Beantwoord

Overstappen WBA -> ODF

  • 11 January 2018
  • 95 reacties
  • 7259 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 15 reacties
Is het tegenwoordig al mogelijk om een contract te verlengen en hierbij over te stappen van het WBA netwerk naar het ODF netwerk? Dit zonder noemenswaardige downtime uiteraard.

De nieuwe prijzen voor ODF zijn namelijk erg aantrekkelijk, en in Leeuwarden is het mogelijk om dit af te nemen.
icon

Beste antwoord door Brian 25 January 2018, 15:33

Bekijk origineel

95 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@vaevictis Wat ik zelf vaak doe als ik iets speciaals zoek in het zoekveld boven bij dat loepje b.v. ODF of ander trefwoord intikken geeft vaak een heel aantal onderwerpen

Reputatie 2

@vaevictis Op dit moment zou ik persoonlijk voor kiezen om gezien de problemen welke T-Mobile heeft met overzetten WBA naar ODF enige tijd geduld te hebben, en afwachten tot alle problemen zijn opgelost.

Mocht er in mijn woonplaats ooit nog een keer ODF komen ga ik ook over maar pas wanneer ik 100% zeker weet dat het 100% goed gaat.

@BeMu 

Zeker. Is er een topic waarin deze problemen en actuele status kan volgen?

 

Reputatie 7
Badge +1

@vaevictis Op dit moment zou ik persoonlijk voor kiezen om gezien de problemen welke T-Mobile heeft met overzetten WBA naar ODF enige tijd geduld te hebben, en afwachten tot alle problemen zijn opgelost.

Mocht er in mijn woonplaats ooit nog een keer ODF komen ga ik ook over maar pas wanneer ik 100% zeker weet dat het 100% goed gaat.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vaevictis 

Zodra er bij jou glasvezel ligt en de postcodecheck geeft aan dat er 1000 Mbps beschikbaar is, dan kun je de overstap naar ODF zelf regelen in je T-Mobile thuis account bij abonnementen en dan bij internet wijzigen.

Op de dag van migratie zit je dan maximaal een paar uur zonder internet en je gaat geen nieuw contract aan.

Reputatie 2

Planningen geven ze niet af, maar je kunt de vorderingen in jouw wijk wel volgen. Houdt de opengebroken stoep en de glasvezel buizen die op grote rollen zitten in de gaten!

Dat snap ik maar is toch wel iets over te zeggen n.a.v. eerdere trajecten? Het gaat mij dus niet om nieuwe aansluiting glas maar overstap WBA → ODF dus dat de overkant glasvezel krijgt geeft nog geen antwoord op mijn overstap vraag.

Reputatie 7
Badge +14

Planningen geven ze niet af, maar je kunt de vorderingen in jouw wijk wel volgen. Houdt de opengebroken stoep en de glasvezel buizen die op grote rollen zitten in de gaten!

Reputatie 2

Ik las dat in de Meern ook glasvezel wordt aangelegd (ODF), ik zit nu al in de meern op glasvezel met WBA. Dus als ik kan overstappen dan wordt ik vanzelf op de hoogte gebracht en kan het regelen via My T-Mobile thuis? @Boris 

Is er enig perspectief te geven wanneer dit ong. is? maand, 3 maanden, 6 maanden? 

Reputatie 7

Hoi @rdejongjr ,

Dank je wel voor je bericht! Ik heb het voor je uitgezocht en zie dat momenteel alleen een verbinding via WBA mogelijk is. Mocht het in de toekomst mogelijk zijn om ook via ons ODF netwerk een verbinding te hebben, dan geven we dat altijd aan via: My T-Mobile Thuis (link is klikbaar). Je kan dan makkelijk zelf de snelheid verhogen.

Reputatie 7
Badge +15

@rdejongjr 

Als je nu op WBA zit zie je maximaal 100 MB maar als de postcodecheck aangeeft dat er 1000 MB mogelijk is dan is ODF dus beschikbaar.

Tot aan de dag dat je overgezet kan worden blijf je gewoon gebruik maken van je 100 MB verbinding, op de dag van overzetting zit je maximaal een paar uur zonder internet dus geen paar weken.

Wacht hiervoor de reactie van een moderator af die dit voor je kan regelen, en je gaat geen nieuwe contract aan.

@Waqqas 

Voor ik ging verhuizen 1 keer de optie gezien maar nu enkel 100.

Enkele weken zonder vast internet en/of nieuw contract vind ik niet erg, 4g is hier prima.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @rdejongjr 

Is er volgens de postcodecheck van T-Mobile 1000 MB beschikbaar op jouw adres?

