Beantwoord

Zeer traag laden van websites e.d. (inbelverbinding experience)

  • 28 July 2023
  • 56 reacties
  • 1060 Bekeken

Reputatie 2

Ik ben deze maand overgestapt van DSL naar Glasvezel 400/400. Maar ik begin mij enorm te ergeren aan het feit dat het laden van websites, maar ook gewoon apps die internet nodig hebben, EXTREEM traag zijn.

In de browser (Brave) zie ik onderin “Establishing secure connection” voor minstens 8 tot 15 seconden voordat bijvoorbeeld deze site laadt. En als de site laadt, dan gaat dat zo traag als vroeger bij een inbelverbinding. Plaatje voor plaatje. Maar, soms, gaat het ineens wel weer snel. Echter, het begin gaat nooit snel. Ik mag echt eerst erg lang wachten voordat er werkelijk wat geladen wordt.

Nu dacht ik, zou dit aan mijn pc (overigens met CAT6 kabel verbonden met de Zyxel T50 modem) liggen? Maar nee. Ook als ik mijn telefoon verbind met het WIFI netwerk krijg ik exact dezelfde ervaring. Ook als ik een andere browser gebruik. Ook als ik in Windows veilige modus opstart, of Linux. Het maakt allemaal niet uit. 

Ik heb de media-converter al van het stroom gehaald, modem gereset, dns geflushed, diverse DNS servers geprobeerd (die van T-Mobile, OpenDNS en van Google), maar allemaal hetzelfde resultaat. 
 

Het lijkt echt héél sterk hier op


Voor de geïnteresseerden:

C:\>ping 1.1.1.1

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=9ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=9ms TTL=59

Ping statistics for 1.1.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 9ms, Average = 8ms

C:\>ping google.com

Pinging google.com [142.250.179.174] with 32 bytes of data:
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=6ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=7ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=9ms TTL=60

Ping statistics for 142.250.179.174:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 9ms, Average = 7ms

Ik haal bij speedtest.net wél ongeveer 370/300 mbit (maar zit maar ongeveer 35 meter bij de wijkkast vandaan). Maar ook de speedtest site, wanneer de connectie moet worden gemaakt, gaat dat zo traag als stront door een trechter. Heel ergerlijk. 
 


Een test naar een locatie notabene in mijn woonplaats:
 


DigID app op telefoon via wifi op dit thuisnetwerk idem. Het duurt allemaal ontzettend lang. Eerlijk gezegd vind ik het glasvezel behoorlijk tegenvallen. Het zou stabieler en sneller zijn. 

Ik denk echt dat dit aan de modem/router ligt. Iemand idee?

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 July 2023, 11:44

Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 4

Duidelijk iets mis. Maar nu gaat een moderator je waarschijnlijk eerst door allemaal brandende hoepeltjes laten springen (speedtest desktop app gebruiken onder windows op bekabelde computer die niets anders aan het doen is en dat moet jij bewijzen met screenshots etc.) Daarna komt er over ca. twee weken een Guidion monteur langs, op een moment dat alles wel werkt, en die zegt dan: "hij doet het toch?"

Of ben ik nu te cynisch over internetproviders?

Ook net glasvezel hier, in de avond is het ook echt janken met de pet op niet normaal

Reputatie 4

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Reputatie 4

@niquedegraaff Ik herken wel een beetje wat jij zegt. Ping en speedtest zijn bij mij prima, maar toch duurt het laden van websites of apps soms best lang. Ik denk niet dat dit in je thuisnetwerk zit, maar in internetkeuzes die T-Mobile maakt. Alle verkeer via duitsland hebben ze, meen ik,  in het verleden ooit eens gedaan omdat dat goedkoper was. Het blijft toch een budget provider, maar ze hebben wel zodanig geoptimaliseerd dat pings en speedtesten meestal wel presteren.

Even speculeren, misschien heeft T-Mobile al zijn verbindingen zwaar overboekt, maar hebben ze wel enkele grote cache servers, waardoor herhalend internetverkeer lekker snel gaat, maar de al het nieuwe traag. Geen idee of dit idd technisch zo kan werken, maar het lijkt er wel op.

Heel lastig meetbaar dus, maar toch wel een beetje merkbaar. Ziggo laadde websites vaak toch wat sneller.

Reputatie 2

Update: Het abonnement is per direct, in overleg met jullie via een speciale afdeling beëindigd. 

