Skip to main content

Ik heb traag Internet

Ik heb traag Internet

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om traag Internet te herstellen.

 

Via onderstaande tips kan je de meeste problemen snel verhelpen. Check ook de video op onze website.

 

Check ook altijd de storingspagina of er een algemeen probleem is, zo ja: volg de instructies op die pagina.

 

Is jouw internet bekabeld of gaat het om de draadloze verbinding thuis (wifi)? Gaat het om wifi, neem dan snel een kijkje hier: Hoe verbeter ik mijn wifi.

 

Tip 1: Heb je een eigen router aangesloten?

Koppel deze af en sluit ons modem aan. Een eigen router kan zorgen voor IP-problemen en uitval van internet.

 

Tip 2: Heb je een switch aangesloten?

Test dan of de verbinding werkt wanneer deze afgekoppeld is. Sluit de PC/laptop direct op ons modem aan op één van de gele LAN-poorten achter op het modem.

 

Tip 3: Haal het modem van de stroom

De meeste modems staan 24 uur per dag en zeven dagen per week aan. Het kan dus helpen om het modem uit en aan te zetten.

Zet het modem uit- en aan in deze volgorde:

 

Stap 1

Haal de stekker uit het stopcontact

 

Stap 2

Wacht minimaal tien seconden

 

Stap 3

Doe de stekker terug in het stopcontact

 

Stap 4

Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar. Geen zorgen als je het wereldbolletje nog niet ziet oplichten, het herstarten kan tot vijf minuten duren!

 

Tip 4: Controleer je kabels

Controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Soms zijn kabels in de knoop of hebben ze een knik. Dit heeft invloed op de kwaliteit. Controleer ook of je de internetkabel in de juiste poort hebt geklikt. Bij Huawei en Draytek modems worden poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Lees de handleiding (die op jou van toepassing is) om alles goed te controleren:

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen Installatie (Entone)

Handleiding DSL - Snel van start

 

Tip 5: Vervang de UTP-kabel (internetkabel)

Vaak helpt het om de huidige UTP-kabel (internetkabel) tussen TV Box en modem of van een ander apparaat aan te sluiten. Zo kun je meteen checken of het aan de UTP-kabel (internetkabel) ligt. Indien het werkt, laat het weten en neem contact op met ons zodat jij zo snel mogelijk een nieuwe UTP-kabel (internetkabel) toegestuurd krijgt.

 

Tip 6: Sluit je UTP-kabel (internetkabel) aan op een andere poort

Probeer de UTP-kabel (internetkabel) op een andere poort aan te sluiten. Gebruik je nu poort 1? Probeer het eens in poort 2. Poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Zyxel poort

Zyxel poort

Huawei poort

Huawei poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2132 poort

Draytek 2132 poort

 

Tip 7: Haal de Media Converter van de stroom

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem? Dan heb je misschien één van deze twee Media Converters in huis:

Zwarte Media Converter

media-converter-1.jpg

Witte Media Converter (ONT)

optical-network-terminal.jpg

 

Let op: Niet iedereen heeft een Media Converter. Controleer dus of je er één hebt. Ze zijn meestal rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje en vind je vaak in de meterkast.

Heb je een Media Converter? Zet het modem dan uit en aan in deze volgorde:

 

Stap 1

Haal het modem en Media Converter van de stroom af

 

Stap 2

Wacht tien seconden

 

Stap 3

Sluit eerst alleen de Media Converter weer aan

 

Stap 4

Wacht dertig seconden

 

Stap 5

Sluit nu het modem weer aan. Wacht tot het modem is opgestart. Klaar!

 

Tip 8: Check je snelheid met snelheidstests

Voer drie bekabelde snelheidstests uit via www.speedtest.net. Voor de meest waarheidsgetrouwe tests, gebruik je de speedtest app die je op de pagina kunt downloaden. Neem onderstaande handleidingen uitgebreid door voordat je de test uitvoert:

Windows: Mobiele diensten - Servicehandleiding (odido.nl)
MacOS: Mobiele diensten - Servicehandleiding (odido.nl)
Linux: Mobiele diensten - Servicehandleiding (odido.nl)

Belangrijk:

  • Test op meerdere momenten voor een goed beeld
  • Je hoeft niet per se in veilige modus te testen (is niet essentieel)
  • Zorg ervoor dat je altijd bekabeld test, tests op wifi zijn niet relevant en geven niet aan wat je maximaal haalbare snelheid is
  • Test altijd met pc of laptop. Een test op een mobiele telefoon, tablet, mediabox of ander apparaat is niet relevant

 

Tip 9: Voer een factory reset uit op het modem

Een factory reset zorgt ervoor dat het modem alle juiste instellingen ophaalt uit het netwerk. Houd er rekening mee dat de vaste telefoonverbinding ook wegvalt. 

