Beantwoord

Zyxel T56 werkt niet met randapparatuur

  • 15 February 2024
  • 51 reacties
  • 1203 Bekeken

Ik heb bij het actief worden van mijn glas-verbinding de zyxel t56 aangesloten en ingesteld. Via telefoons, ipad e.d. krijg ik gewoon verbinding. Alle randapparatuur zoals een wifi-versterker, chromecast ultra, gaming consoles en alle smart home spullen werken niet met dit moden, zelfs niet wanneer ik een extra wifi netwerk met fritz 2400 repeaters maak.

Het werkt nu wel, maar dat is omdat ik de T56 los heb gekoppeld en de verbinding via de Fritz Box 7590 (die ik hier nog heb, maar binnenkort terug moet naar Xs4all) aangesloten, inclusief repeaters in mesh functie. 

Toevoeging: Waar ik wel compleet versteld van sta is dat de helpdesk gewoon niets kan. ‘Ja, ik kan je gewoon niet helpen, dus het houdt hier op’. 

 

 

icon

Beste antwoord door henkdeleeuw 15 February 2024, 20:23

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Thomas de Viking, welkom op onze Community!

Zoals @henkdeleeuw al aangeeft heeft dit waarschijnlijk te maken met de bug in de firmware. De nieuwe firmware zit nog in zijn testfase maar ik heb je op de lijst gezet zodat je de update vandaag nog gepushed krijgt. Hiervoor moet het Zyxel modem wel aangesloten zijn. Als hij niet aangesloten is kunnen we de firmware niet upgraden. 

Ik heb net een nieuwe firmware (V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130) gekregen toen ik net een team gesprek wilde opstarten. Dat geeft niet op zich. Was snel terug en anders hotspot met telefoon. Chromecast krijgt nu internet en werkt weer naar behoren. Mijn Homeassistant en Reolink camera systeem krijgen wel een IP nummer maar geen internet. Ik kan met de home assitant op het local netwerk 192.168.1.x alles pingen en benaderen. Als ik traceroute doe in de Home assistant dat is een Raspberry pi die gevoed word door een POE Switch Netgear GS308EPP. Krijg ik netjes IP en gateway van de router geen probleem. Doe ik dan de tracerout krijg ik dit 

Met mijn laptop die op dezelfde switch zit. 

Dit werkte met het oude huawei 956 modem wel. Ik heb alles geprobeerd maar strand elke keer op de gateway van de zyxel t-56. Daarna komt er niks meer door. Kan nog eens kijken met oude modem wat er dan gebeurd doet hij het dan wel weer. Moet het wel in het zyxel modem liggen. Ik ga dat nog onderzoeken voor Odido. Hoop dat ze nog meer informatie dan hebben wat er mis kan gaan. 

Hi @McRoof & @Mheuvel, ook jullie heb ik op de lijst gezet. De firmware zal spoedig geupgraded worden! 

 

Dankjewel. Bij mij is het probleem nu ook opgelost met de nieuwe firmware.

Ik heb net een nieuwe firmware (V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130) gekregen toen ik net een team gesprek wilde opstarten. Dat geeft niet op zich. Was snel terug en anders hotspot met telefoon. Chromecast krijgt nu internet en werkt weer naar behoren. Mijn Homeassistant en Reolink camera systeem krijgen wel een IP nummer maar geen internet. Ik kan met de home assitant op het local netwerk 192.168.1.x alles pingen en benaderen. Als ik traceroute doe in de Home assistant dat is een Raspberry pi die gevoed word door een POE Switch Netgear GS308EPP. Krijg ik netjes IP en gateway van de router geen probleem. Doe ik dan de tracerout krijg ik dit 

Met mijn laptop die op dezelfde switch zit. 

Dit werkte met het oude huawei 956 modem wel. Ik heb alles geprobeerd maar strand elke keer op de gateway van de zyxel t-56. Daarna komt er niks meer door. Kan nog eens kijken met oude modem wat er dan gebeurd doet hij het dan wel weer. Moet het wel in het zyxel modem liggen. Ik ga dat nog onderzoeken voor Odido. Hoop dat ze nog meer informatie dan hebben wat er mis kan gaan. 

