Skip to main content

Haperend en schokkerig beeld 4K TV Box - Framerate/buffer probleem?

  • 15 April 2024
  • 42 reacties
  • 1558 Bekeken

Hi Odido en community,

Sinds drie weken ben ik overgestapt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel (TV en internet). Ik ben zeer tevreden over de gang van zaken en het internet is snel en stabiel. Met de 4K TV Box loop ik alleen tegen een vervelend en zeer storend probleem aan waarvan ik zelf de logica niet zie. Ik ben redelijk technisch maar vind het volgende een hersenkraker:

Ik heb met dezelfde TV, maar nu met Odido's 4K TV Box, last van haperend beeld. Het lijkt wel of alles in 'stop motion', en niet vloeiend, wordt doorgestuurd richting de TV (de beeldkwaliteit is trouwens perfect: geen missende data, blokjes, ruis, compressie artefacten, etc.). In alle (ook slechte) gevallen is de audio ook goed.

Het gekke is dat er verschil zit in de intensiteit van haperingen tussen de reguliere zenders (NPO, RTL, etc.) en beeld dat via de verschillende geïnstalleerde apps (Netflix, Videoland, Disney+ en F1TV) wordt doorgestuurd. Alleen Netflix en Disney+ werken goed, terwijl de frame rate, Hz, resolutie, etc. soms precies hetzelfde zijn als bij bronnen waar het afspelen juist wel problemen geeft. Ook de intensiteit van de haperingen zelf fluctueert tijdens uitzendingen van storend tot vreselijk. Daar zit dus het raadsel en ik heb hieronder een aantal voorbeelden en meer informatie over mijn settings:

INTERNET

Odido glasvezel: 2Gbit up/down
Snelheid: bekabeld +/- 970Mbit up/down (door limiet 1000Mbit apparatuur)
Ping: Tussen 3ms en 6ms

TV
Samsung: UE46D8000, Full HD 1920x1080, 800 Hz
4K TV Box: bekabeld (ongeveer 8m CAT 5e) en direct op ZYXEL EX5601-T1 router aangesloten (Wifi uitgeschakeld)
De 4K TV Box en TV communiceren via HDMI CEC


Via de optie 'Video Info Overlay' in de Bug Tracker kon ik kijken of er logica zit in de output per bron. Maar ook hierin zit volgens mij geen patroon:

VOORBEELDEN

Reguliere lineaire zenders
(bij NPO, RTL, etc.)
HAPERINGEN: Storend tot vreselijk slecht
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.tcuilauncher.tv.n
Cpu usage 68%
Memory usage 1403 / 1988 (MB)
Connection speed 4,79KB/s

Netflix app (bij Home menu met previews)
HAPERINGEN: Geen (Vloeiend beeld)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.netflix.ninja
Cpu usage 61%
Memory usage 1599 / 1988 (MB)
Connection speed 0,00KB/s

Netflix app (bij films en series)
HAPERINGEN: Geen (Vloeiend beeld)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p24hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.netflix.ninja
Cpu usage 60%
Memory usage 1613 / 1988 (MB)
Connection speed 299,82KB/s

Videoland app (bij films en series)
HAPERINGEN: Extreem slecht (voelt soms aan als 4 frames per seconde)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name nl.rtl.videoland.v2
Cpu usage 73%
Memory usage 1590 / 1988 (MB)
Connection speed 2,05MB/s

Disney+ app (bij films en series)
HAPERINGEN: Geen (Vloeiend beeld)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode EAC3
App name com.disney.disneyplus
Cpu usage 83%
Memory usage 1602 / 1988 (MB)
Connection speed 9,09MB/s

F1TV app (bij films, series é️n live uitzendingen)
HAPERINGEN: Extreem slecht (voelt soms aan als 4 frames per seconde)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.formulaone.production
Cpu usage 65%
Memory usage 1436 / 1988 (MB)
Connection speed 6,76MB/s

ZELF AL GEPROBEERD, MAAR ZONDER RESULTAAT
- 4K TV Box (met laatste update) opnieuw opgestart, harde reset, terug naar fabrieksinstellingen en power off.
- HDMI CEC uitgeschakeld of ingeschakeld.
- 'Gelijkhouden met framesnelheid' opties geprobeerd (Naadloos/Niet naadloos/Nooit) maar geven geen verschil. Stond op 'Niet naadloos' bij voorbeelden.

