Ik heb traag Internet

Ik heb traag Internet
Reputatie 7
Badge +16

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om traag Internet te herstellen.

 

Via onderstaande tips kan je de meeste problemen snel verhelpen. Check ook de video op onze website.

 

Check ook altijd de storingspagina of er een algemeen probleem is, zo ja: volg de instructies op die pagina.

 

Is jouw internet bekabeld of gaat het om de draadloze verbinding thuis (wifi)? Gaat het om wifi, neem dan snel een kijkje hier: Hoe verbeter ik mijn wifi.

 

Tip 1: Heb je een eigen router aangesloten?

Koppel deze af en sluit ons modem aan. Een eigen router kan zorgen voor IP-problemen en uitval van internet.

 

Tip 2: Heb je een switch aangesloten?

Test dan of de verbinding werkt wanneer deze afgekoppeld is. Sluit de PC/laptop direct op ons modem aan op één van de gele LAN-poorten achter op het modem.

 

Tip 3: Haal het modem van de stroom

De meeste modems staan 24 uur per dag en zeven dagen per week aan. Het kan dus helpen om het modem uit en aan te zetten.

Zet het modem uit- en aan in deze volgorde:

 

Stap 1

Haal de stekker uit het stopcontact

 

Stap 2

Wacht minimaal tien seconden

 

Stap 3

Doe de stekker terug in het stopcontact

 

Stap 4

Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar. Geen zorgen als je het wereldbolletje nog niet ziet oplichten, het herstarten kan tot vijf minuten duren!

 

Tip 4: Controleer je kabels

Controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Soms zijn kabels in de knoop of hebben ze een knik. Dit heeft invloed op de kwaliteit. Controleer ook of je de internetkabel in de juiste poort hebt geklikt. Bij Huawei en Draytek modems worden poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Lees de handleiding (die op jou van toepassing is) om alles goed te controleren:

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen Installatie (Entone)

Handleiding DSL - Snel van start

 

Tip 5: Vervang de UTP-kabel (internetkabel)

Vaak helpt het om de huidige UTP-kabel (internetkabel) tussen TV Box en modem of van een ander apparaat aan te sluiten. Zo kun je meteen checken of het aan de UTP-kabel (internetkabel) ligt. Indien het werkt, laat het weten en neem contact op met ons zodat jij zo snel mogelijk een nieuwe UTP-kabel (internetkabel) toegestuurd krijgt.

 

Tip 6: Sluit je UTP-kabel (internetkabel) aan op een andere poort

Probeer de UTP-kabel (internetkabel) op een andere poort aan te sluiten. Gebruik je nu poort 1? Probeer het eens in poort 2. Poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Zyxel poort

Zyxel poort

Huawei poort

Huawei poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2132 poort

Draytek 2132 poort

 

Tip 7: Haal de Media Converter van de stroom

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem? Dan heb je misschien één van deze twee Media Converters in huis:

Zwarte Media Converter

media-converter-1.jpg

Witte Media Converter (ONT)

optical-network-terminal.jpg

 

Let op: Niet iedereen heeft een Media Converter. Controleer dus of je er één hebt. Ze zijn meestal rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje en vind je vaak in de meterkast.

Heb je een Media Converter? Zet het modem dan uit en aan in deze volgorde:

 

Stap 1

Haal het modem en Media Converter van de stroom af

 

Stap 2

Wacht tien seconden

 

Stap 3

Sluit eerst alleen de Media Converter weer aan

 

Stap 4

Wacht dertig seconden

 

Stap 5

Sluit nu het modem weer aan. Wacht tot het modem is opgestart. Klaar!

 

Tip 8: Check je snelheid met snelheidstests

Voer drie bekabelde snelheidtests uit via www.speedtest.net. Voor de meest waarheidsgetrouwe tests, gebruik je de speedtest app die je op de pagina kunt downloaden. 

