echter kan ik zelf nog niet bij de terugkoppeling. Ik heb dit topic opgeslagen in mijn agenda en kom hier maandag bij je op terug! 

 

Dankjewel, maar inmiddels werkt de verbinding al wel weer. Bij mij in de meterkast is nu niets bijzonders te zien. Wat gaat er niet goed, wat zou die monteur willen oplossen?

Reputatie 1

Hi @Erwin-too, deze is er nog niet. De technische dienst is ermee bezig. We houden je echt zo goed mogelijk op de hoogte als er wel ontwikkelingen zijn. Bedankt voor je geduld zover!

Sorry Cheyenne, ik begrijp je goede bedoelingen, daar wordt je vast op getrained, de ervaring leert dat ik totaal niet op de hoogte wordt gehouden dus ik blijf hier vragen, posten en bellen.

Wat betreft geduld - ik heb nadat ik ben overgestapt naar odido internet, nu een paar maanden geleden, nog steeds geen werkend internet. En loop hier al meer dan een maand te posten. Jullie hadden nooit het fiber netwerk van ODF bij mij mogen accepteren en mij overzetten op een niet werkende fiber installatie. Dat had je al bij oplevering kunnen zien, die te hoge demping op het ONT kastje. Geduld… tsja...

Reputatie 1

 

Vandaag werkt alles weer, het is opgelost. Ik heb een factory reset gedaan van de Zyxel router en nu is de verbinding volgens verwachting. Houden zo!

Reputatie 1

Hey @Erwin-too, er is inderdaad besloten om Guidion nogmaals langs te laten komen. De demping bij de huisaansluiting is veel te hoog. Dit moet nog een keer onderzocht worden.  

Hoi Tommie, dat de demping te hoog is, dat schreef je 14 dagen geleden al hier. En dat je dat in een ticket zou zetten. Toen heeft het weer lang geduurd voordat een monteur kwam, dat was vorige week.

Ik hoop dat de monteur die nu langskomt dan meer kan doen dan vorige week. Odido betaalt zich blauw aan langssturen van monteurs die niks oplossen maar daarna wel de werkbon laten aftekenen 😉

Ik heb een nieuwe afspraak. Afwachten maar weer.

Reputatie 1

Dat hoop ik ook @Erwin-too! Keep me posted.  

Dat zal ik zeker doen. Contact met monteur gehad. Helaas had ik gelijk en conclusie is inderdaad alweer hetzelfde. Demping te hoog, alles is al een paar keer uitgewisseld in vorige bezoekjes, dus monteur kan niets doen, er moet een ODF monteur naar kijken.

Net zoals de vorige keren.

Nogmaal dan: dat de demping te hoog is weten we al weken en weken. Dat is al sinds oplevering zo. Dat het niet helpt om steeds maar weer kastjes en fibers uit te wisselen in mijn meterkast weten we ook al weken.

Ik heb inmiddels, ten einde raad, ook maar zelf contact met ODF gezocht. Die snappen het probleem en willen de lijn best doormeten maar hebben een ticket/opdracht van Odido nodig.

Reputatie 1

@Tommie van Odidoen hij ligt er weer uit. Rode lampje knippert op glasvezel kastje.

Ik deel mee in je pijn, gedeelde smart is halve smart zal ik maar zeggen.

Nou het is eerder dubbele smart denk ik .. ook sterkte ermee, heel veel blijven bellen anders gebeurt er niks, is mijn ervaring. Odido heeft het netwerk niet in beheer, dus zij maken tickets aan en de netwerk beheerder moet dan uitrukken. Die hebben geen binding met de klanten van odido en met hun zorgen. Dat je in de stress zit omdat je niet kunt thuiswerken bijvoorbeeld.

Overigens is hier de verbinding weer in de lucht. Nog zoiets - ik was gewend om een email te krijgen als her onderhoud wordt gedaan, dan kun je er rekening mee houden. Odido: nul communiatie.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Erwin-too 

Het heeft geen nut om mij in zo'n post te taggen.  Dan wordt er weer een email gestuurd en ik heb mijn bijdrage al geleverd in je topic.

 

P.s. Verstappen heeft gewonnen.

Reputatie 1

Okay - leuk voor hem..

Anyway.. ik zag in een ander topic dat iemand kon inloggen in het PON kastje. Dat heb ik ook eens geprobeerd. Die geeft aan geen licht:

 

Reputatie 1

Volgens ODF is het storingsticket ontvangen op 03-04-2024 en de aannemer zal het zo spoedig mogelijk inplannen. Dus, het gaat van Odido → Gideon → ODF → aannemer.

