Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Beste Odido Support,
Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.
Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.
Probleemomschrijving
Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.
Waarom dit zo bloedirritant is
Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec).
Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.
Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.
Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.
Waarom ping tests niet voldoende zijn
In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.
De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).
Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.
Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.
Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.
Waarom een VPN verbinding het probleem oplost
Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.
Uitgevoerde troubleshooting
Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.
Gerelateerde forum posts
Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.
Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."
Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.
Verzoek om serieuze ondersteuning
Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.
Gemeenschappelijke klachten
Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.
Verzoek tot actie & mijn vragen
Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?
Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.
Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.
Met vriendelijke groet, Nils
Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!
Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.
Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.
Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.
Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!
Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.
We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.
Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.
Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen.
Bladzijde 41 / 41
Bij mij is na 2 maanden tobben de Genexis ONT vervangen door (jawel) eenzelfde Genexis ONT en een nieuwe Zyxel T56 router.
Problemen niet opgelost. Ondertussen sta ik op de lijst voor een Nokia ONT, zeggen ze.
Ten einde raad (ik moet ook werken he) heb ik een 2e abonnement afgesloten voor Klik-en-klaar. Dit blijkt nergens af te halen en levertijd 7 tot 10 dagen. Zit ik nóg langer zonder fatsoenlijke verbinding.
Updates over status, levertijden, etc. moet je zelf halen. Hints op teruggave van abonnementskosten worden pas in behandeling genomen nadat de problemen zijn opgelost.
Beste Odido Support,
Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.
Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.
Probleemomschrijving
Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.
Waarom dit zo bloedirritant is
Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec).
Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.
Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.
Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.
Waarom ping tests niet voldoende zijn
In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.
De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).
Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.
Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.
Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.
Waarom een VPN verbinding het probleem oplost
Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.
Uitgevoerde troubleshooting
Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.
Gerelateerde forum posts
Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.
Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."
Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.
Verzoek om serieuze ondersteuning
Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.
Gemeenschappelijke klachten
Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.
Verzoek tot actie & mijn vragen
Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?
Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.
Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.
Met vriendelijke groet, Nils
Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!
Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.
Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.
Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.
Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!
Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.
We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.
Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.
Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen.
Enig reactie van @Odido is toch minste wat ze kunnen doen. Ik kom er maar niet doorheen. Ik geef ze deze week nog kans, desnoods ga ik alle kanalen gebruiken om hierover reclame te maken. Ook juridisch!!!
Beste Odido Support,
Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.
Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.
Probleemomschrijving
Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.
Waarom dit zo bloedirritant is
Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec).
Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.
Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.
Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.
Waarom ping tests niet voldoende zijn
In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.
De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).
Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.
Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.
Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.
Waarom een VPN verbinding het probleem oplost
Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.
Uitgevoerde troubleshooting
Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.
Gerelateerde forum posts
Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.
Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."
Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.
Verzoek om serieuze ondersteuning
Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.
Gemeenschappelijke klachten
Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.
Verzoek tot actie & mijn vragen
Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?
Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.
Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.
Met vriendelijke groet, Nils
Ik vind het super dat dit over glasvezel gaat, maar op mijn adres was geen glasvezel aan te sluiten, simpelweg omdat jullie dit hier niet aanbieden.Bij mij gaat het dus om een DSL verbinding via het vaste telefoonnet aansluiting.
Maar ik ervaar inderdaad de laatste weken hetzelfde probleem. Iedere avond, ergens tussen 20:00 en 23:00 uur valt mijn internet verbinding weg. Hierdoor kan ik geen televisie meer kijken, daar mijn tv via de app van Odido gaat. Ook Wifi valt uit en dus kan ik niets meer met mijn apparaten.
Dat het een keer gebeurd in de maand okay moet kunnen. Maar nu iedere avond als ik lekker tv zit te kijken begint mij echt behoorlijk de keel uit te hangen. Ik heb nu alles van jullie op dit adres maar als er niet snel een oplossing komt dan verwacht ik op z'n minst een vergoeding, anders ben ik genoodzaakt om in februari alles naar een andere provider te verhuizen. Ik moet straks weer werken via mijn internet thuis iedere keer deze storing kan ik er niet bij hebben.
