slechte verbinding sinds overstap naar glasvezel

  • 12 March 2024
  • 65 reacties
  • 967 Bekeken


Toon eerste reactie

65 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erhard94, ik zie inderdaad dat het ticket gesloten is met een foutieve reden. Zal ik het opnieuw voor je doorzetten?

 

Hi @slaapvaak, welkom op onze Community!

Zou je hier een eigen topic voor willen aanmaken? Anders loopt er zoveel door elkaar. Alvast bedankt. 

 

Hoi @Ronaldvm,

 

De glasvezel is van glaspoort(van kpn geloof ik?). Ik ga het s'avonds eens proberen wanneer ik tijd heb en het probleem ervaar.

Glasvezel is in 2022 aangesloten en vanaf begin februari dit jaar maak ik er gebruik van.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @erhard94 Je kunt inderdaad het oude modem ook nog gebruiken. Alhoewel bij onze lijnmeting wel alleen het nieuwe modem herkend wordt, omdat deze geregistreerd staat in het systeem. Ik ben benieuwd wat er precies gebeurt op het moment van het wegvallen als je dan de T50 aansluit. Mocht het probleem dan verholpen zijn, dan hebben we ook gelijk meer inzicht dat er dan iets in het nieuwe modem niet goed gaat. Laat je ons weten wat de metingen zijn, zodra het probleem weer voorkomt? Dan kunnen we verder voor je aan de slag!

Reputatie 7
Badge +9

We hebben een motneur voor je aangstuurd @erhard94. Kan je mij na de tijd een terugkoppeling geven? 

Ik snap dat het vermoeiend is om telkens testen uit te voeren @erhard94. Echter hebben we wel een nieuwe referentie nodig nadat de monteur een wijziging heeft aangebracht. Anders kan ik ook niks. 

@Tommie van Odido  Ik vind dat ik onderhand wel genoeg moeite in dit probleem heb gestoken. Ik stel voor dat jullie een monteur aansturen om deze testen te doen. Ik betaal voor een dienst van jullie. Dan mag ik ook verwachten dat problemen van Odido's kant door Odido opgelost worden.

@Tommie van Odido  doe maar, mocht het nog wel optijd opgelost worden dan is het ook niet nodig om over te stappen.

 

Is het mogelijk dat ik terugkoppeling krijg van jullie als het ticket weer gesloten word? Dit is al vaak beloofd door odido. Maar helaas gaat het meestal niet goed.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @erhard94, ik zie het wifipunt wel goed aangesloten terug op mijn lijnmeting. Ik heb een aantal instellingen aangepast, WPA-3 op WPA-2 gezet en ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Het kan zijn dat een device aangeeft dat WPA-3 vereist is, als dit gebeurt dan moet je het netwerk op dat apparaat vergeten en opnieuw verbinden. Wat gebeurt er als je het wifipunt bedraad aansluit? En ik ben benieuwd waar het modem staat, de dekking van het modem is niet goed.  

Mogelijke verstoringen:

  • Het modem is op de grond geplaatst. Voor een optimaal signaal is ooghoogte gewenst
  • Het modem is achter een metalen object geplaatst (denk aan een TV, stereo of koelkast)
  • Het modem is rondom een aquarium of aquariums geplaatst (water verstoort het signaal).

Zou je een powerflip willen uitvoeren zodat we zeker weten dat de instelling goed zijn overgekomen? Thanks.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

@Tommie van Odido 

In de melding van guidion staat dat ik last heb van wifi problemen en dat guidion de versterker op de juiste plek gaat zetten. Volgens mij komen de grootste problemen niet door de wifi aangezien ik de testen allemaal bekabeld heb uitgevoerd. Ook ervaar ik met kabel dezelfde klachten. 

Hallo, ik had het wifipunt vanaf gisteravond bedraad in de meterkast liggen. Nu is deze gemonteerd op de oude plek van de vorige router zonder kabel.

In de app was eerst zichtbaar welk mesh apparaat aangesloten was en welke apparaten via het wifipunt verbinding hadden. Nu is alles verbonden via de router. En in de app staat dat de mesh offline is.

 

Het wifipunt staat wel tussen de verbonden aparaten.

 

De modem hing ongeveer op buikhoogte in de meterkast. Deze heb ik net naar ooghoogte verplaatst in de meterkast. De powerflip heb ik uitgevoerd.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb je wifinetwerk er nog eens bijgepakt @erhard94, het ziet er in principe goed uit, behalve dat één wifipunt wat lichte moeite heeft met de dekking. Het gaat om wifipunt: 14:33:75:DC:5D:91. Zou je toevallig één wifipunt bekabeld kunnen aansluiten? 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je alles duidelijk willen aangeven bij de monteur @erhard94? Hopelijk kan hij alles voor je doormeten en dan tot een conclusie komen! 

@Tommie van Odido  Helaas is het niet voldoende, nog steeds last van hetzelfde probleem. Internet is momenteel onbruikbaar.

Ik heb nu 1 punt tijdelijk bedraad aangesloten met een kabel over de vloer. Deze is op de plek waar eerder de router zat. En ga 1 punt uitzetten. Het lijkt mij onnodig om 2 wifipunten in de woonkamer te hebben.