Belangrijk:

  • Test op meerdere momenten voor een goed beeld
  • Je hoeft niet per se in veilige modus te testen (is niet essentieel)
  • Zorg ervoor dat je altijd bekabeld test, tests op wifi zijn niet relevant en geven niet aan wat je maximaal haalbare snelheid is
  • Test altijd met pc of laptop. Een test op een mobiele telefoon, tablet, mediabox of ander apparaat is niet relevant

 

Tip 9: Voer een factory reset uit op het modem

Een factory reset zorgt ervoor dat het modem alle juiste instellingen ophaalt uit het netwerk. Houd er rekening mee dat de vaste telefoonverbinding ook wegvalt. 

 

LET OP: een factory reset zorgt ervoor dat je alle instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Hiermee worden onder andere je wifinaam en wifiwachtwoord teruggezet naar de standaardinstellingen zoals deze op het modem te vinden zijn. 


Gebruik het Wiki-artikel om het modem volledig te resetten: Factory reset modem

 

 

Ik heb nog steeds problemen met Internet

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Laat dan een reactie achter via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Merk je dat de TV ook raar doet wanneer je Internet traag is en hoe zit het met de vaste telefonie? Zo ja, ga naar dit artikel en los gelijk de TV-problemen op: Problemen bij TV
  • Heb je dit issue al gemeld bij onze Klantenservice of online bij Webcare? Is jouw case doorgezet naar de techneuten? Wacht dan op hun oplossing alsjeblieft
  • Heb je dit probleem vaker en zo ja: hoe vaak komt dit voor en op vaste tijdstippen of geheel willekeurig? 
  • Heb je er op meerdere apparaten last van (meer computers, mobiele telefoons, tablets, printers etc.)?
  • Wanneer je het alleen opmerkt op één apparaat en de rest wel goed werkt, ligt het niet aan onze verbinding. Geef aan wat voor type/merk apparaat je gebruikt in jouw topic, dan kan de Community je helpen
  • Heb je één of meerdere van de volgende problemen? Internet valt weg, bepaalde websites werken niet of niet goed, traag Internet, geen Internet (helemaal geen verbinding)

 

Neem ook zeker een kijkje in het prachtig geschreven topic van yalerta: 

 


48 reacties

Ik heb sinds gisteren bijna het zelfde probleem. Ik heb 400/400 glasvezel. maar haal nu maar 160/20, met variaties 130/3, 210/ 5 enz.  ook alle tips geprobeerd. Op de mobile het zelfde effect, ook de tv hapert af en toe. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @JohCo & @keesb12, welkom op onze Community!

Om jullie zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Ik heb onlangs al eens alles gedeeld via de mail 

Allemaal op verschillende dagen zie datum rechts onderin.

Bijgevoegd ook nog resultaten van mijn unifi UDM pro

Resultaten op 15-12-23

 

 

Hi @JohCo & @keesb12, welkom op onze Community!

Om jullie zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

.

 

Hi @JohCo & @keesb12, welkom op onze Community!

Om jullie zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

.

 

.

 

bij deze

 

Hi @JohCo & @keesb12, welkom op onze Community!

Om jullie zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

.

 

.

 

De speedtest moet eerst goed gekeurd worden door u. Die zet niet door.

 

 

Via X is mij toegezegt dat er een monteur is aangestuurd.

Via X is mij toegezegt dat er een monteur is aangestuurd.

Dan heb jij inmiddels al meer informatie als mij :(

Via X is mij toegezegt dat er een monteur is aangestuurd.

Dan heb jij inmiddels al meer informatie als mij :(

Ik had hier wat geplaatst en op X wat geprobeerd, daar reageren ze net iets sneller, schijnbaar.😉

Zo we zijn inmiddels alweer even verder nog steeds geen vorderingen. Kan iemand me verder helpen 

Ik heb zelfs de afspraak met de monteur weer geanuleerd. Nadat ze het via X (twitter) hebben bekeken en doorgezet naar een monteur, werkt hier alles weer normaal. plusminus 378/ 380. Als je kunt zou je het daar kunnen proberen of via facebook. Hier schiet het niet echt op.