Ik hoor graag wat de oplossing gaat zijn.
Met vriendelijk groet, Pascale Bierhuizen.
Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!
Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.
Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.
Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.
Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!
Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.
We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.
Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.
Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen.
Over op KPN Glasvezel. Zelfde Genesis kastje; problemen opgelost. Zelfs minder latency/ping.
Van Odido verder niks gehoord, nog wel een enquete waarom ik vertrokken ben. Tja, dan ben je ook maar een beetje blind als bedrijf.
Over op KPN Glasvezel. Zelfde Genesis kastje; problemen opgelost. Zelfs minder latency/ping.
Van Odido verder niks gehoord, nog wel een enquete waarom ik vertrokken ben. Tja, dan ben je ook maar een beetje blind als bedrijf.
Van mijn reactie op de enquete zullen ze steeds tranen van in hun ogen hebben….
Ik heb wel geschreven dat ik nog steeds compensatie verwacht van de maanden dat ik geen volwaardig product had.
Renso
Beste Odido Support,
Wij zijn recent klant geworden, maar tussen 17:00 en 22:00 doordeweeks kunnen we nauwelijks gebruikmaken van jullie internet. Ik laat het weekend even buiten beschouwing want dan is het een sodom en gomorra van internet issues. We schakelen noodgedwongen over op 5G. Dit is onacceptabel. Telefonisch contact heeft alleen geleid tot de toezending van een repeater, maar dit lost uiteraard het probleem niet op, maar is een leuke showboat.
Helaas komen wij tot de conclusie dat het internet van vele jaren geleden sneller en betrouwbaarder was met een ZONNET iinbelverbinding die je als gratis CD meekreeg. Ja je kon niet tegelijk bellen maar het werkte wel gewoon wanneer je het wilde gebruiken. Ik wil graag een oplossing of ontbinding van het contract. Kan een moderator contact met mij opnemen? We nemen meerdere diensten af, ook zakelijk maar het gebrek aan begrip en het uitblijven van een oplossing of alternatief is schandalig.
Ik woon in Almere en volg dit topic al een half jaar met interesse. Af en toe kijk ik in mijn TP-Link controller om de status van mijn verbinding en apparaten te zien. Nu valt mij op dat de latency, welke altijd rond de 6 msec lag en ook in de avonduren, nu sinds een paar weken in de avonduren naar de 50 msec gaat (de oranje lijn in het plaatje hieronder). Ik heb er nog geen last van met streamen, maar dit gaat langzaam aan de verkeerde kant op. Als ik een gamer was zou ik al last krijgen nu.
Ik hoop dat Odido het netwerk voldoende preventief screent om dit niet verder uit de hand te laten lopen.
Ik mis mijn oude - door Odido opgeslokte - provider Tweak welke non stop een latency van 2 msec gaf.
Hi @Cheyenne van Odido / @Odido
Het is inmiddels meerdere maanden geleden dat ik dit topic ben gestart. Er was een afspraak met Guidion voor het plaatsen van een nieuw ONT, maar die heb ik helaas moeten afzeggen omdat ik wegens omstandigheden een periode in het buitenland zat.
Kunnen jullie de afspraak opnieuw voor mij inplannen? Ook zouden jullie nog terugkomen op de definitieve compensatie zodra de problemen waren opgelost. Kunnen jullie me daar nog wat meer over vertellen?
Voor de volledigheid ik ervaar nog steeds in de avonduren regelmatig problemen.
Hallo @Hansie078
Via dit topic kan je inderdaad vragen om een ONT swap of anders kan je er ook voor kiezen om op een lijst gezet te worden zodat KPN samen met je wat tests kan doen.
Ik heb zelf via dit topic een Nokia XGSPON ONT geregeld.
Of je op het KPN WBA netwerk zit, zie je aan het glasvezelaansluitpunt. Er zit dan een zwarte Nokia of Genexis XGSPON kastje op.
