Beantwoord

Overstappen WBA -> ODF

  • 11 January 2018
  • 95 reacties
  • 7260 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 15 reacties
Is het tegenwoordig al mogelijk om een contract te verlengen en hierbij over te stappen van het WBA netwerk naar het ODF netwerk? Dit zonder noemenswaardige downtime uiteraard.

De nieuwe prijzen voor ODF zijn namelijk erg aantrekkelijk, en in Leeuwarden is het mogelijk om dit af te nemen.
icon

Beste antwoord door Brian 25 January 2018, 15:33

Bekijk origineel

95 reacties

Hallo @lwbord

Ik begrijp je volledig. ODF is bij T-Mobile Thuis in eigen beheer en is daardoor betrouwbaarder en mocht er iets mis gaan kunnen ze het doorgaans sneller oplossen. Verder is het 750/750 abonnement ook niet mis ;)

Wat je in je vorige post helemaal goed hebt benoemd is het feit dat het overzetten van klanten van WBA naar ODF "het omprikken van een kabeltje" is. En administratief zal het ook niet al te moeilijk zijn.

Wat je echter misschien niet door hebt is dat monteurs duur zijn. Zo'n kleine handeling als het wisselen van een kabeltje kan al snel een aardig bedrag kosten. Verder is het zo dat het contractueel is vastgelegd dat er voor het overzetten van klanten, er eerst een WBA monteur moet komen om het kabeltje uit het WBA-poortje te halen en er vervolgens een ODF monteur moet komen om datzelfde kabeltje in een ODF-poortje te doen. Dus, je hebt al twee monteurs nodig alleen voor in de wijkcentrale. Tot slot krijg je thuis hoogstwaarschijnlijk ook nog een monteur bij jou thuis komen om te zorgen dat je internet weer werkt. Omslachtig hè? Vind ik ook.

Die monteurs zijn duur en administratief personeel is ook niet gratis, maar stel dat T-Mobile dit voor jou over heeft, dan zullen ze dit terug moeten verdienen. En stap jij drie maanden later op omdat je verhuisd bent, dan draaien ze dus verlies en uiteindelijk draait het allemaal om geld.

De enige situatie waarin ik me kan inbeelden dat T-Mobile besluit klanten te gaan overzetten is als ze er een contract van x aantal jaar tegenover zetten. Als tevreden klant zou ik dit overigens niet erg vinden.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben het volledig met je eens. Als T-Mobile in mijn woonplaats ODF uit zou gaan rollen, dan zou ik ook als een stekker balen.
Reputatie 7

@Comp User op de dag van migratie heb je geen  internet. dit kan je dus zelf inplannen.

 

@Brian de kosten zullen niet hoger zijn als een nieuwe aansluiting lijkt mij. dus laten we zeggen 67,50 of in het ergste geval 97,50.

maar de personen die nu op wba zitten waar odf beschikbaar is zijn al even klant dus loyale klanten. waarom zou je juist hiervoor niet iets extras willen doen. bovendien word er gewoon gezegt het is te duur. zonder de klant de keuze te geven misschien willen ze dit wel betalen. als je ze het niet vraagt maar gewoon keihard nee zegt weet je het nooit! misschien heeft de klant er wel 100 euro voor over met een nieuw jaar contract.

10x zo snel internet voor de zelfde prijs ? ik zou het wel doen.

Ik zou zo €100 betalen voor een migratie van WBA naar ODF.

Het zijn terecht inderdaad de “enthousiaste” klanten die graag overstappen en ook daadwerkelijk het verschil weten. Maar dit zijn ook juist de klanten die er de voordelen in zien en hier wat voor over hebben. Het zei een betaling of het aangaan van een tweejarig contract.

Reputatie 7
Badge +1

@vaevictis Op dit moment zou ik persoonlijk voor kiezen om gezien de problemen welke T-Mobile heeft met overzetten WBA naar ODF enige tijd geduld te hebben, en afwachten tot alle problemen zijn opgelost.

Mocht er in mijn woonplaats ooit nog een keer ODF komen ga ik ook over maar pas wanneer ik 100% zeker weet dat het 100% goed gaat.

@Hidden.nld
Waar baseer jij je op dat het niet mogelijk is om een overstap van de provider T-Mobile WBA naar de provider T-Mobile ODF alleen kan als de lijn vrij is terwijl dit niet hoeft bij een overstap van provider KPN WBA naar provider T-Mobile ODF.
Ik ga ervan uit dat jouw handtekening correct is en dat je dus niet meer informatie hebt als andere klanten. Dat is de reden dat ik vraag of Sander e.e.a. kan toelichten.

