Constante lag spikes, zeer onstabiel netwerk

  • 4 February 2024
  • 45 reacties
  • 802 Bekeken

Hallo, 

Sinds een week of 3 zitten we bij odido, na jaren ziggo te hebben gehad. Nu alleen ook alleen internet, 1GBs. Tot onze verbazing is het netwerk ontzettend onstabiel. Hiervoor hadden we dit probleem nooit!

De snelheid is prima, met kabel op de ps5 en pc 700-1000mb. Op de mobiel wifi 150-500mb. Allemaal prima, maar....zeer onbetrouwbaar en onstabiel. 

Met gamen (online) en thuiswerken (online werkomgeving) merken we continue dat er haperingen, lag spikes, vertragingen zijn. Het is enorm frustrerend en hoop spoedig op een oplossing.

Zolas hierboven goed te zien zijn er constant uitschieters, die maken het praktisch onspeel-/onwerkbaar…

Hoor graag.

Simon


45 reacties

Ik begrijp je @Siemper en ik ben je voor de medewerking in het onderzoek ook erg dankbaar. Wij hebben echter ook tijd en genoeg informatie nodig zoiets goed en gericht te kunnen oplossen. Hier zijn we echt druk mee bezig geweest. De bedenktijd liep tot 14-03. Vanaf dan ging officieel je jaarcontract in. Je had ons voor deze tijd moeten zeggen of je het abonnement wilde opzeggen met een per directe ingang. Heb je bewijs dat je voor deze tijd een aanvraag bij een andere provider hebt gedaan? Ik kan geen belofte doen want dit is niet de normale gang van zaken, maar daarmee kan ik eventueel nog aan de slag.

 

Hallo Cheyenne,

Bedankt voor je reactie!

Ik snap je reactie, zoals je ook aangeeft is er voldoende tijd nodig om dit soort problemen op te lossen. Het is voor mij als klant wel lastig om in te schatten wat genoeg/voldoende tijd is. Mijn eerste melding was 4 februari, ruim een maand later 6 maart, merkte ik - ook na het bezoek van de monteur - dat het er niet op lijkt dat dit op enige korte termijn opgelost zou gaan worden.

Ik vind het erg fijn dat er zo actief mee is gedacht op het forum om te kijken naar oplossingen dmv testen, resets, monteur langsturen etc. Ik ben ook prive door Sven-vanodido gecontacteerd om het e.e.a. te testen. Hierin is mij ook gevraagd om mijn medewerking en testen te doen, hier werkte is natuurlijk graag aan mee. Aan de nadere kant lijkt het er nu ook een beetje op dat ik door de tijd die ik bezig ben geweest met jullie om het e.e.a. te testen, ik mijn kans om te annuleren ook steeds verder heb verschoven. Idealiter had ik dan eigenlijk al 1 week na mijn melding op het forum de handdoek in de ring moeten gooien en een annulering in moeten dienen, maar dat is wat mij betreft ook niet fair en vind het zeker zo dat je er eerst samen naar moet kijken voor oplossingen.

Hieronder het bewijs voor mijn aanvraag bij een andere partij, op het forum heb ik 7 maart aangegeven te willen annuleren,  8 maart is mijn nieuwe contract bevestigd. In de tussentijd ben ik natuurlijk erg druk geweest om ook van Delta helderheid te krijgen hoe snel ik over kan, dit heeft helaas meer tijd gekost dan gehoopt en zoals laten weten mag ik vanaf 5 april hier gebruik van maken. 

Ik hoop - gezien de toch wat bijzondere situatie - dat je voor mij een oplossing kan regelen. Als dat betekent dat ik tijdelijk zonder internet kom te zitten of een maand extra kosten heb dan vind ik het allemaal prima, ik wil hier ook fexibel met jullie in meedenken.

Nogmaals dank en zie graag jullie bericht tegemoet.

 

 

Hallo Teresa,

 

Bedankt voor je reactie en de moeite die jullie hebben genomen om mij toch hierin tegemoet te kunnen komen.

 

Per 8 april mag je van mij dan het abonnement beëindigen. Heb ik het weekend nog de tijd om alles goed aan te sluiten 😀

 

Alvast dank en zie je bevestiging nog wel even verschijnen.

 

Mvg

Simon

Reputatie 2

Ik raad je aan hier eens te kijken:

 

Je bent namelijk 1 van de zovelen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Siemper, bedankt voor je terugkoppeling. Ik zie inderdaad de notitie van de monteur, hij heeft het ONT alleen nog niet vervangen. Ik had gehoopt dat hij dit al wel had kunnen doen maar die hebben de Guidion monteurs blijkbaar nog niet op voorraad. Wat ik kan doen is een vervolg ticket aanmaken met het verzoek om het ONT te swappen en om de onderaannemer aan te sturen om een kijkje te nemen. Zoals ik eerder al aangaf is het heel lastig om de oorzaak te vinden van dit soort issue's en kan ik niet beloven dat het voorspoedig zal verlopen. Ik lees graag wat ik voor je in gang mag zetten.