Afwachten dus maar weer.

 

Reputatie 6
Badge +2

@Erwin-too Is het gelukt om een afspraak te maken met de monteur? Ik weet zeker dat hij de verbinding zal herstellen! 

@gsch81 Zoals beloofd zou ik hier maandag achteraan gaan. Ik heb een vraag uitstaan bij de technische dienst, maar nog geen antwoord. Zodra ik meer weet, laat ik het je gelijk weten! 

Reputatie 1

@Tommie van Odido  Monteur van Gideon is langsgeweest en inderdaad, hij kan niets doen. Af en toe heb ik snachts wel verbinding dus op zich staat alles goed ingesteld, echter het valt na een paar uur alweer uit. En de optische demping is ver buiten wat nodig is. Dus, signaal kwaliteit is slecht, en dit was al zo toen de verbinding is opgeleverd. Zie mijn eerste post van meer dan een maand geleden.

Ik hoop dat dit nu duidelijk is en er nu zo snel mogelijk een monteur van ODF de lijn door kan meten en dit op kan lossen.

 

Reputatie 1

Vannacht weer in de lucht gekomen, om 4:46. In de log van de ONT lees ik:

2024-03-10 04:46:46 [Informational][Alarm-Log] PON quality is poor , the error packet rate is 69% 2024-03-10 05:16:46 [Informational][Alarm-Log] PON quality recovery, the error packet raet is 2%

Grappig, de chineese programmeur heeft een spelfout in code van de tweede regel gezet. Anyway, de verbinding is er wel, maar is niet 100%. Als ik dan de optical informatie uitlees:

Dan zien we dat de OLT, die in de wijkast zit (?) wel voldoende licht geeft (3.5dBm), maar mijn ONT ontvangt onder de gewenste waarde, -32 dBm waarbij -27 de grens is. -27dBm is 2 uW (microwatt) optisch vermogen. -32 is maar 0,6 uW. Dus er zit een “kink” in de optische kabel tussen de OLT en mijn huis. Dat zou bijvoorbeeld de aftakking in de straat kunnen zijn.

Kan dit doorgemeten worden?

 

ps: hier staat uitgelegd wat een ONT en OLT is. Leerzaam. De “passive optical splitter”  zit dus in de straat, bij elk huis eentje. We delen met zijn allen een fiber naar de wijkkast. Als er ergens een splitter niet goed is in de straat, heeft iedereen daar last van.

https://community.fs.com/article/olt-vs-ont-what-are-the-key-differences-.html

Reputatie 1

Vannacht is de verbinding weer teruggekomen, maar nog steeds met lage RX power (-33 dBm).

Dus geen internet geweest tussen 13 maart 20:00 en 16 maart 05:00. Voor de record. Want we hebben de afspraak dat ik de dagen zonder internet niet hoef te betalen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Erwin-too, logisch verband dat je ziet! In principe heeft je verbinding geen last van de druk op de wijkcentrale. Wél zorgt een hoge demping ervoor dat je verbinding heel gevoelig wordt voor schommelingen (in gebruik). Omdat je zelf rond die uren ook meer gebruik maakt van je verbinding krijgt je verbinding extra last van de hoge demping die wij meten. De monteurs van Guidion zijn opgeleid om dit bij de wortels aan te pakken. Daarom heb ik er volledig vertrouwen in dat de monteur van Guidion dit daadkrachtig voor je aan kan pakken en op kan lossen.

Ik kijk uit naar het bezoek van Guidion bij je thuis, ik verwacht dat de monteur je hier heel effectief bij kan helpen! 😃

Reputatie 1

Hoera, na een uur zoeken is de oplossing gevonden. De glasvezel technicus heeft de fiber doorgemeten tot aan de wijkkast. En daar was uiteindelijk helemaal niets mis mee. Er bleven weinig opties over, maar de technicus heeft voor de zekerheid dan toch maar de optische patchkabel in de (vrij nieuwe) wijkkast vervangen. Verrassing: er was opeens wel licht - 100x zoveel (van -34 naar -14 dBm RX). Daarna kwam de internet verbinding weer snel tot stand. Het was dus een simpel kabeltje in de wijkkast wat niet goed was, al die maanden al. Onwaarschijnlijk, maar dus toch.

C, erg bedankt!

Voor Odido, kunnen we de laatste 2 maanden abbonementskosten verrekenen, en dan ook de aanbieding 2 maanden verlengen? Dank u.

 

Volgens ODF is het storingsticket ontvangen op 03-04-2024 en de aannemer zal het zo spoedig mogelijk inplannen. Dus, het gaat van Odido → Gideon → ODF → aannemer.

