Beantwoord

Onstabiele internet glasvezelverbinding - veel udhdcp nas10_5 sending discovery meldingen


Sinds vanochtend is onze glasvezel internetverbinding niet vooruit te branden. De router (Zyxel T50) is al meerdere malen herstart. Ik heb zelfs een Fritz.box 7590 geprobeerd, maar met dezelfde symptomen. 

Het lijkt alsof de router intensief bezig is om “udhdcp nas10_5 sending discovery” verzoeken te versturen. En dat er vrijwel geen bandbreedte overblijft. Hier een screenshot van de log file.

Ik zie dit probleem veel voorbijkomen in forums, maar zonder oplossing. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Als er meer info nodig is dan hoor ik dat graag.

 

icon

Beste antwoord door Boris 17 March 2022, 11:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

37 reacties

Reputatie 6

Hoi @Glockenklang, hoe graag ik ook zou willen zeggen dat ik voor de oplossing heb gezorgd, moet ik toch zeggen dat er vanuit onze kant niets is gedaan. Het lijkt erop dat er een tijdelijke onderbreking is geweest in het netwerk, welke uit zichzelf is hersteld. Hoe dan ook: ontzettend fijn dat je weer onbezorgd kunt internetten!

Hoi @Glockenklang, ik heb je verbinding direct onder de loep genomen en ik zie daar geen bijzonderheden in terug. Het modem is nu ruim 1 dag en 13 uur online, zonder onderbrekingen. Wel zie ik een lease time error op een apparaat aangesloten op poort 1 van het modem, wat mogelijk ook voor verbindingsproblemen kan zorgen. Het gaat om de diskstation. Zou je deze willen loskoppelen van het internet, opnieuw willen opstarten of onderbreken van de stroom en daarna weer met het internet willen verbinden? Zou je hierna een bekabelde snelheidstest willen uitvoeren?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

 

Ik weet niet wat jullie hebben veranderd, maar sinds gisterenavond is er weer een bruikbare internetverbinding. Hier is niets aangepast. Hebben jullie aan jullie kant iets getest/ge-reset of iets dergelijks?

Reputatie 6

Hoi @Glockenklang, ik heb je verbinding direct onder de loep genomen en ik zie daar geen bijzonderheden in terug. Het modem is nu ruim 1 dag en 13 uur online, zonder onderbrekingen. Wel zie ik een lease time error op een apparaat aangesloten op poort 1 van het modem, wat mogelijk ook voor verbindingsproblemen kan zorgen. Het gaat om de diskstation. Zou je deze willen loskoppelen van het internet, opnieuw willen opstarten of onderbreken van de stroom en daarna weer met het internet willen verbinden? Zou je hierna een bekabelde snelheidstest willen uitvoeren?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Kan één van de moderatoren mij misschien verder helpen? De internetverbinding is onbruikbaar op deze manier. Alvast dank.

Reputatie 7
Badge +15

@Glockenklang

Ik bedoel in de wijkcentrale 😅

Het beste kan je even wachten op de reactie van een moderator die misschien kan zien wat het probleem is, bovenstaande zijn natuurlijk maar mogelijke oorzaken.

Aha, maar wij zijn het enige huishouden op deze GPON mediaconverter. Dus dat kan het niet zijn, lijkt mij. Zie ik dat goed?

Kan ik nog iets anders proberen?

Reputatie 7
Badge +15

@Glockenklang

Mediaconverters die niet geschikt zijn voor GPON bijvoorbeeld.

Op een PON splitter kunnen 32/64 huishoudens aangesloten worden en als 1 iemand bijvoorbeeld nog een AON mediaconverter heeft aangesloten die niet geschikt is voor GPON dan kan dit ook impact hebben op andere verbindingen, die werken dan helemaal niet of minder goed.

Ik zie dat die oranje glasvezelkabel niet helemaal recht is, misschien kan dat ook voor een beetje instabiliteit zorgen?

Hallo @Glockenklang 

Zit je op ODF GPON dus met een Huawei mediaconverter? Dit probleem van geen upload kan ook voorkomen als er bijvoorbeeld AON apparatuur door iemand op dezelfde splitter wordt aangesloten.

