Skip to main content

Glasvezel in Kerkrade uitgesteld of ....

• 22 March 2023
  • 63 reacties
  • 1275 Bekeken

De postcodecheck bij Open Dutch Fiber gaf tot vorige week aan dat in april 2023 glasvezel aangelegd zou gaan worden bij mij in de wijk. Vol enthousiasme heb ik twee weken geleden een abonnement besteld bij T-Mobile. Tijdens het bestelproces werd week 16 (17-23 april 2023) genoemd als datum waarop ze hier in de straat zouden komen. So far, so good…

Tot ik gisteren weer eens de postcode check bij ODF deed en nu staat er: “In het 3e kwartaal 2023 starten we met de werkzaamheden in jouw wijk.". De twijfel sloeg helemaal toe toen ik gisteravond een e-mail van T-Mobile kreeg met de zin: “Bedankt voor je bestelling bij T-Mobile. Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij jou aan te leggen. We verwachten rond april - mei de glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.".

Vervolgens inlogd op My T-Mobile en daar staat nu dat ze verwachten rond augustus-september de glasverzelverbinding te kunnen leveren (de e-mail bevat dus waarschijnlijk gedateerde info). Daarnaast is het zo dat in hetzelfde gebied in Kerkrade zowel glasvezel door ODF/T-Mobile aangelegd wordt als óók door Delta glasvezel. In het persbericht dat T-Mobile/ODF glasvezel gaat aanleggen in Kerkrade staat o.a. deze zin: “‘Open Dutch Fiber legt alleen glasvezel aan op plekken waar nu nog geen glasvezel ligt. Zo verzekeren we heel Nederland zo snel mogelijk van toegang tot concurrerende diensten via glasvezel.’’. Heeft ODF nog wel zin om glasvezel aan te leggen, aangezien Delta zelfs twee lokale winkels geopend heeft voor de verkoop van abonnementen en binnenkort ook gaat graven?

Inmiddels is m'n zoon al geswitched naar BEN (vanwege het klantenvoordeel, waaronder € 5,00 korting op het vaste Internet abonnement). Vooralsnog gaat het alles behalve soepel en vraag ik me af hoe lang ik nog moet wachten en zelfs de vraag of die verbinding er ooit gaat komen. Hebben meer mensen soortgelijk ervaringen?

63 reacties

Reputatie 1

Hoi @R1973, logisch dat je graag wil genieten van glasvezel, ik zie de aanleg ook graag spoedig verlopen! Op 21-4 hebben wij van de aannemer doorgekregen dat er een spoorboring plaats moet vinden en dat hier nog geen vergunning voor is. Volgens de aannemer gaat dit nog minimaal 3 maanden duren en de verwachting is zelf dat het langer zal duren.

De aannemer is je verbinding dus absoluut niet uit het oog verloren. Lastig genoeg zijn ze nu afhankelijk van langdurende vergunning processen. Zodra de volgende stap gezet kan worden nemen ze proactief contact met je op.

Ze gaan hier voor je achteraan, zodra het geregeld is zal je van hen automatisch een aansluitafspraak ontvangen! 🙂

oké bedankt voor de update! jammer dat er weer vertraging in is gekomen lijkt me dan dat ik pas eind dit jaar of volgend jaar op de glasvezel zit aangesloten want het gebouw zelf moet ook nog alle kabels naar binnen krijgen maar ik wacht het af! bedankt voor de update 😄

@Demi Dankje voor het snelle antwoord, heb het huisnr toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +9

@Stargazer6466 Snap ik, ik kan dit ook pas met zekerheid zeggen zodra je een aanvraag hebt gedaan en ik kan zien welke wijkcentrale het is. Mocht je komende tijd toch nog vragen hebben over het proces, laat het ons gerust hier in dit topic weten! 

Reputatie 1

Ik zoek ook voor jou graag de status van je glasvezelverbinding op! Zo te zien wordt jij aangesloten op de wijkcentrale die ik net voor het gemak ‘Wijkcentrale 3’ noemde. De oplevering van deze wijkcentrale staat gepland voor 22 juli aanstaande.

Top, dank voor het nakijken @Cal van Odido. Weet niet of jullie die informatie kunnen / mogen delen, maar word ik op de PoP ‘Van Gronsveldstraat’ of ‘Maria Gorettistraat’ aangesloten? De Open Dutch Fiber PoP locaties hebben bij de officiële bekendmakingen van de gemeente gestaan, vandaar de locaties. Pure interesse hoor. Fingers crossed in ieder geval dat de PoP op 22 juli opgeleverd gaat worden. 😉

Reputatie 1

Wederom een logische vraag @rogervdh! Ook hier heb ik beperkt inzicht in aangezien ik niet weet op welke adressen het gaat, alleen zou het goed kunnen dat de mensen die je kent, even makkelijk gezegd, op ‘Wijkcentrale 3’ worden aangesloten in Kerkrade, en de oplevering van Wijkcentrale 3 staat gepland voor 24 juli aanstaande. Jij wordt aangesloten op ‘Wijkcentrale 2’, die dus al op 21 juni 2023 is opgeleverd.

