Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Rare vraag. Hoe kan ik een notificatie krijgen voor alle reacties in dit topic? Ik krijg er steeds 1, en daarna geen meer, tot ik weer een keer ga kijken.

topic ook aangesloten op Genexis ONT🤣 soms werkt het goed, vaak niet.


Volgens KPN NetwerkNL en de technische dienst lijkt het probleem in de Genexis te zitten @Kanbeter. Het lijkt erop dat de ONT's de downstream niet goed verwerken en daardoor een knelpunt veroorzaken. Dit is de laatste update vanuit het incident van KPN NetwerkNL en onze technische dienst. 

Dank voor de update Tommie, 

Volgens KPN en Odido LIJKT het probleem in de Genexis te zitten. Dat is dus nog niet zeker.

Is dit het resultaat na vier weken Grootschalig Onderzoek? 

Dit gaat echt nog heel lang duren.

 

 

 

 

 

 


Beste Tommie, 

Ik las net dat Chefneliz een Nokia ONT heeft gekregen en sindsdien geen problemen meer heeft.

Blijf dan in vredesnaam niet doormodderen met de Genexis ONT. 

Voorzie elke klant met dit probleem van een Nokia ONT als dat de oplossing is.

Daar hebben deze klanten recht op.

Omdat Odido heeft meer dan een jaar klanten met traag en uitvallend internet links heeft laten liggen.

Omdat het Grootschalig Onderzoek veel te lang gaat duren.

 

Odido moet dit gaan regelen met KPN.

 

 

 

 


Hoi Tommie,

Mag ik je er aan herinneren dat een moderator een maand geleden al aan Chefneliz schreef dat het zeer waarschijnlijk aan de Genexis ONT ligt en dat Odido in samenwerking met KPN aan een oplossing werkt. 

Beste Tommie, jij schrijft nu, een maand later, precies hetzelfde. 

 

 

 


Wat ik heb gelezen is dat er een nieuwe firmware is ontwikkeld voor de Genexis ONT en dat die wordt getest bij een groep klanten.


Wat ik heb gelezen is dat er een nieuwe firmware is ontwikkeld voor de Genexis ONT en dat die wordt getest bij een groep klanten.

Klopt bij mijn ont is er nieuwe software geïnstalleerd, nu ff kijken hoe stabiel het blijft. 

Is wel bèta versie. 

Maandag terugkoppeling naar kpn specialist. 

 

Renso


Kan iemand mij voorzien van een unlimited data voucher? Is sinds vrijdag weer op. Week 3 alweer :(


Zeker @Harry du Bois, ik heb ze via privéberichten verstuurd! 


...

Klopt bij mijn ont is er nieuwe software geïnstalleerd, nu ff kijken hoe stabiel het blijft. 

Is wel bèta versie. 

...

 

Renso

Wel bijzonder, ik ben dus (als test) terug gegaan van het Nokia ONT naar het Genexis ONT. Bij mij hebben we echter niet de beta-fw ingeladen omdat de problemen zich momenteel al een aantal dagen niet (meer) voordoen. 

Waarom niet? Dat is momenteel nog onduidelijk helaas. Mogelijk omdat we in een vakantieperiode zitten en de belasting op het netwerk kleiner is dan voorheen? Dit is een assumptie van mij en niet bevestigd door KPN maar misschien wel goed om in overweging te nemen.

@Renso heb jij ook ervaren dat de problemen zich niet meer voordeden alvorens de beta-fw werd ingeladen?


 

 

...

Klopt bij mijn ont is er nieuwe software geïnstalleerd, nu ff kijken hoe stabiel het blijft. 

Is wel bèta versie. 

...

 

Renso

Wel bijzonder, ik ben dus (als test) terug gegaan van het Nokia ONT naar het Genexis ONT. Bij mij hebben we echter niet de beta-fw ingeladen omdat de problemen zich momenteel al een aantal dagen niet (meer) voordoen. 

