oplevering ODF netwerk. wanneer Odido Internet?

  • 25 November 2023
  • 67 reacties
  • 1203 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Open Dutch Fiber zegt dat ze het netwerk in mijn postcodegebied hebben opgeleverd, 3281 **.  Ik krijg verschillende mailtjes toegezonden. Het ene moment kan ik een werkende verbinding verwachten tussen november - december. Het andere moment wordt  januari - maart genoemd. Als ik de verschillende postcode checks doe op de websites van Odido, Open Dutch Fiber en E-Fiber staat er dat er glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Ik heb al een huisaansluiting en nu is het  wachten tot jullie de PoP gereed maken.

Wanneer gaan jullie de PoP voorzien van jullie apparatuur? En wanneer heb ik een werkende verbinding?

Ik hoop zoals jullie postcode check aangeeft, binnen nu en een paar weken. 

Jason van Odido 5 maanden geleden

Hoi @stefan.1997, slim dat je het online wilt dubbelchecken en bevestigen! Ik kan je vertellen dat de Postcodecheck op de website leidend is. Om het te verifiëren, heb ik in het aansluitsysteem gekeken op die postcode en zie ik dat we eind december/begin januari kunnen opleveren. Wel op basis van een zogeheten “nieuwbouwaansluiting”. Dit betekent dat er ergens nog niet gefinaliseerd is qua oplevering, dit zal ongetwijfeld de missende netwerkapparatuur in de POP zijn - vermoed ik. Voor nu ziet het er dus naar uit dat het einde jaar of begin volgend jaar wordt. Een exacte tijdsaanduiding heb ik niet voor je, sorry. Het kan altijd afwijken doordat een planning verschoven wordt; hierin zijn we deels afhankelijk van wat onze aannemers in de regio afronden.

Bekijk origineel

67 reacties

@Tommie van Odido,

Voel je je nog geloofwaardig zo? Ik snap niet dat Odido nog altijd NIET snapt dat het zo niet werkt. Heb je de reactie van je collega hierboven wel gelezen? Op 17 mei wordt helemaal niemand aangesloten zolang die ene kabel niet gelegd kan worden. Odido moet stoppen met foutieve informatie geven.

Tjeetje wat een gedoe…

Ik weet zeker alles buiten ieders schuld voornamelijk de van mij

Nou we wachten het maar weer af en meldt me na 17 mei maar weer

Reputatie 7
Badge +9

Hi @E.Terlouw, bedankt! Ik heb je bestelling gevonden en ook je klantnummer in je profiel gezet. Zo weet je die meteen als iemand er naar vraagt.

Ik heb wat onderzoek gedaan en je bent al door een paar verschillende stadia gegaan.Het gaat hier namelijk over een nieuwe glasvezel aanleg. De glasvezel moet inderdaad nog naar binnen gebracht worden, dit noemen we een NL9 status, echter werd de NL9 status omgezet in een haalbaarheids onderzoek. Dit betekend dat ze gaan onderzoeken of het financiëel wel mogelijk is om de aanleg te realiseren. Nu is het omgezet naar een status genaamd: indirect orderbaar. Dit komt door een obstrucie omdat er geen vergunning was voor de graafwerkzaamheden.

Op dit moment is de eerst mogelijke huisinstallatie mogelijk op 17-05. Let op, dit is een wensdatum en zal waarschijnlijk nog verder in de toekomst verplaatsen. Zodra de obstructie verholpen is zal de onderaannemer de order laten doorlopen. Hoe lang dit zal duren durf ik niet te zeggen. 

Ik ga dat wel even doen idd.

Ik kan ook bij mij odido dus niks vinden.

Terwijl de kabel wel al door de tuin ligt.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @E.Terlouw, dit is jammer genoeg niet je klantnummer. Zou je anders je postcode en huisnummer daar neer willen zetten? Dan kan ik het abonnement ook omhoog halen! 

Hoi @E.Terlouw, goed dat je dit op de kaart zet, ik wil je heel graag vertellen wat er met de kabel in je tuin gaat gebeuren! Hiervoor is het alleen wel van belang dat ik bij je dossier kan komen. Kan je jouw klantnummer ook niet terugvinden in je bestelbevestiging? Het klantnummer lijkt op ABC12345. Als je het klantnummer hebt gevonden raad ik je aan om je klantnummer via deze link toe te voegen aan je profiel.

