Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Hallo,

 

Is er al meer bekend over compensatie?

Er is niet eens een oplossing😂


Geeft toch niet? Gewoon alvast compenseren!


Bij mij lijkt de hier aangedragen oplossing om naar KPN over te stappen prima te hebben gewerkt 

Ik heb gedurende de weken sinds ik geen Odido klant meer ben geen enkel probleem meer ondervonden.

Daarnaast is de bandbreedte van mijn verbinding ook nog eens verdubbeld van 60/60 naar 120/140 Mpbs.


Ik heb een jaar lang nergens last van gehad en was erg tevreden met Odido. Na een telefoontje om mijn abonnement te veranderen van Internet en TV naar Internet Only ben ik een nieuw contract voor een jaar aangegaan. Een kwartier na het ingaan van mijn nieuwe contract ervaar ik exact de problemen uit dit topic. Sindsdien zit ik dagelijks met de klantenservice aan de lijn, zonder dat ik echt verder geholpen wordt. Ik heb dik 10 dagen op een monteur moeten wachten. Vanmiddag is deze eindelijk langsgeweest, maar leek niet bekend met het probleem uit dit topic. Hij heeft het ONT-kastje vervangen, maar met dezelfde Genexis die ik al had. Ik heb dus nog altijd dezelfde problemen. Monteur gaf aan dat het probleem waarschijnlijk bij de centrale zit. Per toeval ontdekte ik dat ik met VPN aan het probleem niet ervaar en ik ontdek nu net dit topic. 

 

Ik heb weer gebeld naar Odido dat ik neig gebruik te maken van de 14 dagen bedenktijd die op nieuwe contracten zit omdat ik bang ben dat dit probleem niet 1,2,3 verholpen is, maar nu kreeg ik te horen dat dit voor verlengingen niet geldt. Als ik zie hoe lang dit topic al bestaat vrees ik dat dit probleem dus ook niet op hele korte termijn verholpen is.


Ik heb een jaar lang nergens last van gehad en was erg tevreden met Odido. Na een telefoontje om mijn abonnement te veranderen van Internet en TV naar Internet Only ben ik een nieuw contract voor een jaar aangegaan. Een kwartier na het ingaan van mijn nieuwe contract ervaar ik exact de problemen uit dit topic.

Dat is wel interessant, ik had zelf ook een Internet Only glasvezel verbinding bij Odido nadat ik begin dit jaar gedwongen moest overstappen omdat VDSL-2 ophield te bestaan. Sindsdien regelmatig problemen gehad welke zich steeds vaker voordeden. Sinds ik ben overgestapt naar een KPN internet only abonnement zijn mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.


Ik heb een jaar lang nergens last van gehad en was erg tevreden met Odido. Na een telefoontje om mijn abonnement te veranderen van Internet en TV naar Internet Only ben ik een nieuw contract voor een jaar aangegaan. Een kwartier na het ingaan van mijn nieuwe contract ervaar ik exact de problemen uit dit topic. Sindsdien zit ik dagelijks met de klantenservice aan de lijn, zonder dat ik echt verder geholpen wordt. Ik heb dik 10 dagen op een monteur moeten wachten. Vanmiddag is deze eindelijk langsgeweest, maar leek niet bekend met het probleem uit dit topic. Hij heeft het ONT-kastje vervangen, maar met dezelfde Genexis die ik al had. Ik heb dus nog altijd dezelfde problemen. Monteur gaf aan dat het probleem waarschijnlijk bij de centrale zit. Per toeval ontdekte ik dat ik met VPN aan het probleem niet ervaar en ik ontdek nu net dit topic. 

 

Ik heb weer gebeld naar Odido dat ik neig gebruik te maken van de 14 dagen bedenktijd die op nieuwe contracten zit omdat ik bang ben dat dit probleem niet 1,2,3 verholpen is, maar nu kreeg ik te horen dat dit voor verlengingen niet geldt. Als ik zie hoe lang dit topic al bestaat vrees ik dat dit probleem dus ook niet op hele korte termijn verholpen is.

Dit is inderdaad een interessante conclusie. Deze had ik nog niet gehoord. Wanneer je dus ook tv erbij hebt ervaar je geen problemen.


Ja of het helemaal met elkaar te maken heeft weet ik niet. Misschien kan het aanpassen van mijn type abbonement evengoed iets triggeren in t signaal waardoor ik dit probleem kreeg. Maar op zich interessant om eens te onderzoeken of iedereen die hier problemen mee heeft een Internet Only abbo heeft.


Maandag hier ook een installateur de stekker in het stopcontact komen prikken. Al de hele week slecht werkend internet.

Zo te lezen nog geen goede oplossing beschikbaar. ( of matige oplossing met de Nokia ONT, waarvoor je echt moet doordrammen om te krijgen?)

Heb inderdaad ook internet only.

