Beantwoord

Lagere uploadsnelheid (500Mbps) tov downloadsnelheid (980Mbit)

  • 12 August 2023
  • 144 reacties
  • 3734 Bekeken

Beste,

 

Afgelopen week is onze verbinding voor 1 gigabit glasvezel aangesloten. Omdat onze verbinding nog niet was omgezet, kon de monteur van Guidion geen eigen test doen. ‘S middags is de verbinding omgezet en gaf de eerste bekabelde speedtest een resultaat van 500Mbps upload en 980Mbps download. De download is uiteraard prima, maar de uploadsnelheid klopt dus duidelijk niet.

 

Aantal dagen later is hier nog niks in veranderd. Ik heb alles al eens van de stroom afgehaald en opnieuw opgestart. Heb vergelijkbare topics gezien zonder enige oplossing. De standaard tests van verschillende pc’s en kabels levert niks op. Enig idee wat hier nog gedaan moet worden om de upload ook op de juiste snelheid te krijgen?

 

 

icon

Beste antwoord door LenyTheijbers 13 September 2023, 18:52

Bekijk origineel

144 reacties

Hi @FransFrans, goed dat je dit aankaart. 

Ik heb het ONT opnieuw voor je geregistreerd. Echter weet ik niet of het zal helpen omdat je met de Zyxel wel de juiste snelheden behaald. Kan je het eens checken?

 

Internet viel even weg :)

ONT en ROUTER beide van het stroom gehaald.

Speedtest opnieuw uitgevoerd maar helaas heeft het niet geholpen.

zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

We hebben het issue gevonden, bedankt je hulp

Hi @FransFrans, goed dat je dit aankaart. 

Ik heb het ONT opnieuw voor je geregistreerd. Echter weet ik niet of het zal helpen omdat je met de Zyxel wel de juiste snelheden behaald. Kan je het eens checken?

 

Internet viel even weg :)

ONT en ROUTER beide van het stroom gehaald.

Speedtest opnieuw uitgevoerd maar helaas heeft het niet geholpen.

zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @FransFrans, goed dat je dit aankaart. 

Ik heb het ONT opnieuw voor je geregistreerd. Echter weet ik niet of het zal helpen omdat je met de Zyxel wel de juiste snelheden behaald. Kan je het eens checken?

Hoi
@Tommie van Odido

Ik heb ook issues met de upload snelheid.

 

Met de odido Zyxel router haal ik 950up/950down wat goed is.

Maar met een eigen router (mikrotik) haal ik 453up/916down

 

De ONT heb ik niet vervangen die is origineel.

 

Ik heb dit probleem telefonische bij jullie aangemeld maar weet niet het via deze community handiger is.

 

Zie hieronder mijn speedtest via een bekabelde verbindingen

 

 

Hoi
@Tommie van Odido 

Ik heb ook issues met de upload snelheid.

 

Met de odido Zyxel router haal ik 950up/950down wat goed is.

Maar met een eigen router (mikrotik) haal ik 453up/916down

 

De ONT heb ik niet vervangen die is origineel.

 

Ik heb dit probleem telefonische bij jullie aangemeld maar weet niet het via deze community handiger is.

 

Zie hieronder mijn speedtest via een bekabelde verbindingen

 

Reputatie 7
Badge +9

Dat is niet mogelijk @AP3X. Elke klant krijgt een Zyxel modem in bruikleen. Als de klant het modem weg zal doen dan zit hier een boete aan vast. 

Het is niet dat ik het niet wil onderzoeken, het wordt alleen afgewezen door de Technische diens en de Backoffice.

Dat kan @AP3X, echter kan ik het niet onderzoeken voor je als eigen apparatuur aangesloten is. Ik kan dan geen lijnmeting uitvoeren en als ik het doorzet naar onze techneuten gaan zij het eigen apparatuur de schuld geven. Daarom moet ik je vragen om ons apparatuur aan te sluiten om een onderzoek te starten. Anders kunnen we simpelweg niks doen.  

En wat als iemand geen Zyxel modem heeft? Het is wettelijk toegestaan je eigen modem/router te gebruiken en uiteraard kan Odido daar geen support op leveren. Maar dat wil niet zeggen dat Odido dit dan als argument kan gebruiken om problemen in de eigen infrastructuur niet te onderzoeken/oplossen (!).

