Beantwoord

IPv6: Wanneer? (De 2021-editie)

  • 4 November 2021
  • 67 reacties
  • 12312 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

67 reacties

Reputatie 3

De prijzen van IPv4 zullen steeds verder stijgen en steeds meer partijen zullen IPv4 als een optie gaan aanbieden.

Bij mij sinds kort glasvezel van t-mobile in de straat.

Toch maar even gekeken of daar ook ipv6 op zit.

Kwam ik bij dit topic uit.

Helaas, dus geen native ipv6 op die lijn.

Dan maar een pakket bij Solcon.

Reputatie 3

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

IPv6 IP via DHCPv6? Wat is de prefix delegation size? /127 of groter?

Reputatie 3

dubbel

Eigenlijk moet de titel van dit topic in 2022 veranderd worden. Of per topic een jaartal, dan hoeft de helpdesk alleen maar hun standaard antwoord te copy/pasten:

In tegendeel, het antwoord blijft het zelfde.

Al zou inmiddels een datum bekend zijn wanneer het (al dan niet in fases) wordt uitgerold dan nog is het afwachten tot het wordt aangekondigd via de diverse platformen en/of media. 

D.w.z. al zou men bij de klantenservice inmiddels meer weten, dan nog zullen ze moeten wachten tot en met de officiële aankondiging.

Begrijp me overigens niet verkeerd, ook ik kijk enorm uit naar IPv6 en moet het nu maar doen met een IPv6 tunnel, maar als het er (nog) niet is …...

Reputatie 2

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

Reputatie 7
Badge +14

Door wat vage omschrijvingen in de vrije modem keuze-informatie gisteravond weer wat zitten spelen met IPv6 configuratie op mijn TPlink Deco router.

Ik lijk nu via 6to4 tunnel instellingen een ipv6 adres toegewezen te krijgen ( 2002: xxxxx…. )

Tmobile glasvezel (PON)

Regio Haarlem

 

Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?

Wat voor soort aansluiting heb jij? DSL, glasvezel WBA of eigen t-mobile glasvezel ?

Reputatie 1

2 weken geleden per email de vraag aan de klantenservice gesteld wat de visie van T-mobilethuis op IPv6 is. Staat het op de roadmap?

Na 12 dagen krijg je een mail terug waarin het ticketnummer staat, en dat je de klantenservice hierover even moet bellen. Tegen beter weten in de klantenservice maar eens gebeld. Je wordt 3 keer doorverbonden naar een andere persoon, ticketnummer wordt genoteerd incl adresgegevens, volgende persoon kan tickets niet inzien en bij de derde persoon is het ticketnumer verloren gegaan. Of mijn vraag over Wifi6 gaat? nee over IPv6. Zegt haar niks. Na korte tijd in de wacht heeft ze geen antwoord en ik moet maar op de community kijken. Desgevraagd kijkt ze en ziet dat daar inderdaad nog geen antwoord is. Duh. ALs je niet per mail wil communiceren wat de raodmap is, maar via de klantenservice dit telefonisch wel wilde vertellen hadden ze dat antwoord in het ticket moeten opnemen.

Toch maar eens verder kijken. T-mobilethuis.nl is geregistreerd door de duitse telekom papa. Geen DNSSEC op dit domein. De mx verwijst naar mx.glasoperator.nl (weer zonder DNSSEC) met een reverse dns mismatch. hmm

De mailservers zijn dan weer wel via IPv6 bereikbaar…. Tenminste dat lijkt zo in de DNS want de backupserver reageert niet op zijn IPv6 adres. Door gebrek aan DNSSEC zijn hier ook weer dingen te onderscheppen. Een DMARC policy is niet aanwezig, een dns record hiervoor was te veel werk. DKIM doet men ook niet aan, SPF is gelukkig wel gelukt. Van allerlei mechanismen om spam te voorkomen worden er toch een paar gemist.

De mailserver configuratie mag men ook wel eens checken. StartTLS ondersteuning is hun gelukkig ooit gelukt, maar verouderde TLS versies, Ciphers, key-exchange parameters geeft aan dat er echt onder de maat onderhoud plaats vindt.

Management en de IT-afdeling moeten echt eens nadenken of dit het niveau is dat men voor een steeds belangrijker internetconnectiviteit ook voor de consumentenmarkt met alle thuiswerkers wil bieden. Als je dan ziet hoe traag men met verbindingsstoringen omgaat waarbij men gerust 5 dagen op een monteur mag wachten, is men echt niet meer van deze tijd.