Waarom niet? Dat is momenteel nog onduidelijk helaas. Mogelijk omdat we in een vakantieperiode zitten en de belasting op het netwerk kleiner is dan voorheen? Dit is een assumptie van mij en niet bevestigd door KPN maar misschien wel goed om in overweging te nemen.

@Renso heb jij ook ervaren dat de problemen zich niet meer voordeden alvorens de beta-fw werd ingeladen?

Ik heb de ervaring dat nu MET die software van de ONT (genexis) het slechter is.

Download normaal 850-950 is nu vaak 300 Mb en zelfs soms 100 Mb.

Gelukkig genoeg om tv te kijken of te streamen.

Het vreemde is als je op die momenten een speedtest draai dat de snelheden normaal zijn 947 om 947

Ik heb morgen weer contact met de KPN onderzoeker om te kijken wat we gaan doen.

Eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje zat aan het worden,niet de samenwerking met de KPN want daar ben ik blij mee, maar al maanden niet zorgeloos kunnen internetten.

Ik heb Chayenne al bericht wat we met mijn abonnement gaan doen.

 

Renso


...

Ik heb Chayenne al bericht wat we met mijn abonnement gaan doen.

 

Renso


Erg vervelend @Renso , ik deel je bevindingen. De verbinding werkt significant beter dan weken terug, maar de snelheid is ontzettend variabel. Ik vermoed dat de beta-fw van Genexis geen zin heeft, omdat ik daar dus niet op zit maar wij wel dezelfde bevindingen delen.

Ik zal morgen ook inchecken met KPN om mijn bevindingen van de afgelopen dagen te delen. Ik vermoed echt dat het probleem nu in mindere mate voorkomt door vakanties en minder belasting op het netwerk, maar goed dat zijn echt assumpties. Ik merk namelijk ook dat het probleem in mijn partner haar woning (andere regio) zich nog steeds veel frequenter voordoet dat in mijn woning. 

@Cheyenne van Odido kun je er misschien voor zorgen dat ik morgen even gebeld word door je collega's die inhoudelijk van het probleem op de hoogte zijn? Ik heb je vorige reactie op mijn vraag over compensatie gelezen en begrijp dat jullie hard aan het werk zijn. Ik heb ook alle begrip voor je persoonlijke reactie, want ik begrijp goed dat jij ook niet veel meer kunt doen. Feit is wel dat ik sinds de overstap niet vanuit huis kan werken en dat maakt het onwijs lastig omdat ik de afgelopen periode een hoop nachtdiensten heb gedraaid. Kan je zeggen, het leven op kantoor tussen 22:00 en 06:00 is niet echt leuk 😓.

Ik ben wel van mening dat ik sinds de start van dit topic en alles wat ik eraan heb gedaan om mee te werken met diverse onderzoeken echt lang genoeg gewacht heb om in ieder geval een gesprek te starten over mogelijke compensaties. Dat hoeft niet via dit forum, maar ik zou het chique vinden als jullie even contact met me opnemen. 🙏

Thanks so far en ik zal de bevindingen met KPN ook even delen!


...

Ik heb Chayenne al bericht wat we met mijn abonnement gaan doen.

 

Renso


Erg vervelend @Renso , ik deel je bevindingen. De verbinding werkt significant beter dan weken terug, maar de snelheid is ontzettend variabel. Ik vermoed dat de beta-fw van Genexis geen zin heeft, omdat ik daar dus niet op zit maar wij wel dezelfde bevindingen delen.

Ik zal morgen ook inchecken met KPN om mijn bevindingen van de afgelopen dagen te delen. Ik vermoed echt dat het probleem nu in mindere mate voorkomt door vakanties en minder belasting op het netwerk, maar goed dat zijn echt assumpties. Ik merk namelijk ook dat het probleem in mijn partner haar woning (andere regio) zich nog steeds veel frequenter voordoet dat in mijn woning. 

