Beantwoord

Overstappen WBA -> ODF

  • 11 January 2018
  • 95 reacties
  • 7264 Bekeken


Toon eerste reactie

95 reacties

Reputatie 2

@vaevictis Op dit moment zou ik persoonlijk voor kiezen om gezien de problemen welke T-Mobile heeft met overzetten WBA naar ODF enige tijd geduld te hebben, en afwachten tot alle problemen zijn opgelost.

Mocht er in mijn woonplaats ooit nog een keer ODF komen ga ik ook over maar pas wanneer ik 100% zeker weet dat het 100% goed gaat.

@BeMu 

Zeker. Is er een topic waarin deze problemen en actuele status kan volgen?

 

Reputatie 7
Badge +4
Hoi T-D,

Het klopt dat je bij een overstap vanaf een andere provider meestal een downtime heb van ongeveer 1 dag. Maar zolang er een T-Mobile dienst aanwezig is lukt dit niet. Pas als de lijn vrij is kan er een nieuwe worden geleverd. Het leveren van een aansluiting duurt 2-6 weken.

Als T-Mobile gaat zeggen het duurt 2 weken maar uit eindelijk 6 dan is de klant niet blij. als je zegt het duurt 6 weken en de klant in 2 weken weer aangesloten dan is de klant wel tevreden.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi T-D,

Het klopt, ik ben geen medewerker van T-Mobile.
Het verschil zit het hem in de provider. als je van T-Mobile WBA wil overstappen naar T-Mobile ODF zit je al bij T-Mobile. En ik baseer me op het geen hier op het forum word verteld, en telefonisch door backoffice.
Over enkele maanden is het weer zover dat ik mijn contract kan verlengen. Is hier ondertussen al verandering in gekomen?

Helemaal met de problemen die afgelopen maanden zijn geweest op het WBA netwerk, terwijl familie op het ODF netwerk nergens last van had.
Reputatie 7
Hi lwbord, we hebben deze mogelijkheid meerdere keren uitvoerig bekeken omdat we weten dat dit voor een aantal klanten een wens is maar op dit moment zitten er nog te veel haken en ogen aan een omzetting. De enige manier is om je huidige contract stop te zetten en een nieuwe aanmelding te doen (je komt dan direct op het ODF netwerk). Dit betekent alleen dat je een periode zonder internet aansluiting komt te zitten omdat je echt als nieuwe klant aangemeld wordt op het ODF netwerk inclusief aansluiting vanaf de centrale, monteur etc. Je moet dan ook de huidige hardware retour sturen en je krijgt weer nieuwe opgestuurd, niet ideaal dus. Ik zou je dit dan ook eigenlijk niet adviseren.

Wat problemen op het WBA netwerk betreft, welke problemen heb je specifiek ervaren? Mocht je storing hebben gehad, dit kan natuurlijk ook op het ODF netwerk voorkomen (al doen we er natuurlijk alles aan om dit te voorkomen 🙂 )
Hallo Brian,

Leuk dat jullie ondertussen al 2 jaar kijken naar deze mogelijkheid, maar misschien moeten jullie ook eens actie ondernemen als jullie dit echt willen veranderen. Aangezien het technisch gezien slechts een kabel omprikken is.

Ik snap best dat het ordersysteem of een ander softwarepakket niet mee wil werken, maar ik kan me niet voorstellen dat jullie dit niet aan kunnen laten passen. Ik schat zo in dat het niet heel veel programmeerwerk is. En dan kunnen jullie alle WBA klanten langzaam overzetten naar ODF, wat naar mijn idee jullie ook nog eens een bak aan kosten scheelt.

Wat betreft de problemen op het WBA netwerk, internet/TV de afgelopen maanden meerdere keren voor meerdere uren eruit gelegen, terwijl familie op het ODF netwerk in dezelfde gemeente nergens last van had.
Hoi @jibbewillem

Natuurlijk snap ik dat monteurs duur zijn. Daarom zou mijn advies ook zijn om dit goed te plannen en pro actief mensen overzetten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben in de wijkcentrale hier die op dit netwerkt zit.

