Packet loss/Slechte routing gameservers + FTU kapot?

  • 8 August 2023
  • 46 reacties
  • 665 Bekeken

Reputatie 2

Sinds ik begin dit jaar weer terug ben bij T-Mobile heb ik last van allemaal rare problemen.

Het begon al bij de installatie van de monteur, tijdens het verwijderen van het TN kastje van KPN door de monteur was de glasvezel kabel losgeschoten uit de FTU.

Nu ligt het allemaal een beetje op elkaar, volgens de monteur geen probleem (wat ik al raar vond sinds glasvezel erg gevoelig is volgens mij) het was pas een probleem als ik weer van provider zou veranderen volgens hem.

Dit zou ik graag ten eerste gerepareerd willen hebben.

Voorbeeld foto van het internet, deze kabel is losgeschoten en hangt er nu een beetje los in.

 



Toen der tijd woonde ik op dat moment niet meer thuis (Ouders huis) maar nu ben ik weer terug en lopen we tegen de volgende problemen aan.

  • Slechte verbinding/routing naar gameservers (Valorant,Counterstrike,Etc.)
  • Packet loss
  • Vaak bufferen van Video en trage verbinding
  • Soms als iemand ons belt en we nemen op valt de verbinding opeens weg en lijkt het modem opnieuw op te starten. (dit is wel al een tijdje niet meer gebeurd)

Ik heb wat onderzoek gedaan en ik kwam het volgende tegen, via het Valorant support werd mij aangeraden om de volgende servers te pingen en tracen en daar kwam de slechte verbinding naar voren. Helaas is het moeilijk om CS.GO servers te pingen omdat deze IP's verborgen zijn maar neem aan dat daar precies dezelfde problemen zijn.

"https://support-valorant.riotgames.com/hc/en-us/articles/360047225674-How-to-Use-Tracert-to-Obtain-Network-Logs"

 

 

Graag wil ik deze problemen opgelost hebben want zo is het niet te doen.

Deze testen zijn gemaakt via een bekabelde verbinding aan de Zyxel modem, ik heb het getest met een eigen router en precies dezelfde problemen.

 

Hoop dat we snel tot een oplossing komen.

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hey @famverkerk, bedankt voor het delen van alle tracerts en pings!

Ik zet dit graag voor je door naar onze techneuten, zij zullen dit dan grondig gaan onderzoeken. Zou je alleen nog 1.1.1.1/8.8.8.8 kunnen pingen zoals @Shilka benoemt? Dan kan ik alle screenshots meesturen in het ticket! 

 

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Die packetloss op de 10.10.12.61 is inderdaad packetloss die er niet moet zijn, wat je pings naar de gameservers ook al aangeven. De *** request time outs met 100% packetloss kun je negeren, dat zijn gewoon hops die geen pings toestaan. Heb je ook packetloss als je bijvoorbeeld naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingt?

 

Bedankt voor je antwoord, ja ook packetloss naar 1.1.1.1 zie screenshot hieronder.

 

Heb je deze testen allemaal bekabeld of via Wifi gedaan? Je hebt al veel packet loss naar het modem toe. Dat zou 0% moeten zijn. 

Reputatie 2

Hey @famverkerk, bedankt voor alle screenshots en informatie.

Ik heb alles doorgezet naar onze techneuten, hopelijk kunnen zij de oplossing vinden! To be continued... 

Bedankt! Ik had voor de zekerheid vandaag nog een keer getest met een schone Windows installatie, Nieuwe internet kabel, nieuwste netwerk drivers, direct op het modem/router (Zyxel) aangesloten en helaas nog dezelfde problemen. Hoop dat ze iets vinden!

 

 

Die packetloss op de 10.10.12.61 is inderdaad packetloss die er niet moet zijn, wat je pings naar de gameservers ook al aangeven. De *** request time outs met 100% packetloss kun je negeren, dat zijn gewoon hops die geen pings toestaan. Heb je ook packetloss als je bijvoorbeeld naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingt?

 

Ik wil dit toch eens in 'gewone mensen taal’ uitleggen. Ik heb vroeger bij een grote online gaming community gezeten  met eigen server rental dus ik zal het zo makkelijk mogelijk te beschrijven. Je moet kijken naar packetloss bij de eindbestemming en niet zo zeer naar onderweg (alhoewel dit bij problemen wel weer indicatief kan zijn waar eventueel een probleem zit)

 

Je data wordt verstuurd in pakketjes (packets). Die packets komen onderweg naar eindbestemming met regelmaat niet aan, en dit kan gebeuren bij elk stapje van apparaat naar modem naar server en de volgende server etc.. Dit is echter geen probleem want van elke packet wordt gecontroleerd of deze aankomt, en lukt dit niet, dan wordt hij gewoon opnieuw verzonden. Die werking is gewoon ingebouwd in hoe data verzonden wordt.