Jammer dat het zo heeft moeten lopen. Ik raad Odido aan om keihard te werken aan de duur waarop monteurs langskomen. De reden waarom monteurs het zo druk hebben is omdat iedere installatie door hen moet worden gedaan. Bij andere providers vertrouwen ze er op, dat met een goede handleiding, de klant dit prima zelf kan of in eigen kring hup in schakelt. Eventueel kan er voor de optie worden gekozen om een monteur langs te laten komen voor installatie, maar maak het niet verplicht.

Odido heeft kennelijk geen hoge pet op (lees: geen vertrouwen) in de kundigheid van de klant.

Met mijn oplossing komt er tijd vrij voor monteurs om échte problemen, zoals ik had, binnen een redelijek termijn aan te pakken.

Nu zijn jullie een klant kwijt. En ik ben ook niet van plan Odido Thuis aan te raden in mijn sociale kring zolang bovenstaande niet veranderd.

Ik was een klant sinds maart 2017. Een trouwe klant dus.


Wel complimenten

.. voor het soepele beleid inzake de opzegging en de afhandeling. 

Dit topic zojuist gevonden. Eén ding weet ik na het lezen van bovenstaande wel.. Er komt geen wekenlang getob met dramatisch slecht internet (voornamelijk in de avonduren). 

 

Cancel dat ODIDO glasvezel maar direct; dan komt er snel een provider die de zaakjes wel op orde heeft.

Reputatie 2

Ter terugkoppeling op dit hele topic:
Ik ben inmiddels overgezet van Odido naar KPN glasvezel.

En mijn vermoeden is waarheid geworden: Alle problemen zijn opgelost.
Over exact dezelfde lijn, met exact dezelfde Genexis ONT. 


Daarmee concludeer ik dat er toch echt iets niet goed gaat in het netwerk bij Odido. 
Voor toekomstige klanten in mijn wijk / postcode / plaats / regio misschien wel handig om even serieus te nemen dit. Er moet echt naar jullie eigen netwerk gekeken worden. 

Voor nu, 

Wie weet tot ooit. 

Reputatie 2

Hi @niquedegraaff, welkom op onze Community!

Ik zie dat je al contact gehad hebt met onze klantenservice, dit wil ik graag afwachten of daar iets uitkomt. Anders begin graag een onderzoek hiernaar, echter heb ik wel een aantal testen nodig en domeinnamen. Zou je de instructies hieronder kunnen volgen en de screenshots hier in het topic willen delen? Daarnaast wil ik je vragen een aantal domeinnamen te delen waar je dit het meest op ervaart. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Ik weet het nóg beter, heb er een video van gemaakt. 2 testen achter elkaar.

 

Video

 

Screenshot

 

Zoals je ziet begint Test 1 al meteen met een error dat er geen verbinding is.
Daarna haal ik bij test 1 nog net de helft van de beloofde upload snelheid.

Bij test twee lijkt alles in orde, maar dan komt de upload met een whopping 0.36mbit

Daarom denk ik ook dat dit de reden is waarom het laden van pagina's langzaam gaat, maar het downloaden snel. Ik moet eerst een request versturen, maar als dat zo afgeknepen is dat er geen data verzonden kan worden, dan gaat het lang duren voordat er een response komt ;). 

Sowieso is bij een 400/400 verbinding, 380/200 mbit ook niet goed. 380 kan ik mee leven, maar 200 mbit is onacceptabel. Er zit dus sowieso iets niet goed bij de upload. 

Voordat ik de vragen krijg:

  • Ja, ik heb het modem gereset naar fabrieksinstellingen. 
  • Ja, ik heb andere kabels geprobeerd, sterker nog ,er zit zelfs een CAT8 kabel tussen de media converter en WAN poort van het modem/router.
  • Ja, deze pc is de enige pc die aangesloten. Echter, andere apparaten ervaren allemaal dezelfde problemen wanneer ik deze wél heb aangesloten. Het maakt niet uit op welke poort ik de apparaten aansluit.
  • Ja, ik heb de media converter van het stroom gehaald, evenals het modem/router.
  • Ja, ik gebruik de originele T-Mobile T50 modem/router
  • Ja, ik heb ook getest in veilige modus (Windows 11)
  • Ja, ik heb ook WIFI uitgezet om te testen.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik tot enkele weken geleden minstens 6 jaar gebruik heb gemaakt van T-Mobile over DSL, en dat werkte prima. Nu ik over ben gegaan op glasvezel, óók bij jullie, is de ellende begonnen. Ik denk NIET dat dit aan mijn thuis-netwerk ligt maar aan jullie netwerk.