- 'Schermresolutie: Automatisch beste resolutie kiezen' Aan, Uit en Reset geprobeerd en dus ook alle verschillende beschikbare resoluties geprobeerd (bij ‘Automatisch’ springt dit correct meteen weer naar 1080p59,94hz).
- Game Mode aan/uit.

- De Samsung TV volgt de output van de 4K TV Box en schakelt automatisch over op de gewenste resolutie. 1080p60hz heeft altijd zonder problemen gewerkt. Het enige dat ik nog heb geprobeerd is om het ‘interpoleren’ van frames aan en uit te zetten, maar ook dit maakt geen verschil. Het probleem ligt bij de 4K TV Box.

Op basis van al deze punten lijkt het in mijn optiek op een soort buffer probleem (of het ontbreken daarvan). Ik ben benieuwd of iemand anders soortgelijke bevindingen heeft, of Odido bekend is met dit probleem en of hier een oplossing voor is. Hoor het graag want TV kijken is nu niet leuk.

Groet en alvast dank.


PS: Ik heb nog wel even een ander vraagje aan Odido over hoe de 4K TV Box zelf wordt aangeleverd: Zit deze altijd los in het doosje naast de bekabeling en zonder bijvoorbeeld een plastic beschermfolie en/of zakje om het apparaatje zelf? Het viel me op dat dit niet zo was toen ik het kartonnen doosje openmaakte en dat ik lichte krasjes op het apparaatje zag zitten. Misschien normaal, toch even vermeld.

42 reacties

@Tommy, Dank voor jouw reactie.

Ik weet niet hoe jullie naar verbindingen kijken, maar alle 3 de Tv boxen zijn bedraad aangesloten. Deze hebben alle drie het zelfde schokkende / niet vloeiende beeld op vooral vooral de Ziggo Sport kanalen.

Doe er collectief voor alle gebruikers iets aan s.v.p., dan is iedereen gelukkig!

Ericmady

Reputatie 1

Aan de ene kant ben ik blij dat ik niet de enigste ben met bevriezende beelden op bepaalde tijden en net als hierboven vooral Ziggo en Viaplay is drama . vorige F1 race kompleet de start gemist omdat Odido het niet aan kan . En dan de ontwijkende opmerkingen hier van Odido kap er toch eens mee.

Erken gewoon dat het slecht is en doe er wat aan . 

Hier precies dezelfde problemen. Vooral met voetbalwedstrijden is het zichtbaar, zeker nu tijdens het EK.

Vrijwel elke minuut zijn er minieme happeringen die het ontzettend irritant maken om te kijken. Je ziet de bal en spelers gewoon schokkerig over het veld bewegen. 

Ook met Formule 1 is het vaak goed zichtbaar, zowel bij F1 TV Pro als bij Viaplay.

Alle mogelijke oplossingen/tips op de website van Odido al geprobeerd. Net zoals @NewUser & @Ericmady  en heel veel andere gebruikers zeggen moet Odido dit probleem zsm oplossen omdat het inmiddels toch wel duidelijk mag zijn dat dit probleem bij Odido ligt en niet bij de gebruikers. @Tommie van Odido 

Ze zijn bezig met een nieuwe versie tv app hopen dat dat bijna rond is want het is nu al 3 maanden dat ze ermee bezig zijn.

 

Het is een bekend probleem bij odido en daarom maken ze een nieuw programm

Goeden dag,

Maar ligt het niet aan de snelheid die de modem en de mediabox blokkeren?

