Sinds korte tijd heb ik een glasvezelverbinding in Zoetermeer. Mijn uploadsnelheid komt nooit hoger als 750 Mbps terwijl mijn downloadsnelheid altijd rond de 940 Mbps ligt. Nu is deze uploadsnelheid niet slecht te noemen, maar toch duidelijk minder.
Ik kan mij herinneren dat ik op de dag van oplevering wel een hoge (= dezelfde) upload snelheid haalde, maar die nacht werd mijn verbinding verbroken en kreeg ik ook een nieuw IP adres en vanaf dat moment is het een stuk minder. Ik heb alles al herstart zoals geadviseerd op dit forum, maar het blijft zoals het is. Alles direct op de Zyxel T-50 aangesloten via cat6.
Nogmaals, downloadsnelheid is top op elk tijdstip van de dag.
Bladzijde 1 / 3
Hi @rdebru1n, thanks voor je terugkoppeling! Het onderzoek staat nog steeds open. Ik heb daarbij direct om een update gevraagd. Ik hoop deze nog voor het weekend te krijgen, maar mogelijk is dit na het weekend. Ik houd je in ieder geval op de hoogte van de situatie!
Is er al iets bekend wat betreft het onderzoek? DIt zijn mijn laatste gegevens. Het wordt eerder slechter als beter:
Beste @Boris, we zijn bijna een week verder en het probleem staat nu al maanden open. Is er al nieuws te melden? Ik zie hier thuis geen enkele verbetering.
Mijn upload is al sinds 2019 slecht en sinds vandaag ook mijn download. Ik kan je vertellen dat er NOOIT een oplossing gaat komen en als je te lang door klaagt word je gewoon verbannen van de topics zoals bij mij het geval is. Naar mijn mening is dit probleem ontstaan door switch naar eigen netwerk en zweten ze dondersgoed wat er aan de hand is maar gaat het nooit opgelost worden omdat het geld kost omdat ze hun eigen overbezette switches moeten vervangen. Van wat ik begreep delen meerdere klanten 1 upload steam en dus kan je nooit meer de max upload halen. ik zit zelf dus al jaren vast op +/-200 Mbit upload en momenteel ook download.
Beste @Boris, we zijn bijna een week verder en het probleem staat nu al maanden open. Is er al nieuws te melden? Ik zie hier thuis geen enkele verbetering.
Hi @rdebru1n, thanks voor je terugkoppeling! Het onderzoek staat nog steeds open. Ik heb daarbij direct om een update gevraagd. Ik hoop deze nog voor het weekend te krijgen, maar mogelijk is dit na het weekend. Ik houd je in ieder geval op de hoogte van de situatie!
Hallo @Boris Ik zag trouwens dat mijn jitter ook wel hoog is. Ik weet niet of dit mijn uploadsnelheid kan beïnvloeden:
Hallo @Boris, is er enig nieuws te melden? Aan mijn kant nog niets verbeterd:
Hallo @Boris,
Dank je wel voor je inzet, wordt zeer gewaardeerd. Misschien nog 1 ding: toen mijn lijn werd opgeleverd die middag was mijn snelheid uitstekend, zowel up- als download. Had toen ook een bericht hier achtergelaten met hoe blij ik met jullie was :)
Diezelfde avond heel laat, toen ik nog aan het werk was, ging mijn modem voor wat lange tijd offline en vanaf dat moment na het online komen lag mijn upload 30% lager en dat is zo gebleven. Kan het zijn dat het modem, rekening houdend met de mindere lijnkwaliteit, op een lagere snelheid intrainde?
Hoi @rdebru1n, thanks voor je reactie en duidelijke signaal. Ik ben het met je eens dat we eens en voor altijd het probleem dienen op te lossen en ben daarom direct naar onze netwerkspecialisten gestapt met het probleem, om zo een eventueel ticket te omzeilen en direct naar de bron van het probleem te zoeken. Ik houd je daar graag van op de hoogte via dit topic.