In dit geval wordt het duidelijk nu als excuus gebruikt om vooral maar niets te doen. “doorzet naar onze techneuten gaan zij het eigen apparatuur de schuld geven”, serieus!? En dat noemt zich dan “techneuten” ? Dit terwijl het probleem/gedrag wordt erkend en er zelfs een fix beschikbaar is. Het probleem wat in dit topic wordt besproken zit in de infrastructuur van Odido, 
Om dit nogmaals te bevestigen heb ik de UDM Pro SE vandaag intern aangesloten en over het lokale netwerk haal ik met gemak de 950+ Gbit.. dus met het zelfde apparaat en de zelfde config/poort.

Wellicht dat ik het onderschat, maar ik heb het idee dat de hele discussie via dit forum meer tijd/moeite kost dan het aanpassen van het nummertje in jullie systeem.

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan @AP3X, echter kan ik het niet onderzoeken voor je als eigen apparatuur aangesloten is. Ik kan dan geen lijnmeting uitvoeren en als ik het doorzet naar onze techneuten gaan zij het eigen apparatuur de schuld geven. Daarom moet ik je vragen om ons apparatuur aan te sluiten om een onderzoek te starten. Anders kunnen we simpelweg niks doen.  

Ik kan alleen niks zonder een volledige speedtest met de Zyxel @AP3X. Zou je deze kunnen aanleveren? 

Ik begrijp niet goed waarom er vanuit wordt gegaan dat het probleem in mijn eigen apparatuur zit. Puur alleen om een feit dat deze niet door Odido is geleverd? 
Het is duidelijk een bekend probleem in de ONT en wordt in dit topic ook erkend. Het gedrag dat ik waarneem is exact in lijn met dit probleem en gezien de ONT wordt beheerd door Odido verwacht ik dat Odido het probleem oplost, zeker wanneer de oplossing voorhanden is. 
Dit staat geheel los van of en welke router ik gebruik. 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan alleen niks zonder een volledige speedtest met de Zyxel @AP3X. Zou je deze kunnen aanleveren? 

Is dit de speedtest op de UDM Pro zelf @AP3X? Daar kan een eigen limiet aan zitten namelijk. Ik kan jammer genoeg geen garantie bieden op eigen apparatuur of troubleshooten. Wat is de snelheid die je ontvangt met de app van speedtest.net op een bekabelde verbinding? 

De UDM Pro kan dat met gemak aan (zelfs tot 2,5gb)

Speedtest.net laat dezelfde beperking zien. Zowel bedraad als draadloos via een iPhone. 

Reputatie 7
Badge +9

Is dit de speedtest op de UDM Pro zelf @AP3X? Daar kan een eigen limiet aan zitten namelijk. Ik kan jammer genoeg geen garantie bieden op eigen apparatuur of troubleshooten. Wat is de snelheid die je ontvangt met de app van speedtest.net op een bekabelde verbinding? 

 

Hi @AP3X, welkom op onze Community!

Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je een eigen modem aangesloten hebt. Zou je een aantal bekabelde speedtesten willen aanleveren met het Zyxel modem aangesloten? Een foutief geregistreerd ONT zit echt bijna precies bij elke meting op de 500 Mbit/s mark. Als dit het geval is werkt de re-registratie, is dit niet het geval dan kan ik door middel van de speedtesten een monteut voor je aansturen om te kijken wat er aan de hand is. Alvast bedankt.

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Hi @Tommie van Odido 

ik heb door de week heen meerdere speedtests gedraaid via mijn UDM Pro SE en kan bevestigen dat er een harde limit lijkt te zijn omdat hij steevast op 500 blijft steken. 
Vandaar ook mijn aanvraag in dit topic. 
 

Liever doen ik geen wissel met de Zyxel en ik zie geen reden om te twijfelen aan de performance van de UDM Pro SE. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @AP3X, welkom op onze Community!

Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je een eigen modem aangesloten hebt. Zou je een aantal bekabelde speedtesten willen aanleveren met het Zyxel modem aangesloten? Een foutief geregistreerd ONT zit echt bijna precies bij elke meting op de 500 Mbit/s mark. Als dit het geval is werkt de re-registratie, is dit niet het geval dan kan ik door middel van de speedtesten een monteut voor je aansturen om te kijken wat er aan de hand is. Alvast bedankt.

