geen verbinding met Toon

  • 13 January 2024
  • 50 reacties
  • 695 Bekeken

Beste community leden, Ik heb sinds kort een nieuw router, de Zyxelt56. Met alle apparaten kan ik zonder problemen verbinding krijgen met het router, echter met mijn Toon van Eneco lukt dit niet.

Voorheen met mijn oude router hadden wij nooit problemen met de verbinding tussen router en Toon. Nu krijg ik continu de storingscode D01, de toon blijft alleen maar in het verbinding opbouwen.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

-easymesh uitgeschakeld, er zijn nu 2 netwerken: 2,4G en 5G, de instellingen staan op WPA2-PSK en beide netwerken hebben een vast kanaal.

-Een hotspot aangemaakt, op deze manier kreeg ik wel verbinding met de Toon.

-Een kabel aangesloten tussen Toon en router, ook dan is er verbinding.

Na vele telefoontjes, en een paar uur verder met frustratie door onder andere houding van klantenservice kreeg ik de tip om mijn probleem bij deze community te stellen. Ik hoop dat er een oplossing is, aangezien ik het geen optie vind om de Toon via een kabel aangesloten te houden. Het probleem moet hem in het router zitten aangezien ik wel verbinding kan opbouwen via hotspot.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Daniel

 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @DanieldB, welkom op onze Community!

Op dit moment zit er een bug in onze firware op de Zyxel, hierdoor kunnen verschillende apparaten geen verbinding maken met het modem. We zijn druk bezig om dit op te lossen met een nieuwe firmware. Ik zag nog wel dat wifi 6 nog aanstond, deze heb ik voor je uitgeschakeld. Zou je het modem kunnen herstarten en kijken of je verbinding krijgt? Lukt het hierna nog niet, dan ben ik bang dat het met diezelfde bug te maken heeft.  

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @frankvdwilt, welkom op onze Community!

De firmware wordt al uitgerold, echter zijn het 150.000 modems die geüpgraded moeten worden. Dat gebeurt in batchen van X aantal per keer. Geen zorgen, ik heb je op de versnelde lijst gezet. De firmware zal spoedig geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem.

Heb er een router van TP-link aan de zyxel gehangen en die maakt zonder problemen verbinding met De Toon dus het ligt toch echt aan de Zyxel.

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DanieldB, welkom op onze Community!

Op dit moment zit er een bug in onze firware op de Zyxel, hierdoor kunnen verschillende apparaten geen verbinding maken met het modem. We zijn druk bezig om dit op te lossen met een nieuwe firmware. Ik zag nog wel dat wifi 6 nog aanstond, deze heb ik voor je uitgeschakeld. Zou je het modem kunnen herstarten en kijken of je verbinding krijgt? Lukt het hierna nog niet, dan ben ik bang dat het met diezelfde bug te maken heeft.  

Reputatie 6
Badge +2

@DanieldB Ik wil je heel graag van meer informatie voorzien, maar op dit moment zijn de juiste experts niet aanwezig om deze vraag te beantwoorden. Ik heb dit genoteerd in mijn agenda en kom er op terug, zodra ik een antwoord heb. Dank je wel voor je geduld! 

 

Goedemorgen, hebben jullie nog meer ideeën ?

Reputatie 7
Badge +14

Zet even zaken qua beveiliging uit/aan in de router. De Toon ondersteund waarschijnlijk niet alle moderne protocollen zoals wifi6 en wpa3. Die kun je dus in de router deactiveren. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DanieldB, zou je eens een factory reset willen uitvoeren op het modem en dan niet aan de instellingen willen komen? Kijk eens of je dan een verbinding tot stand krijgt. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @frankvdwilt, als je nu geen verbinding meer krijgt dien je het netwerk volledig te vergeten op je device en opnieuw te verbinden. Als het goed is moet je dan weer online komen. Als je Toon nog niet werkt dan raad ik je aan om je 2,4 en 5 GHz band op te splitsen. Waarom heb je trouwens je gastnetwerk aangezet? 

2,4 en 5 GHz band splitsen heb ik al gedaan en dat werkt ook niet.

Ik heb hem weer op WPA 3  gezet en dan werkt alles weer goed.