Beste Waqqas. Even een side note ik zit op ODF en heb wel een XGS-PON hangen. Dus als hierbij ook de Nokia oplossing bied dan wil ik deze graag hebben. De TV ontvanger begint inmiddels ook al moeilijkheden te geven (bij schakelen kanalen valt het beeld weg en herstart het kastje) Regio Heerhugowaard.
Wij hebben ook problemen met traag tot niet werkend internet. (Voor het eerst gemeld in september '24) Even samengevat.
ONT: Genexis TK01
Modem: Zyxel T-54
Netwerk: WBA zou van KPN zijn
ONT uit / aan,
Modemreset naar fabriek instellingen
Hielpen ook niet.
Snelheden zijn doorgaans rond
Down: 950Mbps
Up: 850Mbps
Reactietijd: vaak uitschieters naar 3500
Gisteren wou modem niet meer opstarten, en kwam snelheid niet boven 20Mbps (Down) 0.195Mbps (Up)
Wéér twee keer factory reset, en uiteindelijk is de snelheid er weer, Jitter, niet echt….
Tests enkel met met kabel 1 verbonden PC gedaan.
In het begin hebben we ook gehoord dat de Genexis niet zou werken (wss door WBA van KPN?)
Oplossing, werd verteld, was andere ONP of bug fix firmware in de Genexis ONP. Die eerste is niet leverbaar, en de firmware moet van KPN komen.
We (klanten) zijn aan KPN overgeleverd. en ik verwacht niet dat KPN haast heeft met deze update.
Hopelijk helpt deze post duidelijk te krijgen dat het zo niet werkbaar is.
@Hansie078
De Nokia ONT is niet voor op het ODF netwerk, je kan het beste een eigen topic aanmaken.
Het is weer helemaal kut. Ik word hier zo boos van.
@Odido @Odido Follow-ups @Cheyenne van Odido @Tommie van Odido
Ik ervaar precies hetzelfde, vreemde vind ik na al deze berichten, dat klantenservice medewerkers hier niet van op de hoogte zijn, je in eerste instantie niet serieus wordt genomen en een oplossing weken moet duren. Het is vooral vervelend dat als je zegt dat je bent overgestapt van 1gbit Ziggo en het jaar daarvoor Odido VDSL had en alles naar behoren werkte en ze nog steeds gaan zeggen ¨ja u heeft dit en dat (qua apparatuur) op uw netwerk¨, klopt, maar dat had ik dus met Odido VDSL en Ziggo ook en dat sluit voor mij uit dat het daar ook maar aan kan liggen. Ben sinds 1 november klant en in de avonduren heb ik in feite geen internet hierdoor. (Tenzij ik VPN aanzet, maar ja ik heb ook allerlei slimme apparaten waarop ik geen VPN kan aanzetten, dus dat is geen lange termijn oplossing).
Edit: ook de Guidion monteur wist hier niet van, ook zou het handig zijn dat als ze zo een monteur sturen, dat die hier op kan zoeken (iets wat dus wellicht dan in de avonduren moet). Ze mogen al weinig, omdat ze niet bij de KPN kasten mogen komen, dan is dit wel het minste waar ze verstand van zouden moeten hebben (of in ieder geval van op de hoogte, zodat ze in hun bon kunnen zetten dat dit speelt).
@Cheyenne van Odido
@Jason van Odido
@Teresa van Odido
@Tommie van Odido
Ik zou graag ook zo een nokia ONT willen, mijn verbinding is echt om van te huilen...
Ben overgestapt op KPN na maanden drama en meteen na de overstap nergens meer last van gehad
Nog een klein maandje dan kan de vlag uit en ben ik voor zowel vast internet als mobiele telefonie over naar KPN en dus af van het Odido drama.
Ik ga bij KPN wel meer betalen maar bij Odido blijkt het gezegde “goedkoop is duurkoop” van toepassing.
