slechte verbinding sinds overstap naar glasvezel

  • 12 March 2024
  • 65 reacties
  • 945 Bekeken

Hallo,

Na diverse keren gebeld te hebben en meerdere keren de belofte gekregen te hebben dat er een monteur komt ben ik er nu behoorlijk klaar mee.. Die monteur heb ik nog niet gezien en er word ook niets teruggekoppeld door jullie telefonische helpdesk.

 Sinds ik verplicht over moest stappen op glasvezel valt het internet heel vaak weg, moeten streamingsdiensten en websites regelmatig lang bufferen. Dit is vooral in de avond vanaf ongeveer 17 uur. Soms is het internet bijna niet bruikbaar hierdoor.

Ook werken mijn slimme apparaten niet goed, vaak een slechte verbinding of erg trage reactie. Mijn speakers werken sinds de update wel, maar google home voert heel vaak taken niet uit door de slechte verbinding.

Mijn Wifi lijkt altijd het volle aantal streepjes te hebben. Ik heb ook al ongevraagd een betaald wifi punt van jullie opgestuurd gekregen, maar deze lijkt nu ook niet meer te werken? 

Ik zou graag snel een oplossing zien. En graag niet weer een mail sturen met dat het opgelost is, terwijl er niets verbeterd is..

Referentienummer uit mail: 69456360

Cal van Odido 2 maanden geleden

Hoi @erhard94, bedankt voor je uitgebreide toelicht en goed dat je hulp zoekt, ik wil graag je verbinding een heel stuk stabiliseren! Ik ben meteen je dossier doorgespit en net als ik kan de technische dienst geen probleem vinden met je bekabelde verbinding. Daarom is het belangrijk om te focussen om de Wifi. 

Heel graag hadden wij je oude verbinding in stand gehouden, alleen omdat de netwerkbeheerder KPN de koperlijnen uitzette moest je over op glasvezel. Ik neem aan dat de plek van het modem hierdoor ook is verplaatst van de woonkamer naar de meterkast? Lukt het je om een internetkabel door te trekken naar de woonkamer en het modem aan te sluiten in de woonkamer? Zo komt de bron van de Wifi een héél stuk dichter bij waar je het wil gebruiken.

Mocht het niet lukken om het modem te verplaatsen, dan raad ik je aan om het wifipunt om een goede plek opnieuw in te stellen. De installatiehandleiding en een FAQ van het wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! Het is van belang dat alle vier de lampjes van het wifipunt groen branden. 

Ik ben benieuwd naar je situatie, ik weet zeker dat we samen de Wifi een flinke boost kunnen geven!

Bekijk origineel

65 reacties

@Tommie van Odido ik heb een mail gehad waarin staat dat ik een sms van kpn krijg. Wanneer kan ik deze verwachten?

Bericht is zojuist binnengekomen

Reputatie 7
Badge +9

Top! Wil je mij op de hoogte houden @erhard94

@Tommie van Odido  kpn heeft zojuist het ONT kastje vervangen. Meer kunnen zij niet doen begreep ik.

Nu even in de gaten houden of ik weer problemen krijg

Reputatie 7
Badge +9

Dat klopt inderdaad @erhard94. Enige wat ze nog kunnen is de lijn monitoren vanaf hun kant. Als het daar misgaat zullen we dit moeten terugkoppelen. Ik hoop dat dit al voldoende is voor de oplossing! 

@Tommie van Odido  Helaas is het niet voldoende, nog steeds last van hetzelfde probleem. Internet is momenteel onbruikbaar.

Reputatie 7
Badge +9

Zou je nog een pingtest willen delen @erhard94? Dan kunnen we kijken of het nog steeds niet in orde is! 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

@Tommie van Odido  Het is nog niet in orde, ik ervaar exact dezelfde klachten als voorheen. Als je een eerdere test terugkijkt in dit topic zie je dat het pingprobleem door de t56 word veroorzaakt. Met de t50 had ik geen hoge ping spikes. Het probleem wat zorgt voor enorm traag internet is waarschijnlijk jitter. Die was gisteren weer hoog. Volgens mij is dit een probleem ergens bij jullie. Zie ook de andere topics met vergelijkbare klachten.

 

Nu weer een meting vind ik een verspilling van mijn tijd. Ik heb hier al zoveel tijd in gestoken, maar nog niets heeft geholpen. Misschien word het eens tijd dat jullie dit probleem serieuzer op gaan pakken op hoger niveau.

Reputatie 7
Badge +9

Ik snap dat het vermoeiend is om telkens testen uit te voeren @erhard94. Echter hebben we wel een nieuwe referentie nodig nadat de monteur een wijziging heeft aangebracht. Anders kan ik ook niks. 

Ik snap dat het vermoeiend is om telkens testen uit te voeren @erhard94. Echter hebben we wel een nieuwe referentie nodig nadat de monteur een wijziging heeft aangebracht. Anders kan ik ook niks. 

Dit is wat mij betreft echt een gebrek in jullie beleid. Is dit iets wat je terugkoppelt naar het management/proces adviseurs? Wanneer het duidelijk is dat pings niet meer gaan helpen en de klanten hier duidelijk klaar mee zijn lijkt mij er een moment gekomen waarop je dit evalueert en in zulke gevallen een alternatief proces ingaat… 

Ik snap dat het vermoeiend is om telkens testen uit te voeren @erhard94. Echter hebben we wel een nieuwe referentie nodig nadat de monteur een wijziging heeft aangebracht. Anders kan ik ook niks. 

@Tommie van Odido  Ik vind dat ik onderhand wel genoeg moeite in dit probleem heb gestoken. Ik stel voor dat jullie een monteur aansturen om deze testen te doen. Ik betaal voor een dienst van jullie. Dan mag ik ook verwachten dat problemen van Odido's kant door Odido opgelost worden.

Reputatie 7
Badge +9

KPN NetwerkNL heeft het ONT vervangen en de lijn goedgekeurd @erhard94. Daar kan het dus niet aan liggen. Als laatste hoop heb ik de Agent laten uitschakelen op het modem. Zou je nog eens kunnen testen of de verbinding nu wel stabiel is zonder hoge uitschieters in de pingtest? 

Reputatie 4
Badge

@Tommie van Odido: ik zie je vaker praten over deze “Agent”.
Wat doet die, en hoe kan het dat die iedere minuut zoveel processortijd trekt dat de rest van de internetverbinding eronder lijdt?
Ik heb bij andere routers nog nooit iets over een “Agent” gehoord.

@Tommie van Odido

Het heeft helaas weer niets geholpen

 

Zie ook volgende video (wel beetje slecht opgenomen). Hier zie je wat ik heel regelmatig ervaar tussen de genoemde tijden, en dat soms meerdere uren achter elkaar. In de video probeer ik jullie speedtest te draaien. Na bijna 5 minuten was mij dit nog niet gelukt. 

 

Jitter was weer erg hoog rondom de tijd dat ik last had van de verstoring. 

 

Wanneer wordt het probleem opgelost?

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb dit filmpje doorgezet en een nieuw ticket aangemaakt @erhard94. Hopelijk krijgen we meer duidelijkheid! 

Reageer