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Hier dezelfde problemen met de upload. 
zou iemand mijn media converter registratie kunnen resetten?

@shuenlypieters Ik had graag gelezen dat het re-registreren van de Media Converter de oplossing was geweest. Hoe dan ook, ik help je graag verder, zodat je van een goede snelheid kunt genieten. 

Ik heb gelijk een ticket aangemaakt naar onze technische dienst, ik weet zeker dat zij dit voor je zullen oplossen! Mocht ik in de tussentijd nog iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder!  

Vandaag nog contact gehad met de klantenservice, want nu had ik helemaal geen uploadsnelheid meer, waardoor ik ook geen gebruik kon maken van internet. Helaas kwamen we telefonisch ook niet tot een oplossing waarop de monteur is aangestuurd voor komende week. Omdat ik ongeduldig ben en niet kan wachten zelf deze avond nog even aan de slag te gaan. 

Media Converter gereset, modem gereset en ook de kabel van glasvezel even losgekoppeld en er opnieuw ingestoken met als resultaat:
 

Dus het probleem met de lage uploadsnelheid is hiermee ook verholpen!! Hopelijk blijft dit zo. Maar een monteur is dus niet meer nodig en ik zal dan de afspraak ook zelf annuleren. 



 

Reputatie 6
Badge +2

@shuenlypieters Ik had graag gelezen dat het re-registreren van de Media Converter de oplossing was geweest. Hoe dan ook, ik help je graag verder, zodat je van een goede snelheid kunt genieten. 

Ik heb gelijk een ticket aangemaakt naar onze technische dienst, ik weet zeker dat zij dit voor je zullen oplossen! Mocht ik in de tussentijd nog iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder!  

Hoi @shuenlypieters, super fijn dat je downloadsnelheid nu perfect is, dat is al een hele mooie vooruitgang! 😃 Top dat je de screenshots kon aanleveren, hiermee kan ik gericht aan de slag en ik heb jouw Media Converter opnieuw geregistreerd. Kan je over 30 minuten zowel je Media Converter als het modem van de stroom af kunnen halen. Als je vervolgens eerst de Media Converter weer aansluit en na één minuut weer het modem dan verwacht ik dat de uploadsnelheid ook flink omhoog schiet.

Ik ben benieuwd, geef het gerust aan als wij je nog ergens mee kunnen helpen, dat doen wij heel graag voor je! 

Hoi @Cal van Odido. Helaas heeft dit nog niet het gewenste effect gehad. De situatie lijkt onveranderd v.w.b. de uploadsnelheid. 🙁

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @shuenlypieters, super fijn dat je downloadsnelheid nu perfect is, dat is al een hele mooie vooruitgang! 😃 Top dat je de screenshots kon aanleveren, hiermee kan ik gericht aan de slag en ik heb jouw Media Converter opnieuw geregistreerd. Kan je over 30 minuten zowel je Media Converter als het modem van de stroom af kunnen halen. Als je vervolgens eerst de Media Converter weer aansluit en na één minuut weer het modem dan verwacht ik dat de uploadsnelheid ook flink omhoog schiet.

Ik ben benieuwd, geef het gerust aan als wij je nog ergens mee kunnen helpen, dat doen wij heel graag voor je! 

Hey @shuenlypieters, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Als ik dit zo lees dan denk ik niet dat er een fout is op het modem. Als je alle kabels loskoppelt en minsten een Cat5e kabel aansluit op je device en in de Zyxel. Wat ontvang je dan voor snelheid?

Het lijkt erop dat de UTP-wandcontactdoos niet goed werkt of een hele oude kabel in zit. Internetkabels en glasvezel zijn zeer gevoelig, als er ook maar één draadje verkeed, los of defect is dan zie je dit meteen in je snelheid. Het lijkt erop dat de wandcontactdoos een Cat5 kabel in zit. Deze kan maximaal tot 100 Mbit/s aan. 

Ik denk niet dat het een registratie issue is omdat de upload dan constant op 500 Mbit/s zou moeten zitten.

