Beantwoord

Onstabiele internet glasvezelverbinding - veel udhdcp nas10_5 sending discovery meldingen


Sinds vanochtend is onze glasvezel internetverbinding niet vooruit te branden. De router (Zyxel T50) is al meerdere malen herstart. Ik heb zelfs een Fritz.box 7590 geprobeerd, maar met dezelfde symptomen. 

Het lijkt alsof de router intensief bezig is om “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken te versturen. En dat er vrijwel geen bandbreedte overblijft. Hier een screenshot van de log file.

Ik zie dit probleem veel voorbijkomen in forums, maar zonder oplossing. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Als er meer info nodig is dan hoor ik dat graag.

 

icon

Beste antwoord door Boris 17 March 2022, 11:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

37 reacties

Hoi @Glockenklang,

Helemaal helder, thanks voor je terugkoppeling! Ter interesse, is het met het verleggen van de kabel helemaal opgelost of dient de netwerkbeheerder te kijken naar de situatie, zodat dit niet gaat voorkomen? Het is natuurlijk een situatie die we, gelukkig, niet heel erg vaak zien! 

Nee hoor, dat is niet nodig. Ik vervang de kabel en de muis is inmiddels weg! Nogmaals dank.

Reputatie 6
Badge +3

Als je de Fritzbox hebt aangesloten ipv van de Zyxel en hetzelfde problem hebt zit het probleem niet het modem :wink: . Daarbij zijn de DHCP verzoeken die de Zyxel doet totaal niet belastend dat het de verbinding onderuit kan halen. 

Reputatie 7

Hoi @Glockenklang,

Helemaal helder, thanks voor je terugkoppeling! Ter interesse, is het met het verleggen van de kabel helemaal opgelost of dient de netwerkbeheerder te kijken naar de situatie, zodat dit niet gaat voorkomen? Het is natuurlijk een situatie die we, gelukkig, niet heel erg vaak zien! 

Reputatie 7

Hi @Glockenklang,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik denk graag met je mee naar een oplossing. Ik heb daarbij direct de verbinding bekeken en zie dat deze op een nette en stabiele manier binnenkomt op het modem. Als ik kijk naar de aangesloten apparatuur op LAN poort 1, zie ik wel een kleine verstoring. Kan je ons meenemen in jouw set-up? Wellicht dat we daar al wat meer informatie uit kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de DHCP instellingen op het modem zelf. Heb je deze aangepast? Als laatste punt, wil ik alvast een fabrieksreset meegeven. Dit lijkt vaak dé oplossing te zijn bij soortgelijke problemen. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wat je bevindingen zijn? We horen het graag van je.

Hoi iedereen,

Het probleem is helaas weer terug. En nee, dit keer is het geen muis!

Sinds een paar dagen is de internetverbinding weer niet vooruit te branden. De downloadsnelheid is perfect, maar de uploudsnelheid is bijna 0 (zie screenshot). Getest naar meerdere servers. 

Wat heb ik zelf al gedaan:

1 de router herstart

2 de router een harde reset gegeven

3 de router met een hele korte UTP kabel direct naast de mediaconverter in de meterkast gezet

De symptomen blijven hetzelfde.

Wat kan ik nog meer uitproberen?

 

 

Hi @Glockenklang,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik denk graag met je mee naar een oplossing. Ik heb daarbij direct de verbinding bekeken en zie dat deze op een nette en stabiele manier binnenkomt op het modem. Als ik kijk naar de aangesloten apparatuur op LAN poort 1, zie ik wel een kleine verstoring. Kan je ons meenemen in jouw set-up? Wellicht dat we daar al wat meer informatie uit kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de DHCP instellingen op het modem zelf. Heb je deze aangepast? Als laatste punt, wil ik alvast een fabrieksreset meegeven. Dit lijkt vaak dé oplossing te zijn bij soortgelijke problemen. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wat je bevindingen zijn? We horen het graag van je.

 

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie. Het is behoorlijk gekmakend. Een reset kan natuurlijk, maar ik heb tijdelijk de Zyxel T50 router vervangen door een Fritzbox 7509 en dit gaf precies hetzelfde effect. Dit komt ook in de buurt van een reset.

Vreemd is ook, als ik een speedtest.net uitvoer dan gaat de download gewoon volgens specificaties (al start ‘ie wel pas na enkele seconden met de test), maar de upload begint niet eens en slaat hij over. Elke weer en ook op andere devices. 

