Beantwoord

Onstabiele internet glasvezelverbinding - veel udhdcp nas10_5 sending discovery meldingen



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

37 reacties

 

Traceroute ziet er goed uit, ook tussen PC en router (modem)…

Dit heeft niets te maken heeft met de router (modem) vooral omdat je ook getest hebt vanaf een andere router en dus de T50 er tussenuit gehaald had met precies het zelfde resultaat. Daarmee kan je de router (modem) uitsluiten alleen is het beleid over het algemeen dat de Zyxel zal moeten worden vervangen.

Denk dus dat dit zal moeten worden doorgezet door één van moderators.

Ik heb geen Windows computers. Misschien vanuit de router?

Vanaf de T50 weet ik niet zeker of dit kan.

Ik ben geen Mac gebruiker, maar vanuit MacOS kun je dit vanuit de terminal doen, deze staat als het goed is onder Toepassingen → Voorzieningen.

Mocht tracert niet als commando werken, dan is het commando traceroute.

 

Via de Terminal lukt het

Via de Terminal lukt het

Beide screenshots van de traceroute zijn goed.

Ik ben bang dat dit op de infra ligt en een router (modem) swap onvoldoende is.

Reputatie 6

Hoi @Glockenklang, ik heb je verbinding direct onder de loep genomen en ik zie daar geen bijzonderheden in terug. Het modem is nu ruim 1 dag en 13 uur online, zonder onderbrekingen. Wel zie ik een lease time error op een apparaat aangesloten op poort 1 van het modem, wat mogelijk ook voor verbindingsproblemen kan zorgen. Het gaat om de diskstation. Zou je deze willen loskoppelen van het internet, opnieuw willen opstarten of onderbreken van de stroom en daarna weer met het internet willen verbinden? Zou je hierna een bekabelde snelheidstest willen uitvoeren?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Hoi @Glockenklang, ik heb je verbinding direct onder de loep genomen en ik zie daar geen bijzonderheden in terug. Het modem is nu ruim 1 dag en 13 uur online, zonder onderbrekingen. Wel zie ik een lease time error op een apparaat aangesloten op poort 1 van het modem, wat mogelijk ook voor verbindingsproblemen kan zorgen. Het gaat om de diskstation. Zou je deze willen loskoppelen van het internet, opnieuw willen opstarten of onderbreken van de stroom en daarna weer met het internet willen verbinden? Zou je hierna een bekabelde snelheidstest willen uitvoeren?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

 

Ik weet niet wat jullie hebben veranderd, maar sinds gisterenavond is er weer een bruikbare internetverbinding. Hier is niets aangepast. Hebben jullie aan jullie kant iets getest/ge-reset of iets dergelijks?

Reputatie 6

Hoi @Glockenklang, hoe graag ik ook zou willen zeggen dat ik voor de oplossing heb gezorgd, moet ik toch zeggen dat er vanuit onze kant niets is gedaan. Het lijkt erop dat er een tijdelijke onderbreking is geweest in het netwerk, welke uit zichzelf is hersteld. Hoe dan ook: ontzettend fijn dat je weer onbezorgd kunt internetten!

We zijn nu een week bezig. De download snelheid is prima. Het gaat vooral om de upload snelheid. De trage uploadsnelheid zorgt ervoor dat de internetverbinding nu vrijwel onbruikbaar is voor normaal gebruik. Websites werken niet goed. Dit is erg frustrerend allemaal. Ik zit nu op m’n mobiele internet te draaien. 

Wat is nu de volgende stap? Kan ik nog iets doen om de infra te checken?

 

Reputatie 7

Hi @Glockenklang ,

Ik laat dit graag uitzoeken door onze technische specialisten, zodat jij weer gebruik kan maken van je verbinding. Om ervoor te zorgen dat zij dit op de juiste manier oppakken, wil je het volgende voorstellen.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie, maar het is niet meer nodig. 

We wonen in een oud huis met houten vloeren. Na grondig onderzoek van de UTP kabel van het ISRA punt naar de WAN poort van de router ben ik erachter gekomen dat er een muis aan de kabel heeft zitten knagen. De router hangt een verdieping hoger dan de meterkast. Precies in de houten vloer zat het aangevreten deel. En was dus niet meteen zichtbaar. Wie verzint dit!!!

De 4 aderparen zijn nog intact. Echter de afscherming is gedeeltelijk weg. Ik ga de kabel vervangen. Het verleggen van de kabel zorgt er al voor dat de upload snelheid nu ±832 Mbps is.

Opgelost dus. Bedankt voor de jullie moeite.

Hoi Boris,

Bedankt voor je reactie, maar het is niet meer nodig. 

We wonen in een oud huis met houten vloeren. Na grondig onderzoek van de UTP kabel van het ISRA punt naar de WAN poort van de router ben ik erachter gekomen dat er een muis aan de kabel heeft zitten knagen. De router hangt een verdieping hoger dan de meterkast. Precies in de houten vloer zat het aangevreten deel. En was dus niet meteen zichtbaar. Wie verzint dit!!!

De 4 aderparen zijn nog intact. Echter de afscherming is gedeeltelijk weg. Ik ga de kabel vervangen. Het verleggen van de kabel zorgt er al voor dat de upload snelheid nu ±832 Mbps is.

Opgelost dus. Bedankt voor de jullie moeite.

 

Reputatie 7

Hoi @Glockenklang ,

Thanks voor je terugkoppeling! Fijn dat de oorzaak boven water lijkt te zijn, dan kan daar zeker aan worden gewerkt. Je geeft aan dat het hierbij om de kabel van het ISRA-punt gaat, maar merk op dat je zelf gebruik maakt van Glasvezel, waarbij dit niet de aansluiting is. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit verstoring gaf, maar ben erg benieuwd naar de huidige situatie. Zoals gezegd, wel heel erg fijn dat het lek boven lijkt. 

Hoi @Glockenklang ,

Thanks voor je terugkoppeling! Fijn dat de oorzaak boven water lijkt te zijn, dan kan daar zeker aan worden gewerkt. Je geeft aan dat het hierbij om de kabel van het ISRA-punt gaat, maar merk op dat je zelf gebruik maakt van Glasvezel, waarbij dit niet de aansluiting is. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit verstoring gaf, maar ben erg benieuwd naar de huidige situatie. Zoals gezegd, wel heel erg fijn dat het lek boven lijkt. 

Ik zeg ISRA, maar ik bedoel eigenlijk de mediaconverter in de meterkast waar de glasvezel verbinding overgaat naar UTP.