 

Hoi ! 👋

 

Nou..? 🤔

 

Eingenlijk, heeft @pierrekeb wel helemaal gelijk hoor hierop! en absoluut terechte! vraag over gesteld met dit (IPV6) ondersteunings onderwerp, want volgens mij zoals in het topic verleden wel allemaal behoorlijk best veel vertelt is en uitgelegd met alle nuttigen verdachten vragen van onze klanten aan T-Mobile zijn ze wel echter het hele jaren nog steeds mee bezig geweest hoor zo te zien of vaak gehoord ofzo, terwijl het sowieso voor die andere (ISP) in het korte tijd of termijnen binnenkort wel mogelijk was geweest om die nieuwe uitgevonden (IPV6) technology te kunnen bieden als support aan alle vele gebruikers bij T-Mobile Thuis, maar ah ja wel een appeltje eitje was om het te gaan kunnen toepassen\uitbreiden of uitrollen natuurlijk vanuit hun zelfs..?

 

🍎🥚

 

Tja..? 🤨

 

Ik verwacht wel eingenlijk heel serieus een spoedige uitbreiding van T-Mobile bedrijf met deze behoorlijke grote vragen aan jullie algemeen, want dit slaat echter helemaal nergens meer op dan alleen maar zoals het meerdere keren steeds vermelden of zeggen tegen klanten van excuses voor het ongemak we hebben nog geen plannen over deze (IPV6) onderwerp, want dat klinkt wel een beetje onnuttige antwoord alsof ze echter niet veel behoeften aan willen besteden of waarschijnlijk geen aandachten voor hebben een tijdje helaas en jammer genoeg, maar mischien verzinnen ze wel een beetje soort van een bekenden smoezen weer hoor om iedereen voor het gek te houden terwijl het ook wettelijk vooral voor hun hopelijk verplicht moeten zijn binnenkort met die achterlopenden - achterstanden van hun zelfs ofzo eingenlijk natuurlijk..? 

 

ಠ⁠︵⁠ಠ

 

Zie! ook (a.u.b) hier het bewijs met mijn gevonden informatie's bij de hand dankzij via het (Google) zoekmachine heel toevallig met die verplichtingen erin gelukkig natuurlijk.. 👇

 

📝

 

https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/rijkswebsites/verplichte-richtlijnen/internet-protocol-versie-6#:~:text=Ja%2C%20dit%20is%20verplicht.,lijst)%20van%20het%20Forum%20Standaardisatie.

 

🤝

 

(A.U.B), 🙏

 

Fix it Pls ! ✅

 

Werkze nog ! 💪🛠️

 

Grt,  👋

 

ಠ⁠_⁠ʖ⁠ಠ

 

Reputatie 2

T-mobile glasvezel 1Gbit (PON)

Teleurstellend dat er nog altijd geen zichtbare ipv6-plannen zijn…!

Reputatie 7
Badge +14

ah ok, ik zit op WBA en heb dit nog niet gezien.

Hey people,

I would like to say there is an elegant solution for all legacy devices with poor IPv6 support - thats opt-in.

I’ve had that with my previous ISP, and it worked great.

Just add small checkbox in account setting to enable IPv6, and voila. That’s <2 weeks of developer work.

This way you can save yourself from extra questions from tech-unsavvy users, while having this feature tested by advanced users.

Reputatie 1

Hey @pierrekeb, ik kan hier nog niks over kwijt. Dit is nog niet bekend bij ons. Als hier wel wat over bekend is, zal er uiteraard een melding van komen. Zo brengen wij in één keer iedereen op de hoogte!

Eigenlijk wel erg dit antwoord: Geen visie en geen (openbaar) idee of producten op de  roadmap staan. Daar word ik als potentieel klant warm van. 

 

Dit is natuurlijk niet op de moderator gericht, maar op het bedrijf.

Reputatie 3

Hi guys, ik hoop dat hier over een tijdje meer bekend over is! Zoals ik eerder aangaf, verwacht ik dit niet op de korte termijn. Maar weet dat zodra wij hier iets over horen, wij dat gelijk met jullie delen! 💪

Bij de overheid is IPv6 zelfs verplicht per 31-12-2021 https://www.logius.nl/actueel/vanaf-31-december-moeten-websites-en-e-mails-van-overheidsinstellingen-bereikbaar-zijn-ipv6

Hoeveel jaren wordt er al niet om gevraagd? De conclusie is dus dat vanuit T-Mobile niks gebeurd. Misschien moet de ACM dit gaan afdwingen om jullie in beweging te krijgen?