De data die naar buiten moet gaan wordt naar mijn mening extreem geremd. Alsof er geen bandbreedte meer over is. Vandaar mijn argwaan bij de extreme hoeveelheid uitgaande “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken.

De DHCP instelling heb ik nooit aangepast. Wel heb ik een tweetal computers een vast IP nummer gegeven.

Aan LAN Poort 1 hangen o.a. twee switches met diverse Apple computers, raspberry Pie’s, Grammofon, LG TV, Apple TV 4K.

Ik kan eventueel de kabel uit LAN poort 1 halen en vervolgens via WIFI checken of het probleem blijft.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Glockenklang 

Zit je op ODF GPON dus met een Huawei mediaconverter? Dit probleem van geen upload kan ook voorkomen als er bijvoorbeeld AON apparatuur door iemand op dezelfde splitter wordt aangesloten.

Het zou dan in principe zelf opgelost worden wanneer de verkeerde apparatuur wordt verwijderd door diegene.

Je public IP adres is zichtbaar op de foto's.

Hi @Glockenklang,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik denk graag met je mee naar een oplossing. Ik heb daarbij direct de verbinding bekeken en zie dat deze op een nette en stabiele manier binnenkomt op het modem. Als ik kijk naar de aangesloten apparatuur op LAN poort 1, zie ik wel een kleine verstoring. Kan je ons meenemen in jouw set-up? Wellicht dat we daar al wat meer informatie uit kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de DHCP instellingen op het modem zelf. Heb je deze aangepast? Als laatste punt, wil ik alvast een fabrieksreset meegeven. Dit lijkt vaak dé oplossing te zijn bij soortgelijke problemen. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wat je bevindingen zijn? We horen het graag van je.

 

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie. Het is behoorlijk gekmakend. Een reset kan natuurlijk, maar ik heb tijdelijk de Zyxel T50 router vervangen door een Fritzbox 7509 en dit gaf precies hetzelfde effect. Dit komt ook in de buurt van een reset.

Vreemd is ook, als ik een speedtest.net uitvoer dan gaat de download gewoon volgens specificaties (al start ‘ie wel pas na enkele seconden met de test), maar de upload begint niet eens en slaat hij over. Elke weer en ook op andere devices. 

De data die naar buiten moet gaan wordt naar mijn mening extreem geremd. Alsof er geen bandbreedte meer over is. Vandaar mijn argwaan bij de extreme hoeveelheid uitgaande “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken.

De DHCP instelling heb ik nooit aangepast. Wel heb ik een tweetal computers een vast IP nummer gegeven.

Aan LAN Poort 1 hangen o.a. twee switches met diverse Apple computers, raspberry Pie’s, Grammofon, LG TV, Apple TV 4K.

Ik kan eventueel de kabel uit LAN poort 1 halen en vervolgens via WIFI checken of het probleem blijft.

 

Hallo @Glockenklang 

Zit je op ODF GPON dus met een Huawei mediaconverter? Dit probleem van geen upload kan ook voorkomen als er bijvoorbeeld AON apparatuur door iemand op dezelfde splitter wordt aangesloten.

Het zou dan in principe zelf opgelost worden wanneer de verkeerde apparatuur wordt verwijderd door diegene.

Je public IP adres is zichtbaar op de foto's.

Hoi Waggas,

Bedankt voor je reactie. Ja, het is idd een Huawei mediaconverter (zie foto).

Wat bedoel je met AON apparatuur?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Glockenklang

Mediaconverters die niet geschikt zijn voor GPON bijvoorbeeld.

Op een PON splitter kunnen 32/64 huishoudens aangesloten worden en als 1 iemand bijvoorbeeld nog een AON mediaconverter heeft aangesloten die niet geschikt is voor GPON dan kan dit ook impact hebben op andere verbindingen, die werken dan helemaal niet of minder goed.

Ik zie dat die oranje glasvezelkabel niet helemaal recht is, misschien kan dat ook voor een beetje instabiliteit zorgen?

Aha, maar wij zijn het enige huishouden op deze GPON mediaconverter. Dus dat kan het niet zijn, lijkt mij. Zie ik dat goed?

Kan ik nog iets anders proberen?

Reputatie 7
Badge +15

@Glockenklang

Ik bedoel in de wijkcentrale 😅

Het beste kan je even wachten op de reactie van een moderator die misschien kan zien wat het probleem is, bovenstaande zijn natuurlijk maar mogelijke oorzaken.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Glockenklang, bedankt voor je terugkoppeling met info, zo komen we steeds een stap verder! Het vervangen van een modem is niet helemaal hetzelfde als het uitvoeren van een factory reset, hoewel ik je gedachtegang natuurlijk 100 procent snap. Zou je kunnen kijken hoe de verbinding zich gedraagt wanneer de Zyxel een harde reset heeft gehad, alsjeblieft?