Reputatie 7
Badge +5

Ik begrijp je @Siemper en ik ben je voor de medewerking in het onderzoek ook erg dankbaar. Wij hebben echter ook tijd en genoeg informatie nodig zoiets goed en gericht te kunnen oplossen. Hier zijn we echt druk mee bezig geweest. De bedenktijd liep tot 14-03. Vanaf dan ging officieel je jaarcontract in. Je had ons voor deze tijd moeten zeggen of je het abonnement wilde opzeggen met een per directe ingang. Heb je bewijs dat je voor deze tijd een aanvraag bij een andere provider hebt gedaan? Ik kan geen belofte doen want dit is niet de normale gang van zaken, maar daarmee kan ik eventueel nog aan de slag.

Reputatie 6
Badge +2

@Siemper Ik heb het abonnement voor je opgezegd. Je ontvangt hier nog een e-mail ter bevestiging over. 

Mocht ik in de toekomst nog iets voor je kunnen doen, laat het mij dan weten. Ik sta altijd klaar om je verder te helpen! 

Beste, 

Het lukt mij helaas niet om met jullie in contact te komen, kan iemand hier vanuit Odido aub een reactie geven? Ruim een week geleden heb ik mijn reactie geplaatst + bewijs zoals gevraagd. Ik wil graag met jullie afstemmen dat we in deze bijzondere situatie de overeenkomst kunnen ontbinden.

Hoor graag spoedig van jullie.

 

Dank!

Hoi @Siemper, het lijkt me zeker zaak om hier goed naar te kijken zodat het verholpen kan worden. Welke games speel je? Wanneer vinden de meeste lag spikes plaats en hoe verhoudt zich dit tegenover de rest van de dag met thuiswerken? Kun je jouw klantnummer in je profiel plaatsen? Dan kan ik checken waar het probleem vandaan komt!

Klantnummer toegevoegd.
Ik speel voornamelijk online games zoals call of duty, battlefield. Om de aantal seconden merk je dus dat de game lagged. Soms wordt je terug gezet in de tijd en soms vlieg je weer naar voren, je snapt het idee.
Met thuiswerken werk ik in een omgeving, elke keer als in in die omgeving zit (die online is dus) lijkt er een soort storing te zijn dat het even een paar seconden vastloopt, soms moet de omgeving zich ook weer re-connecten.
Verder met gewoon internet gebruik als appen, streamen valt het mee. Omdat dit over  het algemene weinig mb's vraagt of er altijd iets gebufferd wordt.

Hoor graag.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @CrazYShardC, we hebben vrijdag een nieuwe agent voor de T-56 uitgebracht. Deze zal na een reboot op het moden updaten. Ik zie dat het modem iets langer dan een dag aanstaat en de agent geupdate is. Heb je hier nog steeds last van? Zo ja, dan ontvang ik graag de volgende testen:  

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort: (Ja/Nee) 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Hey @Siemper, bedankt voor je terugkoppeling. Ik zie inderdaad de notitie van de monteur, hij heeft het ONT alleen nog niet vervangen. Ik had gehoopt dat hij dit al wel had kunnen doen maar die hebben de Guidion monteurs blijkbaar nog niet op voorraad. Wat ik kan doen is een vervolg ticket aanmaken met het verzoek om het ONT te swappen en om de onderaannemer aan te sturen om een kijkje te nemen. Zoals ik eerder al aangaf is het heel lastig om de oorzaak te vinden van dit soort issue's en kan ik niet beloven dat het voorspoedig zal verlopen. Ik lees graag wat ik voor je in gang mag zetten.

Beste Tommie, 

Bedankt voor je reactie .

Ik kies ervoor om het contract zsm te beëindigen, omdat ik helaas bang ben dat ik straks nog maanden lang aan het knoeien ben met testen en monteurs. Hiermee hopende dat een andere partij deze problemen uiteraard niet heeft. 

Wil nog wel mijn waardering uitspreken over het contact met jullie, dat verloopt prima en vlot, ookal zijn we er niet uitgekomen met dit probleem. 

Hoor graag!

 

Reputatie 6
Badge +2

@Siemper Ik wil je echt graag helpen en had de opzegging graag voor je in orde gemaakt. Echter kan ik dit nu niet meer kosteloos doen. Begin maart heb ik uitgelegd hoe het precies zit met de 14 dagen bedenktijd en tot wanneer dit voor jou geldt. Ook heb ik aangegeven dat een Overstapservice niet mogelijk is en dit per direct ingaat. 