@Sander,
Als alternatieve oplossing zouden jullie je klanten natuurlijk tegemoet kunnen komen door tijdens de overgangsperiode tijdelijk T-mobile Unlimited voor thuis aan te bieden.
Reputatie 7
Badge +1

@vaevictis Wat ik zelf vaak doe als ik iets speciaals zoek in het zoekveld boven bij dat loepje b.v. ODF of ander trefwoord intikken geeft vaak een heel aantal onderwerpen

@Jason 

Toen ik bovenstaande reactie las dacht ik, dit is wel een heel zwaar boetekleed wat die @Jason 

aantrekt, of zou die me toch in de zeik nemen:thinking:

Tot ik van de week ook nog een bloemetje van T-Mobile, namens jouw kreeg, moest ik wel reageren:stuck_out_tongue_winking_eye:

Bij deze: Bedankt:blush:

Ik hoop echt dat het overstap probleem opgelost word, want eigenlijk is het natuurlijk niet meer van deze tijd:sleeping:

Reputatie 7
Badge +16

@Bubba67 Heel graag gedaan, dat is wel het minste dat ik kon doen. Hopelijk fleuren de bloemen je huis een beetje op! :relaxed: Volledig mee eens dat dit niet meer van deze tijd is, ik hoop 1000% met je mee dat het spoedig opgelost wordt. Overigens, het is helemaal geen zwaar boetekleed dat ik me aantrek: ik zat fout en daar heb je gewoon gelijk in. Soms is het lastig om fouten toe te geven, maar uiteindelijk moeten we daar wel voor uitkomen!

Reputatie 7

@jason, technisch gezien is het alleen in de pop omprikken ja.(telco-telco migratie)

dat jullie systeem dat niet toe laat is een ander verhaal. die wil meteen een nieuw modem neer zetten met een instalatie afspraak. Zelfs met 75 euro aansluit kosten nieuw modem en jaarcontract zijn er nog steeds mensen die dat willen. Die keuze maak je nu dus voor de klant om bij voorbaat te zeggen het is te duur. T Mobile zou vol in moeten zetten op ODF allen zo kan je de concurrentie aan met ziggo en kpn

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @CowboyHenk, welkom op de Community!

De hoofdreden dat het niet makkelijk is om iemand over te zetten van WBA naar ODF is als volgt: wanneer wij een lijnaanvraag doen op WBA, huren wij die lijn voor een jaar van KPN NetwerkNL. Dat brengt een kostenplaatje met zich mee waar wij rekening mee houden in onze abonnementsprijzen, zoals eigenlijk elke provider dat wel doet natuurlijk. Wanneer je op de ODF-technologie zou worden overgezet, betalen wij dus de WBA lijn door terwijl we ook installatiekosten, aansluitkosten en dergelijke erbovenop krijgen - een deel daarvan wordt vergoed/betaald door de gebruiker. Buiten dat, dient er een poort gereserveerd te worden om de verbinding naar ODF gereed te maken in de wijkcentrale. Dit hele proces vergt ook tijd en kan in sommige gevallen weken of maanden duren. Tevens migreren we de aanvraag en daar komt een nieuwe installatieafspraak bij aan te pas. 

Je constatering dat WBA meer geld kost is zeker waar, maar wanneer we dan overschakelen op ODF bij dezelfde gebruiker, komen daar extra kosten bovenop. Los van het feit dat we uiteraard iedereen het liefst op ODF zien genieten van 1000 Mbit/s, kan dit dus niet stante pede gerealiseerd worden.

Wellicht dat dit verhaal bot klinkt, maar het is meer om aan te geven dat het niet slechts een om-prik sessie is. Tof dat je ernaar vraagt trouwens en sorry als het kort door de bocht is. Ik zal om een nog meer verdiepte uitleg verzoeken bij de netwerkspecialisten! 😄👍

Reputatie 7
Badge +16

@Bubba67 Het is nooit mijn intentie geweest om je blij te maken met een dooie mus, sorry dat ik jouw situatie niet volledig begreep! Je merkte eerder ook terecht op dat ik me veel beter had moeten inlezen in deze case. Het spijt me oprecht dat je valse hoop kreeg door deze blunder. Ik ging er, uit onnozelheid, vanuit dat dit een nieuwe aanvraag betrof. Dat was niet verstandig en zal nu zeker niet meer gebeuren. Ik hoop van ganse harte dat je spoedig wel blij kunt worden gemaakt met betrekking tot de ODF wissel.

Reputatie 3

Ook bij mij blijkt het (nog?) niet mogelijk om van WBA naar ODF om te zetten; het had leuk geweest als dat wel mogelijk was.

 

Overigens vind ik het vreemd dat;

 

A) Ik blijkbaar ben aangesloten - destijds nog bij Vodafone - op WBA. 

B) Het niet afgesloten / omgezet is omdat ik eerder al een aansluiting van ConceptsICT heb gehad (zat ruim 2 jaar tussen overigens).

C) Dat het nergens te achterhalen is of je op ODF danwel WBA bent aangesloten; wat meer duidelijkheid is wenselijk, aangezien er nu doodleuk vermeld staat dat 1000 Mbps wel beschikbaar is op mijn adres. 

Dat ik er dus geen snelheidsupgrade krijg met het uit & thuis abonnement is dus wel een beetje een tegenvaller, maar aangezien ik op 100 Mbps zat ga ik er iig niet op achteruit. 