Afwachten dus maar weer.

 

Heeft u al eens een ander modem overwogen, en dan de fritzbox?

Ik maak hier al meerdere jaren gebruik van via xs4all/freedom.nl

 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/

Hoe ‘m in te stellen: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

 

De truuk die odido uithaalt deed vodafone ook in 2016.

Het draytech modem moest wel een paar keer per maand uit- en aangezet worden.

Na overstappen naar xs4all nooit meer storing ervaren.

 

Volgens mij is het ‘t zyxel modem die de boel verziekt of die vage media converter.

Reputatie 1

Gisteren 13 maart is de verbinding om 20:00 uitgevallen en helemaal niet meer teruggekomen. Guidion komt pas maandagmiddag dus dan zit ik weer dagen zonder internet en alles wat daar van afhankelijk is, en ik kan niet thuiswerken.

Ik verwacht dat de monteur hetzelfde gaat vaststellen als ik zelf al heb gedaan, en dat er dan iets aan de verbinding tussen mijn huis en de wijkkast moet gebeuren. Daarvoor zal de straat open moeten vrees ik. En dat gaat dan wel even duren.

Kan ik niet zolang een zakelijke router krijgen met 4G backup verbinding? Dat lijkt me niet meer dan redelijk, met alle overlast en niet nagekomen beloftes van dien.

 

Reputatie 7
Badge +9

Dat hoop ik ook @Erwin-too! Keep me posted.  

Reputatie 1

Beste @Tommie van Odido, het is jammer dat berichten op de community geen datum hebben. Alles wordt afgerond naar “een maand geleden” enzo. Ik kan wel in mijn email zien dat ik op 26 Januari op de community ben gekomen en dat jij op 29 januari voor het eerst heb gereageerd. Dus vanaf toen was de verbinding niet betrouwbaar of totaal afwezig.

 

Reputatie 1

Volgens ODF is het storingsticket ontvangen op 03-04-2024 en de aannemer zal het zo spoedig mogelijk inplannen. Dus, het gaat van Odido → Gideon → ODF → aannemer.

Afwachten dus maar weer.

 

Heeft u al eens een ander modem overwogen, en dan de fritzbox?

Ik maak hier al meerdere jaren gebruik van via xs4all/freedom.nl

 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/

Hoe ‘m in te stellen: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3588_FRITZ-Box-configureren-handleidingen-voor-verschillende-providers/

 

De truuk die odido uithaalt deed vodafone ook in 2016.

Het draytech modem moest wel een paar keer per maand uit- en aangezet worden.

Na overstappen naar xs4all nooit meer storing ervaren.

 

Volgens mij is het ‘t zyxel modem die de boel verziekt of die vage media converter.

 

In de zyxel die je bij je abbo krijgt kun je geen SFP module steken. Want dat hebben ze uitgeschakeld in de firmware. Alleen als je een zakelijk abbo hebt kan dat. Dus die zyxel heeft geen invloed op de optische verbinding. En we hebben met meerdere monteurs meerdere Huawai ONT modules geprobeerd - allemaal hebben ze problemen wegens te weinig licht (hoge demping).

Ook is de USB poort op de zyxel uitgeschakeld - je kunt er geen 4G modem insteken. En Odido wil me geen zakelijke zyxel geven.

Dus ja ik heb inmiddels een 5590 Fiber draaien hier met GPON SFP module, met een Odido mobiel abbo als 4G failover waar ik dan elke week een unlimited voucher op moet zetten. Ik heb geen andere optie dan Odido in mijn wijk. Zou ook niet uitmaken, de fiber van ODF is niet goed; de Fritzbox 5590 fiber geeft ook een hele hoge demping aan, een paar weken geleden kreeg ik nog af en toe verbinding, in de ochtend, nu helemaal niet meer. Dus de fysieke fiber wordt met de dag slechter:

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Thanks voor de update @Erwin-too. Ik zie dat we Guidion opnieuw aangestuurd hebben voor je. Zou je mij daarna een terugkoppeling willen geven? Thanks. 

Reputatie 1

En vanavond weer uit de lucht. Weer geen internet … en geen tv, telefoon, netflix etc etc..

grrrrr

 

Reputatie 1

De monteur heeft een ticket voor je aangemaakt @Erwin-too! We zullen het ticket zo snel mogelijk oppakken. 

Laten we dat dan maar weer hopen. Gisteren wel verbinding gehad maar zeer traag en met onderbrekingen en TV kijken via de app was slecht te doen. Daarna viel de verbinding weer helemaal weg. En vanochend weer terug.

Reageer