Wifi verliest veel meer packets dan een bekabelde verbinding (want meer kans op verstoring door electrische apparaten, wifi van buren etc), maar geen probleem die worden dan opnieuw verzonden en na een herkansing, of meerdere komen die packets wel aan bij het modem. Echter kost dit opnieuw verzenden van de packets natuurlijk wel extra tijd, vandaar dat je ping bij wifi slechter is dan bij bekabeld. Je ziet dan ook bij de wifi test wel packet loss naar het modem, en bij bekabeld niet, maar zo als gezegd, die verloren packets komen na een paar keer opnieuw verzenden wel aan.

Ook de bekabelde route verder naar eindbestemming verliest wel eens een packet, want ze gaan langs servers die het soms een beetje druk hebben, en ook bij kabels zit er wel eens een kinkje in die tot verlies van een packet kan leiden. Maar ook die verloren packets worden dan gewoon weer opnieuw verstuurd, net zo lang tot ze wel aankomen.

Dit is allemaal normaal. Het wordt pas een probleem als:

  1. Je packets komen niet aan op eindbestemming. oftewel, ondanks al die poging van meerdere schakels onderweg om de verloren packets opnieuw te versturen komt je data toch niet allemaal aan. Dan is er dus inderdaad een probleem dat opgelost dient te worden.
  2. Speciaal voor gamers een probleem; de ping naar eindbestemming wordt te hoog (latency). De packets komen onderweg bij individuele stapjes zo vaak niet aan en moeten zo vaak opnieuw verstuurd worden dat het gewoon veel te lang gaat duren voordat de packets eindelijk succesvol bij eindbestemming aankomen. Voor sommige games nog steeds geen probleem, maar bij bijvoorbeeld shooters wel, zeker als een fractie van een seconde bepaald wie wie neerschiet.

Oftewel, als je voor packetloss test, test je voornamelijk of er packetloss is bij de -eindbestemming-, want DAT is problematisch. (Enige) packetloss onderweg hoort erbij, maar kan dus opgevangen worden (tenzij je de ping in de traces erg ziet omhooggaan, maar dat is hier dus niet het geval).

Als er nu ook sprake is van packetloss op eindbestemming, dan kan een expert een blik werpen op de traces, maar dat is van een specialiteit met zoveel mogelijke oorzaken (voor ons als leek erg moeilijk te interpreteren) dat ik ook op dat punt moet afhaken. 

Ik hoop dat ik het zo redelijk heb uitgelegd?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @famverkerk, bedankt voor alle screenshots en informatie.

Ik heb alles doorgezet naar onze techneuten, hopelijk kunnen zij de oplossing vinden! To be continued... 

Reputatie 2

Hoi @famverkerk, ik heb het direct nagekeken! De technische dienst heeft een monteur van Guidion hiervoor aangestuurd. Ik zie dat er inmiddels ook al een afspraak is gepland voor morgenochtend, super fijn! 😄 Laat je ons weten hoe het is gegaan? 

De monteur van Guidion is inderdaad geweest afgelopen Donderdag, super aardige gast alleen heeft het helaas mijn problemen niet verholpen en misschien wel erger gemaakt.

Ik heb dit weekend getest en helaas nog steeds dezelfde problemen.

 

 

https://streamable.com/xmytam - Ingame

 

Ook de RX waarde zit op -22 erg hoog dus, terwijl de monteur wel de One-Click-Cleaner heeft gebruikt op de glasvezel lijn, is misschien dus toch mijn glasvezel kabel beschadigd en misschien moet er iemand komen van KPN netwerk om het te vervangen? of zit het misschien in de POP?

 

Ik hoop dat er snel een oplossing kan komen, dit is niet te doen zo.

 

 

@peter-keetfm Er hangt nu een Huawei ONT met daar aan een Zyxel modem allemaal van T-Mobile zoals geïnstalleerd door de monteur.

 

Ok

Je gebruikt de Fritzbox niet meer en gebruikt nu de provider spullen.

Enige wat je nog kunt doen als je er behoefte aan hebt het glasvezel signaal meten. (Controleren)

Met een pc of laptop direct op de Huawei GPON ONT.

Zie handleiding.

Kijk naar de RX waarde.

Je hebt gelijk als de monteur het stuk heeft gemaakt moet het ook gefixt worden.