Want het modem geeft max 8 mbit door aan de mediabox terwijl de mediabox 100mbit aan kunnen,

Had het met de klantenservice erover en die kwam met dat 8 mbit verhaal na een lang gesprek samen,

En hij d8 mee dat het miss toch aan de snelheid kan liggen, want de streams van tegenwoordig worden steeds beter en vragen steeds meer data dat daarom 8 mbit gewoon te weinig is en hij ging het met de TD over hebben bij de aankomende vergadering

 

Ik zit nu via de TV app te kijken en heb via de deco set de data bekeken wat hij trekt en hierbij het resultaat,

Dus 8 mbit is toch te weinig tegenwoordig.

( dit is een data voor tv zender MTV )

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Patjuhh1987, voor tv wordt standaard 8 Mbit/s gereserveerd op het modem zodat je altijd tv kan kijken, ongeacht hoeveel je de rest van het netwerk belast. Het probleem met haperend beeld is in ieder geval bij ons bekend en in onderzoek op de Mediabox. Voor nu werkt de Mediabox van de stroom halen als workaround. De nieuwe update wordt ook pas na het EK uitgevoerd voor zo min mogelijk hinder. 

Verder zijn we wel nog benieuwd voor wie dit ervaart wat er precies te zien is. We hebben namelijk wat specifieke scenario's nodig om dit goed te kunnen reproduceren. Want tot nu toe lijken alle ontvangen voorbeelden vanzelf opgelost.

Je kan dit hier delen in stappen of met een WeTransfer link naar het filmpje waarop het duidelijk te zien is.. 

Dus: wat doe je of waar druk je op en maak dit duidelijk wanneer het probleem naar voren komt en dit ook zichtbaar is. Voorbeelden met inclusief zender en of het voorkomt op live tv, terug kijken of bij een opname. Hoe meer informatie hoe beter.

Hi @Patjuhh1987, voor tv wordt standaard 8 Mbit/s gereserveerd op het modem zodat je altijd tv kan kijken, ongeacht hoeveel je de rest van het netwerk belast. Het probleem met haperend beeld is in ieder geval bij ons bekend en in onderzoek op de Mediabox. Voor nu werkt de Mediabox van de stroom halen als workaround. De nieuwe update wordt ook pas na het EK uitgevoerd voor zo min mogelijk hinder. 

Verder zijn we wel nog benieuwd voor wie dit ervaart wat er precies te zien is. We hebben namelijk wat specifieke scenario's nodig om dit goed te kunnen reproduceren. Want tot nu toe lijken alle ontvangen voorbeelden vanzelf opgelost.

Je kan dit hier delen in stappen of met een WeTransfer link naar het filmpje waarop het duidelijk te zien is.. 

Dus: wat doe je of waar druk je op en maak dit duidelijk wanneer het probleem naar voren komt en dit ook zichtbaar is. Voorbeelden met inclusief zender en of het voorkomt op live tv, terug kijken of bij een opname. Hoe meer informatie hoe beter.

 

Het gaat erom dat het modem snelheids beperking voor de tv box word verwijderd want je ziet dat de download van de streams neer dan 8 mbit zijn en waardoor de haperingen waarschijnlijk ontstaan omdat elke stream van steeds betere kwaliteit word en meer mbs nodig heeft,

 

We leven niet meer in de jaren 90 waar je bijvoorbeeld met inbellen tv kon kijken dat wilde ik ermee zeggen.

 

En wij hebben stilstaand beeld of ipv ( voorbeeld snelheid 10 is normaal en dat het beeld dan naar snelheid 2 gaat dus word vertraagd en dan ff latwr weer op snelheid 10 gaat draaien) 

 

Kijk naar deze meting van het begin van de voetbalwedstrijd en dan 8 mbit 🙈

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Patjuhh1987, ik begrijp je! Zou je wel de gevraagde info kunnen aanleveren, zodat wij het kunnen onderzoeken? Check het bericht van Demi. Super bedankt voor de moeite!

Jullie weten van het probleem en weet wat de problemen zijn en waarom moet ik het dan weer aanleveren ?