Hallo @Boris,
Wel, hetzelfde als vorige keer. Nadat de TD er naar heeft gekeken is de upload best wel goed, zo rond de 800Mbps. Blijft wel achter bij de download van rond de 940Mbps, maar prima.
Het vervelende is echter dat, na ongeveer 4 dagen een goede uploadsnelheid te hebben gehad, de snelheid weer in elkaar zakt naar de 640Mbps voor de upload. Download blijft goed. Mijn vraag is of jullie dit nu eens “definitief” kunnen oplossen. Het is denk ik niet de bedoeling dat ik hier iedere week een ticket open. Overigens modem (natuurlijk) al herstart.
Hi @rdebru1n, dank voor de terugkoppeling. Ik heb nogmaals de technische dienst aan het werk gezet om zo snel mogelijk een oplossing te vinden voor het probleem met de upload. Dank voor je geduld. Mocht er een update zijn, laten we je het graag weten.
Hi @rdebru1n,
Nogmaals bedankt voor de gegevens! Ik heb deze direct weer gebundeld en doorgezet met de waarnemingen vanaf jouw kant. Bij eerdere metingen werd er inderdaad een hoge demping op de lijn gezien, een ruis als het ware. Deze zien we op dit moment niet terug. Een enkel detail wil ik nog aan het onderzoek doen toevoegen. Merk je een verschil in de snelheid wanneer je op verschillende momenten op de dag test of komt dit bijvoorbeeld alleen in de avond voor? Met deze extra informatie zet ik graag onze technische diensten weer op de zaak.
Hallo @Boris,
Nee, ik heb speciaal een week gewacht tussen jouw laatste bericht en mijn terugkoppeling. Ik heb driemaal per dag (in de morgen, middag en 's-avonds) een speedtest gedraaid en op alle dagen en alle tijdstippen waren de cijfers hetzelfde.
Hi @rdebru1n,
Nogmaals bedankt voor de gegevens! Ik heb deze direct weer gebundeld en doorgezet met de waarnemingen vanaf jouw kant. Bij eerdere metingen werd er inderdaad een hoge demping op de lijn gezien, een ruis als het ware. Deze zien we op dit moment niet terug. Een enkel detail wil ik nog aan het onderzoek doen toevoegen. Merk je een verschil in de snelheid wanneer je op verschillende momenten op de dag test of komt dit bijvoorbeeld alleen in de avond voor? Met deze extra informatie zet ik graag onze technische diensten weer op de zaak.
Hallo @Boris
Hierbij de gevraagde info. Overigens heeft een traceroute weinig zin. Als die slechte cijfers zou laten zien zou dat ook gelijk in de downloadsnelheid te zien zijn. En die is juist goed.
Nog even een herhaling:
De downloadsnelheid is goed, de uploadsnelheid komt nooit boven de 660Mbps.
Guidion heeft alle apparatuur vervangen: modem, Huawei, kabels, oranje kabel.
Guidion heeft de lage upload ook geconstateerd met eigen apparatuur (kabels en laptop).
Volgens de TD was er veel storing op de lijn. Weet niet wat daarmee is gedaan.
Hi @rdebru1n,
Ik ga hier graag direct weer werk voor je van maken! Wellicht een nuance, aangezien je natuurlijk al verschillende keren speedtests hebt aangeleverd, maar wil ik toch vragen om deze (met de problemen van de afgelopen twee weken in het hoofd) nogmaals aan te leveren. Ook wil je vragen een traceroute, om de verbinding en voornamelijk de route naar de servers te controleren. Hoe je deze precies kan uitvoeren vind je in dit YouTube filmpje: Traceroute (tracert) Explained - Network Troubleshooting - YouTube. Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite!
Hallo @Boris, mijn uploadsnelheid is de laatste twee weken weer slecht (na een week behoorlijk te zijn geweest, om de nabij de 800 Mbps), maar nu kom ik amper tot 650Mbps. Kunnen julliie hier serieus naar kijken? Van wat ik begrepen heb zat er veel storing op de lijn.