100 Mbit

De zwarte genexis ONT

2 jaar contract

Ik denk dat ik maar weer opzeg nu ik nog in mn 14 dagen bedenk tijd zit.


Ja of het helemaal met elkaar te maken heeft weet ik niet. Misschien kan het aanpassen van mijn type abbonement evengoed iets triggeren in t signaal waardoor ik dit probleem kreeg. Maar op zich interessant om eens te onderzoeken of iedereen die hier problemen mee heeft een Internet Only abbo heeft.

Interessant. Ik heb ook een internet only abbo (zonder tv)… 

Zoals elke avond ook deze avond kan ik bijna geen één website openen. Terwijl ping en snelheid gewoon goed is. M'n 4G abbo heb ik in de eerste 4 dagen van de nieuwe maand al bijna helemaal op gemaakt… dus kan ook niet echt meer terug vallen op m'n odido 4G abbonement zonder extra kosten te maken.

Heb al een opzegging aangevraagd, en zou daar reactie van gaan krijgen. Maar zoals al verwacht hoor je daar natuurlijk niks meer van en moet ik nu zelf opnieuw achter m'n opzegging aan.

Zou inderdaad erg interessant zijn of er een verschil is tussen mensen met en zonder TV abonnement. Mogelijk iets rondom QoS instellingen?


Ook hier een internet only abonnement. Zou wel heel bijzonder zijn als daar het probleem zit. 2 weken terug vertelde een medewerker me dat mijn opzegging zou worden voorgelegd aan haar manager omdat ik nog midden in de contractperiode zit. Ik zou worden teruggebeld, maar uiteraard nog niets gehoord. Ondertussen de laatste factuur maar gestorneerd, want Odido heeft werkelijk nooit geleverd wat is afgesproken en ben er echt helemaal klaar mee. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat ze daar wel snel actie op gaan ondernemen..


Mijn Genexis ONT is ongeveer vijf dagen geleden vervangen door een Nokia ONT. In het begin leek dit de oplossing te zijn voor de internetproblemen in de avond, maar vandaag ervaar ik precies hetzelfde probleem weer. Het internet is opnieuw erg instabiel in de avond, en de pingtest geeft weer dezelfde resultaten als eerder.

Daarnaast wil ik ook aangeven dat ik een internet + tv-abonnement heb, dus volgens mij ligt het niet aan het type abonnement. Hieronder zie je de ping variatie die ik nu opnieuw ervaar, maar dit keer met de Nokia ONT. Het probleem ligt dus ergens anders...

Hier zie je de ping die varieert tussen 5ms en 180ms, dit keer is er een Nokia ONT geïnstalleerd. Dit is op een zaterdag avond.

 


Het internet is zelfs zo traag dat het 10-15 seconden duurt om simpele appjes (tekst) via Whatsapp te versturen. Zet ik de wifi uit en schakel ik over op 5G dan worden ze instant verstuurd, dus het ligt echt aan de wifi verbinding. Lastig dat dit probleem al zo lang bekend is, maar Odido hier niet over communiceert.

 

Ik lees volgens mij dat mensen hier na een overstap naar KPN geen problemen meer mee hebben, klopt dat?


Hmmm, Ik wilde met Internet+TV+telefonie+5 mobiele abonnementen van ziggo naar odido. Na het lezen van dit topic blijf ik maar even bij Ziggo.


Het internet is zelfs zo traag dat het 10-15 seconden duurt om simpele appjes (tekst) via Whatsapp te versturen. Zet ik de wifi uit en schakel ik over op 5G dan worden ze instant verstuurd, dus het ligt echt aan de wifi verbinding. Lastig dat dit probleem al zo lang bekend is, maar Odido hier niet over communiceert.

 

Ik lees volgens mij dat mensen hier na een overstap naar KPN geen problemen meer mee hebben, klopt dat?

Klopt. VPN was de enige oplossing voor Odido, maar na overstap op KPN helemaal geen last meer gehad en alles werkt eindelijk perfect.


Ik lees wel dat deze problemen zich voordoen op glas van KPN met odido abonnement en ONT. Doet het probleem zich niet voor op het eigen netwerk van odido zoals bij ons in Capelle ligt? ​@Cheyenne van Odido 


Net weer contact gehad. Er is 2 weken geleden een case aangemaakt om mijn kostenloze vroegtijdige opzegging goed te keuren, maar de medewerker kon verder niet zien hoe dit zat en wat daar de status van is. Ergens in de loop van de week zou ik worden teruggebeld. Fingers crossed maar weer.

 

Ze had zelf overigens nooit gehoord van deze online Odido community, laat staan dit topic. Toch zonde, want als Odido toch eens een keer zou zien hoeveel problemen er hiermee zijn, dan zouden ze misschien ook individuele klanten iets serieuzer nemen en wat sneller helpen. Nu krijg ik het gevoel dat ze me zien als de zoveelste zeurende klant, terwijl op basis van dit topic ik echt niet de enige ben.


Reageer