Reputatie 2

Ik kan met blijdschap vermelden dat Odido wel zo netjes is geweest alle kosten vanaf de overgang naar glasvezel te restitueren. En met nóg meer blijdschap, dat ik bij KPN, inmiddels nu bijna 2 maanden, een perfecte, stabiele internet verbinding ervaar EN daarbij nog een 43” UHD televisie kado kreeg. Het probleem lag dus duidelijk bij Odido. 

Ik wil er bij vermelden dat ik 6 jaar lang een tevreden gebruiker was van T-Mobile / Odido. De laatste maanden echter niet. Daarom is het zonde. En ik vind het ook best zorgwekkend dat Odido klaarblijkelijk helemaal zo'n case als deze niet meeneemt in hun vergaderingen. Want dit is funest voor een bedrijf, op de lange termijn. Ik weet namelijk dat deze case niet op zichzelf staat.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe lang Odido de ballen heeft om dit topic online te houden in zake ‘transparantie’ ;). Want echt goede reclame is het niet, zie ook bovenstaande reacties.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @niquedegraaff 

De internetkabel tussen mediaconverter en router vervangen is nog iets wat je kunt proberen.

Gebruik je naast de Zyxel router nog een router, versterker of switch?

Reputatie 2

Hallo @niquedegraaff 

De internetkabel tussen mediaconverter en router vervangen is nog iets wat je kunt proberen.

Gebruik je naast de Zyxel router nog een router, versterker of switch?

Die kabel heb ik inderdaad ook al vervangen. Zonder resultaat. Verder gebruik ik geen routers/switch. Ik heb genoeg aan de poorten op de meegeleverde modem/router. 

Ik wilde reageren op je antwoord, maar ik heb kennelijk per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt (antwoord), waardoor hij nu wordt weergegeven als beste antwoord. Ik had op ‘reageren’ moeten drukken.

Reputatie 7
Badge +15

@niquedegraaff 

Het beste antwoord kan ongedaan worden gemaakt door een moderator.

Snelheden en latency ziet er prima uit, je zou ook een eigen router met VLAN ondersteuning kunnen testen indien mogelijk.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @niquedegraaff, ik had gehoopt dat de monteur het had kunnen oplossen. Kan je voor de zekerheid het ONT opnieuw opstarten? Ik zie dat dat nog niet gebeurt is sinds 8 september. Dan kan ik het namelijk nogmaals voor je doorzetten! 

Reputatie 2

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Reputatie 2

@niquedegraaff, ik ben blij dat het gewerkt heeft!

Onze klantenservice kan en mag dit niet activeren. Hiervoor heb je een aparte skill nodig. Ik weet ook dat het installeren van een ONT/Media Converter geen hoge wiskunde is, echter zijn er sommige mensen die dit niet kunnen. Daarom doen we dit altijd zelf en als er dan iets mis gaat zijn wij aansprakelijk en niet de klant. Houd me op de hoogte of het stabiel blijft, ik ben erg benieuwd naar de resultaten. 

 

Een tip: Laat Guidion monteurs met een ‘loper’ ONT / Mediaconverter op pad gaan, zodat zij altijd ter plekke óók dit kastje kunnen testen op defecten en evt kunnen vervangen.

Veel monteurs hebben dit standaard in de bus zitten maar nog lang niet allemaal. Dit gaat namelijk om “eigen inventaris” van de monteurs. Hier wordt hard aan gewerkt om dit op orde te krijgen!

Helaas. Hoewel het beter leek te gaan is het probleem wéér teruggekeerd. Ik heb weer 0 upload. Werkelijk alles in mijn huis, vanaf het kpn kastje, is nu vervangen. Van pc, kabels, modem/router, media converter/ONT.. Alles is vervangen, en het probleem blijft bestaan, op alle apparaten, via LAN of WIFI, het maakt niet uit. Dit probleem gaat niet weg.

