Lag spikes, upload wordt niet gehaald glasvezel

  • 13 September 2023
  • 42 reacties
  • 1184 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Sinds gisteren heb ik een 1gb/s glasvezelverbinding. Deze lijkt nog niet volledig naar behoren te werken.

 

Uploadsnelheid wordt niet gehaald. (Maximaal 500mb/s op een enkele verbinding, 750mb/s op twee verbindingen) 

De router zit vanuit de 2,5gb/s poort met een CAT7 kabel aan mijn snelle computer (2,5gb/s netwerk, AMD 7950X, 32GB). De download snelheid wordt keurig gehaald, maar de upload snelheid blijft steken op 500mb/s. Met een andere computer met een andere kabel wordt ook maximaal 500mb/s gehaald. Dit ook bij een laptop met WIFI welke snel genoeg zou moeten zijn. Bij een test met 2 verbindingen tegelijk wordt maximaal 750mb/s gehaald terwijl de twee verbindingen los van elkaar constant de 500mb/s halen. De tests zijn gedaan via de speedtest app, ziggo website, fast.com. Wat kan er aan de hand zijn?

 

Latency/ping spikes (belangrijkste probleem)

Ik kom van een andere provider welke een beruchte chipset (puma) gebruikte welke voor grote latency/ping spikes kan zorgen. Hierdoor heb ik meteen een aantal tests gedaan om te kijken of dit nu minder/weg is. Helaas zijn er hier ook weer ping spikes. Dit is ook weer op 2 computers getest die met de kabel verbonden waren. Op de snelste PC zijn de tests gedaan in Safe modus met netwerkmogelijkheden en op de andere pc zijn de tests in de normale stand uitgevoerd ter verificatie. De resultaten op beide PC's waren vergelijkbaar. Verder waren er verder geen apparaten aan de router aangesloten op de WIFI na. 

 

http://www.dslreports.com/tools/puma6

Deze test is gedaan op een website welke opgezet is om je ping te testen. Deze test is gedaan om 07:45 vanmorgen toen niemand van het internet gebruik maakte.

 

Pingtest 1.1.1.1 Safe modus 
Pingtest 8.8.8.8 Safe modus
Pingtest 192.168.1.1 Safe modus

 

Als ik het goed begrijp, dan is de 192.168.1.1 mijn router/modem(de ZYXEL T-56). Een ping van 288ms is dan wel erg extreem. Met de andere PC zag ik een uitschieter van 386ms. Lijkt me dat mijn modem kapot is. Ik ben totaal geen netwerkexpert, dus ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! 

Daarnaast zit het gele/groene glasvezelkabeltje wat van het glasvezelaansluitpunt naar de Huawei mediaconverter loopt erg los in de Huawei mediaconverter. Deze is zéér gemakkelijk heen en weer te wiebelen terwijl deze aan het glasvezelaansluitpunt vele malen beter vast zit. is dit een probleem? (dit staat natuurlijk los van de pingtest naar de modem/router omdat dit kabeltje niet hiertussen zit)

Nog even kort mijn vragen:

  1. Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt?
  2. Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf. 
  3. Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden? 
  4. Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit?
  5. Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem?

Alvast bedankt!

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hey @glasvezelklant, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We zijn direct voor je gaan kijken en we zien dat het abonnement administratief nog niet gereed gemeld is. We gaan er vanuit dat het hier aan ligt. Zou je dit de aankomende dagen kunnen blijven testen en ons een terugkoppeling van kunnen geven? Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Seniix3, mag ik je vragen om volgende week opnieuw aan de bel te trekken? Als het opnieuw registreren weer werkt dan moet je meteen resultaat zien in je speedtest. Alvast bedankt! 

Beste @Tommie van Odido,

Ik zou nog even contact opnemen m.b.t. het opnieuw instellen van mijn ONT. Hebben jullie de mogelijkheid momenteel weer om de bewerking te kunnen uitvoeren?

Ik hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +16

@Seniix3 Ik heb de re-registratie voltooid; het zou straks weer moeten werken!

@Jason van Odido bedankt! Het werkt weer naar behoren.

 

 

Hi @pimveger , 

Ik heb je ONT opnieuw aangemeld, kan je hem 10 seconden van de stroom halen. Daarna zou de upload goed moeten zijn. 