Waarom er een monteur bij mij thuis zou moeten komen snap ik niet echt eerlijk gezegd, maar ja ik snap ook al niet waarom er überhaupt een monteur bij mij moest komen, een kabel inpluggen in een modem kan ik ook nog wel. De rest van het netwerk had ik ook al klaar liggen.
Hoi @lwbord

Die laatste monteur weet ik ook niet zeker. Ligt een beetje aan de gebruikte apparatuur en instellingen. Wellicht is het zo dat je alleen de stekker eruit en erin hoeft te doen.

Er zijn binnen T-Mobile Thuis ongetwijfeld gesprekken over deze kwestie, maar ik denk dat er andere zaken gewoon hogere prioriteit hebben. Als je tegelijk met vijf buren over zou gaan, moet het zeker uit kunnen. Maar goed, de praktijk is anders.
Reputatie 7
Badge +16

Hoi @stanleyanja, ik heb het voor je gecontroleerd en zoals ik het nu zie, probeert de netwerkbeheerder elke dag een plekje voor jou te bemachtigen, maar is er tot op heden onvoldoende capaciteit. Dit is natuurlijk zeer spijtig, maar betekent absoluut niet dat we jou niet als klant willen verwelkomen! Sterker nog, ik zou niets liever willen! 😊

Het duurt overigens inderdaad erg lang, maar wanneer de verbinding nog niet gereed is, kunnen we daar niets aan wijzigen. De infrastructuur moet wel paraat zijn, voordat we een werkende verbinding kunnen garanderen. Sorry dat het tot zover nog niet gereed is.

Reputatie 7

Bedankt voor de tips en uitleg. Dit is het zeker waard om nog eens te bekijken. En dat is precies wat ik ga doen. Hier zitten echter veel haken en ogen aan. Je kunt het houtje touwtje regelen, maar als je echt een protocol hiervoor wilt ontwikkelen dan is 1000 klanten een vrij kleine poule. Dan zijn de individuele kosten wellicht laag, maar er is wel een drempel kostenpost voordat je überhaupt los kan. 

 

Bij positieve uitkomst, zal ik het zeker hier delen. Hoor je niets meer, dan is het initiatief gestrand. 

In mijn studentenhuis zitten we al heel lang bij KPN. Er ligt glasvezel, maar we hadden een snelheid van 40mbit/s, dus ik weet niet eens of we daar al echt gebruik van maakten..

Nu willen we graag een upgrade doen naar sneller internet en de prijs bij T-Mobile ligt meer in ons budget dan KPN, zeker met de korting van een combinatie met unlimited mobiel.

Op de T-Mobile website kunnen we niet meer dan 100 mbit/s selecteren. Dus dit zou wel het verhaal WBA/ODF zijn. Volgens een ander topic ligt er in Amsterdam ODF. Ik heb heel veel pagina’s gelezen op dit forum, maar ik word er niet echt wijzer van. Daarnaast had ik net klantenservice aan de lijn. Er werd gezegd dat ik de netbeheerder moest bellen (Liander, Noord-Holand), maar zij begrepen niet waar ik het over had en gaan - volgens de persoon aan de lijn - niet over glasvezel kabels. KPN Netwerk NL kon me ook niet verder helpen. 

Als ik nu wil overstappen van KPN naar T-Mobile voor alleen internet, is er dan een mogelijkheid om wel die 1000 mbit/s te krijgen via ODF?

