Beantwoord

Geen internet na installatie Gideon

  • 22 March 2024
  • 21 reacties
  • 267 Bekeken

Hallo,

Afgelopen woensdag 20/03 is na veel omzwervingen in de ordercommunicatie door Odido een monteur van Guidion langs geweest om mijn glasvezelverbinding te installeren. Deze monteur kwam 2 uur te laat waardoor ik in plaats van alleen een ochtend de hele dag vrij heb moeten nemen, praatte niet tegen mij toen ik hem vragen stelde en toen het lampje voor “Internet” op het modem rood bleef, haalde hij zijn schouders op, mompelde hij dat hij een ticket zou indienen en dat ik Odido maar moest bellen en is toen vrij letterlijk met gierende banden vertrokken. Hij heeft overigens ook namens mij getekend op de werkbon, zonder mijn weten. Afijn.

Onaangename ervaring met deze installateur terzijde, ik heb nog altijd geen internet. Ik heb direct na deze mislukte installatie contact gehad met Odido, zij gaven aan dat het probleem tussen de wijkcentrale en het aansluitpunt in mijn woning zit en hebben gezegd dit door te spelen naar de technische dienst. Er werd een ticket ingediend en ik zou binnen twee werkdagen antwoord krijgen. Radiostilte tot nu toe, twee werkdagen later. Ik heb enkele malen de servicebalie gebeld om proactief een update te verkrijgen, zij gaven e-mails naar de technische dienst te versturen om prioriteit aan te geven, maar tot nu toe is dit eenrichtingsverkeer geweest in de “black box” van deze technische dienst: ik heb nog geen antwoord of updates mogen ontvangen.

Dit gehele proces is ontzettend moeizaam gegaan door niet-nagekomen beloftes en toezeggingen van medewerkers van Odido, vol foutmeldingen en situaties waarvan ervaren medewerkers van Odido aangaven dat zij deze nog nooit hadden gezien. Voor context: ik kan nu niet vanuit huis inloggen voor mijn werk of thuiswerken want voor de citrix-omgeving die wij gebruiken is een beveiligde verbinding nodig, dus als ik in het weekend opgebeld word moet ik fysiek naar mijn werk rijden-- 1 uur bij mij vandaan. Ik ben onderhand bijna door mijn mobiele databundel voor de maand heen (niet van Odido) en mijn apparaat heeft geen dual sim, waardoor ik de herhaaldelijk aangeboden tegemoetkoming in de vorm van een voucher voor onbeperkt internet van Odido niet kan accepteren.

Ik sta onderhand met mijn rug tegen de muur. Ik heb hierover herhaaldelijk en duidelijk mijn beklag gedaan bij de servicemedewerkers die zich uitermate behulpzaam opstelden, maar die mij helaas ook niet verder konden helpen dan te wijzen in de richting van deze mysterieuze doch frappant stilzwijgende technische dienst, die mij tot nu toe nog niet vereerd heeft met een antwoord of update. Dit is overigens geen klacht richting de medewerkers die mij te woord hebben gestaan, maar wel over de interne communicatie binnen Odido als bedrijf.

Ik hoor graag z.s.m. een praktische oplossing voor deze situatie, het liefst in de vorm van een groen lampje dat mij bemoedigend tegemoet schijnt vanaf mijn Zyxel T-56 modem.

Gr Wintertaling

icon

Beste antwoord door wintertaling 30 March 2024, 21:28

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @wintertaling 

Welke lampjes branden of knipperen er op de mediaconverter en loopt de internetkabel naar de blauwe WAN poort van de router?

Heb je eventueel een andere telefoon thuis liggen die als hotspot kan dienen? Je kan dan een Odido prepaid simkaart aanschaffen en dan kan ik je een voucher voor 7 dagen onbeperkt internet geven.

Hallo @wintertaling 

Welke lampjes branden of knipperen er op de mediaconverter en loopt de internetkabel naar de blauwe WAN poort van de router?

Heb je eventueel een andere telefoon thuis liggen die als hotspot kan dienen? Je kan dan een Odido prepaid simkaart aanschaffen en dan kan ik je een voucher voor 7 dagen onbeperkt internet geven.

