Beantwoord

FTU verplaatsing

  • 10 December 2021
  • 53 reacties
  • 1452 Bekeken

op 01 November heb ik een woning gekocht. De vorige bewoner heeft een glasvezel aansluiting gehad  via T-mobile maar heeft het FTU punt laten aaleggen in de woonkamer naast het raam. 

Nu zijn we de woning aan het renoveren en wil ik het aansluitpunt graag laten verplaatsen naar de meterkast zodat deze, en het modem, niet in het zicht staan.
Ik wordt al ruim drie weken heen en weer gestuurd tussen T-Mobile, Gideon en VolkerWessels met betrekking tot de vraag wie nu de aansluiting gaat verplaatsen. Ik heb reeds meermalen aangegeven ervoor te willen betalen maar iedereen blijft me doorsturen met de mededeling “Dat doen we niet” en “daarvoor moet u bij T-mobile / Gideon / VolkerWessels” zijn. Ondertussen loopt de frustratie steeds verder op en is er reeds een aardige case opgebouwd binnen T-Mobile, maar nog steeds geen concrete actie.

 

Heeft iemand hier al eens een FTU binnenshuis laten verplaatsen en bij wie hebben jullie dat laten uitvoeren?


Alvast bedankt voor alle tips,

icon

Beste antwoord door Lisa 16 December 2021, 12:38

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

53 reacties

@Jason Helaas heeft het niet zo mogen zijn dat dit voor het einde van het jaar geregeld is. Ik wacht af.

Het T-Mobile account zal ik aanmaken zodra ik de eerste facturen krijg voor mijn werkende verbinding. Maar daar heb ik, ben ik bang, nog tijd genoeg voor.

 

Ook jij , en @Lisa , een fijne jaarwisseling toegewenst en ik hoop snel wat van jullie te horen

Reputatie 7
Badge +2

Normaalgesproken kan je een wijziging op een aansluiting aanvragen via mijnaansluiting.nl

Mvg. Marcel

 

Het probleem is dat T-Mobile uiteraard zelf niets doet aan de aansluiting maar wel de opdracht moet plaatsen.

 

Volgens mij klopt dit niet helemaal en is het afhankelijk waar je woonachtig bent en dus op welke infrastructuur je aangesloten bent.

Woon je in KPN (NetwerkNL) gebied, dan is KPN de partij die zelf of een eventuele aannemer moet aansturen om de aansluiting te verplaatsen. Hierbij geldt voor zover ik weet, alles vanaf de gevel (buiten) naar de centrale (POP) wordt veelal uitbesteed aan aannemer VolkerWessels. Alles vanaf de gevel tot in de woning (tot en met de FTU wordt door KPN NetwerkNL zelf gedaan. En alles vanaf de FTU wordt gedaan door Guidion.

T-Mobile heeft dus niets te maken met VolkerWessels, in geval van een breuk in de straat moet T-Mobile dit via een omweg laten weten aan VolkerWessels n.l. via KPN NetwerkNL Rechtstreeks kan dit niet omdat de vezels (infrastructuur) geen eigendom is van T-Mobile.

Bovenstaande gaat alleen op als je woonachtig bent in een gebied waarin T-Mobile / ODF geen eigen infrastructuur heeft liggen en dus afhankelijk is van KPN. Ben je wel woonachtig in T-Mobile gebied, dan moet T-Mobile een dergelijke opdracht uitzetten.

In dit geval kan je dan dus het beste het advies van @Marcel MCi opvolgen en via de door hem genoemde website een verzoek indienen. 

 

@Marcel MCivia de website van mijnaansluiting.nl kan ik niet kiezen voor VolkerWessles, Guidion of T-mobile. dus hier loop ik ook vast.

VolkerWessels, Guidion of T-Mobile is dan dus niet de eigenaar (netbeheerder) van je glasvezel verbinding.  Als je KPN vermeld ziet staan dan kan je er dus vanuit gaan dat je woonachtig bent in KPN gebied en de aanvraag voor verplaatsing van de aansluiting via hen moet verrichten aangezien T-Mobile het in dat geval niet voor het zeggen heeft. Het kan dus goed zijn dat je via KPN NetwerkNL (dus via de betreffende website) stukken verder komt.