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad. Ik begrijp dat er beperkingen zijn door de kosten, maar voor de klant én T-Mobile heeft dit meerwaarde. Dat het niet in de standaardpropositie valt is begrijpelijk, maar geef de klant keuze. Net als bij het maandelijks aan- en uitzetten van diensten. Eventueel tegen betaling van een (deel van de) kosten. Zou ook graag overstappen naar ODF of misschien wel upgraden naar 200Mbps of 500 Mbps.

Reputatie 7
Hallo lwbord,

Het kan op papier wel mits ODF op jou adres beschikbaar is. niet elke pop heeft ODF en niet elke klant is overgezet in een ODF gebied. omdat in beide gevallen gebruik word gemaakt van de Draytek modems zal de downtime niet langer moeten duren dan een minuutje of 5. Ik verwacht dat het systeem van T-Mobile het niet aan kan en de bestaande verbinding zal opzeggen en een nieuwe zal aansluiten inclusief nieuw modem en een monteurs bezoek.
Dit was inderdaad het probleem vorig jaar. ODF is beschikbaar op mijn adres. Echter moet de bestaande verbinding opgezegd worden voor ik een nieuwe kan aanvragen. Wat volgens de klantenservice ongeveer zes weken zou duren. Dus ik hoop dat inmiddels het systeem dit wel aankan en ik dus binnen een dag naar het ODF netwerk overgezet kan worden.
Hey iwbord,

Het is op dit moment nog niet administratief mogelijk om van WBA fiber naar ODF fiber te gaan. Je zou dan inderdaad een nieuwe bestelling moeten doen. De zes weken downtime waarover je geïnformeerd bent is alleen wel een worst case scenario. Enige downtime kunnen we niet vermijden maar in de meeste gevallen zou het niet zo lang moeten duren.

Groetjes,
Alexander
En aan hoe lang moet ik dan denken? 1 dag is natuurlijk wel te doen, maar heel veel langer is niet echt mogelijk.
Reputatie 7
Badge +1
Vraag; hoe kan ik zien dat in mijn postcode ODF mogelijk is?
Reputatie 7
BeMu, als je de postcode check doet en er is 750Mbit beschikbaar. en/of de postcode korting
Reputatie 7
@Hidden.nld, de postcodekorting is met de nieuwe prijsaanpassing verdwenen. De prijs voor ODF en WBA op 100 mbps is hiermee gelijk getrokken.

Hieronder staat een plaatje waar ODF verkrijgbaar is. De beste optie blijft echter onze postcodecheck.

Reputatie 7
Hoi lwbord,

Al eens geprobeerd een verhuizing aan te vragen naar het zelfde adres ?
T-Mobile sluit geen klanten aan op WBA in een ODF gebied.
Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bubba67,

 

Wat gaaf dat je gebruik wilt maken van de Uit & Thuis combinatie! :smile: Graag check ik voor je wat mogelijk is op jouw adres. Mag ik in een privébericht je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN? Dan ga ik er zo snel mogelijk achteraan. Hoe je een privébericht stuurt, kun je in dit topic lezen: https://community.t-mobile.nl/alles-over-de-community-457/hoe-stuur-ik-een-privebericht-242953.

Hey iwbord,

Het is op dit moment nog niet administratief mogelijk om van WBA fiber naar ODF fiber te gaan. Je zou dan inderdaad een nieuwe bestelling moeten doen. De zes weken downtime waarover je geïnformeerd bent is alleen wel een worst case scenario. Enige downtime kunnen we niet vermijden maar in de meeste gevallen zou het niet zo lang moeten duren.

Groetjes,
Alexander


Kan hier al duidelijkheid in gegeven worden, hoelang gaat die downtime nou duren?
Ook ik heb bij T-Mobile de vraag uit staan op welke wijze er een omzetting van WBA naar ODF kan. Afgelopen maandagavond wordt ik hier over teruggebeld -:). omdat de persoon die ik aan de lijn had dit intern moest navragen.
Technisch is het zeer eenvoudig en kan het op 2 manieren worden uitgevoerd:
1. in de POP de glasvezel aansluiting overzetten
2. de 2e glasvezel activeren op ODF, de modem overzetten naar de 2e vezel en WBA afsluiten.
Als methode 1 administratieve problemen oplevert, dan zou het zonder downtijd wel uitgevoerd moeten kunnen worden op vezel 2.
Het enigste wat T-Mobile zou hoeven te doen is de monteur correct aan te sturen dat de tweede vezel moet worden gebruikt i.p.v. vezel 1.
Het is dus vooral de vraag of T-Mobile wel wil dat we kunnen overstappen van WBA naar ODF.
Reputatie 1
Hieronder staat een plaatje waar ODF verkrijgbaar is. De beste optie blijft echter onze postcodecheck.



Als ik de postcodecheck doe, dan krijg ik te zien dat er 750 mbit mogelijk is. Dat is toch ODF.
Toen ik vervolgens de klantenservice belde om gebruik te maken van de 750 mbit voor € 37,50 actie kreeg ik te horen dat ik op WBA zit (en dus geen 750 mbit kan krijgen).

Reageer