Hallo,

Bedankt voor je antwoord. Op de converter brandt POWER stabiel groen, PON knippert groen, LOS is uit, LAN knippert groen. Internetkabel loopt inderdaad naar de blauwe WAN poort.

Hieronder wat de installateur erover heeft geschreven in zijn werkbon:

“Modem succesvol aangesloten en opgehangen
Ont succesvol aangesloten en opgehangen  
Geen licht, PON knippert groen.
Lijnmeting gedaan, er is geen contact met diensten.
Ont, utp, Koppelbus alles vervangen, maar nog steeds geen licht”

Heb ook geen overige telefoon die kan dienen als hotspot, zie ook mijn bericht. Hotspot voegt voor mij weinig toe, ik moet gewoon een werkende glasvezelverbinding hebben. Man, ik mis DSL nu al.

Gr Wintertaling

Reputatie 7
Badge +15

@wintertaling 

Er is wel een glasvezel signaal alleen kan de ONT geen verbinding tot stand brengen met de splitter.

Dit zou morgen al opgelost kunnen worden, de ONT is waarschijnlijk niet goed geregistreerd en dit kan een moderator voor je nakijken en eventueel de ONT juist registreren.

@Waqqas 

Ik betwijfel of het zo simpel is, alle servicemedewerkers die ik heb gesproken waren van mening dat er geen licht door de kabel kwam en dat er fouten waren opgetreden bij het leggen van de patches in de wijkcentrale of bij de oplevering van het abonnement— één van de medewerkers die ik heb gesproken gaf aan dat zij de foutmelding “cable request denied” o.i.d. zag als ik het me goed herinner?

Ik hoop natuurlijk stiekem wel dat jij gelijk hebt, dat het WEL zo simpel is, dus ik hoop dat een moderator hier vandaag naar kan kijken.

Dankjewel voor je antwoord in ieder geval!

Reputatie 7
Badge +15

@wintertaling

Bij geen licht brandt het LOS lampje rood. In het weekend zijn de moderators wat minder actief maar ik hoop voor je dat er snel een moderator kan meekijken. Staat je klantnummer in je community profiel?

@Waqqas 

Begrijpelijk dat ze minder actief zijn, maar ik hoop het ook. Klantnummer staat al in mijn profiel, heel erg bedankg voor je hulp in ieder geval!

Terzijde: los van deze situatie vind ik dit machtig interessante materie, heb jij enig idee waar ik meer over ONTs etc kan leren? Wellicht links hier op het forum of een wiki van Odido ofzo?

Reputatie 7
Badge +15

@wintertaling

Ik gok even dat je de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 hebt.

Zie deze pagina voor meer info over de lampjes

Voor andere vragen kun je ze ook op dit forum stellen 🙂

Reputatie 7
Badge +5

Hi @wintertaling, mijn excuses voor het ongemak! Weet dat we druk voor je bezig zijn. Er loopt een onderzoek die wij uiteindelijk ook met de beheerder gaan bespreken. Mijn collega's zijn druk bezig en pakken dit vanaf morgen weer op. Je hoort echt zo snel mogelijk van ons of van de netwerkbeheerder. De laatste dient de verbinding te voorzien van signaal. Wij houden het vanuit hier scherp in de gaten. Weet dat de facturatie pas start wanneer het modem daadwerkelijk online is. Hartelijk bedankt voor je geduld zover!

@che-spettacolo 

Hallo,

Dank voor je reactie, dit is voor mij echter nog geen acceptabele oplossing. Ik heb de afgelopen weken continu dit soort toezeggingen van jullie gekregen, met telkens de mededeling dat er deze keer écht spoed achter gezet zou worden, ik zou woensdag nog reactie krijgen, toen werd het opeens vrijdag, toen opeens vrijdag voor 5 uur, toen opeens “ergens na het weekend”. Al die tijd zit ik zonder internet en moet proactief naar updates vissen. Ik zou graag op de hoogte worden gehouden want het niet hebben van internet heeft ook daadwerkelijk repercussies voor mijn werk (en daarmee mijn patiënten).

Gr Wintertaling

Reputatie 7
Badge +9

We doen ons best om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen @wintertaling. Ik zie dat we het ticket zojuist doorgezet hebben naar de juiste afdeling. Hopelijk wordt hij snel opgepakt! 

