Skip to main content

Sinds korte tijd heb ik een glasvezelverbinding in Zoetermeer. Mijn uploadsnelheid komt nooit hoger als 750 Mbps terwijl mijn downloadsnelheid altijd rond de 940 Mbps ligt. Nu is deze uploadsnelheid niet slecht te noemen, maar toch duidelijk minder.

 

Ik kan mij herinneren dat ik op de dag van oplevering wel een hoge (= dezelfde) upload snelheid haalde, maar die nacht werd mijn verbinding verbroken en kreeg ik ook een nieuw IP adres en vanaf dat moment is het een stuk minder. Ik heb alles al herstart zoals geadviseerd op dit forum, maar het blijft zoals het is. Alles direct op de Zyxel T-50 aangesloten via cat6.

 

Nogmaals, downloadsnelheid is top op elk tijdstip van de dag.

Goedemorgen @rdebru1n, een korte update! De technische dienst heeft naar het onderzoek gekeken en gekozen om de netwerkbeheerder aan te sturen. Je verbinding zal dus worden uitgepluisd. Mocht er een afspraak nodig zijn, nemen ze binnen enkele werkdagen contact met je op. Bedankt voor je geduld!


Hallo @Boris,

 

Wel, hetzelfde als vorige keer. Nadat de TD er naar heeft gekeken is de upload best wel goed, zo rond de 800Mbps. Blijft wel achter bij de download van rond de 940Mbps, maar prima.

Het vervelende is echter dat, na ongeveer 4 dagen een goede uploadsnelheid te hebben gehad, de snelheid weer in elkaar zakt naar de 640Mbps voor de upload. Download blijft goed. Mijn vraag is of jullie dit nu eens “definitief” kunnen oplossen. Het is denk ik niet de bedoeling dat ik hier iedere week een ticket open. Overigens modem (natuurlijk) al herstart.

 

 


Hoi @rdebru1n, veel succes maandag! Voor nu nog een mooi weekend toegewenst, we hopen maandag positief nieuws te ontvangen van je! 😄


Hallo @Boris, is er al iets meer bekend? Ben een aantal weken geleden gebeld door de TD en heb ze e.e.a. uitgelegd. Het was ze niet helemaal duidelijk dat de monteurs al een apparatuur swap hadden uitgevoerd. Ze zouden het verder oppakken (doorgeven?). 


Hallo @Boris 

Hierbij de gevraagde info. Overigens heeft een traceroute weinig zin. Als die slechte cijfers zou laten zien zou dat ook gelijk in de downloadsnelheid te zien zijn. En die is juist goed.

 

Nog even een herhaling:

  • De downloadsnelheid is goed, de uploadsnelheid komt nooit boven de 660Mbps.
  • Guidion heeft alle apparatuur vervangen: modem, Huawei, kabels, oranje kabel.
  • Guidion heeft de lage upload ook geconstateerd met eigen apparatuur (kabels en laptop).
  • Volgens de TD was er veel storing op de lijn. Weet niet wat daarmee is gedaan.

 

 


Hi @rdebru1n, top dat je dit hier laat weten en ook gelijk al het verzendbewijsje mee stuurt! Het is gelukkig nog geen reden tot paniek. Achter de schermen zie ik namelijk dat het pakketje netjes bij ons distributiecentrum is binnengekomen. Het duurt alleen enkele (zo'n 6) dagen voordat dit ook daadwerkelijk is verwerkt in ons systeeem. Ik wil je dan ook vragen of je hier woensdag aan de bel kan trekken als je dan nog geen bevestigingsmail hebt ontvangen van het geretourneerde modem. Dan ga ik namelijk voor je aan de slag om dit recht te zetten, maar ik verwacht dat dit helemaal goed gaat komen! 😊

 

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen dat mijn retourzending is verwerkt. Kunnen jullie dit rechttrekken? Mvg, Ruud.


Dank! Even iets anders. Ik heb al twee keer bericht ontvangen dat ik mijn oude modem niet heb teruggestuurd en nu bestaat de kans dat  er €75 wordt geïncasseerd bij de volgende nota.

 

Kunnen jullie actie ondernemen? Bijgaand het retourformulier.

 

 


Hoi @rdebru1n,

Thanks voor je snelle terugkoppeling! Rot dat de oplossing niet per direct is gevonden. Geen zorgen - de monteur heeft netjes contact met ons opgenomen en is het aan onze technische dienst om het probleem op te lossen. Daarbij is het mogelijk dat er moet worden gekeken naar de bekabeling aan de hand van een aansturing van de netwerkbeheerder. Dit is natuurlijk niet met zekerheid en moet nog worden uitgesloten door onze technische dienst. We houden je in ieder geval op de hoogte! 