Reputatie 2

Hoi @stanleyanja, ik heb het voor je gecontroleerd en zoals ik het nu zie, probeert de netwerkbeheerder elke dag een plekje voor jou te bemachtigen, maar is er tot op heden onvoldoende capaciteit. Dit is natuurlijk zeer spijtig, maar betekent absoluut niet dat we jou niet als klant willen verwelkomen! Sterker nog, ik zou niets liever willen! 😊

Het duurt overigens inderdaad erg lang, maar wanneer de verbinding nog niet gereed is, kunnen we daar niets aan wijzigen. De infrastructuur moet wel paraat zijn, voordat we een werkende verbinding kunnen garanderen. Sorry dat het tot zover nog niet gereed is.

 

Hoi @richardjohnjones,

 

Supergaaf dat je klant wordt, welkom bij de club en op de Community! :smile: Logisch dat je de vraag stelt: waar blijft mijn aansluiting nou? Momenteel kampen we met een port tekort op ons eigen Glasvezelnetwerk. 

Je ontvangt pas een SMS zodra er een port gereserveerd kan worden in de centrale. Zoals ik het nu zie, probeert de netwerkbeheerder elke dag een plekje voor jou te bemachtigen, maar is er tot op heden onvoldoende capaciteit. Dit is natuurlijk zeer spijtig, maar betekent absoluut niet dat we jou niet als klant willen verwelkomen! Sterker nog, ik zou niets liever willen. 😃 Het duurt overigens inderdaad erg lang, maar wanneer de verbinding nog niet gereed is, kunnen we daar niets aan wijzigen. De infrastructuur moet wel paraat zijn, voordat we een werkende verbinding kunnen garanderen. Sorry dat het tot zover nog niet gereed is. Ondanks alles, hoop ik dat je een prachtige week zult hebben!

Jullie geven gewoon standaard antwoorden!

Betekent dit nou dat dit mogelijk is voor iedereen om over te stappen van WBA naar ODF? 

Ik geloof hier helemaal niks van, nu ineens zou het wel kunnen???

 

@Jason  ik heb nog zo gezegd lees je eerst in, in dit topic, ik zou het het heel raar vinden dat er nu zonder downtime overgestapt kan worden, en dat dat niet gecommuniceerd is.

 

Als het wel zo is worden er een heleboel mensen blij.

Reputatie 4

Tegenwoordig heb je bij KPN maand-abonnementen. Je kan er dus voor kiezen om een maandje over te stappen naar KPN en dan terug te keren naar T-Mobile ODF. Je betaalt dan €70,50 voor één maandje KPN. Of dit het waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Dat is de theorie - ik heb in 2012 Glasvezel (concepts ICT) gehad, daarna kortstondig - wegens dramatische overgang naar Telfort - Ziggo (ook één groot drama) gehad, maar ik ben niet omgezet naar - toen nog Vodafone - ODF.

Daarmee wil ik niet beweren dat het nu - waar beschikbaar - niet alsnog omgezet kan, maar ik reken er niet automatisch op. 

Reputatie 4

@Hidden.nld 

 

Ik heb vorig jaar nog 2 (Vodafone) Entone 515's laten vervangen aangezien ik ze op het laatst elke 24h moest herstarten, ofwel vanwege vastlopen, ofwel vanwege continue opnames die bleven doorlopen tot of je ze verwijderde na kijken of de hdd vol was.

 

Over hoeveel downtime heb je het; één uur of twee maanden is nogal een verschil. 

@Comp User Ik mag toch aannemen dat elk nieuw abonnement op ODF aangesloten word, dit omdat WBA voor T-Mobile ook duurder is want die lijn word gehuurd van KPN.

Ik ben trouwens zo ver, ik ga opzeggen, en een poosje naar KPN, en na de zomer vakantie weer terug naar T-Mobile, alleen bovenstaand antwoord brengt me wel weer in verwarring.

Ik ga toch voor een 1000 mBit/s en dat is alleen maar beschikbaar op ODF misschien dat @Sander hier nog duidelijkheid in kan scheppen?