 

@Tommie van Odido Excuses voor de late reactie. Vwb de downloadsnelheid lag het inderdaad aan de UTP-wandcontactdoos, na het een en ander opnieuw bekabeld te hebben haal ik nu bekabeld +/- 950 MB/s aan downloadsnelheid, dus dat is PERFECT. Echter, mijn upload blijft gigantisch laag en het probleem hiervan is nog niet achterhaald. Wandcontactdozen zijn aangesloten op CAT5E overigens. 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @shuenlypieters, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Als ik dit zo lees dan denk ik niet dat er een fout is op het modem. Als je alle kabels loskoppelt en minsten een Cat5e kabel aansluit op je device en in de Zyxel. Wat ontvang je dan voor snelheid?

Het lijkt erop dat de UTP-wandcontactdoos niet goed werkt of een hele oude kabel in zit. Internetkabels en glasvezel zijn zeer gevoelig, als er ook maar één draadje verkeed, los of defect is dan zie je dit meteen in je snelheid. Het lijkt erop dat de wandcontactdoos een Cat5 kabel in zit. Deze kan maximaal tot 100 Mbit/s aan. 

Ik denk niet dat het een registratie issue is omdat de upload dan constant op 500 Mbit/s zou moeten zitten.

 

Hey @Tommie van Odido 

Ik heb een 1GBit internet abonnement. Zowel bekabeld als niet bekabeld krijg ik mijn uploadsnelheid niet hoger dan 15 mb/s. Daarnaast bereik ik met WIFI max rond de 630 mb/s downloadsnelheid - maar ook dit is niet altijd het geval. Bekabeld lijk ik niet meer dan 80-100 MB/s download te kunnen krijgen. Er ligt een CAT 5E kabel door de woning en de UTP kabel dient te worden aangesloten op een UTP wandcontactdoos - maar dit geeft max 80-100 mb/s downloadsnelheid. Wifi werkt in dit geval dus beter.

Wellicht zijn hier verschillende oorzaken van. Ik wil me dan ook even richting op het upload gedeelte. Ik zag dat de ONT opnieuw kon worden gereset waarnaar het probleem met de lage uploadsnelheid bij de meesten waren verholpen. Mijn vraag is dan ook of jij dit voor mij zou willen doen?
 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Raimon93, wat leuk om te horen dat je gekozen hebt voor de 2 Gbit/s!

Ik heb het ONT opnieuw geregistreerd maar ik denk niet dat het heel veel zal uitmaken in dit geval. Zou je de snelheid is willen testen met het Zyxel modem? Zorg er wel voor dat je kabel minimaal Cat6a is en het apparatuur meer dan 1 Gbit/s kan ondersteunen. Dan zou je de snelheid moeten halen.  

@Tommie van Odido 

 

HoiHoi Tommie!! ik heb van jullie een upgrade gekregen van mijn 1gb naar 2gb internet! ik was namelijk super enthousiast toen ik eindelijk het bericht van Odido zag.

 

Nu is vanmorgen de Guidion langs geweest om alles om te gooien (moest een nieuwe ONT). nieuwe modem eraan T56 versie, echter kon hij met zijn telefoon een maximale snelheid halen van 1400mbps (wifi6)

 

nu had ik bedraad het e.a. getest, na dat hij is vertrokken en ik netjes een handtekening heb gezet voor het wekend opleveren, merkte ik snel dat de lijn niet heel stabiel is. mijn upload en download snelheden fluctueren best wel hevig! als ik de ONT een reset geef (30 seconden spanningsloos, en 30 seconden erna pas de netwerk kabel erin) werken de eerste 2 speedtesten redelijk (snelheden van 1700 down, 1200 up, wat mij nogesteeds laag lijkt voor een 2gb lijn)

haal ik nu snelheden van 900 down, 500 up opeens, en dan schiet hij weer eens naar de 1000 mb down, 800 up. 

maar een constante stabiele test zit er helaas niet in..

 

Ik gebruik de geleverde modem niet, ik heb hiervoor namelijk een eigen systeem draaien (die het prima deed met de 1gb lijn) waar ik 2,5gb aansluitingen heb.

 

 

Zou het her-registreren van mijn ONT wellicht weer uitkomst bieden (dit is toen ook met de 1gb lijn gedaan)


Groet!

Reageer