Na overstap op glasvezel traag internet voornamelijk in avond

  • 24 April 2024
  • 14 reacties
  • 89 Bekeken

Sinds de overstap naar glasvezel is het internet, voornamelijk in de avonduren met vlagen erg langzaam. Het internet schommelt dan van de gewone snelheid van 400 mbs naar dat webpagina's niet meer te laden zijn, dsl speed tests die niet meer uit te voeren zijn en packetloss bij pingen van websites. Dit gebeurt zowel met wifi als bekabeld en op verschillende systemen. Ik woon in Nieuwegein en heb eerder gelezen dat dit vaker in het midden van Nederland voorkomt. Ik hoor graag van Odido wat hier een passende oplossing voor is, anders ben ik ook genoodzaakt over te stappen…

 

Waqqas 11 dagen geleden

Hallo @slaapvaak 

Zou je eens een ping test in de avonduren kunnen laten lopen met command prompt: ping -n 1000 8.8.8.8?

Zorg dat je laptop of pc rechtstreeks bekabeld aangesloten is op de router.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @slaapvaak 

Zou je eens een ping test in de avonduren kunnen laten lopen met command prompt: ping -n 1000 8.8.8.8?

Zorg dat je laptop of pc rechtstreeks bekabeld aangesloten is op de router.

Het is nu in de middag, hetzelfde probleem, maar dit is niet terug te zien in een ping… 

Het posten van deze reactie bleef dus hangen en na enkele minuten gepost. Of jullie servers zijn nu traag… 

Voorbeeld, ik laad website theguardian.co.uk. Ik moet 10 seconden wachten voordat de pagina is ingeladen. Wanneer ik het tegelijkertijd ping:

 

 

Pinging theguardian.co.uk [151.101.1.111] with 32 bytes of data:
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=10ms TTL=251
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=10ms TTL=251
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=9ms TTL=60
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=12ms TTL=60

Ping statistics for 151.101.1.111:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 9ms, Maximum = 12ms, Average = 10ms

1e test 2% packet loss
 

2e test: packet loss

time out

Reputatie 7
Badge +9

Hi @slaapvaak, goed dat je hiervoor een topic gestart bent.

Ik help je hier graag mee, zou je een volledige pingtest kunnen aanleveren volgens onze norm? Neem alle stappen zorgvuldig door zodat ik het met zoveel mogelijk informatie kan doorzetten. Alvast bedankt!

 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

 

Het duurde dus minuten voordat ik dit kon uploaden… 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @slaapvaak, dit ziet er in principe oke uit maar niet geweldig. Ik zie dat er iets mis is met de ONT. Ik heb het daarom meteen doorgezet naar onze Technische Dienst. Zij zullen het voor je gaan oppakken! 

Bedankt voor je reactie. Er staat een afspraak met guidion. Wat is er mis met met de ONT? Dat helpt mij om te weten wanneer de monteur langs komt. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik krijg de melding dat de LAN-poort down is, niet goed geconfigureerd is of een reden is niet bekend @slaapvaak. Guidion heeft deze melding als het goed is ook doorgekregen en zal binnenshuis alles nalopen.  

Reageer