Wat is het fijn dat Odido deze topic schijnbaar begonnen is met negeren… Struisvogel tactiek, kop het zand in en het is er niet en dat wij tegelijkertijd nauwelijks internet hebben dat zou ze een worst wezen...
Het verbaasd me dat er nog steeds geen concrete oplossing is voor dit probleem. Veel contact gehad met de klantenservice en dit forum. Zelf heb ik hier 3 maanden last van gehad. Van april tot Augustus.
Sinds 5 augustus overgestapt naar KPN en alle problemen opgelost. Alles werkt zoals het hoort. Hetzelfde glasvezelkastje hangt er nog, de Genexis. Alleen de modem is verwisseld.
Odido heeft mij netjes de overstapboete terug betaald. Ben ik heel blij mee. Alle lof voor de medewerkers van de klantenservice.
Het verbaasd me dat er nog steeds geen concrete oplossing is voor dit probleem. Veel contact gehad met de klantenservice en dit forum. Zelf heb ik hier 3 maanden last van gehad. Van april tot Augustus.
Sinds 5 augustus overgestapt naar KPN en alle problemen opgelost. Alles werkt zoals het hoort. Hetzelfde glasvezelkastje hangt er nog, de Genexis. Alleen de modem is verwisseld.
Odido heeft mij netjes de overstapboete terug betaald. Ben ik heel blij mee. Alle lof voor de medewerkers van de klantenservice.
Dan heb jij geluk gehad, ik heb ze vandaag gebeld en ze zeggen dat ze 1 maand de tijd ervoor hebben. Dus in feite word ik 1 maand in een wurggreep gehouden, wat wat mij betreft niet een redelijke termijn is voor een essentiële dienst als internet, en kan ik niet weg naar een provider die wel levert wat je koopt.
Morgen komen ze de ONT verwisselen, ik ben bang dat dat weer zo een genexis is en dat het probleem doorsuddert, maar ja we moeten dan maar die maand uitzitten en dan weg bij deze ellendige provider. Ik heb er in ieder geval 0 vertrouwen in.
@Cheyenne van Odido
@Jason van Odido
@Teresa van Odido
@Tommie van Odido
@Odido
Ik ervaar dezelfde problemen sinds ik over ben gegaan naar glasvezel.
2 weken geleden is door jullie support een nieuwe Zyxel T-56 router opgestuurd, maar dat heeft niet geholpen.
Ik verzoek jullie daarom om mijn Genexis ONT om te laten wisselen met die van Nokia.
Precies hetzelfde verhaal hier, mega frustrerend, zelfs eigen modem op VLAN stand geprobeerd werkt perfect maar in de avond kan je bijna niets meer (overdag werken sommige dingen ook slecht zoals BrawlStars).
Extra vervelend als je via npo+ alleen maar tv kijkt :(
Fijn om te lezen dat ik niet dat enige ben. Morgen ga ik weer bellen, de eerste 3 keer bellen had geen zin, klantenservice weet hier blijkbaar niets van.
Beste Odido Support,
Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.
Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.
Probleemomschrijving
Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.
Waarom dit zo bloedirritant is
Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec).
Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.
Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.
Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.
Waarom ping tests niet voldoende zijn
In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.
De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).
Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.
Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.
Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.
Waarom een VPN verbinding het probleem oplost
Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.
Uitgevoerde troubleshooting
Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.
Gerelateerde forum posts
Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.
Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."
Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.
Verzoek om serieuze ondersteuning
Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.
Gemeenschappelijke klachten
Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.
Verzoek tot actie & mijn vragen
Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?
Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.
Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.
Met vriendelijke groet, Nils
Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!
Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.
Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.
Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.
Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!
Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.
We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.
Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.
Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen.
@Cheyenne van Odido @Jason van Odido
Maakt mij niet meer uit wie, maar ik ga weigeren om te betalen en ga over naar ander provider. Juridisch stappen om claim neer te leggen.
Hi Odido,
Ik heb ook last van een trage/uitvallende verbinding in de avonduren met een Genexis ONT. Willen jullie deze voor mij laten omwisselen voor een Nokia ONT? Dank!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.