 

LET OP: een factory reset zorgt ervoor dat je alle instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Hiermee worden onder andere je wifinaam en wifiwachtwoord teruggezet naar de standaardinstellingen zoals deze op het modem te vinden zijn. 


Gebruik het Wiki-artikel om het modem volledig te resetten: Factory reset modem

 

 

Ik heb nog steeds problemen met Internet

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Laat dan een reactie achter via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Merk je dat de TV ook raar doet wanneer je Internet traag is en hoe zit het met de vaste telefonie? Zo ja, ga naar dit artikel en los gelijk de TV-problemen op: Problemen bij TV
  • Heb je dit issue al gemeld bij onze Klantenservice of online bij Webcare? Is jouw case doorgezet naar de techneuten? Wacht dan op hun oplossing alsjeblieft
  • Heb je dit probleem vaker en zo ja: hoe vaak komt dit voor en op vaste tijdstippen of geheel willekeurig? 
  • Heb je er op meerdere apparaten last van (meer computers, mobiele telefoons, tablets, printers etc.)?
  • Wanneer je het alleen opmerkt op één apparaat en de rest wel goed werkt, ligt het niet aan onze verbinding. Geef aan wat voor type/merk apparaat je gebruikt in jouw topic, dan kan de Community je helpen
  • Heb je één of meerdere van de volgende problemen? Internet valt weg, bepaalde websites werken niet of niet goed, traag Internet, geen Internet (helemaal geen verbinding)

 

Neem ook zeker een kijkje in het prachtig geschreven topic van yalerta: 

Snelheid of Doorstroming en de uitkomsten bij een snelheidstest? | Odido community

 

61 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Kan je het eens met een andere laptop of pc proberen @Pluismuis

Kan je het eens met een andere laptop of pc proberen @Pluismuis

Die optie heb ik helaas niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Pluismuis Heb je de optie om met een andere kabel te testen? 

@Pluismuis Heb je de optie om met een andere kabel te testen? 

Helaas geen andere kabel aanwezig. Weet ook niemand die 'n kabel heeft liggen.

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Pluismuis, ik zou een kabel voor je kunnen opsturen. Dit is geheel kosteloos. Zou je dit willen? Dan maak ik het direct in orde! Groetjes, Ishana

Hoi @Pluismuis, ik zou een kabel voor je kunnen opsturen. Dit is geheel kosteloos. Zou je dit willen? Dan maak ik het direct in orde! Groetjes, Ishana

Dat is lief, zou fijn zijn :) Dank U

Reputatie 7
Badge +3

@Pluismuis Ik heb er gelijk 1 voor je besteld, deze komt snel jouw kant op! 

Geef je ons een seintje als je de verbinding hebt kunnen testen? Ik sta klaar om verder te helpen! 😊

Hartelijk dank voor de kabel, en 't super handige klittenband (die is ECHT handig, geweldig - die gaat hergebruikt worden ;) )
Excuses voor de vertraging. Is wat tussen gekomen, maar eindelijk voor elkaar:
Kabel is vervangen en.. nog steeds prut. Instabiel als maar kan.
Snelheid is net 'n achtbaan - je kunt er niks van op aan.
3 testen gedaan back-to-back, en alle 3 anders.

Ik heb geen idee meer, wat 't nog kan zijn. Abo downgraden?
 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Pluismuis Fijn dat je de kabel hebt ontvangen en bedankt voor de genomen moeite! 

Ik heb nogmaals de verbinding uitgelezen en wil je vragen om het modem eens op de volgende wijze een herstart te geven. In dit topic lees je precies hoe je dit doet: Reboot modem | Odido community

Mocht dit niet voor verbetering zorgen, dan ga ik dit doorzetten naar mijn collega’s van de technische dienst voor verder onderzoek. 

Maakt helaas geen verschil.

Wat echter wel 'n ENORM verschil maakt, is welke site ik gebruik voor 'n speed test. Wat de installatie knul gebruikte geeft compleet andere waardes aan dan Speedtest (die jullie gebruiken). Hij gebruikte Fast, die zijn echt compleet anders.. (zal ik er ook bij doen, dan kan iedereen 't zien hoe groot dat verschil is - zelfs per site zelf..)

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Pluismuis, dat is zeker een verschil. Ik wil dit graag oppakken. Wel heb ik de speedtest op de juiste manier nodig. De verbindingswijze moet bijvoorbeeld duidelijk te zien zijn en het liefst ontvangen we een screenshot van je taakbeheerder. Zo zien we wat er op de achtergrond draait. Volg dus de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek!

 

Reageer