Zo kan ik ook bij je dossier komen, ik wil je graag de stand van zaken vertellen! 🙂

Ik heb wat ik heb ingevuld.

Geen aanmeldingsmail kunnen vinden.

Bij de klantenservice  kunnen ze me wel vinden iig.

Hoop dat je er genoeg aan hebt

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @E.Terlouw, goed dat je dit op de kaart zet, ik wil je heel graag vertellen wat er met de kabel in je tuin gaat gebeuren! Hiervoor is het alleen wel van belang dat ik bij je dossier kan komen. Kan je jouw klantnummer ook niet terugvinden in je bestelbevestiging? Het klantnummer lijkt op ABC12345. Als je het klantnummer hebt gevonden raad ik je aan om je klantnummer via deze link toe te voegen aan je profiel.

Zo kan ik ook bij je dossier komen, ik wil je graag de stand van zaken vertellen! 🙂

Ook ik zoals dave 670 zit ik in dezelfde wijk met het zelfde probleem.

Kabel ligt al maanden in de tuin werkeloos te zijn en als ik zelf niet bel om de 2 maanden zou ik zeggen dat ik helemaal niks aangegaan ben met odido.

Nu betaal ik al maanden teveel geld bij mijn huidige provider terwijl 1 van de redenen om over te stappen was het verschil in prijs.

Ik heb zelfs nog geen klant nummer of wat dan ook van odido.

Inmiddels is @stefan.1997 succesvol aangesloten op het ODF glasvezel netwerk. Aan deze kant is het helaas nog altijd wachten 🥲 Waarschijnlijk geef ik ze nog 1 a 2 maanden  en anders wordt het glasvezel annuleren. Afhankelijk of Ziggo weer F1 krijgt, is er ook een kans dat Ziggo weer binnenkomt en Odido helemaal weggaat.

 

Helaas heeft Odido de website nog steeds niet aangepast. Daar wordt nog steeds gezegd “We verwachten dat je woning kan worden aangesloten tussen maart 2024 en april 2024”.

Dit hoort gewoon weggehaald te worden. Andere aanbieders spreken over ‘Pre Order’ en noemen geen datums meer.

Reputatie 7
Badge +14

Odido gaat niet bespreken wat ODF wel of niet gaat berekenen als je de Odido bestelling annuleert. Dat is je eigen keuze maar mijn tip zou zijn, laat het gewoon komen. Als ASR en de gemeente eruit zijn dan wil toch gewoon zo'n ODF lijn binnen hebben. Meer keus, glasvezel snelheden!

@Cheyenne van Odido,

Lijkt mij een strak plan! Want volgens jullie verwachtingen kan ik worden aangesloten in maart of april 😉 Dat gaat elke maand weer een maandje naar achter. Alleen dat werkt natuurlijk niet.

Ik mag hopen dat ODF en ASR eens wat tempo gaan maken. Nog ruim 6 maanden wachten is belachelijk natuurlijk voor zo iets simpels.

Mensen kunnen bij Odido nog annuleren, maar gaat ODF dan alsnog eventueel ‘aanleg’ kosten in rekening brengen? Die is via Odido gratis, maar wat doen ze als je nu alsnog annuleert ivm het lang uitblijven. Lijkt mij een strak plan dat Odido dit gaat bespreken met ODF en dat dit duidelijk bij de KS bekend is.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Dave670, wij krijgen na onderzoek inderdaad dezelfde melding over ASR. Open Dutch Fiber is hier samen met de gemeente mee bezig, maar voor nu mogen ze niet over de grond. De planning staat nu op zes maanden maar ook dat is nog geen zekerheid. Wij (ons Fiber team) gaan er intern achteraan hoe we dit soort zaken qua aansluiten (al doe je een pre-order en is de aansluitdatum niet duidelijk) duidelijker kunnen stellen. We kunnen dus zeker leren van deze situatie en het gaat intern nog wat ingang zetten. 

P.S Die '’werkzaamheden'’ zijn bijvoorbeeld het klaarzetten van je TV pakket en inloggegevens, interne dingen waarvoor we nog geen aansluiting voor nodig hebben. Deze heeft die mail getriggerd die je hebt ontvangen.