Ik denk daarom dat de afweging van de netwerkbeheerder ODF tweeledig is. Ten eerste zullen de adressen op Wijkcentrale 3 eerder actief kunnen worden dan jouw adres, aangezien dat waarschijnlijk nog maanden zal duren in verband met de vergunning. Ten tweede, als ODF tegen de verwachting in toch geen vergunning krijgt voor de spoorboring, dan weet ik niet of ze een andere manier hebben om jouw adres aan te sluiten. Als er geen andere manier is zou dit ODF heel veel geld kosten als ze wel al de huisaansluitingen hebben gemaakt. Overigens vraag ik het mij ook af of ze een vergunning krijgen voor huisaansluitingen als ze nog geen vergunning hebben voor de kabel die naar jouw gebouw toe moet lopen. Mocht je een antwoord van ODF hierover willen, dan raad ik je contact op te nemen met ODF via hun Service en Contact pagina.

Daarom zal ODF meer prioriteit geven aan jouw huisaansluiting zodra deze meer ‘levensvatbaar’ is, ze nemen proactief contact met je op zodra ze meer voor je kunnen betekenen!

Mod edit: de bedoeling was om @R1973 te taggen.

Inderdaad ik kan begrijpen dat odf dan inderdaad met een dubbel gevoel zit ik hoop dat odf snel de vergunning krijgt. Als het nu zo is dat na oktober nogsteeds geen glasvezel op mijn adres is blijft mijn contract dan gewoon geldig met de kortingen ? Bedankt voor het verduidelijken van de situatie 😀 ik zal melden als er schot in de zaak komt en als er een update is ! Voor nu wil ik je bedanken voor de moeite en de hulp @Cal van Odido 

Reputatie 1

Hi @rogervdh, ik ben gelijk gaan kijken en zie inderdaad dat het verschoven is naar augustus, om precies te zijn 21-08. Hopelijk kunnen ze deze datum vasthouden en komt er geen vertraging meer! 

Inmiddels komt 21 augustus wel aardig dichtbij, dus maar weer eens een postcode check op opendutchfiber.nl alsmede t-mobile.nl gedaan...en wat schetst mijn verbazing...de verwachte levering is nu Q4 (aldus Open Dutch Fiber) en december/januari 2024 (aldus T-Mobile). In eerste instantie (bij het bestellen) zou het april 2023 zijn, toen was het augustus 2023 en nu is het januari 2024. Dat planningen uit kunnen lopen heb ik alle begrip voor, maar hier worden planning gewoon stelselmatig (en ruim) niet gehaald (maar wel op talloze plekken aankondigen dat er glasvezel gerealiseerd gaat worden...snel handdoekje leggen, voordat de concurrentie hetzelfde plan heeft). Ik heb op 6 maart 2023 mijn abonnement aangevraagd en naar de huidige planning wordt er in januari 2024 gegraven, maar dan is de aansluiting natuurlijk nog niet operationeel (en het kan natuurlijk wéér uitgesteld worden). Prima dat er een (zeer) lange levertijd is, maar communiceer dat dan ook direct vanaf het begin en communiceer liever een te ruime, dan te krappe termijn (een klant wordt immers liever verrast met een onverwacht kortere levertijd, dan dat termijnen steeds niet gehaald worden). Het stelselmatig uitstellen van planningen leidt gewoon tot frustratie bij klanten, inclusief ondergetekende. In het begin zeer enthousiast over de komst van glasvezel, maar dat zakt behoorlijk, nog voordat ik de dienst ook maar 'n seconde heb kunnen gebruiken. Het ontbreken van een dual-stack IPv4/IPv6 verbinding was ik ook al niet enthousiast over (maar dat heb ik geaccepteerd), maar in combinatie met bovenstaande helpt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +9

@R1973 Super! Ja dit is inderdaad mogelijk. Zodra de netwerkbeheerder meer info heeft over de status van oplevering en de haalbaarheid dan kan het aangepast worden in de postcodechecker. Dus stel door omstandigheden lukt het niet om je op te leveren of er is een ander obstakel, dan kan dit worden doorgegeven, zodat het niet mogelijk is om te bestellen. Dit met oog ook op de communicatie en de verwachting die we kunnen meegeven. Zodra de obstakels zijn opgelost, dan moet het weer lukken om op het adres Glasvezel te bestellen. Grote kans dat ODF je in ieder geval meer informatie kan geven.