Beste @Sven-Odido  zou je dit ook bij mij kunnen doen? En werkt dit zover jij weet ook voor mij playstation 5 (met een download van 900mb en een upload van maar 7mb)

mvg yorick

Beste @Sven-Odido  zou je dit ook bij mij kunnen doen? En werkt dit zover jij weet ook voor mij playstation 5 (met een download van 900mb en een upload van maar 7mb)

mvg yorick

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ysvanuden, welkom op onze Community!

Dit lijkt niet op een foutief geregistreerd ONT. Zo'n lage upload komt vaak door een slechte kabel. Zou je een andere kabel willen testen op je PS5? Hoe is je snelheid op een PC bedraad? Zou je toevallig een bekabelde speedtest willen uitvoeren? Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Beste Tommie @Tommie van Odido , bij deze de uitslagen van de Speedtesten : 

Zie eerste foto : “de router die je gebruikt, ondersteunt mogelijk geen IP-fragmentatie en er kunnen beperkingen van kracht zijn in de netwerkfuncties van je PS5. Voor details neem je contact op met de router fabrikant.”

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ysvanuden, bedankt voor de screenshots, echter zijn deze speedtesten gemaakt met een wifiverbinding. Is het mogelijk om een PC/laptop direct op het modem bedraad aan te sluiten en dan de testen te doen? Volg alle stappen zorgvuldig die in het document staan. Dan kan ik het onderzoek vervolgen. Alvast bedankt!

Beste @Tommie van Odido ,

Dit is wat mijn laptop bedraad aangeeft : 
 

Hoe kan het zo zijn dat mijn upload op de PlayStation 5 niet hoger komt als 8Mbps???

Reputatie 7
Badge +9

Dat ziet er ook niet helemaal goed uit @ysvanuden. Zo'n lage upload als 8 komt vaak voor door een defecte kabel. Ik heb toch besloten om een monteur aan te sturen om het verder te onderzoeken. Vertel de monteur ook het verhaal van de playstation. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen. Zou je mij daarna een terugkoppeling willen geven? Alvast bedankt! 

Reputatie 2

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Tip: Breid deze template uit met Linux.

 Best @Tommie van Odido ,

Vandaag is er een monteur geweest. De monteur heeft niks gedaan / kunnen doen. Het probleem ligt hem niet bij Guidoin en een monteur kan dit probleem niet oplossen volgens hem.

Het probleem ligt bij Odido zelf of KPN netwerk (glasvezel leverancier). 
Het enige wat ik nog volgens hem zou kunnen proberen is jullie te vragen om een T-75 router ipv de T-56. Als dat niet helpt wil ik graag mijn abonnement opzeggen, want er is nog geen enkele stabiele verbinding geweest sinds de aanleg van Odido. 
Ik hoor graag van je! 
mvg, yorick 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ysvanuden, bedankt voor de update.

Een T-75 zal hier ook geen verschil maken als het euvel bij KPN NetwerkNL zit. De T-75 kunnen we ook niet zomaar uitsturen, deze wordt alleen aan klanten gegeven die een 8 Gbit/s snelheid hebben. Ik zie wel dat de Guidion monteur een nieuw ticket heeft ingeschoten voor onze Back Office. Zij zullen het verder gaan onderzoeken en waarschijnlijk de onderaannemer aansturen. Zou je mij op de hoogte willen houden van het proces? Alvast bedankt! 

Beste @Tommie van Odido ,

wellicht dat jij mij wel kan helpen, want de klantenservice kan dat namelijk niet. Het enige wat er word geroepen is dat ik door de juiste medewerker word teruggebeld. Echter word ik niet teruggebeld. Ik heb nog steeds dezelfde problemen. 
Geen goed werkend glasvezel internet sinds de start van mijn abonnement. Graag zou ik mijn abonnement op willen zeggen. Mvg, yorick 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ysvanuden, we hebben afgelopen vrijdag een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T-56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken! 🙂 Kan je me laten weten of het daarna opgelost is? 

Reputatie 2

Hey @ysvanuden, we hebben afgelopen vrijdag een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T-56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken! 🙂 Kan je me laten weten of het daarna opgelost is? 

 

Dat zou top nieuws zijn.

Ga vanavond een poging wachten de Nokia opnieuw op te starten. Ben benieuwd of daarmee de jitter en package loss ook opgelost zijn.

Reageer