VolkerWessels bezit namelijk geen glasvezel (meer) en Guidion is alleen een installatiepartner.

@Lisa ik heb je een privebericht gestuurd.

 

Dank alvast

De vorige bewoner had inderdaad een aansluiting via T-Mobile. Deze aansluiting is destijds aangelegd door VolkerWessels. Dat is wat ik heb kunnen achterhalen. Vandar dat mijn startpunt was bij T-Mobile.

 

Als je T-Mobile belt, zouden ze moeten kunnen zien welke diensten er leverbaar zijn en op basis van je woonplaats moeten ze kunnen zien wie de eigenaar is van de infrastructuur. 

  • In welke woonplaats woon je precies?
    Misschien dat we aan de hand hiervan iets kunnen vinden over wie de eigenaar is infrastructuur die er in de grond ligt.
  • Zou je eens een foto kunnen maken van de FTU/NTU?
    Soms kan je aan de hand hiervan zien welke infra aanwezig is en- / of bepaalde toko's uitsluiten.
  • Heb je al wel een functionerende glasvezel verbinding of heb je al eens gekeken bij T-Mobile of je deze kunt bestellen (postcode check) en welke snelheid is er dan leverbaar op je adres?
Reputatie 7
Badge +16

@RandolphS Ik hoopte stiekem dat er goed nieuws zou zijn vóór de jaarwisseling en heb gekeken of VWT al een update geplaatst heeft, maar kan je nog niet verblijden sorry. Wel zie ik dat je nog geen My T-Mobile Thuis account hebt aangemaakt. Dit is geen verplichting natuurlijk, maar helpt wel met het inzien van alle abonnementsgegevens en facturen zodra je straks online bent: My T-Mobile Thuis.

Indien we elkaar niet meer spreken voor morgen: een prachtige, gezonde jaarwisseling toegewenst! 🎉💐

 

@Gerrit078 Het betreft een aansluiting Eindhoven. PC 5652JM

De glasvezel is nu natuurlijk niet aangesloten aangezien de vorige bewoner zijn abbo heeft meegenomen naar zijn nieuwe adres.

Via T-Mobile heb ik een nieuw abbo aangevraagd die in Januari aktief wordt aangezien we nu nog aan het verbouwen zijn. ik ben over twee dagen daar dus kan ik wel een foto maken en deze op het forum posten.

 

Op dit forum heb ik in ieder geval al meer meedenkende mensen getroffen dan in ruim drie weken heen en weer bellen. Bedankt allemaal zo ver

Reputatie 7

Hi @RandolphS, heel fijn dat je geljik deze terugkoppeling hier deelt! Ik ben weer een kijkje gaan nemen achter de schermen, zodat ik je meer duidelijkheid mee kan geven. Zojuist heb ik aangeklopt bij één van mijn collega’s van de technische dienst zodat ik zeker weet dat ik je kan voorzien van de juiste informatie. Zodra ik hier een reactie op heb gekregen, dan laat ik dat aan je weten. Ook heb ik het tweede punt die jij noemde in je privébericht bij hem neergelegd en zorg ik ook dat ik hier een conrete update over krijg. Ik houd je op de hoogte!
 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RandolphS 

Wij hebben hier glasvezelkabels van KPN liggen.

Zo een verplaatsing die je zelf wilt daar betaal je zelf voor en dan komt de aannemer of de netbeheerder de aansluiting verplaatsen.

Hallo @Waqqas ,  dank je wel voor je snelle reactie.

Dit lijkt mij ook de meest logische gang van zaken en dat zou ook helemaal prima zijn. Ik heb bij alle partijen ook aangegeven ervoor te willen betalen.

Het probleem is dat T-Mobile uiteraard zelf niets doet aan de aansluiting maar wel de opdracht moet plaatsen. De aannemer (Gideon) aangeeft geen binnenverplaatsing te doen, maar verwijst naar de netbeheerder, en de netbeheerder (VolkersWessels) aangeeft dat als de aansluiting eenmaal binnenshuis is zij er verder niets meer aan doen. Die verwijzen mij al een keer of vier door naar T-Mobile.

en zo is het kringetje weer rond

Voor de duidelijkheid. Dit is de letterlijke tekst van de email die ik vanmorgen mocht ontvangen van de netbeheerder :

 

Wij hebben intern gekeken naar de mogelijkheden van een FTU-verplaatsing.
Echter blijkt er contractueel met T-Mobile vast te zijn gelegd dat wij dit niet doen.
Als u de FTU wilt laten verplaatsen zal dit dus door T-Mobile zelf moeten worden gedaan.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd!