Reputatie 7
Badge +4

Heel graag gedaan @rogervdh! Jij zal aangesloten worden op PoP KRD-A1C aan de Van Gronsveldstraat. Eigenlijk wel grappig dat je nu beter beter weet waar je Internet vandaan komt dan de oorsprong van je voedsel in de supermarkt. Als je wil kan je nu 22 juli polshoogte nemen voor een mogelijk feestelijke opening van de PoP, al verwacht ik dat je hooguit bouwvakkers zal aantreffen. 😂

Afspraak is en blijft afspraak @R1973! Ik kan je daarom verzekeren dat je gewoon van de kortingen kan genieten die je initieel hebt afgesloten. De kortingen zullen pas ingaan op het moment dat je glasvezelaansluiting helemaal is aangesloten en werkt. Al wordt het 2025, dit blijft staan. Heel graag gedaan en ik ga voor je duimen dat de vergunning er snel is, ik zie je graag snel genieten van Glasvezel! 👍😃

Reputatie 1

Dat kunnen wij jammer genoeg niet inzien @R1973, alleen de onderaannemers.  

Geen probleem ik heb vandaag te horen gekregen dat 16augustus de centrale is opgeleverd en daarna het balletje gaat rollen maar we wel rekening moeten houden met de bouwvak 

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Stargazer6466, ik heb meteen in ons systeem gekeken! Het is nu gepland op 24-10-2023. Nadat de glasvezelaansluiting in huis gereed is, kunnen we alles bij je installeren. Onze Installatiepartner Guidion neemt dan contact met je op om een installatie-afspraak te maken. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! 😊 Groetjes, Ishana

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @rogervdh, ik heb dit meteen nagevraagd bij de glasvezelafdeling! Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana

Reputatie 1

@R1973 Super! Ja dit is inderdaad mogelijk. Zodra de netwerkbeheerder meer info heeft over de status van oplevering en de haalbaarheid dan kan het aangepast worden in de postcodechecker. Dus stel door omstandigheden lukt het niet om je op te leveren of er is een ander obstakel, dan kan dit worden doorgegeven, zodat het niet mogelijk is om te bestellen. Dit met oog ook op de communicatie en de verwachting die we kunnen meegeven. Zodra de obstakels zijn opgelost, dan moet het weer lukken om op het adres Glasvezel te bestellen. Grote kans dat ODF je in ieder geval meer informatie kan geven.

Helaas nog steeds problemen met de vergunningen hopelijk gaat het allemaal nog door🤞

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @rogervdh, goed dat je hier een topic voor aanmaakt en sorry voor de verwarring, dat stoot mij tegen het zere been! Ik ben meteen alle informatie voor je na gaan lopen en het ziet ernaar uit dat jouw wijkcentrale naar verwachting 30 juni wordt opgeleverd. Hierdoor is het tot die tijd hoe dan ook niet mogelijk om een verbinding tot stand te brengen. Als het goed is zou dit ook de initiële opleverdatum zijn geweest en daarom ben ik verrast dat je op de postcodecheck van Open Dutch Fiber een veel eerdere datum heb gezien. 

Omdat Open Dutch Fiber al druk bezig is met de aanleg zullen zij dit niet afbreken nu Delta heeft besloten om daar ook glasvezel te gaan leggen. Immers zal anders veel kosten en voorbereidingen verloren gaan.

Via email en de je My T-Mobile Thuis account proberen wij je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. De aannemer zal ook vanzelf contact met je opnemen voor een glasvezelpunt in huis zodra de benodigde voorbereidingen rond zijn.

Mocht je nog vragen hebben, geef het gerust aan. Het liefst zie ik dat het helemaal helder is en ik hoop erop dat de aanleg voorspoedig verloopt! 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @R1973, daar kan ik je meteen een duidelijk antwoord op geven! De wijkcentrale waarop je aangesloten wordt is al opgeleverd op 21 juni 2023. Hierom is de stroomvoorziening voor de pop / wijkcentrale geen probleem. Omdat Delta een geheel eigen netwerk heeft, hebben ze ook eigen wijkcentrales. De spoorboring is daarom ook niet van belang voor de oplevering van de wijkcentrale, maar voor de oplevering van de adressen in jouw omgeving.

Ik heb het systeem onderste boven gekeerd om te controleren of er update is over de vergunning voor de spoorboring, maar er is nog geen concrete update. Zodra er schot in de zaak zit zal de aannemer proactief contact met je opnemen om je aansluiting helemaal af te ronden. Ik ga voor je duimen dat ze snel de vergunning voor je kunnen bemachtigen! 👍

Reputatie 1

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Goed om te vernemen dat de aanleg door Delta geen reden is voor ODF/T-Mobile om de uitrol te stoppen. De vertraging is overigens niet direct een probleem (de huidige verbinding is immers nog niet opgezegd), maar meer de verwarring tussen de verschillende data, etc. Wachten we het rustig af...

