oplevering ODF netwerk. wanneer Odido Internet?

  • 25 November 2023
  • 59 reacties
  • 1071 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Open Dutch Fiber zegt dat ze het netwerk in mijn postcodegebied hebben opgeleverd, 3281 **.  Ik krijg verschillende mailtjes toegezonden. Het ene moment kan ik een werkende verbinding verwachten tussen november - december. Het andere moment wordt  januari - maart genoemd. Als ik de verschillende postcode checks doe op de websites van Odido, Open Dutch Fiber en E-Fiber staat er dat er glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Ik heb al een huisaansluiting en nu is het  wachten tot jullie de PoP gereed maken.

Wanneer gaan jullie de PoP voorzien van jullie apparatuur? En wanneer heb ik een werkende verbinding?

Ik hoop zoals jullie postcode check aangeeft, binnen nu en een paar weken. 

Jason van Odido 5 maanden geleden

Hoi @stefan.1997, slim dat je het online wilt dubbelchecken en bevestigen! Ik kan je vertellen dat de Postcodecheck op de website leidend is. Om het te verifiëren, heb ik in het aansluitsysteem gekeken op die postcode en zie ik dat we eind december/begin januari kunnen opleveren. Wel op basis van een zogeheten “nieuwbouwaansluiting”. Dit betekent dat er ergens nog niet gefinaliseerd is qua oplevering, dit zal ongetwijfeld de missende netwerkapparatuur in de POP zijn - vermoed ik. Voor nu ziet het er dus naar uit dat het einde jaar of begin volgend jaar wordt. Een exacte tijdsaanduiding heb ik niet voor je, sorry. Het kan altijd afwijken doordat een planning verschoven wordt; hierin zijn we deels afhankelijk van wat onze aannemers in de regio afronden.

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Ik deel graag de informatie met jullie die ik tot nu heb kunnen verzamelen vanuit ons Fiber team. Er moet nog het een en ander worden uitgezocht. Hopelijk heb ik daar vandaag nog antwoord op, maar dit kan ook over het weekend worden getild. Wel wilde ik jullie voor nu alvast een update geven.

Om te beginnen worden jullie niet aangesloten op dezelfde wijkcentrale. @Dave670  Bij jou is er inderdaad wat geks aan de hand waar we voor nu geen verklaring voor hebben. Hier gaat mijn collega dus nog achteraan. Jouw wijkcentrale is volgens de backhaul planning al in oktober opgeleverd en ''Ready for activation'' gemeld. Dat zal in ons inziens de communicatie verklaren. Dit is ook zodanig in het systeem gezet alleen zien we later in de reeks een melding dat deze pas halverwege maart actief gaat. Mijn collega is hiermee bezig om te checken wat hier speelt en hoe dit kan. We hebben namelijk meerdere klanten gevonden die op exact dezelfde wijkcentrale als die van jou al een actief glasvezel abonnement hebben. Ik kom hier later op terug.

@stefan.1997 We zien dat wanneer jij nu een bestelling zou plaatsen, we de optie voor DSL geven. We geven je wel een optie dat glasvezel eraan komt en dat je de mogelijkheid hebt alvast een order te plaatsen. Als je op '’meer informatie'’ klikt zeggen we ook: 

  • De verwachte aansluitdatum is enkel indicatief. Het kan zijn dat je eerder, later of – in uitzonderlijke gevallen – niet aangesloten kan worden.

De melding dat dit in de eerste instantie november - december zal worden en we dit hebben moeten opschuiven komt door de First Possible Deliverydate die wij van Open Dutch Fiber krijgen. We prikken dit niet uit de lucht, het systeem checkt automatisch wat Open Dutch Fiber (of een andere netwerkbeheerder) zegt. Er is vervolgens vertraging gekomen in dit proces en daarom hebben we datum moeten opschuiven. De mails die je hiervan krijgt worden automatisch gegeneerd en sturen wij ''door'' na een wijziging van Open Dutch Fiber. Waar de vertraging exact vandaan komt, gaat mijn collega ook onderzoeken. Ook hier kom ik op terug.

Ik ben meegenomen in een mailing over beide situaties en de nog openstaande vragen. Zodra ik meer weet, laat ik dit jullie weten. Het kan zijn dat dit na het weekend is. Dank voor jullie geduld!

 

UPDATE:
 

@Dave670 Open Dutch Fiber moet deze inderdaad gewoon kunnen opleveren. Dit gaan wij direct chasen.

 

@stefan.1997 Wat jouw order betreft wachten we op Open Dutch Fiber. Dit gaat via het normale proces. Je kunt inderdaad midden maart aanhouden voor nu.

Reputatie 6
Badge

Bedankt voor het uitzoeken. Maar wat er mis gaat hebben davy en ik al voor jullie uitgezocht zoals hierboven besproken. ASR beheert grond in Numansdorp waardoor er niet gegraven kan worden naar o.a. davy’s wijk. 
 

Dat opleveren van Davy’s adres gaat jullie niet lukken. Er kan geen connectie gemaakt worden tussen zijn woning en de verdeelkasten in de grond. 
 

Wat betreft mijn adres. De aannemer Circet en ODF geven aan dat ook mijn wijkcentrale opgeleverd is. Er moet alleen nog een patch gemaakt worden. Dit gebeurt als het goed is vandaag of begin volgende week. Dan kunnen jullie mijn huis als het goed is ook activeren. 