 

Reputatie 7
Badge +15

@RandolphS

Guidion is een installatie partner van T-Mobile die de aansluiting vanaf FTU doet en VolkerWessels Telecom is de aannemer.

T-Mobile zal hier vast nog wel reageren met wat extra duidelijkheid.

Reputatie 7
Badge +15

@RandolphS 

In Eindhoven heeft T-Mobile eigen glasvezel liggen, zie ook deze link

Het netwerk wordt aangelegd door VolkerWessels Telecom.

Primevest Capital Partners is eigenaar van het netwerk en doet het onderhouden en repareren van storingen voor het grootste deel.

Bovenstaande is ook te lezen in de link bij veelgestelde vragen.

@Jason, even een update want ik geloof dat wij elkaar niet helemaal begrijpen.

 

Aangezien de laatste terugkoppeling vanuit T-Mobile nog steeds was dat er werd gewacht op een terugkoppeling van VWT heb ik gebeld met VWT om te achterhalen waarom er niet werd gereageerd. Deze wisten mij te vertellen dat er wel degelijk een reactie was teruggegeven en die melding was : Aanvraag geannuleerd. Verder vragen leerde mij dat de aanvraag is geannuleerd door de uitvoerder (TOF?) vanwege het feit dat ze al regelmatig problemen hadden bij de het innen van de factuur. Deze wilden de opdracht alleen nog uitvoeren indien dit via T-Mobile zou lopen. Hierop heb ik gebeld met de helpdesk van T-Mobile waar ik een zeer vriendelijke medewerkster aan de lijn krijg die, na zich te hebben ingelezen, verbaasde over de gang van zaken en de status van “Wachten op terugkoppeling van VWT. Ze heeft toe toegezegd dit intern uit te zoeken en mij lter terug te bellen. Deze medewerkster heeft mij toen later terug gebeld (de helpdeskmedewerkster voor alle duidelijkheid) met een terugkoppeling betreffende de status.  Degene die de status in het dossier gezet had kon geen antwoord geven op de vraag waar hij eigenlijk op wachtte.  Hierop heeft de vriendelijke dame een nieuw incident aangemaakt en aan de uitvoerder (FOT??) gevraagd of het mogelijk is de verplaatsing uit te voeren indien ik de factuur vooraf betaalde.

 

Mijn reactie in dit topic was over het feit dat ik gisteren, en overigens ook vandaag, niet ben gebeld door de specialist zoals door jou toegezegd. 
Kun je me de laatste status doorgeven?

 

Is er reactie met betrekking tot mijn verzoek tot vooruitbetaling?
Komt er nog een contactmoment vanuit jullie specialisten afdeling?

Reputatie 7
Badge +5

Het is en blijft een stuk klantonvriendelijk/miscommunicatie/kastjemuur politiek waar niemand vrolijk van wordt. Van de Tmobile website m.b.t. de glasvezel in Eindhoven

Om onze diensten te kunnen leveren, moet het glasvezelnetwerk er eerst liggen. Dat doen we niet zelf, maar laten we graag over aan de specialisten van VolkerWessels Telecom. Een ambitieuze en betrouwbare partner, die in het hele land glasvezelnetwerken aanlegt als basis om mensen met elkaar te verbinden. Als ze klaar zijn met aanleggen, zullen ze het glasvezelnetwerk ook beheren, onderhouden en eventuele storingen repareren. Al zal dat laatste minimaal zijn. Primevest Capital Partners is de eigenaar van het netwerk.

