[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120494 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Mooi topic en zeer hulpzaam voor mij als aanstaand T-MobThuis klant.
Ben me aan het orienteren op keuzes en opties om eea te configureren.
Ben geen netwerkprofessional, maar kom met adviezen zoals in deze thread altijd een heel eind :)
Maar denk dat mijn setup wens net weer wat anders is en daarmee weer intressant voor anderen ;)

Glasvezel komt binnen in meterkast, is redelijk centraal dus wil daar ook mijn centrale netwerkpunt van maken.
Ambitie is om Draytek niet te gebruiken.
Zijn 4 tal ruimtes waar ik bekabeld LAN, IPTV, VOIP wil hebben, maar niet 3 ethernet kabels naar toe wil trekken!
VOIP doe ik niet via TMobThuis!

Heb een Netgear X6 R8000 router (nu). Waar ik tevreden over ben.

Uit thread, begrijp ik dat het volgende evt zou kunnen werken.

Na vertrek monteur:)
Dus een MC ( 220MCL) op de glasvezel aan sluiten om ethernet naar NG X6 router te brengen.
NG Router X6 R8000 om LAN kabels vanuit meterkast naar 4 kamers te brengen (wifi off in router).
NG Orbi WiFi mesh bekabeld aan NG X6 voor wifi mesh setup.
Managed switch(es) 4 stuks (bijv netgear prosafe GS108 in de 4 kamers om Internet, IPTV en VOIP te configureren! switches nog aan te schaffen.

Is bovenstaande te realiseren en zijn er nog suggesties.
Ik overweeg om CAT7(a) kabels te gebruiken, zijn er dan MC's of Switches die ik beter kan gebruiken) om mijn interne netwerk al 10G ready te maken??

Ben benieuwd naar reacties.
Reputatie 1

Ten eerste, @Hidden.nld en iedereen die meewerkt in dit topic, dankjewel! Dit is super om te lezen.

Ik zit inmiddels al een aantal jaar bij T-Mobile Thuis (hiervoor nog bij vodafone).
Nooit heb ik echt problemen gehad met mijn internet/Wi-Fi maar de laatste maanden is het hommeles.
Slechte verbindingen, time-outs etc.
Monteur laten komen, kon enkel constanteren dat het Wi-Fi signaal toch wel onder de maat was, dus oplossing... Een Fritzbox Wi-Fi repeater.
Deze heeft de beste man bedraad aangesloten, maar nog steeds slecht signaal en uitvallen.
Zodoende kwam ik hier terecht, want ik ben er nu echt klaar me.

Nu is mijn oog gevallen op de Netgear X10 R9000 waarmee ik de DrayTek wil vervangen. Dit vanwege het aantal poorten voor alle tv's en apparaten.
Ik heb zelf 0 ervaring met Netgear en de verschillende modellen, dus is het mogelijk met dit modem om je IPTV in te stellen?
Is het interessant om een custom firmware erop te zetten (dd-wrt, etc.)?

Nu zag ik hier in dit topic wel een paar andere modems voorbij komen waar meer dan de standaard 4 poorten opzitten (aantal TP-Link en een ASUS uit mn hoofd), maar vroeg me af of er iemand al ervaring met deze had.

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +3
@RVerharen

Denk zeker dat je een werkende installatie kunt opzetten, zolang je de VLAN's in je NG Router X6 R8000 goed opzet.
Het enige waar je om moet denken, dat je dus meerdere TRUNK uitgangen moeten maken (4) voor elke ruimte waar je Internet & IPTV nodig hebt.

Lees dat je het hebt over 4 managed switches, maar je hebt er 5 nodig.
1 aan het begin om de afzonderlijke TRUNKS te maken en in elke ruimte 1 voor het scheiden van de TRUNK.

VoIP is daarintegen eigenlijk gewoon internet verkeer, alleen met een default poort (5060) naar een SIP server.
Mijn VoIP is ook allemaal buiten T-Mobile om, 1 voor inbellen (Cheap Connect) en uitbellen (PowerVoIP).
Waar mensen tegenaan lopen is veelal dat ze ook VoIP van T-Mobile hebben, waardoor er een conflict ontstaat voor poort 5060. Deze is dan al in gebruik en dan is meestal de enige weg om het werkende te krijgen, je externe VoIP provider te vragen of ze een alternatieve registratie poort hebben. De meeste VoIp providers hebben diverse alternatieve poorten, zoals Cheap Connect poort 5070.

Voor alle duidelijkheid, heb voor mijn VoIP geen poorten geforward of open staan!