 

TIjdens mijn vakantie kreeg ik een mail dat mijn probleem zou zijn opgelost: Ticket#2022052511001382.

Ook is er tijdens mijn vakantie een pakket opgestuurd, bleek na thuiskomst een Zyxel T-54 modem te zijn.

Probleem is nog steeds hetzelfde: upload snelheid blijft ver achter. Wat ook eigenlijk wel te verwachten was: de monteur had het modem al vervangen en ook de Huawei. Daarom ontgaat mij de bedoeling van het opsturen van een nieuw modem als een ander modem al geprobeerd is door de monteur.

Kunnen jullie het probleem opnieuw oppakken? Nu ben ik zeker geen expert, maar kunnen jullie de lijn eens (laten) doormeten? De mensen van Open Dutch Fiber zijn heel erg lang bezig geweest met mijn aansluiting en bleven maar blazen door het glas om het “acceptabel volgens hun” te krijgen.

Vanzelfsprekend: geen andere apparatuur aangesloten, ook niet via WiFi. PC via CAT6 direct op het modem.

 

 

 

 

 


Gisteren enige tijd het modem en de Huawei van de stroom gehaald en vandaag even wat tests gedraaid. De download is prima, geen enkel probleem. De upload blijft een probleem geven. Dit is de beste waarde:

 

 


Hi @rdebru1n, ik heb een aanpassing achter de schermen gemaakt waardoor je deze e-mail elk moment kan ontvangen! Ook zag ik dat het nieuwe modem nog niet is aangemeld bij ons achter de schermen, dus hier heb ik zojuist een zogenaamde reprovisie voor uitgevoerd. Daarnaast wil ik aan je vragen of je het modem kunt resetten:

Haal de stroomstekker van het modem uit het stopcontact. Verwijder dan de kabels uit de poorten. Wacht nu minstens tien seconden. Steek hierna de stroomstekker weer in het stopcontact. Het modem gaat nu in ongeveer drie minuten helemaal opstarten. Je kunt de kabels nu weer in het modem stoppen.

Als je deze stappen hebt gedaan, dan ziet ons systeem dat de T-54 bij jou in gebruik is en niet meer de T-50. Merci voor de moeite! 


@rdebru1n

Heeft de Huawei ONT ook een groene SC/APC connector net zoals bij het glasvezelaansluitpunt?

En ook getest met andere apparaten direct op de Zyxel aangesloten met de Ookla speedtest app?

Ja klopt. Al mijn andere computers geven hetzelfde. Vreemd blijft dat de download snelheid top is, maar alleen de upload zo'n 20% achterblijft.

 

 

@rdebru1n die gele glasvezelkabel tussen het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter is wel erg klein opgerold, deze zou je wat losser kunnen maken zodat het signaal beter wordt doorgegeven.


@rdebru1n

Heeft de Huawei ONT ook een groene SC/APC connector net zoals bij het glasvezelaansluitpunt?

En ook getest met andere apparaten direct op de Zyxel aangesloten met de Ookla speedtest app?

Ja klopt. Al mijn andere computers geven hetzelfde. Vreemd blijft dat de download snelheid top is, maar alleen de upload zo'n 20% achterblijft.

 

 

@rdebru1n die gele glasvezelkabel tussen het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter is wel erg klein opgerold, deze zou je wat losser kunnen maken zodat het signaal beter wordt doorgegeven.

Maakt geen enkel verschil.


Hi @rdebru1n,

Nogmaals bedankt voor de gegevens! Ik heb deze direct weer gebundeld en doorgezet met de waarnemingen vanaf jouw kant. Bij eerdere metingen werd er inderdaad een hoge demping op de lijn gezien, een ruis als het ware. Deze zien we op dit moment niet terug. Een enkel detail wil ik nog aan het onderzoek doen toevoegen. Merk je een verschil in de snelheid wanneer je op verschillende momenten op de dag test of komt dit bijvoorbeeld alleen in de avond voor? Met deze extra informatie zet ik graag onze technische diensten weer op de zaak.