Reputatie 2

@Tommie Is er al een update? ik heb niks gehoord

Reputatie 2

De problemen zijn begonnen toen ik dit jaar (Februari) de overstap maakte van KPN naar T-Mobile, bij het verwijderen van de NT van KPN door een Guidion monteur kwam de glasvezel kabel los uit de FTU die heeft hij weer in elkaar geknutseld maar nooit volledig hersteld.

 

Monteur gaf zelf ook aan dat als ik weer een overstap zou maken naar een andere provider eerst het FTU gemaakt moest worden, wat ik eigenlijk meteen had moeten eisen.

 

Ook zat ik altijd op een AON lijn sinds hier glasvezel is aangelegd (meer dan 10 jaar geleden) en kwam ik opeens op een GPON aansluiting na de overstap naar T-Mobile in Februari.

 

Hoop dat jullie met deze extra informatie iets kunnen.

Reputatie 2

@famverkerk bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb de nieuwe screenshots nogmaals doorgezet en met alle voorafgaande informatie. Hopelijk kunnen we dit escaleren en oplossen!

Is er enige update? ik heb destijds ook een code gehad via de mail en ik zou een update krijgen binnen 3 werkdagen maar is nu al weer een tijdje geleden.

referentienummer: 65557079

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @famverkerk, ik heb het direct nagekeken! De technische dienst heeft een monteur van Guidion hiervoor aangestuurd. Ik zie dat er inmiddels ook al een afspraak is gepland voor morgenochtend, super fijn! 😄 Laat je ons weten hoe het is gegaan? 

@famverkerk 

Is de monteur ook in de pop geweest om het daar te controleren en ook daar met one click cleaner schoon te maken.?

 

Reputatie 7
Badge +9

@famverkerk bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb de nieuwe screenshots nogmaals doorgezet en met alle voorafgaande informatie. Hopelijk kunnen we dit escaleren en oplossen!

Reputatie 2

@peter-keetfm 

nee

Reputatie 2

@famverkerk bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb de nieuwe screenshots nogmaals doorgezet en met alle voorafgaande informatie. Hopelijk kunnen we dit escaleren en oplossen!

bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @famverkerk, ik heb zojuist een bericht terug gehad. De techneuten hebben een volledige test nodig om dit te escaleren. Zou je de stappen hieronder kunnen volgen? Dan zet ik dit nogmaals door, alvast bedankt!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 2

@peter-keetfm Er hangt nu een Huawei ONT met daar aan een Zyxel modem allemaal van T-Mobile zoals geïnstalleerd door de monteur.

 

Ok

Je gebruikt de Fritzbox niet meer en gebruikt nu de provider spullen.

Enige wat je nog kunt doen als je er behoefte aan hebt het glasvezel signaal meten. (Controleren)

Met een pc of laptop direct op de Huawei GPON ONT.

Zie handleiding.

Kijk naar de RX waarde.

Je hebt gelijk als de monteur het stuk heeft gemaakt moet het ook gefixt worden.

Bedankt voor de uitleg ik had al eerder een antwoord gepost maar ik weet niet waarom t-mobile die heeft verwijderd? maar hier nog een keer "ik heb het even nagekeken ik heb nu -22 waar ik hiervoor -6.5 dBm had, ik zat toen wel opeen AON aansluiting ik weet niet of dat uitmaakt? het is dus wel een stuk slechter geworden"

Bij AON is het altijd anders dan bij GPON.

-22 valt nog wel binnen de grens maar is wel een hoge demping.

-27 is die grens.

Ik vindt die demping -22 wel erg hoog en dit kan de oorzaak zijn van een slechte patch. (En misschien jou probleem veroorzaken)

Zie mijn demping op een GPON glasvezel lijn met een Fritzbox 5590.

 

 

 

 

@famverkerk

Die groene B connector gebruik je niet.

De blauwe die op kant A zit gebruik je.

Het antwoord had je toch al op het Kpn forum.

Als u de aansluiting niet vertrouwd plaats hier een paar foto,s.

Dan kunnen we mee kijken.

Ben je wel zeker dat de glasvezel verbindingen schoon zijn.

 

 

 

Reputatie 2

@famverkerk

Die groene B connector gebruik je niet.

De blauwe die op kant A zit gebruik je.

Het antwoord had je toch al op het Kpn forum.

Als u de aansluiting niet vertrouwd plaats hier een paar foto,s.

Dan kunnen we mee kijken.

Ben je wel zeker dat de glasvezel verbindingen schoon zijn.

 

 

 

Dat snap ik. De blauwe kant is dus ook beschadigd geraakt tijdens de installatie van de monteur tijdens het verwijderen van het kpn nt module maar kon daar niet zo snel een foto van vinden op het internet.