 

Dit speelt al vanaf januari alles is vervangen, binnen en buiten lijn zijn gecontroleerd en alles word niet verholpen.

En als ik 20x per dag het stroom eraf moet halen kunnen jullie mij elke maand een nieuwe mediabox opsturen ivm het kapot gaan van de hardware.

En jullie denken dat hier allemaal personen zitten die geen klote van electronica enz af weten maar jullie weten gewoon niets met steeds hetzelfde antwoord

Reputatie 7
Badge +3

@Patjuhh1987 Het probleem is inderdaad bekend en in onderzoek. Echter zoals mijn collega Demi uitlegt, zijn wij nog wel op zoek naar specifieke scenario’s, zodat we het probleem kunnen herproduceren. 

Mocht je dit willen doen, dan wil ik je alvast heel erg bedanken! Ik snap het ook als je toch liever de update afwacht. Na verwachting zal dit tussen het EK en de Olympische Spelen zijn. Ik adviseer je om dit topic in de gaten te houden. hier plaatsen wij alle updates omtrent de Mediabox. 

 

Goedemorgen, ik heb hetzelfde probleem. Ik vermoed dat het in de combinatie TV en Mediabox (SEI800TFAS) zit.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat alle Odido TV klanten op deze manier ons Nederlands elftal kijken ;-). 

Ook ik heb geen issues met Netflix (scherp en vloeiend beeld). 
Ik heb wel issues met voetbal kijken, schokkerig beeld.

TV: Samsung ue46d6500 (HD).

Kijk ik echter via de app op mijn andere (nieuwere Samsung 43Q60R 4K) tv, is het beeld vloeiend. 

En nu komt het: wanneer ik een chromecast koppel aan de ue46d6500 en via de chromecast met de Odido app tv kijk is het beeld vloeiend(er). 

Misschien kunnen jullie hier wat mee?

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @JensDamman, super bedankt voor je informatie! Ik heb direct een aantal metingen gedaan en ik zie dat je modem en Mediabox al een tijd niet opnieuw opgestart zijn. Zou je het modem in combinatie met de Mediabox opnieuw willen opstarten? Daarnaast zou ik je ook willen vragen of je een andere LAN-poort op het modem wil testen. Ik hoor graag of dit voor verbetering zorgt!

Mocht dit het niet verhelpen, ontvang ik graag twee voorbeelden. Ons TV team is hier namelijk hard mee bezig. Ze ontvangen graag nog voorbeelden wanneer en op welke programma + zender je dit ervaart. Ook hoor ik graag of je op dat moment iets doet met de Mediabox/afstandsbediening. Dan kunnen ze sneller tot een oplossing komen! Groetjes, Ishana

Ik had hetzelfde probleem. In de odido app kun je media tunneling aanzetten. Het menu van odido dan instellingen, dan naar apparaat en dan kun je media tunneling aanzetten. 

Ik had hetzelfde probleem. In de odido app kun je media tunneling aanzetten. Het menu van odido dan instellingen, dan naar apparaat en dan kun je media tunneling aanzetten. 

Ook ik heb het probleem van haperend beeld. Over welke app heb je het hier precies? En heeft deze instelling het probleem verholpen?

Goedemorgen @Ishana van Odido & @Risje104,

Ik heb het modem en tv-box herstart, maar dat loste het (uiteraard) niet op. 
Echter ben ik met de tip van Risje aan de haal gegaan en daar heb ik wat succes geboekt; 

Wanneer ik de volgende instellingen aanpas zie ik de voetbal in een vloeiende streep over mijn scherm bewegen :-). 

  • Instellingen - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - Gelijk houden met framesnelheid van content: Naadloos (deze stond bij mij op nooit, dat klinkt onlogisch).