Nogmaals, alle apparatuur is al vervangen en er zijn twee Guidion monteurs langs geweest en hebben geconstateerd dat het niet intern hier zit.
Hallo @Boris, is er al iets meer bekend? Ben een aantal weken geleden gebeld door de TD en heb ze e.e.a. uitgelegd. Het was ze niet helemaal duidelijk dat de monteurs al een apparatuur swap hadden uitgevoerd. Ze zouden het verder oppakken (doorgeven?).
Net geprobeerd en het maakt niet uit Boris en is ook een herhaling van zetten. De twee monteurs van Guidion hebben hun eigen kabels gebruikt, hun eigen laptop, eigen modem, nieuwe Huawi en al het andere losgekoppeld. Hun conclusie: het ligt buiten het huis (wat ook kan betekenen dat het de glasaansluiting in huis kan zijn). Daar kunnen ze niet bij. Wel ook oranje kabel verwisseld.
Hi @rdebru1n,
Thanks voor je bericht en hier direct een update - de technische dienst ziet veel errors op de poort waarop de laptop bekabeld is aangesloten. Dat kan betekenen dat ofwel de poort niet goed werkt, of de bekabeling niet in orde is. Ik wil je daarom vragen om te testen op een andere poort en met een andere kabel, wanneer mogelijk. Ik vermoed dat we daardoor al een verbetering zien.
Ze zouden eens hier thuis bij de las moeten kijken, dat kregen ze in eerste instantie niet goed.
Hi @rdebru1n,
Nogmaals hartelijk dank voor de toegevoegde screenshots. Ik heb direct opnieuw een onderzoek laten beginnen, waarbij we met klem aangeven dat het gewenste resultaat er nog niet is. Daarbij heb ik aangegeven dat we het graag zien dat dit wordt doorgezet bij onze netwerkspecialisten, zodat we dit voor eens en altijd in de kiem kunnen smoren. We gaan aan de slag! Mocht je in de tussentijd met een vraag zitten, laat het vooral weten. De Community is er voor je.
Gisteren enige tijd het modem en de Huawei van de stroom gehaald en vandaag even wat tests gedraaid. De download is prima, geen enkel probleem. De upload blijft een probleem geven. Dit is de beste waarde:
Hi @rdebru1n super bedankt voor de aanvulling! Ik heb voor de zekerheid ook nogmaals in de verbinding gekeken. Zo te zien, staat het modem ruim 20 dagen onafgebroken op de stroom. Even het zekere voor het onzekere. Zou je het modem 30 seconden van de stroom willen en dan weer willen aansluiten en opnieuw een speedtest willen doen? Hopelijk zorgt deze verversing van het netwerk voor de juiste uploadsnelheid!
Ik hoop dat je hier wat verder mee komt. Overigens, wat mij wel is opgevallen is dat bij de oplevering de snelheden wel goed waren. Diezelfde avond/nacht is de verbinding voor langere tijd verbroken. In ieder geval een nieuw IP adres gekregen en daarna is de upload nooit meer op het oude niveau gekomen.
Hoi @rdebru1n,
Dank je wel voor je terugkoppeling! De technische dienst heeft natuurlijk niet direct het onderzoek gesloten, maar heeft de netwerkbeheerder aangestuurd om een poort wissel uit te voeren in de wijkcentrale. Dit is algemeen gezien dé oplossing voor de snelheid van de upload. Hierna is de verbinding over een langere periode gemonitord, waarbij we een nette stream van bits hebben gezien. Daarbij is uitgesloten dat het probleem zich in het daadwerkelijke netwerk bevindt. Wel ben ik erg nieuwsgierig hoe de upload is als de serverlocatie waar je naar pingt wordt veranderd. Ook wil ik je vragen om via deze weg nog een meting te doen via de volgende stappen:
- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren - Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen - De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken - Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests. - Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is) - Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster - Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.