Gasten netwerkl voor de gasten lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +9

Hoe ver hangt je Toon van het modem af @DanieldB. Zou je eens een schets kunnen maken van je netwerk? 

Hoi Tommy, ik heb het modem een factory reset gegeven een verder niks veranderd aan de instellingen

@Tommie van Odido in de woonkamer staat het modem, daar zitten 2 utp kabels op aangesloten, 1 voor de Philips Hue verlichting, en de andere voor de mediabox in de slaapkamer. De toon, deze kan alleen verbinden met het 2,4G netwerk. Deze hangt ook in dezelfde ruimte als het modem. De afstand tussen deze 2 is ongeveer 6m (hemelsbreed). Het vreemde is dat als de toon verbonden wordt via de kabel dat er wel verbinding is. Dit vind ik echter geen optie omdat ik geen kabel zichtbaar wil hebben voor de TOON.

Met het vorige modem van Odido ( een Huawei) is er altijd verbinding geweest.

Dient het modem ook weer ingesteld te worden op band splitsing? Dit is nu niet meer het geval sinds de factory reset

Ik heb het logboek geopend, en dit is het resultaat. Als ik het goed begrijp is dit dan de bewuste bug?

Hoi Tommie,

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat deze bug het probleem is.

Ik heb zojuist het modem uitgezet, en na een halve minuut weer aangezet, helaas heeft mijn toon nog steeds geen verbinding. Ik ben er net wel achter gekomen dat ik met al mijn apparaten geen verbinding met het 2,4G kan maken. Ik twijfel nu sterk nu ik je reactie lees of dit al die tijd al is sinds het nieuwe modem, angezien ik alle apparaten behalve de toon heb gekoppeld aan de 5G Heb je enig idee wanneer deze bug verholpen is?

Wanneer gaan jullie de nieuwe Firmware update uitrollen want het is wel irritant dat Toon geen verbinding kan maken?

Reputatie 7
Badge +9

Maar het lukt nog steeds niet om een verbinding tot stand te krijgen @DanieldB? Heb je toevallig het MAC-adres van je deurbel voor mij? 

Kunnen jullie niet tijdelijk een andere router sturen die ik aan de zyxel kan hangen, dan kan ik mijn Toon (eneco) daarmee verbinden.

Ik ben bang dat die update nog wel even op zich laat wachten.

Reputatie 7
Badge +9

Dan hebben wij aan onze kant alles geprobeerd @frankvdwilt. Het gastnetwerk kan voor interferentie zorgen, je dient dan ook geen smart apparaten met je gastnetwerk te verbinden. Het gastnetwerk is namelijk zeer beperkt. Ik raad je aan om toch de fabrikant te contacteren of nogmaals te proberen met WPA-2 en Wifi 6 uitgeschakeld. Heb je toevallig geen bijzondere leestekens gebruikt in je wachtwoord? Zoals een komma of een vraagteken? Dit kan er ook voor zorgen dat je Toon geen verbinding krijgt. 

Reputatie 4
Badge

@Tommie van Odido heeft @frankvdwilt de update nog niet ontvangen?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @frankvdwilt ,

De b10 software is nu formally released. Alle routers gaan het krijgen en ze doen er duizenden per dag.  Vanwege de totale omvang is de verwachting dat binnen 14 dagen alles op de nieuwe versie zit.

😒

Reputatie 4
Badge

Hoi @frankvdwilt ,

De b10 software is nu formally released. Alle routers gaan het krijgen en ze doen er duizenden per dag.  Vanwege de totale omvang is de verwachting dat binnen 14 dagen alles op de nieuwe versie zit.

Als je met een thermostaat zit die het niet doet, en je hebt 4 dagen geleden van @Tommie van Odido de belofte gekregen dat je op de versnelde lijst gezet bent is dat niet direct een bemoedigend antwoord.

Reputatie 7
Badge +14

Kan Frank even in de router inloggen en kijken welke firmware hij nu heeft. Wellicht is het bij hem inderdaad al gebeurt. Maar iedereen komt nu sowieso automatisch aan de beurt.

Is er al wat bekend over de nieuwe firmware? Tot op heden kan ik nog steeds geen gebruik maken van het 2G netwerk. 

Reageer