Beste lezer,

Sinds begin dit jaar heb ik 1GB van Odido.. ik mag van geluk spreken als ik via de vaste kabel überhaupt de helft haal! Vaak niet eens meer dan 400GB or nog minder!
Daar betaal ik niet voor...Deze ellende speelt al vanaf 't begin, ik heb er genoeg van.
Ik betaal voor iets wat ik niet krijg: Niet via de vaste verbinding (waar uitsluitende de PC is op aangesloten), noch de WiFi..
Geen “fix” werkt. Hoe verder?

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Pluismuis, goed dat je hiervoor contact met ons opneemt.

Ik wil natuurlijk dat je de juiste snelheid ontvangt en help je hier graag mee! Zou je een bekabelde speedtest willen uitvoeren? Dan kan ik het voor je onderzoeken. Alvast bedankt. 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Voor de verandering eens ietsjes sneller dan gemiddeld…

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je een screenshot van je hele scherm willen delen in plaats van alleen de snelheid @Pluismuis? Kan je er een stuk of 3 uitvoeren bekabeld? Het kan ook zijn dat het ONT opnieuw geregistreerd moet worden maar dan zou het bijna helemaal gelijk moeten zijn op de testen. 

 

ONT? Wat is dat?

“Kan je er een stuk of 3 uitvoeren bekabeld?
De PC is bekabeld, dat schreef ik al

Deze ellende is al vanaf 't begin zo traag.. Nog nooit zo'n zooi gehad als nu.. Mijn vorige adres (ook glasvezel) was nagenoeg probleemloos, enkel in 't begin wilde de wifi niet. Hier wil niks fatsoenlijk werken.
Voor de verandering, is 't eens iets sneller.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Pluismuis, heel fijn dat je de speedtesten kon aanleveren, bedankt! Met de ONT bedoelen we het witte Huawei kastje die in de buurt van je modem is aangesloten. Met deze uitslagen heb ik meteen een monteur van Guidion voor je ingeschakeld en je ontvangt snel van hen een link per e-mail en SMS. Hiermee kan je een afspraak inplannen wanneer het jou uitkomt.

Ik kijk uit naar de komst van de monteur, ik ben benieuwd waar het aan blijkt te liggen!

Hoi @Pluismuis, heel fijn dat je de speedtesten kon aanleveren, bedankt! Met de ONT bedoelen we het witte Huawei kastje die in de buurt van je modem is aangesloten. Met deze uitslagen heb ik meteen een monteur van Guidion voor je ingeschakeld en je ontvangt snel van hen een link per e-mail en SMS. Hiermee kan je een afspraak inplannen wanneer het jou uitkomt.

Ik kijk uit naar de komst van de monteur, ik ben benieuwd waar het aan blijkt te liggen!

Is dus zo'n knul geweest, kon niks doen zei hij. Hij heeft 't volgens alles doorgegeven en er zou ‘n test worden gedaan of zoiets, of er in 'n station iets mis was. Tot op heden heb ik verder niks vernomen, en m'n internet en nog steeds net zo “snel”

Ik overweeg om 'n stap lager te gaan, dan betaal ik tenminste niet te veel voor iets wat niet haalbaar blijkt te zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Pluismuis, ik heb zojuist de bevindingen van de monteur erbij gepakt en die geeft het volgende aan: Patch kabel vervangen, poort schoon gemaakt en getest, klant behaalt draadloos 860mbps snelheid. 

Is de kabel of poort-ingang van je computer/laptop niet beschadigd of kapot?

Hi @Pluismuis, ik heb zojuist de bevindingen van de monteur erbij gepakt en die geeft het volgende aan: Patch kabel vervangen, poort schoon gemaakt en getest, klant behaalt draadloos 860mbps snelheid. 

Is de kabel of poort-ingang van je computer/laptop niet beschadigd of kapot?

Zijn wifi haalde dat ja, de PC heeft dat nooit gehaald met de kabel hier.
Heb nooit eerder problemen gehad tot ik hierheen verhuisde. Zover mij bekend is de poort van de PC niet beschadigd.
En dat wat getest zou worden? Daar hoor ik niks over, of er evt iets in 'n station of zo zou zijn.

Ik pas m’n abonnement wel aan, dan klopt 't plaatje tenminste.

Reageer