@Cheyenne van Odido kun je er misschien voor zorgen dat ik morgen even gebeld word door je collega's die inhoudelijk van het probleem op de hoogte zijn? Ik heb je vorige reactie op mijn vraag over compensatie gelezen en begrijp dat jullie hard aan het werk zijn. Ik heb ook alle begrip voor je persoonlijke reactie, want ik begrijp goed dat jij ook niet veel meer kunt doen. Feit is wel dat ik sinds de overstap niet vanuit huis kan werken en dat maakt het onwijs lastig omdat ik de afgelopen periode een hoop nachtdiensten heb gedraaid. Kan je zeggen, het leven op kantoor tussen 22:00 en 06:00 is niet echt leuk 😓.

Ik ben wel van mening dat ik sinds de start van dit topic en alles wat ik eraan heb gedaan om mee te werken met diverse onderzoeken echt lang genoeg gewacht heb om in ieder geval een gesprek te starten over mogelijke compensaties. Dat hoeft niet via dit forum, maar ik zou het chique vinden als jullie even contact met me opnemen. 🙏

Thanks so far en ik zal de bevindingen met KPN ook even delen!

Bij mij leek het probleem deze week ook minder erg te zijn, maar kwam sinds dit weekend ook weer volledig terug. Gezien dat er wat mensen terug van vakantie zijn vermoed ik inderdaad ook dat het daar aan ligt.

Helaas alsnog een erg slechte verbinding.


Het is ook goed te zien op de curl plot:

Hoge pieken = gedoe, wat voorheen vrijwel dagelijks was, vorige week al een aantal dagen uitbleef, en deze week dus nog minder was…
Dit weekend was het vervovlgens toch weer raak, dus het lijkt idd meer op vakantieperiode dan op een structurele fix helaas.


durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?


durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?


 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

Ik ben vorige maand pas bij Odido terecht gekomen, en heb initieel alleen ping plots gedraaid (waarop het probleem niet echt zichtbaar is).
Curl plots heb ik helaas pas vanaf 1 juli:

De pieken geven vrij duidelijk de periodes aan waarop het hier niet vooruit te branden is.


UPDATE

 

Het weekend last gehad van het jojo effect...het ene moment volle snelheid het andere moment 300Mb

Tijdens die dips een speedtest gedraaid en die gaf een normale snelheid aan..??!!

Mijn Lan divers zijn up to date ,zoals alle drivers trouwens, ik heb ook de switch er tussenuit genomen en ook direct aangesloten op de desktop maar dat mocht allemaal niet baten.

Het voorstel van de monteur is om een Nokia ONT te plaatsen maar moest dat ff overleggen met Odido.

Gelukkig heb ik wel genoeg snelheid om tv te kijken en te streamen.

 

Tot de volgende update.

 

Renso


durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 


durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 

De klanten geven aan dat het probleem met een VPN ingeschakeld verdwijnt. Misschien zit het in een bepaalde stroom verkeer waar hij bij een drukker segment zich in “verslikt”. Waardoor er vertraging en loss voorkomt. XGSPON is een gedeeld segment de ONT ziet al het verkeer van de buren ook, natuurlijk encrypted. Daarin lijkt mijn inziens iets fout te gaan, hij kijkt mogelijk naar teveel verkeer wat bij een hogere load funest is voor de ONT. En daarom

duurt het onderzoek ook zo lang. Je moet eerst achterhalen in welk verkeer de ONT zich verslikt.

 


durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 

De klanten geven aan dat het probleem met een VPN ingeschakeld verdwijnt. Misschien zit het in een bepaalde stroom verkeer waar hij bij een drukker segment zich in “verslikt”. Waardoor er vertraging en loss voorkomt. XGSPON is een gedeeld segment de ONT ziet al het verkeer van de buren ook, natuurlijk encrypted. Daarin lijkt mijn inziens iets fout te gaan, hij kijkt mogelijk naar teveel verkeer wat bij een hogere load funest is voor de ONT. En daarom

duurt het onderzoek ook zo lang. Je moet eerst achterhalen in welk verkeer de ONT zich verslikt.