Reputatie 7
Badge +4

@Dirigent Ik begrijp dat je een direct antwoord verwacht wanneer het er is. Ik denk niet dat je die gaat krijgen. Pas op het moment dat het er is zal het kenbaar gemaakt worden. Al dan niet middels een pilot. IPv6 is niet mijn area of expertise. Maar dat komt omdat het er nog niet is 🐓🥚

Het is natuurlijk schandalig dat een serieuze ISP hier geen enkel plan voor heeft. Kom op T-Mobile, jullie doen het nu goed, maar die positie blijft niet als je dit soort ontwikkelingen niet volgt!

Hey @pierrekeb, ik kan hier nog niks over kwijt. Dit is nog niet bekend bij ons. Als hier wel wat over bekend is, zal er uiteraard een melding van komen. Zo brengen wij in één keer iedereen op de hoogte!

Eigenlijk wel erg dit antwoord: Geen visie en geen (openbaar) idee of producten op de  roadmap staan. Daar word ik als potentieel klant warm van. 

 

Dit is natuurlijk niet op de moderator gericht, maar op het bedrijf.

 

Klopt..! 👍

 

Daar ben ik weer helemaal met je eens geworden @pierrekeb tuurlijk maar hopelijk gaan ze nog wel wat dingen proberen te uitzoeken en toevoegen (A.U.B), bij die bedrijfs organisatie om deze (IPV6) toch wel verplicht te kunnen laten geven en bieden wettelijk aan die T-Mobile Thuis gebruikers, want zo komen ze echt niet goed genoeg ontwikkeld verder naast die andere providers hoor en want wie weet staan ze dan alsnog mischien toevallig op die aller laatste lijst van Nederland of zelfs ook algemeen bij het hele wereld als ze zo door gaan tenminste juist natuurlijk hoor waarschijnlijk..? 

 

😤😒

 

Grt, nog ! 👋

 

😉

 

Reputatie 7
Badge +5

🐓🥚 ...:rofl:

Reputatie 7

Hi guys, ik hoop dat hier over een tijdje meer bekend over is! Zoals ik eerder aangaf, verwacht ik dit niet op de korte termijn. Maar weet dat zodra wij hier iets over horen, wij dat gelijk met jullie delen! 💪

Reputatie 2

Het verbaast mij dat er duidelijk al een aantal jaren wordt gevraagd om IPv6 bij T-Mobile, maar dat er nog niets mee gedaan wordt. “Het is nog niet duidelijk of en wanneer ...” Nou ja, “of” lijkt mij wel duidelijk, je zult er op een gegeven moment echt niet meer omheen kunnen. Zeker nu ook steeds meer websites IPv6-only worden. Ik weet dat e.e.a. met tunnels kan worden opgelost, maar dat zijn natuurlijk geen echte oplossingen.

Wat moeten wij als klanten doen om dit echt goed onder de aandacht te brengen bij T-Mobile en ze in beweging te krijgen?

Ja langzaam wordt het echt tijd voor ipv6

 

Als je verbinding wilt maken met een Nest Protect, controleer dan of je router het internetprotocol IPv6 ondersteunt. De Nest Protect gebruikt een IPv6-adres om te communiceren en verbinding te maken met andere Nest Protects.

 

Heb ook nest Protect thuis. En er begint er al.

 

In 2023 kun je wel een ipv6 verwachten 

DHCPv6

/48 op WAN zijde

/64 op LAN

Hier vooralsnog niets vanuit de DHCPv6 server, dus nog even geduld hebben.

Hoe is de performance via v6 ?

Reputatie 7

Hi @Dirigent, merci voor jouw heldere toelichting! Ik had je echt heel graag een uitgebreid antwoord willen geven, als die er was. Ik kan jammer genoeg geen concreet antwoord op deze vraag geven, aangezien hier momenteel nog geen plannen voor zijn en daardoor is er nog niks over bekend. Ik verwacht dit dus ook niet op de korte termijn. Sorry! Als ik je nog ergens anders bij kan helpen, laat het dan zeker weten. Ik help je namelijk graag! 💪

Reputatie 3

Duurt wel eeeerrrrggggg laaaaannnnngggg T-Mobile NL