Hallo @Boris, is er enig nieuws te melden? Aan mijn kant nog niets verbeterd:

 


Hi @rdebru1n,

Nogmaals bedankt voor de gegevens! Ik heb deze direct weer gebundeld en doorgezet met de waarnemingen vanaf jouw kant. Bij eerdere metingen werd er inderdaad een hoge demping op de lijn gezien, een ruis als het ware. Deze zien we op dit moment niet terug. Een enkel detail wil ik nog aan het onderzoek doen toevoegen. Merk je een verschil in de snelheid wanneer je op verschillende momenten op de dag test of komt dit bijvoorbeeld alleen in de avond voor? Met deze extra informatie zet ik graag onze technische diensten weer op de zaak.

 

Hallo @Boris,

 

Nee, ik heb speciaal een week gewacht tussen jouw laatste bericht en mijn terugkoppeling. Ik heb driemaal per dag (in de morgen, middag en 's-avonds) een speedtest gedraaid en op alle dagen en alle tijdstippen waren de cijfers hetzelfde.


Hi @rdebru1n,

Nogmaals hartelijk dank voor de toegevoegde screenshots. Ik heb direct opnieuw een onderzoek laten beginnen, waarbij we met klem aangeven dat het gewenste resultaat er nog niet is. Daarbij heb ik aangegeven dat we het graag zien dat dit wordt doorgezet bij onze netwerkspecialisten, zodat we dit voor eens en altijd in de kiem kunnen smoren. We gaan aan de slag! Mocht je in de tussentijd met een vraag zitten, laat het vooral weten. De Community is er voor je.


Hoi @rdebru1n, thanks voor je reactie en duidelijke signaal. Ik ben het met je eens dat we eens en voor altijd het probleem dienen op te lossen en ben daarom direct naar onze netwerkspecialisten gestapt met het probleem, om zo een eventueel ticket te omzeilen en direct naar de bron van het probleem te zoeken. Ik houd je daar graag van op de hoogte via dit topic. 


Hallo  @Boris,

 

Dank je wel voor je inzet, wordt zeer gewaardeerd. Misschien nog 1 ding: toen mijn lijn werd opgeleverd die middag was mijn snelheid uitstekend, zowel up- als download. Had toen ook een bericht hier achtergelaten met hoe blij ik met jullie was :)

Diezelfde avond heel laat, toen ik nog aan het werk was, ging mijn modem voor wat lange tijd offline en vanaf dat moment na het online komen lag mijn upload 30% lager en dat is zo gebleven. Kan het zijn dat het modem, rekening houdend met de mindere lijnkwaliteit, op een lagere snelheid intrainde?


Ze zouden eens hier thuis bij de las moeten kijken, dat kregen ze in eerste instantie niet goed.


Hi @rdebru1n, ik had ontzettend gehoopt dat jij inmiddels probleemvrij zou zijn! Zou je nog eens de eerdere stappen van Boris kunnen volgen? Ik dien namelijk graag opnieuw een verzoek in bij onze technische dienst, waarbij ik aangeef dat dit issue nog steeds bij je speelt. Hier dien ik alleen ook weer recente speedtests bij te plaatsen: 

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Heel erg bedankt voor de moeite. Ik ga meteen verder voor je aan de slag als ik de screenshots tegemoet zie komen. Excuses voor het ongemak! ❤️


Hier volgen de gegevens. Overigens zou ik het wel zo netjes vinden als de Technische Dienst eerst met de eindgebruiker zou verifiëren of het probleem echt opgelost is in plaats van, zonder communicatie, het probleem sluit.

 

 

 


Nog maar een screenshot:

 

 


Hallo @rdebru1n 

Zou je eens een foto kunnen uploaden van de mediaconverter en glasvezelaansluitpunt op 1 foto?


Hi @rdebru1n, top dat je dit hier laat weten en ook gelijk al het verzendbewijsje mee stuurt! Het is gelukkig nog geen reden tot paniek. Achter de schermen zie ik namelijk dat het pakketje netjes bij ons distributiecentrum is binnengekomen. Het duurt alleen enkele (zo'n 6) dagen voordat dit ook daadwerkelijk is verwerkt in ons systeeem. Ik wil je dan ook vragen of je hier woensdag aan de bel kan trekken als je dan nog geen bevestigingsmail hebt ontvangen van het geretourneerde modem. Dan ga ik namelijk voor je aan de slag om dit recht te zetten, maar ik verwacht dat dit helemaal goed gaat komen! 😊


Da's mooi. Nu kreeg ik (weer) een bericht dat het probleem zou zijn opgelost. Dus niet. Volgens mij is er ook niets aan gedaan. Ook is er geen contact met mij opgenomen. Sluit de TD standaard problemen af als het iets meer moeite kost? Graag van jullie kant actie.