Het zou dan in principe zelf opgelost worden wanneer de verkeerde apparatuur wordt verwijderd door diegene.

Je public IP adres is zichtbaar op de foto's.

Hoi Waggas,

Bedankt voor je reactie. Ja, het is idd een Huawei mediaconverter (zie foto).

Wat bedoel je met AON apparatuur?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Glockenklang 

Zit je op ODF GPON dus met een Huawei mediaconverter? Dit probleem van geen upload kan ook voorkomen als er bijvoorbeeld AON apparatuur door iemand op dezelfde splitter wordt aangesloten.

Het zou dan in principe zelf opgelost worden wanneer de verkeerde apparatuur wordt verwijderd door diegene.

Je public IP adres is zichtbaar op de foto's.

Hoi iedereen,

Het probleem is helaas weer terug. En nee, dit keer is het geen muis!

Sinds een paar dagen is de internetverbinding weer niet vooruit te branden. De downloadsnelheid is perfect, maar de uploudsnelheid is bijna 0 (zie screenshot). Getest naar meerdere servers. 

Wat heb ik zelf al gedaan:

1 de router herstart

2 de router een harde reset gegeven

3 de router met een hele korte UTP kabel direct naast de mediaconverter in de meterkast gezet

De symptomen blijven hetzelfde.

Wat kan ik nog meer uitproberen?

 

 

Hoi @Glockenklang,

Helemaal helder, thanks voor je terugkoppeling! Ter interesse, is het met het verleggen van de kabel helemaal opgelost of dient de netwerkbeheerder te kijken naar de situatie, zodat dit niet gaat voorkomen? Het is natuurlijk een situatie die we, gelukkig, niet heel erg vaak zien! 

Nee hoor, dat is niet nodig. Ik vervang de kabel en de muis is inmiddels weg! Nogmaals dank.

Reputatie 7

Hoi @Glockenklang,

Helemaal helder, thanks voor je terugkoppeling! Ter interesse, is het met het verleggen van de kabel helemaal opgelost of dient de netwerkbeheerder te kijken naar de situatie, zodat dit niet gaat voorkomen? Het is natuurlijk een situatie die we, gelukkig, niet heel erg vaak zien! 

Hoi @Glockenklang ,

Thanks voor je terugkoppeling! Fijn dat de oorzaak boven water lijkt te zijn, dan kan daar zeker aan worden gewerkt. Je geeft aan dat het hierbij om de kabel van het ISRA-punt gaat, maar merk op dat je zelf gebruik maakt van Glasvezel, waarbij dit niet de aansluiting is. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit verstoring gaf, maar ben erg benieuwd naar de huidige situatie. Zoals gezegd, wel heel erg fijn dat het lek boven lijkt. 

Ik zeg ISRA, maar ik bedoel eigenlijk de mediaconverter in de meterkast waar de glasvezel verbinding overgaat naar UTP. 

Reputatie 7

Hoi @Glockenklang ,

Thanks voor je terugkoppeling! Fijn dat de oorzaak boven water lijkt te zijn, dan kan daar zeker aan worden gewerkt. Je geeft aan dat het hierbij om de kabel van het ISRA-punt gaat, maar merk op dat je zelf gebruik maakt van Glasvezel, waarbij dit niet de aansluiting is. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit verstoring gaf, maar ben erg benieuwd naar de huidige situatie. Zoals gezegd, wel heel erg fijn dat het lek boven lijkt. 

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie, maar het is niet meer nodig. 

We wonen in een oud huis met houten vloeren. Na grondig onderzoek van de UTP kabel van het ISRA punt naar de WAN poort van de router ben ik erachter gekomen dat er een muis aan de kabel heeft zitten knagen. De router hangt een verdieping hoger dan de meterkast. Precies in de houten vloer zat het aangevreten deel. En was dus niet meteen zichtbaar. Wie verzint dit!!!

De 4 aderparen zijn nog intact. Echter de afscherming is gedeeltelijk weg. Ik ga de kabel vervangen. Het verleggen van de kabel zorgt er al voor dat de upload snelheid nu ±832 Mbps is.

Opgelost dus. Bedankt voor de jullie moeite.