Verder kiest de app zelf ‘automatisch beste resolutie / refreshrate’ uit. Dit heb ik ook aangepast naar de waarde waarvan ik verwacht dat deze het beste is voor mijn tv:

  • Instellingen - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - Scherm resolutie - ‘Automatisch beste resolutie kiezen’ UIT. In mijn geval: Resolutie naar 1080p50hz. Ik heb een ‘oud beestje’: Samsung ue46d6500. 

Het lijkt er dus op (moet nog wat meer testen), dat dit voor mij verbetering brengt. 

Groeten,
Jens

Reputatie 2

Hier ook precies dezelfde problemen. 

Ik ervaarde dit op de mediabox van Odido en ook op mijn Nvidia Shield Tv(Android tv app).

De odido app op mijn LG webos tv lijkt er geen last van te hebben. 

Alle genoemde oplossingen al geprobeerd, niks helpt! 

@NewUser  en alle andere community-leden met dit soort problemen:  Ik heb ook soortgelijk problemen TV kijken met Odido Media-box (= TV-box-4K).
Mijn situatie:
abonn.: 100MB abonnement sinds 6-juni-2024
Glas: Huawei GPON op KPN glasvezel
Router: (Odido) Zyxel T56
TV-box-4K: softwareversie 12.8.6755, tv-menu versie: 2.04221, 100Mb, rechtstreeks met TV verbonden met HDMI-(SEC) en rechtstreeks met ethernet-kabel verbonden aan Router.

Problemen:

            A. Geluid loopt niet helemaal synchroon met beeld (erg irritant),
                Instellingen: Dolby naar Stereo & Media tunneling " op AAN zetten,
                helpt wel wat, maar geluid en beeld blijven niet in sync lopen  
           B. Beeld bevriest,
           C. Geluid loopt soms wel voor 3-20 seconden lang tot 10 seconde achter op het beeld.
           D. Beeld wordt zwart, (nog) niet meer opgetreden sinds 18 Juli-2024 (nieuwe software  

              versie).     

Met een “Google Chromecast Google TV 4K" (= GCGTV-4K, met adapter met Ethernet aansluiting!) op dezelfde TV heb ik al die problemen NIET. Ook als ik de HDMI- en de ethernet-kabel van de TV-box-4K verwissel met die van de GCGTV-4K, blijft de de GCGTV-4K het prima doen met TV kijken via de Odido App en geeft TV-box-4K de genoemde problemen met TV kijken.
Ook TV kijken via de Odido App de GCGTV-HD via 2,4GHz of 5GHz Wifi naar de T56, werkt ZONDER problemen.
Ook TV kijken via de Odido App op de slaapkamer met een GCGTV-HD via 2,4MHz Wifi naar de T56, werkt ZONDER problemen.
@NewUser:  De Guidon monteur van jouw heeft denk ik in praktijk gezien dat die TV-box-4K problemen geeft en de GCGTV-4K(HD) NIET.

Ik ben ook vrij technisch en ben het met je eens dat het hoogst waarschijnlijk een te kleine (of geen) buffer is die de Odido TV zenders kijken (App) gebruikt OF dat het Audio en Beeld in sync. houden of in sync zetten niet goed gebeurd bij het ophalen van de gegevens uit die genoemde buffer.

Ook op het "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" Tweakers FORUM staat het vol met dit soort klachten over TV kijken via de TV-box-4K. De problemen zouden worden opgelost met de nieuwe software voor de TV-box-4K van 18 jul-2024.
Alleen "D." is niet meer opgetreden, de rest van de problemen met TV kijken via de TV-box-4K treden nog steeds op.


Ik zit nu nog in de periode 10 mnd "nieuwe klanten voordeel" dat ik 30 euro betaal voor Glasvezel+TV-box-4K+TV-zenders (dus een soort gratis TV+TV-box-4K). Als het zo blijft stuur ik in ieder geval de Media-box terug voor die 10 maanden zijn afgelopen.
Als Odido dan sportief is geven ze mij de genoemde 10 maanden 2,50 euro (extra) korting omdat de TV-box-4K niet goed werkt en ik een eigen GCGTV-4K moet gebruiken.

Reageer