Reputatie 1

Kunt u ook kijken wat de status op mijn adres betreft? wij hebben namelijk de bestelling ook al lopen sinds 11 oktober 2023 en het is erg stil wat betreft de glasvezel

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar,

Ik sta op het punt om een aansluiting te bestellen maar nu geeft de T-mobile/ODF postcodecheck voor mijn adres start werkzaamheden vanaf week 48/Q4 2023 aan, waar dit eerst week 13 (T-mobile) en januari 2023/er ligt al glasvezel in je straat (ODF) was.
In mijn buurtje is ODF al enkele weken kabels aan het leggen en sinds gisteren zelfs in deze straat.

Dat ik niet meteen volgende week aangesloten kan worden snap ik ook wel, maar december klinkt wel erg ver weg…

@Cal zou je mij ook zo'n indicatie kunnen geven? Ik heb mijn postcode bij de woonplaats in m'n profiel gezet.

Delta gaat in deze wijk overigens niet aanleggen.

Reputatie 1

Is er toevallig al bekend op welke wijkcentrale ik wordt aangesloten? Op de knip. Of die op de kaalheidersteenweg?

Reputatie 1

Hoi @R1973, daar kan ik je meteen een duidelijk antwoord op geven! De wijkcentrale waarop je aangesloten wordt is al opgeleverd op 21 juni 2023. Hierom is de stroomvoorziening voor de pop / wijkcentrale geen probleem. Omdat Delta een geheel eigen netwerk heeft, hebben ze ook eigen wijkcentrales. De spoorboring is daarom ook niet van belang voor de oplevering van de wijkcentrale, maar voor de oplevering van de adressen in jouw omgeving.

Ik heb het systeem onderste boven gekeerd om te controleren of er update is over de vergunning voor de spoorboring, maar er is nog geen concrete update. Zodra er schot in de zaak zit zal de aannemer proactief contact met je opnemen om je aansluiting helemaal af te ronden. Ik ga voor je duimen dat ze snel de vergunning voor je kunnen bemachtigen! 👍

Oke bedankt voor je antwoord cal! Het is inderdaad wachten op de vergunningen maar hoezo start odf niet al met de huisaansluitingen te plaatsen de lijn hoeft toch niet actief te zijn daarvoor? Ik ken namelijk mensen in en rondom de wijk die hebben al een aansluiting alleen nog geen actieve lijn dit zou odf toch ook allemaal tijd besparen?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @rogervdh, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat de huisaansluiting op 12-01 gepland staat. Heb je toevallig al een afspraak ingepland? 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @R1973, logisch dat je graag wil genieten van glasvezel, ik zie de aanleg ook graag spoedig verlopen! Op 21-4 hebben wij van de aannemer doorgekregen dat er een spoorboring plaats moet vinden en dat hier nog geen vergunning voor is. Volgens de aannemer gaat dit nog minimaal 3 maanden duren en de verwachting is zelf dat het langer zal duren.

De aannemer is je verbinding dus absoluut niet uit het oog verloren. Lastig genoeg zijn ze nu afhankelijk van langdurende vergunning processen. Zodra de volgende stap gezet kan worden nemen ze proactief contact met je op.

Ze gaan hier voor je achteraan, zodra het geregeld is zal je van hen automatisch een aansluitafspraak ontvangen! 🙂

Reputatie 1

@Cal van Odido  kunt u toevallig zien of er momenteel al een update is omtrent de situatie?
Alvast bedankt! 

Reputatie 1

Beste odido,
Ik heb zelf ook al in oktober in bestelling geplaatst en krijg sinds dien de status bij odf te zien: 'Gefeliciteerd! In jouw straat ligt al glasvezel. Je krijgt van ons een GRATIS glasvezelaansluiting. Laat hieronder je gegevens achter, zodat we een afspraak kunnen inplannen. 

Kunnen jullie zien wat de status momenteel op mijn adres is?

Groetjes rebecca!

Reputatie 1

Hey @rogervdh, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat de huisaansluiting op 12-01 gepland staat. Heb je toevallig al een afspraak ingepland? 

Hoi @Tommie van Odido. Nee, ik heb geen verzoek gekregen om iets in te plannen en ben ook niet benaderd (er staat dus ook geen afpsraak bij mijn weten). Verder weet ik 100% zeker dat er nog geen glasvezel in de straat ligt. De stoep is niet open geweest.

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Bjornricardo,

Super, dankjewel! Op dit moment heb ik nog geen nieuw nieuws voor je, we zijn nog aan het wachten. Zodra er meer nieuws is, zullen wij je natuurlijk op de hoogte brengen!

Reageer