Een moderator kan er dan voor zorgen dat je wordt overgezet van WBA naar ODF zonder te hoeven opzeggen.

De overzetting kan tot 4 weken duren en op de dag van migratie zul je maximaal een paar uur zonder internet zitten. Verder ga je geen nieuw jaarcontract aan dus je huidige contract blijft lopen.

Ook hier de vraag of dit inmiddels mogelijk is op postcode 6741xk.

 

Merk het wel ontzettend als de backup bezig is, die knalt de lijn zo dicht :-)

In mijn oude woning 14km verderop had ik wel gigabit, jammer dat het nog niet overal standaard uitgerold kan worden.

Reputatie 3

Als ik deze https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66502476#66502476 moet geloven, dan is vooruitgang, aangaande de overzetting van WBA naar ODF? 

Reputatie 7
Badge +4

T-Mobile is met dit soort dingen niet heel snel nee. Helemaal eens. Wil niet zeggen dat er niets gebeurd en er geen truucjes zijn. Zie ook Tweakers, waarin iemand al enkele jaren geleden een workaround heeft bedacht. Maar helemaal zonder downtime is het nog steeds niet. 

Reputatie 1

Lijkt mij wel dat ze daar naartoe werken. Het is voor TM veel interessanter om de mensen naar het eigen netwerk om te zetten. Al is het maar de snellere technische ondersteuning en meer controle over de techniek en sich (stabiliteit netwerk).

 

Tja, dat hoop ik ook - maar als ik deze thread lees, werken ze er al meer dan 3 jaar aan. 

Reputatie 7
Badge +4

Lijkt mij wel dat ze daar naartoe werken. Het is voor TM veel interessanter om de mensen naar het eigen netwerk om te zetten. Al is het maar de snellere technische ondersteuning en meer controle over de techniek en sich (stabiliteit netwerk).

 

Reputatie 1

Komt een overstap van WBA naar ODF in de toekomst wel? Ik bedoel dan een overstap zonder downtime?  

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BenjiV, welkom op de Community, leuk dat je over wilt stappen op T-Mobile Glasvezel! 

Ik heb de huidige situatie samengevat zodat precies duidelijk is wat je momenteel hebt: 

Je woont in een studentenhuis --> hebt sinds een flinke tijd KPN. Er ligt Glas, maar omdat jullie een max snelheid van 40 Mbit/s hebben, zal dit DSL zijn. Jullie willen een upgrade doen en T-Mobile ligt meer voor de hand qua prijs-kwaliteitverhouding en door de aantrekkelijke combinatie van Mobiel en Thuis (Uit & Thuis Klantvoordeel). Onze website zegt dat er maximaal 100 Mbit/s beschikbaar is op jullie adres, daardoor vermoed jij dat er over het WBA-netwerk geleverd wordt. Jouw vraag is: “is er toch een mogelijkheid om op ODF en daarmee 1000 Mbit/s te komen?”

Stuur me jouw volledige adres (postcode en huisnummer) per privébericht toe, dan check ik meteen in onze beschikbaarheidschecker wat wel en niet mogelijk is! 😉

In mijn studentenhuis zitten we al heel lang bij KPN. Er ligt glasvezel, maar we hadden een snelheid van 40mbit/s, dus ik weet niet eens of we daar al echt gebruik van maakten..

Nu willen we graag een upgrade doen naar sneller internet en de prijs bij T-Mobile ligt meer in ons budget dan KPN, zeker met de korting van een combinatie met unlimited mobiel.

Op de T-Mobile website kunnen we niet meer dan 100 mbit/s selecteren. Dus dit zou wel het verhaal WBA/ODF zijn. Volgens een ander topic ligt er in Amsterdam ODF. Ik heb heel veel pagina’s gelezen op dit forum, maar ik word er niet echt wijzer van. Daarnaast had ik net klantenservice aan de lijn. Er werd gezegd dat ik de netbeheerder moest bellen (Liander, Noord-Holand), maar zij begrepen niet waar ik het over had en gaan - volgens de persoon aan de lijn - niet over glasvezel kabels. KPN Netwerk NL kon me ook niet verder helpen. 

Als ik nu wil overstappen van KPN naar T-Mobile voor alleen internet, is er dan een mogelijkheid om wel die 1000 mbit/s te krijgen via ODF?