Reputatie 2

Jammer dat ik in juni overgestapt ben van Telfort naar T-Mobile, toen was er alleen nog 100 mbit beschikbaar...inderdaad WBA lijn...en nu is er ook ODF beschikbaar...maar overzetten kan dus niet, omdat het schier onmogelijk is om 2 monteurs met elkaar te coördineren ofzo. Best jammer en best vreemd, temeer omdat de WBA lijn voor T-Mobile meer geld kost dan een ODF lijn. Ik begrijp gewoon niet waarom je niet een om-prik sessie kan coördineren en op die manier gewoon meteen alle klanten waarvoor het kan om-prikt met een korte interruptie van de dienstverlening, uurtje ofzo. 

Ook hier de vraag of dit inmiddels mogelijk is op postcode 6741xk.

 

Merk het wel ontzettend als de backup bezig is, die knalt de lijn zo dicht :-)

In mijn oude woning 14km verderop had ik wel gigabit, jammer dat het nog niet overal standaard uitgerold kan worden.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @rdejongjr 

Is er volgens de postcodecheck van T-Mobile 1000 MB beschikbaar op jouw adres?

Een moderator kan er dan voor zorgen dat je wordt overgezet van WBA naar ODF zonder te hoeven opzeggen.

De overzetting kan tot 4 weken duren en op de dag van migratie zul je maximaal een paar uur zonder internet zitten. Verder ga je geen nieuw jaarcontract aan dus je huidige contract blijft lopen.

@Waqqas 

Voor ik ging verhuizen 1 keer de optie gezien maar nu enkel 100.

Enkele weken zonder vast internet en/of nieuw contract vind ik niet erg, 4g is hier prima.

 

Reputatie 7
Badge +15

@rdejongjr 

Als je nu op WBA zit zie je maximaal 100 MB maar als de postcodecheck aangeeft dat er 1000 MB mogelijk is dan is ODF dus beschikbaar.

Tot aan de dag dat je overgezet kan worden blijf je gewoon gebruik maken van je 100 MB verbinding, op de dag van overzetting zit je maximaal een paar uur zonder internet dus geen paar weken.

Wacht hiervoor de reactie van een moderator af die dit voor je kan regelen, en je gaat geen nieuwe contract aan.

@Sander 

@Brian 

Jullie hebben in het verleden duidelijk van zaken gegeven, is er inmiddels wat verandert?

 

Reputatie 7

Hi @Comp User,

Ik geef graag meer duidelijkheid. Het overstappen van WBA naar ODF is op papier heel simpel, je wordt omgezet naar een ander netwerk en klaar, in de praktijk heeft dit alleen meer haken en ogen. Voor beide netwerken moet er namelijk apart een monteur komen voor de omzetting omdat ze niet aan elkaars netwerk werkzaamheden mogen verrichten. Het omzetten is dusdanig ingewikkeld dat het op dit moment gewoon niet rendabel is. Zowel qua uitvoering als qua kosten. We hebben hier intern meerdere keren serieus naar gekeken maar elke keer was de uitkomst hetzelfde. Neemt niet weg dat als het in de toekomst wel haalbaar wordt we dit misschien alsnog aan kunnen bieden.

Wat betreft het WBA en ODF verhaal, dit is voor de gemiddelde klant niet van toepassing en eigenlijk ook niet van belang. Nieuwe klanten kunnen nu kiezen voor verschillende snelheden als deze beschikbaar zijn (Basic, Fast en Premium). De gemiddele klant zal niet weten wat WBA of ODF is, dit leeft wel meer op de Community waar wat meer “liefhebbers” zitten. Voor bestaande klanten die al op WBA zaten en waar ODF voor beschikbaar wordt kan dit inderdaad wel verwarrend zijn maar dit kunnen we op de website niet ondervangen omdat je hier de mogelijkheden ziet als nieuwe klant. Via My Thuis zie je wel de specifieke mogelijkheden voor jou als klant. Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten!

Reputatie 4

Als ik deze https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66502476#66502476 moet geloven, dan is vooruitgang, aangaande de overzetting van WBA naar ODF? 

Reageer