Hoi @Glockenklang, bedankt voor je terugkoppeling met info, zo komen we steeds een stap verder! Het vervangen van een modem is niet helemaal hetzelfde als het uitvoeren van een factory reset, hoewel ik je gedachtegang natuurlijk 100 procent snap. Zou je kunnen kijken hoe de verbinding zich gedraagt wanneer de Zyxel een harde reset heeft gehad, alsjeblieft?


Bedoel je een factory reset? Dan ben ik de settings kwijt. Zeker de settings van IP telefonie kan ik waarschijnlijk niet reproduceren. Kan ik de settings dan wel bewaren en restoren na de reset?

Hoi Jason,

Ik heb zojuist een factory reset gedaan nog zonder restore. Met als reden om geen foute instellingen weer te restoren. Het lijkt iets beter, maar de upload speed is erg traag. Als ik het met speedtest.net test, dan is de download snelheid ±600 Mbps (dit was een paar dagen terug nog 800Mbps) en de upload snelheid maar 0.38 Mbps. Bij de test van upload zie je de snelheid in elkaar zakken en is de curve hobbelig. Daar gaat het e.e.a. nog niet goed. De upload snelheid was een paar dagen terug veel hoger.

Ik heb de kabel op LAN poort al een keer los gehad, maar dat gaf geen verbetering.

Ondertussen gaan de “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken gewoon door. Is het doorsturen van de log file een idee? Wat kunnen we nog meer proberen?

Update: De upload snelheid zakt steeds verder. Deze zit nu op 0.18 Mbps.

Wij maken alleen gebruik van internet en telefonie. Geen IP TV. Ik lees op het internet dat het niet gebruik maken van IP TV problemen kan opleveren. Kan dit hiermee te maken hebben?

 

Deze post bedoel ik:

 

Kan één van de moderatoren mij misschien verder helpen? De internetverbinding is onbruikbaar op deze manier. Alvast dank.

Ok, de DHCP verzoeken zijn het waarschijnlijk niet. Ondertussen is het probleem er nog steeds!! Wat veroorzaakt de extreem lage upload snelheid dan wel.

Router (modem) kunnen we eigenlijk wel uitsluiten hoewel volgens het beleid het testen met een niet T-Mobile modem niet geldig is maar eigenlijk lijkt het erop dat het Zyxel vervangen weinig zin heeft.

Je zal het misschien al vaak genoeg gedaan hebben tot zware frustraties toe, maar zou je eens een speedtest kunnen uitvoeren met de Speedtest App van Ookla ?

Je kunt de Speedtest App downloaden voor Windows of MacOS. Wanneer je dit gedaan hebt, is het misschien verstandig om even een paar tests te draaien. Kies in dat geval even voor KPN Amsterdam, i3D.net Rotterdam en XS4ALL Amsterdam.

Als de test is afgerond, kan je als je de speedtest-window open hebt met de CTRL en PRT SCR (print screen) een screenshot maken van alleen het App venster en deze middels CTRL V plakken in een reactie in dit topic.

Ook ben ik eigenlijk benieuwd hoe een traceroute eruit ziet naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8.

 

Router (modem) kunnen we eigenlijk wel uitsluiten hoewel volgens het beleid het testen met een niet T-Mobile modem niet geldig is maar eigenlijk lijkt het erop dat het Zyxel vervangen weinig zin heeft.

Je zal het misschien al vaak genoeg gedaan hebben tot zware frustraties toe, maar zou je eens een speedtest kunnen uitvoeren met de Speedtest App van Ookla ?

Je kunt de Speedtest App downloaden voor Windows of MacOS. Wanneer je dit gedaan hebt, is het misschien verstandig om even een paar tests te draaien. Kies in dat geval even voor KPN Amsterdam, i3D.net Rotterdam en XS4ALL Amsterdam.

Als de test is afgerond, kan je als je de speedtest-window open hebt met de CTRL en PRT SCR (print screen) een screenshot maken van alleen het App venster en deze middels CTRL V plakken in een reactie in dit topic.

Ook ben ik eigenlijk benieuwd hoe een traceroute eruit ziet naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8.

 

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

 

Bedoel je zoiets?

Klopt, dat is 'm …

Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

 

 

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

 

 

 

Zoiets? Lijkt ok, toch!