@HAPV2 Interessant probleem! Ik zie dat het nog niet opgelost is, en dat Odido er niet verder mee lijkt te komen dan het standaard “we zien dat je ook eigen apparatuur gebruikt, koppel die eens af”.

Eind december had ik een vergelijkbaar probleem met het niet kunnen krijgen van een ip-adres op mijn Raspberry Pi met Domoticz op Ubuntu Server 22.04. Mijn laptop op Ubuntu 22.04 Desktop maakte wel verbinding. Vergelijkbare situatie dus als bij jou.

Ik heb dat probleem toen uitgezocht door met Wireshark op beide apparaten in detail te kijken  naar de pakketten die verzonden, en al dan niet ontvangen werden. Daar bleek dat Ubuntu Desktop en Ubuntu server een iets ander formaat voor hun DHCP-aanvraag gebruikten (beide absoluut netjes volgens de officiële standaarden), maar dat DHCP-server van de Zyxel op het ene type pakket wel reageerde, en op de andere crashte.

Toen ik het forum hier gevonden had bleek dat ik niet de enige was met dit probleem. Integendeel. Honderden mensen met JBL, Harman Kardon, Wiim, Remarkable, etc. die allemaal niet konden verbinden omdat ze geen IP adres kregen van de DHCP server. Daar is toen een firmware-update voor gekomen die dat oploste.

Het zou me niks verbazen als een aantal van de problemen met andere apparatuur (Nest Battery deurbel bijv) die nog steeds niet willen verbinden terwijl ze het elders wel doen) terug te voeren zijn op hetzelfde probleem als jij met de Home Assistant hebt. Een embedded operating system dat een net iets ander (wel geldig!) packet format gebruikt waar de Zyxel zich in verslikt.

Hier is te vinden wat ik toen gedaan heb. Je zou hetzelfde kunnen doen in jouw setup. Ik verwacht Wireshark (of een andere packet sniffer, als je daar meer vertrouwd mee bent) zowel op je laptop als op je Home Assistent machine kan draaien.

Gewoon op beide machines pakketjes loggen vanuit hetzelfde programma (in jouw geval traceroute), die op de ene machine wel werken en op de andere niet, en op byte-nivo speuren naar verschillen. Als het vanaf de ene machine wel werkt en vanaf de andere niet, moeten daar verschillen te vinden zijn, en met behulp daarvan zou het op te lossen moeten zijn.

@henkdeleeuw ik had geen probleem met IP adres krijgen maar dat hij met een trace gewoon stopte bij de gateway. En dat alleen bij de POE apparatuur. 
Na dat de stroomkabel en glasvezel kabel was door gegraven hebben we weer internet. Het modem  is gereset een keer en nu heb ik firmware V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 en doet mijn camera en ook Home assistant het weer die via POE aangesloten zitten. Vraag me niet wat er verandert is maar alles werkt nu. Ik ben blij .

hoi, cheyenne,tommie,

 

ondertussen firmware update gehad en mijn gateway smink smart home werkt nu!

 

bedankt!

 

groet,

 

lesswood

Reputatie 4
Badge

Er is een update van de firmware van het modem beschikbaar, waarmee de problemen waarschijnlijk verholpen zijn. Als je je klantnummer hier in je profiel zet, kan @Tommie van Odido je op een lijst zetten waarmee je deze met voorrang kunt krijgen. Waarom de klantenservice hier niet van op de hoogte is, zal voor altijd een raadsel blijven.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is Wifi 6 @HAPV2. Zou je dit eens willen uitschakelen en kijken of je dan wel verbinding krijgt? 

Ik ga het proberen. Zou mij wel verbazen omdat het allemaal via kabel gekoppeld zijn.  Dus wifi gebruiken ze beide niet. ALs ik thuis ben ga ik het weer proberen Je hoort van mij. Groeten Henk

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HAPV2, dat is nog niet wat het moet zijn inderdaad.

We hebben wat aanpassingen gedaan op het modem, we hebben F-Secure uitgeschakeld. Wellicht zorgt dit voor het issue. Zou je het opnieuw kunnen testen? Ik ben benieuwd of dit iets geholpen heeft. 

Hi @McRoof & @Mheuvel, ook jullie heb ik op de lijst gezet. De firmware zal spoedig geupgraded worden! 