 

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie, maar het is niet meer nodig. 

We wonen in een oud huis met houten vloeren. Na grondig onderzoek van de UTP kabel van het ISRA punt naar de WAN poort van de router ben ik erachter gekomen dat er een muis aan de kabel heeft zitten knagen. De router hangt een verdieping hoger dan de meterkast. Precies in de houten vloer zat het aangevreten deel. En was dus niet meteen zichtbaar. Wie verzint dit!!!

De 4 aderparen zijn nog intact. Echter de afscherming is gedeeltelijk weg. Ik ga de kabel vervangen. Het verleggen van de kabel zorgt er al voor dat de upload snelheid nu ±832 Mbps is.

Opgelost dus. Bedankt voor de jullie moeite.

Reputatie 7

Hi @Glockenklang ,

Ik laat dit graag uitzoeken door onze technische specialisten, zodat jij weer gebruik kan maken van je verbinding. Om ervoor te zorgen dat zij dit op de juiste manier oppakken, wil je het volgende voorstellen.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

We zijn nu een week bezig. De download snelheid is prima. Het gaat vooral om de upload snelheid. De trage uploadsnelheid zorgt ervoor dat de internetverbinding nu vrijwel onbruikbaar is voor normaal gebruik. Websites werken niet goed. Dit is erg frustrerend allemaal. Ik zit nu op m’n mobiele internet te draaien. 

Wat is nu de volgende stap? Kan ik nog iets doen om de infra te checken?

 

Via de Terminal lukt het

Beide screenshots van de traceroute zijn goed.

Ik ben bang dat dit op de infra ligt en een router (modem) swap onvoldoende is.

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

Vanaf de T50 weet ik niet zeker of dit kan.

Ik ben geen Mac gebruiker, maar vanuit MacOS kun je dit vanuit de terminal doen, deze staat als het goed is onder Toepassingen → Voorzieningen.

Mocht tracert niet als commando werken, dan is het commando traceroute.

 

Via de Terminal lukt het

 

Traceroute ziet er goed uit, ook tussen PC en router (modem)…

Dit heeft niets te maken heeft met de router (modem) vooral omdat je ook getest hebt vanaf een andere router en dus de T50 er tussenuit gehaald had met precies het zelfde resultaat. Daarmee kan je de router (modem) uitsluiten alleen is het beleid over het algemeen dat de Zyxel zal moeten worden vervangen.

Denk dus dat dit zal moeten worden doorgezet door één van moderators.

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

 

 

 

Zoiets? Lijkt ok, toch!

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

 

 

Bedoel je zoiets?

Klopt, dat is 'm …

Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?

 

 

→ Druk op Windows-toets + R

→ Type:   cmd   {druk op ENTER of klik op OK}

→ Type: tracert 9.9.9.9   {druk op ENTER}

→ Druk op ENTER

 

Ook hier geldt, een screenshot kan je maken door dezelfde combinatie als eerder vermeld.

 

Router (modem) kunnen we eigenlijk wel uitsluiten hoewel volgens het beleid het testen met een niet T-Mobile modem niet geldig is maar eigenlijk lijkt het erop dat het Zyxel vervangen weinig zin heeft.

Je zal het misschien al vaak genoeg gedaan hebben tot zware frustraties toe, maar zou je eens een speedtest kunnen uitvoeren met de Speedtest App van Ookla ?

Je kunt de Speedtest App downloaden voor Windows of MacOS. Wanneer je dit gedaan hebt, is het misschien verstandig om even een paar tests te draaien. Kies in dat geval even voor KPN Amsterdam, i3D.net Rotterdam en XS4ALL Amsterdam.

Als de test is afgerond, kan je als je de speedtest-window open hebt met de CTRL en PRT SCR (print screen) een screenshot maken van alleen het App venster en deze middels CTRL V plakken in een reactie in dit topic.

Ook ben ik eigenlijk benieuwd hoe een traceroute eruit ziet naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8.

 

 

 

Bedoel je zoiets? Je ziet dat de uploadsnelheid heel laag is, in elkaar zakt en grillig verloop. De download snelheid is als vanouds. Hoe kan ik de traceroute naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 8.8.8.8 testen?