Wie, o, wie is dan het aanspreekpunt en bij machte om de verplaatsing te effectueren. (moeilijk woord voor “de boel voor elkaar krijgen”
(Primevest Capital Partners is alleen “de eigenaar”)

@RandolphS 

Sterke met deze soap die al redelijk op koers van “Goede Tijden - Slechte Tijden” ligt. Daar hebben ze er 30 jaar over gedaan om niks gedaan te krijgen :rofl: Voorlopig kruip ik even bij jouw in de hoek en huilen we samen verder. (pilsje? :wink: )

 

Reputatie 7
Badge +16

@RandolphS Het lijkt mij persoonlijk logischer dat er gewoon actie op ondernomen wordt om jouw FTU te verplaatsen, zeker als je zelf al vanaf het begin aangeeft hiervoor wilt betalen. Als ik echter dit mailtje zie, dan vraag ik me af in hoeverre die mogelijkheid toegekend wordt wanneer een FTU volgens de voorwaarden/richtlijnen geplaatst is - dat laatste deel ben ik nu aan het navragen. Nogmaals: omdat dit niet vanuit de provider georganiseerd wordt, heb ik niet altijd alle details beschikbaar en kan ik je uiteindelijk geen definitieve “nee” bieden als dit eruit komt, maar ik wil wel het onderste uit de kan halen omdat we hier nu al weken mee bezig zijn. 

Ik heb nu zelf met de verantwoordelijke afdeling gebeld, want het leidt op deze manier tot niets en daar heb je ook niks aan. Je wordt later vanmorgen, of vanmiddag gebeld door één van de specialisten aldaar - hij/zij kan je meer uitleg verschaffen dan mij tot op heden gelukt is.

Reputatie 7

Hi @RandolphS, ik heb een update voor je! Mijn collega's van de technische dienst zijn heel erg druk bezig om VWT (VolkerWessels Telecom) eventueel opnieuw langs te laten sturen om dit te fixen. Er wordt hier contact met je over opgenomen door mijn collega's zodra dit is gelukt en vervolgens krijg je dan ook uiteraard contact met VWT. De installatiedatum wordt dan ook sowieso verder naar achteren geschoven, dus hier hoef jij je geen druk over te maken. Het klopt dus als een bus dat wij proberen om dit zo snel mogelijk te regelen. Weet jij voor nu voldoende? 💪

 

Reputatie 7
Badge +16

@RandolphS Bedankt voor je uitvoerige beschrijving, dat biedt ietwat meer inzicht inderdaad! Er is op 11 januari 2022 om 11:06 4 minuten en 14 seconden met jou gesproken door een collega van de specialistenafdeling. Dit kunnen we zien in de contact-logs van de desbetreffende collega. Vervolgens is er gistermiddag nog eens gebeld, echter werd er niet opgenomen. Er gaat hier of iets goed mis, of we lopen volledig langs elkaar heen te praten. Dit begint zich nu als een waar mysterie te ontrafelen, laten we hier proberen een oplossing voor te zoeken. Ik stuur je een privébericht met het 06-nummer dat wij geregistreerd hebben staan, dan kun jij aangeven of we wel het correcte telefoonnummer hebben staan.

Hi Lisa, bedankt voor deze update. Begrijp ik nu hieruit dat het nu niet Guidion die het gaat doen, maar dat het wederom bij VWT ligt? De partij die tot nu toe bij hoog en laag volhield dat ze niet verantwoordelijk zijn voor “cosmetische veranderingen” . Verwachten jullie dat dit nog voor de jaarwisseling gebeurt of pas in het nieuwe jaar?

 

Ik waardeer je inspanningen en houd me dan ook vast aan jouw mededelingen hieromtrent , maar een heel warm gevoel geeft dit nog niet.

 

In ieder geval bedankt voor je inspanningen ( en die van je collega's) en hele fijne dage toegewenst.

@yalerta Een aantal heb ik er al genuttigd na elk onbegrijpelijk antwoord van de hoofdrolspelers in deze “moeilijke kwestie” maar voor jou heb ik er nog wel een paar koud liggen ::joy:

Reputatie 7

Hi @RandolphS, zojuist heb ik ook gereageerd op jouw privébericht! Ik ben super blij om te zien dat jij inmiddels bent gebeld en dat jij nu weet dat Guidion dit gaat aanpakken. Echt top dat dit nog voor de feestdagen geregeld wordt. Laat het vooral weten na die tijd of jij helemaal blij bent met het eindresultaat. Als ik verder nog iets voor je kan betekenen, laat het dan zeker even weten. Veel succes nog met de renovatie! 🎈
 

Reputatie 7
Badge +16

Mijn reactie in dit topic was over het feit dat ik gisteren, en overigens ook vandaag, niet ben gebeld door de specialist zoals door jou toegezegd. 
Kun je me de laatste status doorgeven?