 

Dankjewel Tommie, tot nu toe lijkt alles te werken met de nieuwe firmaware

Dag Tommie,

Wij hebben ook een T-56. Zou je hiervoor een firmware update kunnen doorvoeren? We hebben veel verbindingsproblemen met het Wifi netwerk. We hebben meerdere TP-link EAP225 in gebruik.

Ik hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +9

Heb je je TP-Links ook al uit je netwerk gehaald om te testen of zij niet de problemen veroorzaken @Murzel

Reputatie 7
Badge +9

Het modem is geupgraded @Thomas de Viking! Is het al gelukt met verbinding maken? 

Reputatie 6
Badge +2

We wachten jouw terugkoppeling af! @HAPV2 

Goedendag Tommie van Odido,

Mogen wij ook op de lijst voor een firmware update.

Onze Google Nest Wifi en Router werkt met de nieuwe T-65 ook niet meer (voorheen T-50) wel.

Mvg Geert

Reputatie 7
Badge +9

Uiteraard @HAPV2, ik heb je meteen op de lijst gezet! De firmware zal spoedig geupgraded worden. 

Reputatie 7
Badge +5

Geen probleem @Freekvdijk, je staat op de lijst. De update ontvang je binnen 24 uur!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Geert86, wat bedoel je precies met storing? Ik zie dat je wifi uitgeschakeld hebt op het modem en de Google Nest Wifi bedraad verbonden hebt. Heb je de wifipunten niet verkeerd geïnstalleerd? Dan kunnen ze voor een verstoring zorgen namelijk. 

Hey @Thomas de Viking, welkom op onze Community!

Zoals @henkdeleeuw al aangeeft heeft dit waarschijnlijk te maken met de bug in de firmware. De nieuwe firmware zit nog in zijn testfase maar ik heb je op de lijst gezet zodat je de update vandaag nog gepushed krijgt. Hiervoor moet het Zyxel modem wel aangesloten zijn. Als hij niet aangesloten is kunnen we de firmware niet upgraden. 

Tommie kun je mij ook een firmware update sturen? Ik krijg de Unifi Cloud Key Gen 2 niet aan het werk aangezien deze geen IP adres krijgt toegewezen door de Zyxel T-56. Gelukkig had ik nog een oude T-Mobile router liggen waarmee het wel werkt om dit te testen. (Zyxel is nu weer aangesloten)

Reputatie 7
Badge +9

Hi @lesswood, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik heb je op de lijst gezet zodat de firmware zo snel mogelijk geupgraded wordt! Tijdens het upgraden valt je internet ongeveer drie tot vijf minuten weg. 

Hoi, tommie  alvast bedankt.

wanneer kan ik deze update verwachten?

 

groet, lesswood

Reputatie 7
Badge +5

Hi @lesswood de update komt er vandaag of morgen aan. Deze moet handmatig worden uitgevoerd. Hou het dus tot en met morgen in de gaten!

Hoi, cheyenne ,

krijg ik hiervan bericht op community of mail bijv. Incl. Instructies?

Goedeavond

ik heb een vraag.

2 weken geleden de update gekregen maar het werkt nog niet goed bij mij.

ik heb een modem T-56

daar heb ik een zyxel switch GS1915 achter zitten.

op de poe uitgang daarvan heb ik 2 unifi’s zitten 1 voor beneden andere boven.

we hebben van alles geprobeerd (vriend van mij is ict’er) maar de wifi van de unifi’ers werken overdag opzich redelijk en in de avond valt alles weg terwijl er geen tijd is ingesteld.

 

weten jullie wat het zou kunnen zijn voorheen heeft dit altijd gewerkt maar sinds we overgestapt zijn is het drama.

alvast bedankt

 

mvg

martin

Hoi,
Ook ik heb er last van dat mijn randapparatuur (een Harman Kardon Citation 200 speaker) geen connectie kan maken met het internet. Dit nadat ik een nieuw modem (T-56 /
EX5601-T1) heb geïnstalleerd. Dit modem heeft de firmware V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108.

Uit de diverse topics begrijp ik dat dit opgelost gaat worden met een nieuwe FW versie. Zou je mij ook op de lijst kunnen zetten om deze FW versie versneld te kunnen krijgen?

Ook hier kan ik 7 camera's die bij kpn altijd prima werkte niet meer verbinden. 

Reageer