 

Hey @Siemper, dat is inderdaad wel gek. Ik heb de firmware geupgraded op jouw modem. Zou je eens willen kijken of dit verschil maakt? Graag eerst een powerflip uitvoeren.

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hallo Tommie, ik heb deze stap uitgevoerd (al meerdere malen over de afgelopen periode). Helaas is er nog steeds een probleem met het internet.

Werkomgeving - hier ervaar ik nog steeds vastlopers. In sommige gevallen ook zichtbaar op ping meter website. Zie hieronder een moment van vandaag. Gedurende de hoge ping fase gebeurt er in het huis/op het netwerk niets anders. Ik ben gewoon aan het werk, er wordt niet gedownload/gekeken/gespeeld etc.

Momenten daarvoor in de 1579 pings.

 

Youtube - websites laden -  Gaat allemaal stroef. Soms wel zeker snelle momenten, maar niet stabiel en onbetrouwbaar. Ook onze tv ervaart daardoor soms buffer/laad issues wanneer we streamen.

Gamen -  Hier blijf ik ook nog last hebben van lag. Niet zo heftig meer als in het begin, maar nog steeds kan ik geen fatsoenlijke online potjes spelen zonder problemen.
Afgelopen weekend heb ik een test gedaan met 2 vrienden hier met de playstation, totaal dus 3 mensen die samen online gamen. We hadden allemaal constant last van "zwevende” lag problemen. Lastig te omschrijven, maar het voelde allemaal niet strak en vaak happerde het toch weer wat.  Na een tijdje zijn we ook gestopt. (dit hebben we allemaal met directe kabel aansluiting op de router gedaan). De gemiddelde ping ging met de lanparty of behoorlijk omhoog. 

Met Ziggo deden we dit ook met vrienden, toen hadden we nooit problemen met snelheid-lag.

 

Ik ben benieuwd naar het vervolg. 

 

 

Hoi @Siemper, bedankt voor de uitgebreide tests, dit heeft ons erg geholpen om dit probleem bij de horns aan te pakken! in de tussentijd hebben wij een nieuwe firmware voor het modem gereleased en de nieuwe firmware zou het probleem volledig moeten oplossen. Om de nieuwe firmware te ontvangen raad ik je graag aan om het modem kort van het stroom af te halen.

Ik ben benieuwd, ik verwacht dat je snel weer helemaal kan genieten! 😃

 

Helaas lijkt het allemaal nog niet top te werken. De algemene game ervaring lijkt iets beter, maar er zijn nog steeds duidelijke spikes/lags. Daarnaast valt mij specifiek vandaag op de het laden van websites/videos/speedtesten norm veel moeite kosten en laden duurt lang. Video's stotteren op het begin flink, totdat er voldoende gebufferd is.

 

 

Ping wifi test
Wifi tracer
Snelheid in de ochtend obv wifi
ping test op kabel-router-2.5gz 2000 pings
idem, 1000 pings
tracert met kabel

Het lukt nauwelijks op een speedtest er uit te krijgen

 

Wanneer het lukt :

(ver onder mn pakket)

Ter referentie nog steeds frequente schommelingen in ping /lags.

op kabel

 

 

Tevens nog zonet weer een test gedaan, op de WIFI. Wanneer ik een tabblad extra open/youtube open/video open, laat laden, en weer opnieuw doet lijkt er soms een link te zitten tussen de piekken. anderszijds zijn er ook pieken als ik dit dus typ (ZIE HIERONDER
Terwijl typpen op wifi

 

Weer getest op kabel, eerste duidelijk 4 stijgingen lijken zijn dat ik van tabblad naar de Ping website en odido website wissel. De 2 100+ zijn van een screenshot dat ik neem met WINDOWS+SHIFT+S functie. Terwijl ik dit typ is het weer (enigzinds) stabiel.

 

Hoor graag weer van jullie mbt de ontwikkelingen. Het gaat nog steeds niet goed.

Hallo Teresa,

 

Bedankt hiervoor, ondertussen zit ik nu ruim een week bij de andere partij, ik ervaar geen lag problemen mee, dus gelukkig heeft het geholpen.

 

Ik heb nog geen retourmelding ontvangen voor jullie router en wifi versterker, kun jij dit misschien in gang zetten? Dan stuur ik het op.

 

Dank!

Hallo Teresa, 

Hopelijk kun je begrijpen dat ik al een lange tijd keihard aan de bak ben, samen met jullie, om tot een oplossing te komen met de internet situatie. In dit topic zie je dat ik daar mijn uiterste best op heb gedaan en alles wat ik maar kon doen om Odido goed werkend te krijgen. Helaas is dit niet gelukt. Uiteraard moet ik dan ook nog zelf weer iets nieuws regelen, ik had dit graag allemaal in 1 dag willen regelen, maar ook de andere partij heef tijd nodig het e.e.a. te regelen. Ik heb constant gedrukt, maar sneller lukt mij gewoon niet :-(

Ik hoop ten zeerste dat we hier samen uit kunnen komen en jullie met mij mee kunnen denken.