 

De tuya zal mijn stofzuigrobot zijn. Deze word niet vaak gebruikt. De anderen vermoedelijk een slimme stopcontact, of 3x gelijke slimme lamp. Ik kan zelf deze namen niet terugvinden op de app of via de browser als ik inlog in de router.

Ik ga proberen een aantal dingen opnieuw te verbinden.

Reputatie 7
Badge +9

KPN NetwerkNL heeft het ONT vervangen en de lijn goedgekeurd @erhard94. Daar kan het dus niet aan liggen. Als laatste hoop heb ik de Agent laten uitschakelen op het modem. Zou je nog eens kunnen testen of de verbinding nu wel stabiel is zonder hoge uitschieters in de pingtest? 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @erhard94, bedankt voor je uitgebreide toelicht en goed dat je hulp zoekt, ik wil graag je verbinding een heel stuk stabiliseren! Ik ben meteen je dossier doorgespit en net als ik kan de technische dienst geen probleem vinden met je bekabelde verbinding. Daarom is het belangrijk om te focussen om de Wifi. 

Heel graag hadden wij je oude verbinding in stand gehouden, alleen omdat de netwerkbeheerder KPN de koperlijnen uitzette moest je over op glasvezel. Ik neem aan dat de plek van het modem hierdoor ook is verplaatst van de woonkamer naar de meterkast? Lukt het je om een internetkabel door te trekken naar de woonkamer en het modem aan te sluiten in de woonkamer? Zo komt de bron van de Wifi een héél stuk dichter bij waar je het wil gebruiken.

Mocht het niet lukken om het modem te verplaatsen, dan raad ik je aan om het wifipunt om een goede plek opnieuw in te stellen. De installatiehandleiding en een FAQ van het wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! Het is van belang dat alle vier de lampjes van het wifipunt groen branden. 

Ik ben benieuwd naar je situatie, ik weet zeker dat we samen de Wifi een flinke boost kunnen geven!

De shenzen is van: Remeha eTwist thermostaat

De overige dingen zijn slimme lampen en stekker waarvan de stekker altijd aan staat ivm timer. Ook de robot staat normaal standby @Tommie van Odido 

Ik ga mijn best doen, maar twijfel erg of dat het probleem op gaat lossen. Ik heb nu 2 versterkers in de woonkamer voor en achter en het lost niets op. Ook als ik apart verbinding maak met de 3e versterker(geen mesh) verbeterd er niets. Deze heb ik ook in de woonkamer.

Ik heb er vooral last van wanneer het net heel druk is in de buurt naar mijn idee. 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je nog een pingtest willen delen @erhard94? Dan kunnen we kijken of het nog steeds niet in orde is! 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

@Tommie van Odido  Het is nog niet in orde, ik ervaar exact dezelfde klachten als voorheen. Als je een eerdere test terugkijkt in dit topic zie je dat het pingprobleem door de t56 word veroorzaakt. Met de t50 had ik geen hoge ping spikes. Het probleem wat zorgt voor enorm traag internet is waarschijnlijk jitter. Die was gisteren weer hoog. Volgens mij is dit een probleem ergens bij jullie. Zie ook de andere topics met vergelijkbare klachten.

 

Nu weer een meting vind ik een verspilling van mijn tijd. Ik heb hier al zoveel tijd in gestoken, maar nog niets heeft geholpen. Misschien word het eens tijd dat jullie dit probleem serieuzer op gaan pakken op hoger niveau.

Hallo @Tommie van Odido 

Is er al meer bekend? In de mail die ik van jullie kreeg staat dat er binnen 1 werkdag reactie zou komen. Helaas heb ik nog niets gezien.

@Tommie van Odido ik heb een mail gehad waarin staat dat ik een sms van kpn krijg. Wanneer kan ik deze verwachten?

Ook dat helpt niet helaas, het is vanavond weer heel slecht. Vorige week heb ik het in de avond niet gebruikt @Tommie van Odido 

Ik heb het nog niet met kabel geprobeerd, ik ga er 1 halen en kijken of dat nog iets veranderd. 

 

is de dekking nog veranderd? ik heb 1 wifiversterker verplaatst.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een prio ticket voor je aangemaakt met het verzoek voor een poortmove en het schoonmaken van de kabels @erhard94. Ik hoop dat het nu goed opgepakt wordt en niet foutief gesloten wordt.

Als het goed is krijg je een e-mail als het ticket gesloten wordt. 

Reputatie 4
Badge

@Tommie van Odido: ik zie je vaker praten over deze “Agent”.
Wat doet die, en hoe kan het dat die iedere minuut zoveel processortijd trekt dat de rest van de internetverbinding eronder lijdt?
Ik heb bij andere routers nog nooit iets over een “Agent” gehoord.

@Tommie van Odido 

Het probleem doet zich momenteel weer heel erg voor. Ik heb de wifi uitgeschakeld op de router, en de laptop aan de kabel gehangen. Ook dan is het probleem net zo erg. Vervolgens heb ik de klantenservice gebeld en die hebben een aantal testen uitgevoerd. Hier kwam uit dat er mogelijk een probleem is bij de wijkcentrale/netbeheerder. Als het goed is word dit nu opgepakt en hoor ik binnenkort meer. Hopelijk komt er dan eindelijk een oplossing.

Reageer