@Tommie van Odido 

Bedankt voor je reactie. Helaas werd mij vrijdag ook al verteld dat de ticket naar de juiste afdeling werd doorgezet door de servicemedewerker die ik toen telefonisch sprak, met als resultaat een sindsdien onveranderde status quo.

@Tommie van Odido 

Zou ik een update over de stand van zaken mogen? Het is inmiddels bijna een week na de mislukte installatie en ik vind het nu welletjes geweest met het wachten en geduld hebben.

Reputatie 7
Badge +9

We hebben Guidion voor je aangestuurd @wintertaling! De lijn is in service, hopelijk kom je meteen online.

@Tommie van Odido 

Ik heb inderdaad internet nu, bedankt voor jullie hulp!

Er is mij echter nog wel een tegemoetkoming beloofd voor de onkosten die ik hierdoor heb gemaakt, dit is mij toegezegd door de servicemedewerker die ik vorige week sprak (op aanvraag kan ik datum en tijdstip reproduceren). Zij noemde dit een MTQ of een dergelijk acronym. Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat ik deze ook daadwerkelijk krijg?

Reputatie 6
Badge +2

@wintertaling Super fijn om te lezen dat je aan het genieten bent van het internet! 

Ik ben direct het systeem ingedoken, maar omdat ik zie dat de facturatie nog niet van start is gegaan, kan ik geen vergoeding in het systeem zetten. Uiteraard weet ik niet wat er met de desbetreffende collega is besproken over het indienen van een compensatie verzoek. Wil je mij inderdaad de datum en het tijdstip geven? Dan kan ik de juiste case erbij pakken. Alvast bedankt voor de moeite! 

@Tommie van Odido 

Dit is mij op 20 maart om 11:45 toegezegd door de medewerkster die ik toen sprak, zij heeft voor mij ook de ticket richting de technische dienst op die datum aangemaakt. Zij heeft mij meermaals op het hart gedrukt om na de uiteindelijke succesvolle aansluiting weer contact met jullie op te nemen voor een vergoeding (of MTQ, zoals zij het noemde), omdat in mijn geval orders die voor mij waren uitgezet in meerdere gevallen tussen de figuurlijke mazen van het interne netwerk heen waren gevallen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @wintertaling, in dit soort situaties bieden we normaliter geen compensatie aan omdat we nog niks in rekening gebracht hebben. Ook zie ik hier niks van terug in mijn systeem. Weet je toevallig nog wie je gesproken hebt? 

@Tommie van Odido 

Degene met wie ik gesproken heb is dezelfde persoon die de ticket op 20/03 omstreeks 11:45 heeft ingediend, ik weet haar naam alleen niet meer.

Ik wil jullie los van dit alles wel meegeven dat dit de zoveelste loze toezegging zou zijn die jullie servicemedewerkers gedaan hebben. Ik begrijp heel goed dat zij willen helpen, maar het is tijdens dit hele traject wel 4 of 5 keer voorgekomen dat medewerkers van Odido mij dingen met de hand op het hart beloofden (“ja meneer, u kunt de plandate voor de glasvezel écht naar voren halen via Guidion”) die achteraf fysiek niet waargemaakt konden worden, zelfs niet in de beste omstandigheden. Dit zorgt voor mij als klant voor verwarring en geeft mij een onbetrouwbaar beeld van Odido.

Reputatie 7
Badge +9

Dat snap ik helemaal @wintertaling maar dat is absoluut niet de bedoeling! 

Ik kan echt niks terugvinden over de compensatie. Dus ik ga je zelf iets aanbieden omdat het niet lekker is verlopen. Uit coulance wil ik je een volledig maandbedrag voor je vergoeden ca. € 30. Zal ik dit voor je in gang zetten?

@Tommie van Odido

Bedankt voor deze coulance, dat klinkt goed! Dankjewel voor het in gang zetten.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @wintertaling, ik heb het meteen in gang gezet! Dit wordt verrekend met je eerstvolgende rekening. Ook heb je een bevestiging per e-mail gehad en kan je het altijd nakijken op Mijn Odido: https://internet.odido.nl/rekeningen/compensaties. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana

Reageer