Foto plaatsen wordt moeilijk want ik zit er liever niet zelf aan voor dat ik straks helemaal geen internet meer heb.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @famverkerk 

Reparatie van een FTU moet door de netbeheerder gebeuren. In dit geval is dat toevallig ook KPN. Op het KPN forum schreef je al dat je weer naar hen gaat overstappen. Als dat zo is sla je twee vliegen in 1 klap. Indien niet, dan zal er vast wel een proces zijn om de FTU reparatie aan de netbeheerder door te geven. 

Dan nog even naar de log die je plaatst. Als de verbinding al een probleem zou zijn, dan verwacht je dat ook de eerste hops in jouw tracert een slechts performance geven. Daar is dus geen sprake van en zou je op basis hiervan niet echt een negatieve conclusie kunnen trekken. Dat er wellicht wat routing in het core netwerk naar deze servers kan worden geoptimaliseerd staat daar los van.

Wat is het resultaat van een bekabelde speedtest?

Reputatie 2

Hoi @famverkerk 

Reparatie van een FTU moet door de netbeheerder gebeuren. In dit geval is dat toevallig ook KPN. Op het KPN forum schreef je al dat je weer naar hen gaat overstappen. Als dat zo is sla je twee vliegen in 1 klap. Indien niet, dan zal er vast wel een proces zijn om de FTU reparatie aan de netbeheerder door te geven. 

Dan nog even naar de log die je plaatst. Als de verbinding al een probleem zou zijn, dan verwacht je dat ook de eerste hops in jouw tracert een slechts performance geven. Daar is dus geen sprake van en zou je op basis hiervan niet echt een negatieve conclusie kunnen trekken. Dat er wellicht wat routing in het core netwerk naar deze servers kan worden geoptimaliseerd staat daar los van.

Wat is het resultaat van een bekabelde speedtest?

Dat is een oude post, ik was niet van plan over te stappen mits dit niet opgelost wordt natuurlijk want dit is geen doen.

Met de snelheden zijn geen probleem het is puur de stabiliteit van de verbinding.

Packetloss, slechte routing, buffering van videos.

Waar kan ik terecht voor reparatie aan het FTU dan? Want het is gebeurd tijdens de installatie van een tmobile monteur.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @famverkerk,

Routing is niet iets waar de glasvezel bij jou wat mee te maken heeft. Packetloss naar een gameserver ook niet. De snapshot die je stuurde laat niets van een lokaal probleem zien. Als de verbinding slecht is zal een speedtest dit ook laten zien. Let wel op dat je test volgens het T-mobile protocol.

Reputatie 2

Hoi @famverkerk,

Routing is niet iets waar de glasvezel bij jou wat mee te maken heeft. Packetloss naar een gameserver ook niet. De snapshot die je stuurde laat niets van een lokaal probleem zien. Als de verbinding slecht is zal een speedtest dit ook laten zien. Let wel op dat je test volgens het T-mobile protocol.

Ik zal de speedtest uitvoeren via het T-Mobile protocol, maar waar komt die packet loss dan vandaan?

 

En waarom krijg ik Request time-outs als ik naar de gameserver van riot ping?

"Each row starts with a row number—you can ignore that. Next to each row number is the Round Trip Time (RTT) in milliseconds—the amount of time it took for your packet (network data) to go from your computer to the endpoint of that hop. Each hop is attempted 3 times, which is why there are 3 values for each row. 

Some of the rows, however, may look like this:

asterisk.png

If you see an asterisk (*) in place of an RTT, then a packet was not returned within the expected timeframe. You might not have to worry if you only see one or two asterisks on a hop, but if you have 3 like in the example above followed by Request timed out, you may have a network issue. Here are a couple of common ones and what you can do:

  • The destination’s firewall or security is blocking the request. In this case, you'll want to reach out to your ISP for further help on what may be causing the issue (be sure to show them your Tracert log!).
  • There could be a problem on the network path between you and Riot's servers. This may also be the issue if your log shows increased latency (higher millisecond values) on a middle hop, which then increases steadily for subsequent hops. If that's the case, you might want to contact your ISP for help and show them your Tracert log.”

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @famverkerk, bedankt voor het delen van alle tracerts en pings!

Ik zet dit graag voor je door naar onze techneuten, zij zullen dit dan grondig gaan onderzoeken. Zou je alleen nog 1.1.1.1/8.8.8.8 kunnen pingen zoals @Shilka benoemt? Dan kan ik alle screenshots meesturen in het ticket! 

 

Reageer