Wat ik raar vind is dat de download stabieler is. Tijdens het uploaden hapert en stottert hij vreselijk. soms blijft ie hangen of loopt helemaal vast, de latency schiet naar 3500ms of hoger. Upload snelheid blijft 0. En dan BAM dan doet hij het weer een paar seconden, en dan BAM… weg is het. En het kan zomaar 10 minuten duren voordat ik er weer doorheen kom.


Even later kom ik er dan wel weer een beetje doorheen desnoods op een andere odido server getest maar de snelheden zijn dan wel ondermaats.
 

 

Kijk ook even naar de hoge ping.. (121) Die schiet soms naar 2500 en dan weer keurig 8 voor een paar minuten.
Hoge ping.. ondermaatse snelheden

 

 

Wederom giga hoge ping, upload ping onder load was voor lange tijd boven de 3500ms. Maar check de snelheden ook. Ondermaats.

Een aantal van deze testen zijn gedaan met een laptop, aangesloten op LAN poort 1, en 4. ZONDER enig ander apparaat aangesloten op de T50 router. Andere aantal zijn gedaan op de PC, ook gewisseld van LAN poorten, en eveneens ZONDER enig ander apparaat aangesloten. 

Nogmaals: ALLE apparatuur is vervangen. 

Kan er sprake zijn van een kabelbreuk / scheurtje in de lijn naar de wijkkast?
In mijn wijk hebben maar weinig mensen glasvezel. Overbelasting lijkt mij niet aan de orde.
Nu kan het wel zo zijn dat er sprake is van signaalinterferentie. De buren twee huizen verderop hebben ook glasvezel van KPN, en hun lijn ligt gebundeld met mijn lijn richting de wijkkast. 

@niquedegraaff oh wow wat een drama, en precies de zelfde issiues die ik heb. Tijd om morgen toch maar alles te annuleren, 

Reputatie 2

@niquedegraaff Ik herken wel een beetje wat jij zegt. Ping en speedtest zijn bij mij prima, maar toch duurt het laden van websites of apps soms best lang. Ik denk niet dat dit in je thuisnetwerk zit, maar in internetkeuzes die T-Mobile maakt. Alle verkeer via duitsland hebben ze, meen ik,  in het verleden ooit eens gedaan omdat dat goedkoper was. Het blijft toch een budget provider, maar ze hebben wel zodanig geoptimaliseerd dat pings en speedtesten meestal wel presteren.

Even speculeren, misschien heeft T-Mobile al zijn verbindingen zwaar overboekt, maar hebben ze wel enkele grote cache servers, waardoor herhalend internetverkeer lekker snel gaat, maar de al het nieuwe traag. Geen idee of dit idd technisch zo kan werken, maar het lijkt er wel op.

Heel lastig meetbaar dus, maar toch wel een beetje merkbaar. Ziggo laadde websites vaak toch wat sneller.

Ik zat eerst met een DSL (ook T-mobile) verbinding en toen was het probleem er niet.

Reputatie 2

@niquedegraaff

Het beste antwoord kan ongedaan worden gemaakt door een moderator.

Snelheden en latency ziet er prima uit, je zou ook een eigen router met VLAN ondersteuning kunnen testen indien mogelijk.

Ik heb helaas geen eigen router om het te testen. Ik heb wel voor de zekerheid nog een CAT8 netwerk kabel tussen de mediaconverter en de T50 gehangen. Maar ik merk geen verschil. 

Reputatie 2

Hey @niquedegraaff, ik had gehoopt dat de monteur het had kunnen oplossen. Kan je voor de zekerheid het ONT opnieuw opstarten? Ik zie dat dat nog niet gebeurt is sinds 8 september. Dan kan ik het namelijk nogmaals voor je doorzetten! 

Het probleem is dat ik na het vorige bezoek van de monteur, opnieuw 3 weken moet wachten op een monteur. Je zal zien, dat die dan opnieuw vaststelt dat het probleem nog steeds niet is opgelost.

Die gaat dan een ticket maken, waar weer enkele dagen overheen zullen gaan en dan zal er iemand bij jullie dat oppakken en zeer waarschijnlijk dan pas gaan kijken in het eigen netwerk. En daarna, indien nodig bij kpn. 

Dat kan zomaar nog eens 6 tot 10 weken gaan duren en ik ben daar helemaal klaar mee. Als ik niet had hoeven wachten op opnieuw een monteur nadat het ONT kastje is vervangen, en het probleem duidelijk niet is opgelost, dan hadden jullie dat meteen al door kunnen zetten naar kpn of eigen netwerk staf. Maar jullie vertrouwen alleen maar "de monteur" die exact dezelfde test uitvoert. 