 

De ont is een layer 2 device en kijkt niet naar de data die encapsulated is. Dat ding is transparant voor de data die het modem in- en uitgaat.

 

https://www.genuinemodules.com/is-gpon-a-layer-2-or-3_a6242


durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 

De klanten geven aan dat het probleem met een VPN ingeschakeld verdwijnt. Misschien zit het in een bepaalde stroom verkeer waar hij bij een drukker segment zich in “verslikt”. Waardoor er vertraging en loss voorkomt. XGSPON is een gedeeld segment de ONT ziet al het verkeer van de buren ook, natuurlijk encrypted. Daarin lijkt mijn inziens iets fout te gaan, hij kijkt mogelijk naar teveel verkeer wat bij een hogere load funest is voor de ONT. En daarom

duurt het onderzoek ook zo lang. Je moet eerst achterhalen in welk verkeer de ONT zich verslikt.

 

De ont is een layer 2 device en kijkt niet naar de data die encapsulated is. Dat ding is transparant voor de data die het modem in- en uitgaat.

 

https://www.genuinemodules.com/is-gpon-a-layer-2-or-3_a6242

Klopt het is laag2 maar alsnog is het een intelligent device. Het is voor mij uitgesloten als dit zo hoog bij KPN is opgespeeld dat het capaciteit gerelateerd is. Dat onderzoek je als eerste namelijk.  


At the data link layer, GPON uses a protocol called GEM (GPON Encapsulation Method) to encapsulate Ethernet frames into GPON frames for transmission over the optical network. GEM allows for the multiplexing of multiple streams of data from different users onto a single GPON link.

 


Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.


Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.

Pakket grootte of bepaald type headers of iets anders wat mijn kennis overstijgt. Ik kan het zelf niet testen helaas maar had graag mee gedaan in het onderzoek.
 

Het is ook een complexe uitdaging om de oorzaak te vinden daarom duurt het zo lang. Het is een kleine kans dat het capaciteit gerelateerd is omdat met een Nokia ONT het opgelost lijkt, daarmee blijft de wijk load op hetzelfde niveau. 


Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.

Pakket grootte of bepaald type headers of iets anders wat mijn kennis overstijgt. Ik kan het zelf niet testen helaas maar had graag mee gedaan in het onderzoek.
 

Het is ook een complexe uitdaging om de oorzaak te vinden daarom duurt het zo lang. Het is een kleine kans dat het capaciteit gerelateerd is omdat met een Nokia ONT het opgelost lijkt, daarmee blijft de wijk load op hetzelfde niveau. 

En dat alles provider geralateerd, moeilijk te geloven. Die zelfde ont werkt bij kpn en andere providers wel normaal. Er zijn overigens ook dsl klanten van odido te vinden met deze klachten.

Ben zeer benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.


Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.

Pakket grootte of bepaald type headers of iets anders wat mijn kennis overstijgt. Ik kan het zelf niet testen helaas maar had graag mee gedaan in het onderzoek.
 

Het is ook een complexe uitdaging om de oorzaak te vinden daarom duurt het zo lang. Het is een kleine kans dat het capaciteit gerelateerd is omdat met een Nokia ONT het opgelost lijkt, daarmee blijft de wijk load op hetzelfde niveau. 

En dat alles provider geralateerd, moeilijk te geloven. Die zelfde ont werkt bij kpn en andere providers wel normaal. Er zijn overigens ook dsl klanten van odido te vinden met deze klachten.

Ben zeer benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Die DSL klanten moeten hun eigen topic openen, andere scope van het onderzoek :)


KPN gebruikt PPPoE toch? Dat is ook encapsulated verkeer net als VPN. Misschien zit daar een verband  dat het ook werkt. 

 

Denk niet dat ze de technische uitkomst gaan delen aan klanten  zal iets globaals worden als: versie 2,3,4  hardware of nieuwe firmware.


Reageer