Wat betrefd bekabeling, altijd waar kan gaan voor het beste om voorbereid te zijn op de toekomst.
Zelf gebruik ik ook waar nodig Cat7, maar er ligt hier voor een bepaalde sectie ook gewoon nog Cat5.

Je netwerk 10G maken is mogelijk er is keuze genoeg, maar het prijskaartje is dan wel van een andere orde.
Als je inderdaad echt voorbereid wil zijn, dan zou ik tussen de ruimtes glasvezel trekken en zeker geen UTP .. maar nu praat ik over de opzet bij bedrijfspanden. Glasvezel tussen de switches die voor het gezamelijke datatransport zorgen en UTP pas naar de eindgebruiker.
Reputatie 1
Vandaag heeft de monteur de T-Mobile media converter geïnstalleerd (CTS CVT3002W2A SM-10). De RT-AC66U was plug-and-play compatible hier mee. Netwerkkabel uit de Huawei, in de ASUS, VLAN instellen en alles werkt direct.

Ik ben erg tevreden met deze nieuwe werkwijze, dat maakt het makkelijker voor klanten om de router ergens anders te zetten.
Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen 

De instellingen staan goed werkt iptv nog niet via LAN4 en is het iptv van T-mobile.

Wat ik eventueel nog kan zeggen is dat volgens de link je eerst begint met de quick setup en daarna geavanceerd, netwerk, iptv.

Als iptv dan niet werkt misschien na een fabrieksreset zoals hierboven beschreven doen en bijvoorbeeld 3 &4 iptv.

Reputatie 1

Oke vraagje…

Ook ik heb de Draytek vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300 router alle instellingen goed gezet en het lijkt allemaal te werken op een aantal TV zenders na. RTL 4 en 5 zijn bv niet te bekijken. Alleen maar blokkerig beeld, maar SBS 6 en RTL7 doen het dan weer prima.

Iemand een idee?


Dit blijkt ondertussen een storing te zijn bij sommige klanten in Amersfoort en ligt dus niet aan het vervangen van de Draytek :smile:

Reputatie 3
@RVerharen

Met MikroTIK is het wel te doen en zo duur is het niet ( in verhouding met andere merken ).
CRS317-1G-16S+RM
Hiermee moet het met gemak lukken, er is ook een 4x SFP+ router, maar die is voor wat jij wilt niet voldoende.
Wel even in de gaten houden dat je 2 blokken van 8 SFP+ hebt en deze blokken zijn zo snel als de traagste SFP die je gebruikt.
Voorbeeld: in Blok 1, 4x SFP+ 10G en 1x SFP+ 1G dan werkt alles op 1Gb.
Reputatie 2

@Waqqas

Super bedankt voor je hulp!

TV + internet werkt nu beiden 👍🏻

@Tomek63 je zou er met deze handleiding wel uit moeten komen.
Reputatie 2

@JakevanSteen

Graag gedaan 👍

En wat was de oplossing/fout?

Het tmobile entone tv kastje herstart en toen werkte het weer. Lan4 nu op iptv en de rest internet. 

Merk gelijk al een wereld van verschil qua WiFi en internetsnelheid 🤓

werkt 😁 Ik heb deze IPTV-instellingen weggelaten. Ik dacht dat ik het moest instellen als ik tv had. En ik heb alleen internet. Ik ben stom dat ik dit oversla. heel erg bedankt voor je hulp
Reputatie 7
Badge +3
werkt 😁 Ik heb deze IPTV-instellingen weggelaten. Ik dacht dat ik het moest instellen als ik tv had. En ik heb alleen internet. Ik ben stom dat ik dit oversla. heel erg bedankt voor je hulp

Blij dat het nu werkt.
Voor alleen internet, heb je inderdaad alleen "Internet VLAN 300 Prio 0" nodig om op alle LAN poorten Un-tagged internet te krijgen.
Reputatie 7
Badge +15

Hallo @symenoffinga 

Je comfigureert VLAN 300 en VLAN 640 in je eigen modem en dat geldt voor alle poorten dus zul je beide signalen over 1 kabel hebben volgens mij.

*de nieuwe modem van T-mobile heeft dit wel, Zyxel.

@jibbewillem, Dank je voor de link!

Ik ben van het weekend er mee aan de slag gegaan en het werkt als een tierelier! Super happy er mee. 😁
Reputatie 2

Ik heb inmiddels alles uitgevoerd zoals je beschreven hebt en nu afwachten of het blijft werken. 