Er gaat gewoon teveel tijd overheen. 

Ik zal het kastje opnieuw aan en uit zetten, maar ik weet dat dit geen zin heeft omdat ik dat toen al gedaan heb.

Een van de grootste ergernissen die ik heb is gewoon dat het internet zo traag is, of niet werkt. Super instabiel en er is geen oplossing op korte termijn, terwijl ik al 51 dagen hier mee bezig ben. 

 

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff het klopt inderdaad dat je nog online bent omdat de nieuwe provider het nog niet heeft overgenomen. Zij moeten namelijk de wijkcentrale ompatchen. Wij hebben 27-09 als datum doorgekregen van je huidige provider. Op dit moment staat je abonnement vast en kan ik geen wijzigingen meer doorvoeren.

Reputatie 2

@niquedegraaff het klopt inderdaad dat je nog online bent omdat de nieuwe provider het nog niet heeft overgenomen. Zij moeten namelijk de wijkcentrale ompatchen. Wij hebben 27-09 als datum doorgekregen van je huidige provider. Op dit moment staat je abonnement vast en kan ik geen wijzigingen meer doorvoeren.

Dus jullie hebben eigen apparatuur in de pop hangen? Vandaar.

Reputatie 2

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Zou je bij je huidige provider KPN eens naar https://whatismyipaddress.com/ kunnen gaan en kijken of je IPv6 adres wordt ingevuld?
 

 

Ik heb een ipv6 bij kpn. Maar besef dat alles het nu gewoon doet. Het ligt daar dus niet aan. Ik heb thuis niets veranderd sinds de migratie van Odido naar kpn.

 

KPN zit nu op dezelfde glas. Het probleem was direct weg sinds de aansluiting bij hen is geactiveerd.

Dus het ligt niet aan mijn computer ed. Het ligt aan het netwerk van Odido.

 

BTW, de bandbreedte was ook gewoon niet goed. Upload was vaak 0. 

@niquedegraaff 

Ligt zeker niet aan de ipv6, want bij mij staat die niet aan en ik heb exact zelfde issiues.

wat mij het meest verbaast is dat odido zoveel geld kwijt is aan het inhuren van die monteurs voor issiues die overduidelijk aan hun kant liggen, want ik neem aan dat die monteurs niet gratis ingehuurd zijn .

En er wordt alles aan gedaan om het fout bij de klant thuis te zoeken zonder dat ze denken , hey misschien ligt het toch aan ons hier.

Heel jammer dit allemaal, voor mij heeft het de glasvezel ervaring verpest en ga ik dadelijk alles annuleren

 

 

 

 

Reputatie 2

@niquedegraaff

Ligt zeker niet aan de ipv6, want bij mij staat die niet aan en ik heb exact zelfde issiues.

wat mij het meest verbaast is dat odido zoveel geld kwijt is aan het inhuren van die monteurs voor issiues die overduidelijk aan hun kant liggen, want ik neem aan dat die monteurs niet gratis ingehuurd zijn .

En er wordt alles aan gedaan om het fout bij de klant thuis te zoeken zonder dat ze denken , hey misschien ligt het toch aan ons hier.

Heel jammer dit allemaal, voor mij heeft het de glasvezel ervaring verpest en ga ik dadelijk alles annuleren

 

 

 

 

Glasvezel is bij mij nu helemaal top. Alleen dus niet bij odido. Zit je toevallig in het glaspoort gebied? Ik namelijk wel. 

En die monteurs worden uiteindelijk betaalt door de klanten van Odido. Ik begrijp dat ook niet.

 

@niquedegraaff ik weet niet of ik bij glaspoort zit, woon in Tilburg.

 

Mijn glazvezel is in de ochtend en half middag prima , haal constant 100down en up, na 18 uur gaat het hard omlaag, voornamelijk ping/jitter is zo hoog dat je niks met internet kan doen.

Ik heb ook dezelfde socket meldingen als jou.

Rond 20-21 uur is het ergst

 

Ik heb nog de adsl aansluiting, en gisteren heb ik toevallig speedtest gedaan op beide verbindingen, kijk eens naar de jitter en ping, je moet voornamelijk kijken naar de low en high getallen

 

Reageer