geen verbinding met Toon

  • 13 January 2024
  • 50 reacties
  • 673 Bekeken

Beste community leden, Ik heb sinds kort een nieuw router, de Zyxelt56. Met alle apparaten kan ik zonder problemen verbinding krijgen met het router, echter met mijn Toon van Eneco lukt dit niet.

Voorheen met mijn oude router hadden wij nooit problemen met de verbinding tussen router en Toon. Nu krijg ik continu de storingscode D01, de toon blijft alleen maar in het verbinding opbouwen.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

-easymesh uitgeschakeld, er zijn nu 2 netwerken: 2,4G en 5G, de instellingen staan op WPA2-PSK en beide netwerken hebben een vast kanaal.

-Een hotspot aangemaakt, op deze manier kreeg ik wel verbinding met de Toon.

-Een kabel aangesloten tussen Toon en router, ook dan is er verbinding.

Na vele telefoontjes, en een paar uur verder met frustratie door onder andere houding van klantenservice kreeg ik de tip om mijn probleem bij deze community te stellen. Ik hoop dat er een oplossing is, aangezien ik het geen optie vind om de Toon via een kabel aangesloten te houden. Het probleem moet hem in het router zitten aangezien ik wel verbinding kan opbouwen via hotspot.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Daniel

 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @DanieldB, welkom op onze Community!

Op dit moment zit er een bug in onze firware op de Zyxel, hierdoor kunnen verschillende apparaten geen verbinding maken met het modem. We zijn druk bezig om dit op te lossen met een nieuwe firmware. Ik zag nog wel dat wifi 6 nog aanstond, deze heb ik voor je uitgeschakeld. Zou je het modem kunnen herstarten en kijken of je verbinding krijgt? Lukt het hierna nog niet, dan ben ik bang dat het met diezelfde bug te maken heeft.  

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Is er wel dekking bij de Toon van de wifi, bijvoorbeeld heeft je telefoon wel wifi daar?

Goedemorgen, hebben jullie nog meer ideeën ?

Reputatie 7
Badge +14

Zet even zaken qua beveiliging uit/aan in de router. De Toon ondersteund waarschijnlijk niet alle moderne protocollen zoals wifi6 en wpa3. Die kun je dus in de router deactiveren. 

Werkt ook niet :(

Ik wil wel dat dit opgelost gaat worden.

Reputatie 6
Badge +2

@frankvdwilt Dank je wel voor je terugkoppeling!

Ik heb nu WPA 3 naar WPA 2 gezet en Wifi 6 uitgeschakeld. Wil je het nogmaals proberen? 

En nu verliest alles steeds connectie met de router en moet ik elke keer handmatig weer connecten.

oh daarom had ik geen conenctie denk ik

 

maar het werkt niet, en nu kan ik zelfs met mijn mobiel verbinding maken :( zou je alles weer terug kunnen zetten zoals het was)? want mijn pc's verliezen nu ook steeds connectie 😫 en ik moet wel werken.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @frankvdwilt, als je nu geen verbinding meer krijgt dien je het netwerk volledig te vergeten op je device en opnieuw te verbinden. Als het goed is moet je dan weer online komen. Als je Toon nog niet werkt dan raad ik je aan om je 2,4 en 5 GHz band op te splitsen. Waarom heb je trouwens je gastnetwerk aangezet? 

2,4 en 5 GHz band splitsen heb ik al gedaan en dat werkt ook niet.

Ik heb hem weer op WPA 3  gezet en dan werkt alles weer goed.

Gasten netwerkl voor de gasten lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +9

Dan hebben wij aan onze kant alles geprobeerd @frankvdwilt. Het gastnetwerk kan voor interferentie zorgen, je dient dan ook geen smart apparaten met je gastnetwerk te verbinden. Het gastnetwerk is namelijk zeer beperkt. Ik raad je aan om toch de fabrikant te contacteren of nogmaals te proberen met WPA-2 en Wifi 6 uitgeschakeld. Heb je toevallig geen bijzondere leestekens gebruikt in je wachtwoord? Zoals een komma of een vraagteken? Dit kan er ook voor zorgen dat je Toon geen verbinding krijgt. 