@MarkAsRead nou zie je wel! Ik had er alle vertrouwen in :D

Veel plezier met je nieuwe setup!
Reputatie 2

kun je IGMP snooping eens inschakelen ?In de Config Tree van de Edgerouter is enkel de IGMP Proxy aanwezig.

Opgelost middels onderstaand via de CLI van de EdgeRouter X SFP.
IPTV werkt nu correct.

code:
configure
set interfaces bridge br0 multicast enable
echo -n 0 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_snooping
echo -n 1 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_querier
commit
save
Reputatie 2

Hallo @JakevanSteen 

Als je VLANs kan configureren dan zal het gewoon lukken denk ik.

Ziet jouw modem interface er ongeveer uit als één van deze 2? Dan kan je dit volgen met de instellingen uit dit topic.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1585/

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1584/

Volgens mij wel, ga het zaterdag eens even goed bekijken en uitvoeren. 

Reputatie 4

Dankjewel voor je nuttige tips @Waqqas! Laat jij weten of het geholpen heeft @JCColee? Ik ben benieuwd. :smile:

Reputatie 7

Yes, the Netgear switch has replaced the Draytek. Google WiFi is also a router, so the switch is just there to add the VLAN before it goes to google to be routed around my house. 
 

A modem converts the signal right? Therefore I see the media converter like a very simple modem. So in my eyes it looks like media converter (modem) —> switch to add VLAN and send signal to IPTV boxes and google WiFi —> Google WiFi (wireless router). 
 

If it didn’t require VLAN google WiFi would plug directly into the media converter. (Or if google WiFi supported VLAN). 
 

As a novice this is how I came to the conclusion to try this, but I may be very wrong about why it works, what I do know is that it does!

 

The media convertor is just there to switch the signal from fiber to UTP and doesn’t have any routing capabilities. It might be the Google Wifi that’s doing the job now then I guess. But hey whatever works! :grin:

Reputatie 7
Badge +3

@johnnygr 

De SFP moet een BIDI type zijn met een TX1310 en RX1550

Bijvoorbeeld deze bij FS.Com (Generic), maar dan heb je wel een SC/LC adapter nodig.

Wat je ook kan doen is een SC/LC patch cable en een SC/SC adapter, zie dit topic.

Dit omdat de FTU een SC connector heeft en de SFP een single LC connector is.

Je kunt FS ook eventueel even een mail sturen met wat je nodig denkt te hebben, dan kunnen ze je eventueel ook verder helpen.

Ik weet dat ze vroeger ook gewoon SFP’s hadden met een SC connector, maar kon deze nu niet vinden op hun site met de betreffende specs.

Reputatie 7
Badge +3

@johnnygr

 

 

Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM Transceiver Module

Hopelijk dat deze link het wel doet.

Succes.

BTW, mocht je de juiste SFP hebben gevonden, laat het dan nog even weten welke je hebt en hoe je alles hebt opgelost. Zodat volgende mensen die zoiets willen opzetten een klein beetje een houvast hebben.

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb dezelfde.
Maar hangt het ook niet af van de glasvezelinstallatie?
Is dat over gelijk?


Die is overal gelijk voor glasvezel thuis anders word het wel heel vervelend werken.

ik heb op fs.com via de online chat functie naar een sfp module ter vervanging van een “Dual rate, Single mode 10km, TX/RX: 1310/1550 met sc connector” gevraagd. Er werd gevraagd naar compatible met, mijn antwoord een TP-Link MC220L. Ik heb de gegevens ingevuld zoals de screenshot die ik van hem kreeg op de onderstaande url en besteld. Nu hopen dat ‘t werkt.

 

de tekst “Dual rate, Single mode 10km, TX/RX: 1310/1550 met sc connector” heb ik van de oude converter gevist.

 

Het antwoord:
For it to be SC connector you would have to customize it here https://www.fs.com/de-en/products/74514.html

 

Reputatie 1

Hoi @oinkoink12, slim dat je hier om hulp vraagt, in dit topic zitten zo te zien aardig wat experts met up-to-date kennis! 

Voordat we overgaan op een uitgediept onderzoek, wil ik graag checken of je de uitleg en instellingen van dit topic hebt overgenomen: T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

Ik lees trouwens dat dit alleen geld na omzetting, en mijn probleem is niet dat hij het “niet”  doet, maar dat zodra ik meer dan een youtube filmpje kijk hij gaat haperen op de tv

 

Ik heb ondertussen de priority van de IPVT VLAN op 7 gezet, en dat lijkt wel een stuk te helpen.

Reageer