@stefan.1997 Voor jou krijg ik vanuit Fiber door dat dit de planning is, ik kan nu niets anders doen dan je vragen de werkzaamheden af te wachten. Ontzettend bedankt voor je geduld!

Reputatie 7
Badge +5

Hi beide, de vraag staat intern nog uit. @Dave670 Ik kom er voor jou zo snel mogelijk op terug. @stefan.1997 Het lijkt alsof we vingers wijzen. Ik heb hierover ook navraag gedaan bij de collega die mij eerder heeft geholpen. Ik kom bij jullie terug. Reken niet op vandaag, maar hou mijn reactie komende dagen in de gaten!

Reputatie 6
Badge

Kijk ik naar jouw abonnement dan klopt dat, er zijn veel losse werkzaamheden afgerond op 29-02-2024. 

Ik ben nu natuurlijk heel benieuwd welke losse werkzaamheden er dan zijn afgerond? Immers kan ODF geen verbinding leggen tussen de POP en mijn hele wijk ivm problemen tussen ODF en ASR Verzekeringen zoals we reeds eerder ook al hebben gemeld hier. Het is dan ook vreemd dat ODF deze informatie niet doorzetten naar de providers zoals bijvoorbeeld Odido en jullie denken dat het wel kan omdat de POP zelf inderdaad al maanden gereed is. Dat jullie actieve klanten zien op deze POP is logisch. Deze klanten bevinden zich in de buurt van de POP. In mijn wijk zal je niemand vinden 😉

Ik vind het echt erg dat de communicatie tussen ODF zo stroef is. Hoe kan het dat twee klanten wel alle informatie boven weten te krijgen en Odido niet?

Kijk ik naar jouw abonnement dan klopt dat, er zijn veel losse werkzaamheden afgerond op 29-02-2024. 

Ik ben nu natuurlijk heel benieuwd welke losse werkzaamheden er dan zijn afgerond? Immers kan ODF geen verbinding leggen tussen de POP en mijn hele wijk ivm problemen tussen ODF en ASR Verzekeringen zoals we reeds eerder ook al hebben gemeld hier. Het is dan ook vreemd dat ODF deze informatie niet doorzetten naar de providers zoals bijvoorbeeld Odido en jullie denken dat het wel kan omdat de POP zelf inderdaad al maanden gereed is. Dat jullie actieve klanten zien op deze POP is logisch. Deze klanten bevinden zich in de buurt van de POP. In mijn wijk zal je niemand vinden 😉

Reputatie 6
Badge

Bedankt voor het uitzoeken. Maar wat er mis gaat hebben davy en ik al voor jullie uitgezocht zoals hierboven besproken. ASR beheert grond in Numansdorp waardoor er niet gegraven kan worden naar o.a. davy’s wijk. 
 

Dat opleveren van Davy’s adres gaat jullie niet lukken. Er kan geen connectie gemaakt worden tussen zijn woning en de verdeelkasten in de grond. 
 

Wat betreft mijn adres. De aannemer Circet en ODF geven aan dat ook mijn wijkcentrale opgeleverd is. Er moet alleen nog een patch gemaakt worden. Dit gebeurt als het goed is vandaag of begin volgende week. Dan kunnen jullie mijn huis als het goed is ook activeren. 

Reputatie 7
Badge +5

Ik deel graag de informatie met jullie die ik tot nu heb kunnen verzamelen vanuit ons Fiber team. Er moet nog het een en ander worden uitgezocht. Hopelijk heb ik daar vandaag nog antwoord op, maar dit kan ook over het weekend worden getild. Wel wilde ik jullie voor nu alvast een update geven.

Om te beginnen worden jullie niet aangesloten op dezelfde wijkcentrale. @Dave670  Bij jou is er inderdaad wat geks aan de hand waar we voor nu geen verklaring voor hebben. Hier gaat mijn collega dus nog achteraan. Jouw wijkcentrale is volgens de backhaul planning al in oktober opgeleverd en ''Ready for activation'' gemeld. Dat zal in ons inziens de communicatie verklaren. Dit is ook zodanig in het systeem gezet alleen zien we later in de reeks een melding dat deze pas halverwege maart actief gaat. Mijn collega is hiermee bezig om te checken wat hier speelt en hoe dit kan. We hebben namelijk meerdere klanten gevonden die op exact dezelfde wijkcentrale als die van jou al een actief glasvezel abonnement hebben. Ik kom hier later op terug.