 

Is er reactie met betrekking tot mijn verzoek tot vooruitbetaling?
Komt er nog een contactmoment vanuit jullie specialisten afdeling?

 

Ik zal nog eventjes terugkomen op deze drie punten:

  1. Er is zeer zeker met jou gesproken. Het gesprek is teruggeluisterd om te voorkomen dat er misverstanden zijn. Wellicht ben je het door drukte vergeten, dat is natuurlijk geen probleem. Daarbij wil ik je wel vriendelijk verzoeken om niet meer en public te melden dat er niet met je gebeld is op de aangegeven data, ik snap dat er verwarring kan ontstaan door alle berichtgeving, maar probeer dit dan zelf nog na te gaan door de oproepenlijst te checken of iets dergelijks. 
  2. Er is een reactie met betrekking tot het verzoek: VWT wilde dit verzoek niet inwilligen wegens problemen met het betalen van facturen.
  3. Het contactmoment is al geweest en daarbij is de zaak besproken met jou.

UPDATE: ik wil dit ietwat nuanceren omdat we nu begrepen hebben dat er dus contact is geweest met meerdere personen (jouw zoon, begrijp ik). 

Probeer een volgende keer alsjeblieft aan te geven dat jij de contactpersoon bent en dat dit als zodanig aangepast moet worden. Nu zijn alle betrokken partijen in conclaaf geweest met de contractant - jouw zoon - zonder dat jij hiervan op de hoogte was. Bovendien staat jouw 06-nummer niet bij ons aangemeld en hebben wij geen enkele notie gehad van dat jij de contactpersoon bent. Ik snap dat het er nu als een zooitje uitziet en sorry voor mijn wellicht enigszins overtrokken statements, dat was zeker niet de intentie, daarom hebben we samen met de specialisten er alles aan gedaan om te achterhalen waar dit misgegaan is. Vanaf nu hebben we een contactpersoon aan jou toegewezen zodat alle contact met diegene verloopt en er geen misverstanden meer ontstaan! 😊 Ik wens je oprecht veel succes toe en hoop dat er nu snel meer duidelijkheid komt!

 

@Marcel MCi via de website van mijnaansluiting.nl kan ik niet kiezen voor VolkerWessles, Guidion of T-mobile. dus hier loop ik ook vast.

 

Reputatie 7

Hi @RandolphS, super goed dat jij in dit topic aan de bel hebt getrokken! Wat balen om te lezen dat jij telkens niet wordt verder geholpen. Heel fijn om te lezen hoe de rest jou ook al verder heeft geprobeerd te helpen en ook ik ga je hier direct mee verder helpen. Ik wilde gelijk een kijkje nemen achter de schermen, maar aan de hand van jouw e-mailadres kom ik niet op je abonnement uit. Zou je mij een privébericht kunnen sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Dan ga ik een kijkje nemen en ga ik aan de slag om ervoor te zorgen dat jij zo snel mogelijk verder wordt geholpen. Ik wil dat jij meer duidelijkheid krijgt! 💪

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @RandolphS, bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb ook zeker genoten, dankjewel.

Wat betreft de verplaatsing van het FTU: je hebt nu een keer of vijf contact gehad met VWT en daar kwam niets uit. Nu wachten wij op een reactie vanuit VWT op ons statement aangaande de cosmetische verplaatsing van het FTU. Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je eens willen bellen met 088 - 0063744, alsjeblieft? Ik vraag me nu af of er niet een foutief telefoonnummer doorgegeven is en wil in de tussentijd met je checken of je hier terecht zou kunnen. Zo ja, dan wordt het proces eindelijk versneld, zo nee, dan wachten we nog op de reactie vanuit VWT. Ik jaag dit voor je na, beloofd!