Ik heb inmiddels ook dezelfde firmware (V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130). Ook ik heb nog steeds problemen met verbinding. Ik kan nog steeds op geen enkel apparaat verbinden met het 2.4G netwerk. Dus ook nog steeds niet met mijn TOON. Ik verwacht nu toch wel eindelijk een oplossing na enkele maanden. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DanieldB 

Kan de Toon verbinding maken met mobiele hotspot?

Wellicht kan je een andere WiFi bron gebruiken of misschien de Zyxel zelf eens vervangen door een router met VLAN ondersteuning.

Hallo @Waqqas, sinds ik mijn abbonement heb vernieuwd, en dus dit zyxel modem kreeg zijn er problemen. Op geen enkel apparaat kan er verbinding gemaakt worden met het 2.4G netwerk. Dit zijn meerdere mobiele apparaten en een laptop. Ook  de toon kan ik dus niet verbinden met het 2,4G.

De toon maakt zonder problemen verbinding met een hotspot. Waarom zou ik dit modem moeten vervangen en het mij geld zou moeten kosten terwijl het probleem bij dit zyxel modem zit. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DanieldB, zou je eens een factory reset willen uitvoeren op het modem en dan niet aan de instellingen willen komen? Kijk eens of je dan een verbinding tot stand krijgt. 

Hoi Tommy, ik heb het modem een factory reset gegeven een verder niks veranderd aan de instellingen

Reputatie 7
Badge +9

Maar het lukt nog steeds niet om een verbinding tot stand te krijgen @DanieldB? Heb je toevallig het MAC-adres van je deurbel voor mij? 

Na de factory reset krijg ik nog steeds geen verbinding met de toon. Ik zie nu in de wifi lijst van mijn apparaten dat het modem niet meer een gescheiden 2.4G en 5G netwerk heeft.

Het Mac adres van mijn TOON is: 00:0F:11:02:64:A4.

 

Ik hoop dat er nu eindelijk een oplossing gaat komen. Kan ik uiteindelijk wel weer een nieuw wachtwoord voor mijn wifi netwerk aanmaken?

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de reset en het MAC-adres @DanieldB. Ik kan hem inderdaad niet terug vinden. Dat betekent dat hij helemaal niet communiceert met hjet modem. Ik heb nogmaals wat instellingen aangepast. Kan je eens kijken of je verbinding kunt maken? Wat geef de Toon aan als je verbinding probeert te maken met je netwerk?  

Hoi Tommie, bedankt voor je bericht. Wat de toon betreft. Als ik verbinding wil maken krijg ik verbinding opbouwen te zien.  dit blijft aangegeven worden en na verloop van tijd komt er een storingscode van geen verbinding met netwerk. 

Ik blijf het ook raar vinden dat op moment er een aparte 2,4G en 5G WiFi was er met geen enkel apparaat konden verbinden met de 2,4G. De 5G is altijd zonder probleem geweest. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoe ver hangt je Toon van het modem af @DanieldB. Zou je eens een schets kunnen maken van je netwerk? 

Heb er een router van TP-link aan de zyxel gehangen en die maakt zonder problemen verbinding met De Toon dus het ligt toch echt aan de Zyxel.

@Tommie van Odido in de woonkamer staat het modem, daar zitten 2 utp kabels op aangesloten, 1 voor de Philips Hue verlichting, en de andere voor de mediabox in de slaapkamer. De toon, deze kan alleen verbinden met het 2,4G netwerk. Deze hangt ook in dezelfde ruimte als het modem. De afstand tussen deze 2 is ongeveer 6m (hemelsbreed). Het vreemde is dat als de toon verbonden wordt via de kabel dat er wel verbinding is. Dit vind ik echter geen optie omdat ik geen kabel zichtbaar wil hebben voor de TOON.

Met het vorige modem van Odido ( een Huawei) is er altijd verbinding geweest.

Dient het modem ook weer ingesteld te worden op band splitsing? Dit is nu niet meer het geval sinds de factory reset

Reputatie 7
Badge +8

Hi @DanieldB, je dient zeker de band steering op het modem weer uit te schakelen om de Toon werkend te krijgen. Als deze aanstaat, dan switcht het netwerk automatisch tussen de 2.4 GHz en de 5 GHz. De Toon werkt namelijk op een 2.4 GHz only netwerk. Wanneer je de netwerken weer splitst en de Toon alleen laat verbinden met het 2.4 GHz netwerk, dan moet het helemaal lukken! 😁

Reageer