Hoor graag van je 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Siemper, ik heb een ticket voor je aangemaakt met alle informatie. We hebben een test gedaan op je CPE de hele nacht en hier is duidelijk op te zien dat er iets niet goed zit. Waarschijnlijk netwerk gerelateerd. Hopelijk kunnen we uitzoeken waar het probleem zit. Houd er wel rekening mee dat dit soort issue's langer kunnen duren dan normaal. Vergelijk het met een speld in een hooiberg vinden.

 

@Siemper Wanneer ik het opzeg, zal dit echt per direct (dezelfde dag) zijn. Laat je mij weten wat je wil?

 

Hallo Teresa,

Zojuist met de andere provider gebeld, er is daar nu een actie uitgezet en ik verwacht in de aankomende week over te kunnen stappen. Kan ik op het moment dat ze hier zijn en het geinstalleerd hebben aan jou doorgeven dat ik het per direct wil laten beeidingen?
Hoor graag :)

Beste,

Graag ontvang ik van jullie de retourmelding. Daarnaast lijkt de afmelding nog steeds in behandeling?

Overigens is eerbij mij ook vandaag 32,50 gefactureerd,  terwijl als het goed is 8-april mijn abonnement is stop gezet per direct. Dit lijkt niet goed te gaan?

Hoor graag!

 

 

Hey @Siemper, ik heb een ticket voor je aangemaakt met alle informatie. We hebben een test gedaan op je CPE de hele nacht en hier is duidelijk op te zien dat er iets niet goed zit. Waarschijnlijk netwerk gerelateerd. Hopelijk kunnen we uitzoeken waar het probleem zit. Houd er wel rekening mee dat dit soort issue's langer kunnen duren dan normaal. Vergelijk het met een speld in een hooiberg vinden.

Bedankt voor je reactie. Ik kijk uit naar het vervolg, hopelijk is de speld groter dan verwacht ;-)

Beste Cheyenne,

Heb jij al een korte update voor mij mbt mijn informatie /bewijs? Ik hoop hier zsm wat duidelijkheid over te kunnen krijgen ivm de wisseling die over 1 week al plaatsvindt.

Vriendelijke groet! 

Hallo Teresa,

Zojuist bericht gekregen dat ik volgende week de 29e het e.e.a. geregeld gaat worden, paar dagen daarna zou ik alles moeten ontvangen van de andere provider.

Zoals ook in mijn vorige bericht aangegeven is het gewoon een lastige situatie geweest, ik heb constant van alles getest maar dit was tevergeefs. Ik hoop dat er gezien deze situatie een uitzondering gemaakt kan worden en dan het abbonement op korte termijn alsnog kostenloos opgezegd kan worden. Indien er was overlap is / of ik een maand extra moeten betalen dan vind ik dat ook allemaal prima, ik wil hierin uiteraard ook met jullie meedenken.


Alvast dank en hoor graag van je :)

Reputatie 7
Badge +9

Dat had ik graag anders willen zien @Siemper! Ik laat zelf een test lopen op jouw modem, dit zal vannacht of morgen nacht zijn. Als we daar dit ook op terug zien dan zet ik het door naar onze techneuten, dan moet er waarschijnlijk eerst een nieuw ONT komen en dan worden teruggespeeld naar de onderaannemer. 

Hallo, hieronder mijn resultaten.

Het lijkt er op dat de internet connectie de afgelopen dagen iets is verbeterd vwb de stabiliteit, maar op download snelheid gebied fors ingeleverd. Het is zeker allemaal nog niet top, lag spikes zijn daarom ook nog wel aanwezig.

 

wifi op laptop
Op kabel op modem, 2.5gz
Tracer op kabel

Verbazingwekkend genoeg is de download snelheid aan de lage kant, max 100mb (900mb te weinig ;-))

Eerder op kabel ook wel eens van 800-900+mb en wifi 300-800mb op de wifi. Lijkt of hier een limiet is gekomen bijna.

 

Fors te laag

Andere ping test tool: pieken zichtbaar, maar wel iets minder intens en frequent dan de eerst post, lijkt het voor nu. Waren in totaal veel meer pieken in de 3000+ pings.

 

Vandaag even COD geprobeerd en in WERKOMGEVING gewerkt, hier valt mij op dat ik wel iets minder last heb van lagspikes. ...tot zover ;-)

 

Hoor graag!

Reputatie 7
Badge +9

Dat hoop ik ook @Siemper! Wordt vervolgd. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Siemper, dat is inderdaad wel gek. Ik heb de firmware geupgraded op jouw modem. Zou je eens willen kijken of dit verschil maakt? Graag eerst een powerflip uitvoeren.

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Reageer