@stefan.1997 We zien dat wanneer jij nu een bestelling zou plaatsen, we de optie voor DSL geven. We geven je wel een optie dat glasvezel eraan komt en dat je de mogelijkheid hebt alvast een order te plaatsen. Als je op '’meer informatie'’ klikt zeggen we ook: 

  • De verwachte aansluitdatum is enkel indicatief. Het kan zijn dat je eerder, later of – in uitzonderlijke gevallen – niet aangesloten kan worden.

De melding dat dit in de eerste instantie november - december zal worden en we dit hebben moeten opschuiven komt door de First Possible Deliverydate die wij van Open Dutch Fiber krijgen. We prikken dit niet uit de lucht, het systeem checkt automatisch wat Open Dutch Fiber (of een andere netwerkbeheerder) zegt. Er is vervolgens vertraging gekomen in dit proces en daarom hebben we datum moeten opschuiven. De mails die je hiervan krijgt worden automatisch gegeneerd en sturen wij ''door'' na een wijziging van Open Dutch Fiber. Waar de vertraging exact vandaan komt, gaat mijn collega ook onderzoeken. Ook hier kom ik op terug.

Ik ben meegenomen in een mailing over beide situaties en de nog openstaande vragen. Zodra ik meer weet, laat ik dit jullie weten. Het kan zijn dat dit na het weekend is. Dank voor jullie geduld!

 

UPDATE:
 

@Dave670 Open Dutch Fiber moet deze inderdaad gewoon kunnen opleveren. Dit gaan wij direct chasen.

 

@stefan.1997 Wat jouw order betreft wachten we op Open Dutch Fiber. Dit gaat via het normale proces. Je kunt inderdaad midden maart aanhouden voor nu.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Dave670 en @stefan.1997, ik ben voor jullie bezig om meer informatie te verschaffen. Ik wil ervoor zorgen dat ons proces en hoe we te werk gaan transparant is. Dit is zeer belangrijk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet 100% zeker ben van het juiste antwoord en wil niet zomaar wat zeggen. Ik ben hier intern mee bezig en kom snel bij jullie terug!

@Dave670 Ingaande op je laatste bericht: dit klopt echter wel. Ergens snap ik dat je de zin in deze mail anders kan oppakken. We delen: “Goed nieuws! We hebben het voorbereidende werk aan je glasvezelverbinding afgerond en kunnen je snel aansluiten. Onze installatiepartner Guidion neemt hiervoor contact met je op.'’ We zeggen niet dat de lijn actief is en dat Guidion direct contact opneemt, maar dat er bepaalde werkzaamheden zijn voltooid die we zien als voorbereidend werk. We zijn dus een stap verder in het proces. Kijk ik naar jouw abonnement dan klopt dat, er zijn veel losse werkzaamheden afgerond op 29-02-2024. 

We kunnen Guidion pas aansturen zodra wij groen licht krijgen van Open Dutch Fiber. Ik snap waarom je de mail anders kunt lezen en ga hier achteraan bij een andere afdeling.

Wat betreft de communicatie rondom de abonnementen in Numansdorp kom ik later vandaag in contact met mijn collega. Jullie horen dan meer!

@Jason van Odido, @Tommie van Odido,

Jullie hebben vandaag mail gestuurd dat de voorbereidingen zijn voltooid en Guidion aangestuurd kan worden. Dat is voor een groot deel in Numansdorp NIET waar. Ik heb al gebeld en jullie collega gaf aan het door te zetten. Kunnen jullie s.v.p. hier ook achteraan gaan? Er kan voorlopig niet overal worden aangesloten en kan zelfs nog ruim 2 maanden duren. Ik heb ook Guidion en ODF op de hoogte gebracht.

Nogmaals het dringende verzoek aan Odido om zsm te zorgen dat deze verwarring stopt! Ook op Odido.nl. 

Reputatie 6
Badge

Inmiddels heeft de lokale media het ook opgepikt. Het AD heeft een artikel getikt over de vertraging van de aanleg in Numansdorp. 
 