Reputatie 7

@jason, technisch gezien is het alleen in de pop omprikken ja.(telco-telco migratie)

dat jullie systeem dat niet toe laat is een ander verhaal. die wil meteen een nieuw modem neer zetten met een instalatie afspraak. Zelfs met 75 euro aansluit kosten nieuw modem en jaarcontract zijn er nog steeds mensen die dat willen. Die keuze maak je nu dus voor de klant om bij voorbaat te zeggen het is te duur. T Mobile zou vol in moeten zetten op ODF allen zo kan je de concurrentie aan met ziggo en kpn

Bij WBA zit de aansluiting op de systemen van KPNnetwerkNL, die zal dan omgezet moeten worden op de systemen van T-Mobile die in dezelfde centrale er naast staan.

Het smoesje van we huren die lijn voor een jaar zal het eerste jaar kloppen, maar als jij na 14 maanden opzegt gaat het er bij mij niet in dat ze dan die lijn nog 10 maanden moeten betalen, dan zou ik iedereen adviseren zeg na 13 maanden op.

Het zijn gewoon de kosten die TM tegenhouden als prijsvechter, duurt te lang om dat terug te verdienen, dat is belangrijker dan een tevreden klant.

Reputatie 2

Hoi @CowboyHenk, welkom op de Community!

De hoofdreden dat het niet makkelijk is om iemand over te zetten van WBA naar ODF is als volgt: wanneer wij een lijnaanvraag doen op WBA, huren wij die lijn voor een jaar van KPN NetwerkNL. Dat brengt een kostenplaatje met zich mee waar wij rekening mee houden in onze abonnementsprijzen, zoals eigenlijk elke provider dat wel doet natuurlijk….

Volgens mij zijn WBA en ODF geen ‘verschillende’ technieken, glasvezel is glasvezel….afgezien van golflengtes etc...maargoed...Duidelijk verhaal. Misschien moeten ze dat ook gewoon bij de klantenservice vertellen, want dat je een afname verplichting doen bij KPN, dat snap ik wel. Nu ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als ik een paar straten verderop zou gaan wonen en ODF is daar beschikbaar...Zou ik dan omgezet worden?

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @CowboyHenk, welkom op de Community!

De hoofdreden dat het niet makkelijk is om iemand over te zetten van WBA naar ODF is als volgt: wanneer wij een lijnaanvraag doen op WBA, huren wij die lijn voor een jaar van KPN NetwerkNL. Dat brengt een kostenplaatje met zich mee waar wij rekening mee houden in onze abonnementsprijzen, zoals eigenlijk elke provider dat wel doet natuurlijk. Wanneer je op de ODF-technologie zou worden overgezet, betalen wij dus de WBA lijn door terwijl we ook installatiekosten, aansluitkosten en dergelijke erbovenop krijgen - een deel daarvan wordt vergoed/betaald door de gebruiker. Buiten dat, dient er een poort gereserveerd te worden om de verbinding naar ODF gereed te maken in de wijkcentrale. Dit hele proces vergt ook tijd en kan in sommige gevallen weken of maanden duren. Tevens migreren we de aanvraag en daar komt een nieuwe installatieafspraak bij aan te pas. 

Je constatering dat WBA meer geld kost is zeker waar, maar wanneer we dan overschakelen op ODF bij dezelfde gebruiker, komen daar extra kosten bovenop. Los van het feit dat we uiteraard iedereen het liefst op ODF zien genieten van 1000 Mbit/s, kan dit dus niet stante pede gerealiseerd worden.

Wellicht dat dit verhaal bot klinkt, maar het is meer om aan te geven dat het niet slechts een om-prik sessie is. Tof dat je ernaar vraagt trouwens en sorry als het kort door de bocht is. Ik zal om een nog meer verdiepte uitleg verzoeken bij de netwerkspecialisten! 😄👍

Reputatie 2

Jammer dat ik in juni overgestapt ben van Telfort naar T-Mobile, toen was er alleen nog 100 mbit beschikbaar...inderdaad WBA lijn...en nu is er ook ODF beschikbaar...maar overzetten kan dus niet, omdat het schier onmogelijk is om 2 monteurs met elkaar te coördineren ofzo. Best jammer en best vreemd, temeer omdat de WBA lijn voor T-Mobile meer geld kost dan een ODF lijn. Ik begrijp gewoon niet waarom je niet een om-prik sessie kan coördineren en op die manier gewoon meteen alle klanten waarvoor het kan om-prikt met een korte interruptie van de dienstverlening, uurtje ofzo. 

Reputatie 6

@stanleyanja Een poorttekort is iets wat vaker voorkomt. Wanneer er geen poorten vrij zijn, checkt de netwerkbeheerder elke dag of er een plekje vrij kan komen. Dit geldt voor iedere klant en daarom is het antwoord van @Jason in jullie geval ook hetzelfde geweest: de procedure is namelijk hetzelfde. Zodra er een poort vrij komt, word je daar van op de hoogte gebracht!

Reageer