Kijk ik naar jouw abonnement dan klopt dat, er zijn veel losse werkzaamheden afgerond op 29-02-2024. 

Ik ben nu natuurlijk heel benieuwd welke losse werkzaamheden er dan zijn afgerond? Immers kan ODF geen verbinding leggen tussen de POP en mijn hele wijk ivm problemen tussen ODF en ASR Verzekeringen zoals we reeds eerder ook al hebben gemeld hier. Het is dan ook vreemd dat ODF deze informatie niet doorzetten naar de providers zoals bijvoorbeeld Odido en jullie denken dat het wel kan omdat de POP zelf inderdaad al maanden gereed is. Dat jullie actieve klanten zien op deze POP is logisch. Deze klanten bevinden zich in de buurt van de POP. In mijn wijk zal je niemand vinden 😉

Reputatie 6
Badge

Kijk ik naar jouw abonnement dan klopt dat, er zijn veel losse werkzaamheden afgerond op 29-02-2024. 

Ik ben nu natuurlijk heel benieuwd welke losse werkzaamheden er dan zijn afgerond? Immers kan ODF geen verbinding leggen tussen de POP en mijn hele wijk ivm problemen tussen ODF en ASR Verzekeringen zoals we reeds eerder ook al hebben gemeld hier. Het is dan ook vreemd dat ODF deze informatie niet doorzetten naar de providers zoals bijvoorbeeld Odido en jullie denken dat het wel kan omdat de POP zelf inderdaad al maanden gereed is. Dat jullie actieve klanten zien op deze POP is logisch. Deze klanten bevinden zich in de buurt van de POP. In mijn wijk zal je niemand vinden 😉

Ik vind het echt erg dat de communicatie tussen ODF zo stroef is. Hoe kan het dat twee klanten wel alle informatie boven weten te krijgen en Odido niet?

Reputatie 7
Badge +5

Hi beide, de vraag staat intern nog uit. @Dave670 Ik kom er voor jou zo snel mogelijk op terug. @stefan.1997 Het lijkt alsof we vingers wijzen. Ik heb hierover ook navraag gedaan bij de collega die mij eerder heeft geholpen. Ik kom bij jullie terug. Reken niet op vandaag, maar hou mijn reactie komende dagen in de gaten!

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Dave670, wij krijgen na onderzoek inderdaad dezelfde melding over ASR. Open Dutch Fiber is hier samen met de gemeente mee bezig, maar voor nu mogen ze niet over de grond. De planning staat nu op zes maanden maar ook dat is nog geen zekerheid. Wij (ons Fiber team) gaan er intern achteraan hoe we dit soort zaken qua aansluiten (al doe je een pre-order en is de aansluitdatum niet duidelijk) duidelijker kunnen stellen. We kunnen dus zeker leren van deze situatie en het gaat intern nog wat ingang zetten. 

P.S Die '’werkzaamheden'’ zijn bijvoorbeeld het klaarzetten van je TV pakket en inloggegevens, interne dingen waarvoor we nog geen aansluiting voor nodig hebben. Deze heeft die mail getriggerd die je hebt ontvangen.

@stefan.1997 Voor jou krijg ik vanuit Fiber door dat dit de planning is, ik kan nu niets anders doen dan je vragen de werkzaamheden af te wachten. Ontzettend bedankt voor je geduld!

@Cheyenne van Odido,

Lijkt mij een strak plan! Want volgens jullie verwachtingen kan ik worden aangesloten in maart of april 😉 Dat gaat elke maand weer een maandje naar achter. Alleen dat werkt natuurlijk niet.

Ik mag hopen dat ODF en ASR eens wat tempo gaan maken. Nog ruim 6 maanden wachten is belachelijk natuurlijk voor zo iets simpels.

Mensen kunnen bij Odido nog annuleren, maar gaat ODF dan alsnog eventueel ‘aanleg’ kosten in rekening brengen? Die is via Odido gratis, maar wat doen ze als je nu alsnog annuleert ivm het lang uitblijven. Lijkt mij een strak plan dat Odido dit gaat bespreken met ODF en dat dit duidelijk bij de KS bekend is.

Reputatie 7
Badge +14

Odido gaat niet bespreken wat ODF wel of niet gaat berekenen als je de Odido bestelling annuleert. Dat is je eigen keuze maar mijn tip zou zijn, laat het gewoon komen. Als ASR en de gemeente eruit zijn dan wil toch gewoon zo'n ODF lijn binnen hebben. Meer keus, glasvezel snelheden!

Inmiddels is @stefan.1997 succesvol aangesloten op het ODF glasvezel netwerk. Aan deze kant is het helaas nog altijd wachten 🥲 Waarschijnlijk geef ik ze nog 1 a 2 maanden  en anders wordt het glasvezel annuleren. Afhankelijk of Ziggo weer F1 krijgt, is er ook een kans dat Ziggo weer binnenkomt en Odido helemaal weggaat.

 

Helaas heeft Odido de website nog steeds niet aangepast. Daar wordt nog steeds gezegd “We verwachten dat je woning kan worden aangesloten tussen maart 2024 en april 2024”.

Dit hoort gewoon weggehaald te worden. Andere aanbieders spreken over ‘Pre Order’ en noemen geen datums meer.

Reageer