In december? In februari? Of dan toch écht in april? Ook in Numansdorp ging het gebeuren: een glasvezelaansluiting voor wie dat wilde. Al maanden liggen dan ook rollen kabels in voortuinen klaar, maar werkzaamheden worden steeds uitgesteld. En dat omdat in één cruciale straat niet gegraven wordt. De gemeente spreekt van een ‘vrij unieke situatie’.


Link naar artikel. (Premium)

 

Reputatie 6
Badge

@Dave670 en ik hebben samen nog wat onderzoek verricht. Dit omdat de informatievoorziening vanuit Odido en Open Dutch Fiber (ODF) niet echt optimaal te noemen is. Na wat gesprekken met de gemeente Hoeksche Waard, ODF en de aannemer Circet, is het lek boven. ODF noch Odido kunnen er inderdaad, weinig aan doen dat de aanleg van glasvezel in Numansdorp zoveel vertraging op heeft gelopen. Het probleem ligt bij bij ASR Real Estate.

Grond eigenaar zit de aanleg dwars

ASR beheert een aantal gronden in en om Numansdorp. Zij stellen aanvullende eisen aan ODF om over hun grond te mogen graven. Hierdoor kunnen ODF en Circet een aantal wijken/straten nog niet voorzien van een actieve aansluiting. Zogenaamde DP’s, vrij vertaald distributie punten, moeten op stroom en glasvezel worden aangesloten. Dit lukt niet zonder daarbij ASR grond te passeren.

De gemeente probeert te bemiddelen en wil het liefst deze stukken ASR grond in eigen beheer krijgen, zodat zij ODF, en eventuele andere glasvezel aanbieders, toestemming kunnen geven om over deze grond te graven. Het probleem schijnt zich vooral voor te doen in de Oranje- en de Muziekbuurt. Circet heeft aangegeven dat sommige delen van Numansdorp ‘ON HOLD’ staan totdat er een oplossing gevonden is. Dit betekend dat er in de getroffen gebieden tot dan geen huisaansluitingen kunnen worden gerealiseerd.

Goed Nieuws 

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden. De werkvoorbereider van Circet, die het project in Numansdorp aanstuurt, wist mij te vertellen dat de glasvezelcentrale (PoP) aan de Weth. v/d Veldenweg afgelopen vrijdag is opgeleverd. Dit betekend dan ook dat Odido en de andere providers vanaf nu hun apparatuur in deze PoP op kunnen hangen. Wij roepen Odido op om deze apparatuur zo snel als mogelijk in de PoP op te hangen zodat klanten in de overige gebieden eindelijk kunnen worden aangesloten.

Tenslotte heb ik contact gezocht met de Rentmeester van ASR Real Estate, om er achter te komen wat hen tegenhoudt om Open Dutch Fiber toegang te geven tot hun grond en om op te helderen om welke straten/wijken het precies gaat. Ik hoop daar binnenkort antwoord op te krijgen.

Dus de verwachting is dat ook Maart niet gehaald gaat worden? Misschien moeten we wat druk op de gemeente uitoefenen. 
 

ik heb al een mail gestuurd naar: openbareruimte@gemeentehw.nl

Er is bij Circet totaal geen planning meer actief voor 3281. Dus maart kan altijd, maar dan niet voor iedereen 😅 Inmiddels de gemeente ook benaderd voor meer duidelijkheid. Ben benieuwd.

 

P.S. Ik heb je op FB even uitgenodigd zodat we daar samen verder kunnen praten hierover.

Reputatie 6
Badge

Dus de verwachting is dat ook Maart niet gehaald gaat worden? Misschien moeten we wat druk op de gemeente uitoefenen. 
 

ik heb al een mail gestuurd naar: openbareruimte@gemeentehw.nl

@stefan.1997,

Vandaag even gebeld met Circet. Het project voor een groot deel van 3281 staat ‘on hold’ vanwege het verlenen van goedkeuring tussen gemeente en een verzekeringsmaatschappij. 
 

@Jason van Odido@Tommie van Odido,

Nogmaals het dringende verzoek aan Odido om te stoppen met verwachtingen sturen per mail en de Odido website. Dit gaat NIET werken. 

@stefan.1997,

Ik ben benieuwd of Glaspoort dan ook een POP gaat neerzetten naast de andere E-Fiber POP.

Kan ook nog dat de POP bij jou geldt voor industrie.

Reageer