Skip to main content

Ontgrendelen / registreren eigen modem id tbv XGS-PON ONT

  • 6 December 2023
  • 63 reacties
  • 1608 Bekeken

Hallo,

Graag zou ik willen vragen om mijn eigen modem id te registreren voor het gebruik van mijn eigen ONT? Zoals vermeld in de Odido documentatie “Gebruik eigen ONT”. Via de klantenservice is er een ticket aangemaakt en werd aangeraden om op het community-forum nog een bericht plaatsen, hierbij.

Vanuit Fritzbox wordt gesproken over “ontgrendelen”, zie https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Afgelopen maandag ben ik overgestapt naar glasvezel via Odido. Ter voorbereiding heb ik mijn eigen modem aangeschaft, een Fritzbox 5590 met XGS-PON ONT.

 

63 reacties

Vreemd.

Als je de Huawei weer aan sluit heb je dan verbinding.?

 

Nee helaas. Verbinding lag er ook af en ik had een PB van Tommie gekregen dat ie het modem geregistreerd had, vandaar.

Update: Ik zit weer op de Huawei ONT, Tommie heeft hem weer omgezet. Het schijnt dat ik op Reggefiber zit en dat het daar nog niet kan helaas.

@tsjeardtuinenga

Wat je ook nog kunt proberen is het  serienummer van de ONT klonen.

Ik heb dit gedaan bij GPON.

Misschien werkt dat bij U ook op XGS-PON.

Ik zit ook in een Reggefiber (Kpn-netwerk) gebied met de spullen van Odido in de POP (wijkkast) GPON in mijn geval.

“Update”

 

@tsjeardtuinenga

Wat je ook nog kunt proberen is het  serienummer van de ONT klonen.

Ik heb dit gedaan bij GPON.

Misschien werkt dat bij U ook op XGS-PON.

 

Ik heb die instructie gelezen de je eerder had gelinkt, maar ik zou niet zo goed weten hoe ik via telnet/putty in de sfp-module kom. Ik heb nl geen losse switch oid waar ik dat ding in kan steken, alleen die Fritz!box en ik heb natuurlijk de ONT en de Zyxel nog, verder niet. En je schijnt hem via die glasvezelkabel via telnet moeten benaderen om dat serienummer toe te voegen begreep ik, toch?

@tsjeardtuinenga

Wat je ook nog kunt proberen is het  serienummer van de ONT klonen.

Ik heb dit gedaan bij GPON.

Misschien werkt dat bij U ook op XGS-PON.

 

Ik heb die instructie gelezen de je eerder had gelinkt, maar ik zou niet zo goed weten hoe ik via telnet/putty in de sfp-module kom. Ik heb nl geen losse switch oid waar ik dat ding in kan steken, alleen die Fritz!box en ik heb natuurlijk de ONT en de Zyxel nog, verder niet. En je schijnt hem via die glasvezelkabel via telnet moeten benaderen om dat serienummer toe te voegen begreep ik, toch?

Sorry link vergeten hoe dat kan bij de Fritzbox fiber.

 

@tsjeardtuinenga

Wat je ook nog kunt proberen is het  serienummer van de ONT klonen.

Ik heb dit gedaan bij GPON.

Misschien werkt dat bij U ook op XGS-PON.

 

Ik heb die instructie gelezen de je eerder had gelinkt, maar ik zou niet zo goed weten hoe ik via telnet/putty in de sfp-module kom. Ik heb nl geen losse switch oid waar ik dat ding in kan steken, alleen die Fritz!box en ik heb natuurlijk de ONT en de Zyxel nog, verder niet. En je schijnt hem via die glasvezelkabel via telnet moeten benaderen om dat serienummer toe te voegen begreep ik, toch?

Sorry link vergeten hoe dat kan bij de Fritzbox fiber.

 

Lijkt niet te werken op de 5530. Bovendien kan ik die pon ploam instelling nergens vinden in mijn settings. Volgens mij is die interface anders.

Via deze link niet.? http://fritz.box/support.lua

En dan naar beneden scrollen.

 

Via deze link niet.? http://fritz.box/support.lua

En dan naar beneden scrollen.

 

Ik kan kennelijk de link niet posten zonder dat het via moderator gaat, dus die zie je morgen. Maar nee, werkte wel via lokale ip /#support. Maar het aanpassen van dat Pon-serienummer werkte helaas niet. Of mijn upc-upc kabel is stuk, of die sfp-module of het ligt op één of andere manier toch aan dat ik op Reggefiber netwerk zit.

@tsjeardtuinenga 

Je gebruikt toch een Huawei ONT.

Dan zit je op de OLT (Huawei) van Odido.

Als je op het Kpn netwerk zit heb je een Genexis of Nokia ONT.

Als de vraag nog niet is gesteld welke Huawei ONT heb. (Type nummer)

 

@tsjeardtuinenga

Je gebruikt toch een Huawei ONT.

Dan zit je op de OLT (Huawei) van Odido.

Als je op het Kpn netwerk zit heb je een Genexis of Nokia ONT.

Als de vraag nog niet is gesteld welke Huawei ONT heb. (Type nummer)

 

 OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON

Van Odido XGS-PON ONT.

Wel een raadsel waarom het modem ID niet werkt.

Die wel gegeven en niet het nummer wat op de Fritz SFP XGS-PON module staat.

Die fout wordt wel eens gemaakt.

 

Van Odido XGS-PON ONT.

Wel een raadsel waarom het modem ID niet werkt.

Die wel gegeven en niet het nummer wat op de Fritz SFP XGS-PON module staat.

Die fout wordt wel eens gemaakt.

 

Ja dat nummer heb ik meerdere malen gecheckt, Tommie dacht dat het niet klopte omdat mijne met 727A was. Dat serienummer van de Huawei ONT heb ik ook gedubbelchecked De Fritz!box maakt er zelf een HWTC-nummer van.

Huawei is HWTC (48575443)

AVM Fritzbox is AVMG (41564d47)

En daar achter nog xxxxxxxx het ID (rest van serienummer)

Bij het klonen is het correct dat de Fritzbox er HWTC van maakt.

In mijn geval een kloon van Huawei GPON ONT.

 

Reageer