Beantwoord

Zeer traag laden van websites e.d. (inbelverbinding experience)

  • 28 July 2023
  • 56 reacties
  • 1059 Bekeken

Reputatie 2

Ik ben deze maand overgestapt van DSL naar Glasvezel 400/400. Maar ik begin mij enorm te ergeren aan het feit dat het laden van websites, maar ook gewoon apps die internet nodig hebben, EXTREEM traag zijn.

In de browser (Brave) zie ik onderin “Establishing secure connection” voor minstens 8 tot 15 seconden voordat bijvoorbeeld deze site laadt. En als de site laadt, dan gaat dat zo traag als vroeger bij een inbelverbinding. Plaatje voor plaatje. Maar, soms, gaat het ineens wel weer snel. Echter, het begin gaat nooit snel. Ik mag echt eerst erg lang wachten voordat er werkelijk wat geladen wordt.

Nu dacht ik, zou dit aan mijn pc (overigens met CAT6 kabel verbonden met de Zyxel T50 modem) liggen? Maar nee. Ook als ik mijn telefoon verbind met het WIFI netwerk krijg ik exact dezelfde ervaring. Ook als ik een andere browser gebruik. Ook als ik in Windows veilige modus opstart, of Linux. Het maakt allemaal niet uit. 

Ik heb de media-converter al van het stroom gehaald, modem gereset, dns geflushed, diverse DNS servers geprobeerd (die van T-Mobile, OpenDNS en van Google), maar allemaal hetzelfde resultaat. 
 

Het lijkt echt héél sterk hier op


Voor de geïnteresseerden:

C:\>ping 1.1.1.1

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=9ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=9ms TTL=59

Ping statistics for 1.1.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 9ms, Average = 8ms

C:\>ping google.com

Pinging google.com [142.250.179.174] with 32 bytes of data:
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=6ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=7ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=9ms TTL=60

Ping statistics for 142.250.179.174:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 9ms, Average = 7ms

Ik haal bij speedtest.net wél ongeveer 370/300 mbit (maar zit maar ongeveer 35 meter bij de wijkkast vandaan). Maar ook de speedtest site, wanneer de connectie moet worden gemaakt, gaat dat zo traag als stront door een trechter. Heel ergerlijk. 
 


Een test naar een locatie notabene in mijn woonplaats:
 


DigID app op telefoon via wifi op dit thuisnetwerk idem. Het duurt allemaal ontzettend lang. Eerlijk gezegd vind ik het glasvezel behoorlijk tegenvallen. Het zou stabieler en sneller zijn. 

Ik denk echt dat dit aan de modem/router ligt. Iemand idee?

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 July 2023, 11:44

Bekijk origineel

56 reacties

Ook net glasvezel hier, in de avond is het ook echt janken met de pet op niet normaal

Reputatie 1

Had the same problem, with the same solution: move to KPN, and everything just works.

Reputatie 2

Ik kan met blijdschap vermelden dat Odido wel zo netjes is geweest alle kosten vanaf de overgang naar glasvezel te restitueren. En met nóg meer blijdschap, dat ik bij KPN, inmiddels nu bijna 2 maanden, een perfecte, stabiele internet verbinding ervaar EN daarbij nog een 43” UHD televisie kado kreeg. Het probleem lag dus duidelijk bij Odido. 

Ik wil er bij vermelden dat ik 6 jaar lang een tevreden gebruiker was van T-Mobile / Odido. De laatste maanden echter niet. Daarom is het zonde. En ik vind het ook best zorgwekkend dat Odido klaarblijkelijk helemaal zo'n case als deze niet meeneemt in hun vergaderingen. Want dit is funest voor een bedrijf, op de lange termijn. Ik weet namelijk dat deze case niet op zichzelf staat.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe lang Odido de ballen heeft om dit topic online te houden in zake ‘transparantie’ ;). Want echt goede reclame is het niet, zie ook bovenstaande reacties.

Dit topic zojuist gevonden. Eén ding weet ik na het lezen van bovenstaande wel.. Er komt geen wekenlang getob met dramatisch slecht internet (voornamelijk in de avonduren). 

 

Cancel dat ODIDO glasvezel maar direct; dan komt er snel een provider die de zaakjes wel op orde heeft.

Hierbij nog even een screenshot om aan te tonen dat “inbelverbinding-experience” niet overdreven is.

  • Abonnement besteld bij T-Mobile, na eerdere positieve ervaringen
  • Paar dagen later werd de fusie naar Odido aangekondigd. Ik heb het maar het voordeel van de twijfel gegeven toen.
  • Na de installatie van het ONT bleef het echter stil. Pas na telefonisch contact werd het installatiepakket verstuurd. Blijkbaar was ik als nieuwe T-Mobile klant bij Odido niet helemaal “in zicht”. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ik mijn internetabonnement tot op de dag van vandaag niet kan toevoegen in mijn Odido account (“Onbekend adres”).
  • Na de installatie leek alles in eerste instantie prima te gaan. De eerste avond werd het echter al problematisch. Zeer onregelmatige verbinding, juist op de tijdstippen dat je je internet het hardst nodig hebt. Er valt simpelweg niet mee te internetten. Het posten van een bericht (bijv. in dit forum), het doen van een betaling, alles hapert, geeft foutmeldingen en time-outs, waardoor het mislukt OF uiteindelijk dubbel plaatsvindt.

Dit topic zojuist gevonden. Eén ding weet ik na het lezen van bovenstaande wel.. Er komt geen wekenlang getob met dramatisch slecht internet (voornamelijk in de avonduren). 

 

Cancel dat ODIDO glasvezel maar direct; dan komt er snel een provider die de zaakjes wel op orde heeft.

@niquedegraaff idd

Ik heb net alles geannuleerd en bij kpn op glasvezel, was gellukig geen probleem en wordt binnen 1 week geleverd

 

 

Reputatie 2

@niquedegraaff ik weet niet of ik bij glaspoort zit, woon in Tilburg.

 

Mijn glazvezel is in de ochtend en half middag prima , haal constant 100down en up, na 18 uur gaat het hard omlaag, voornamelijk ping/jitter is zo hoog dat je niks met internet kan doen.

Ik heb ook dezelfde socket meldingen als jou.

Rond 20-21 uur is het ergst

 

Ik heb nog de adsl aansluiting, en gisteren heb ik toevallig speedtest gedaan op beide verbindingen, kijk eens naar de jitter en ping, je moet voornamelijk kijken naar de low en high getallen

 

Je hebt duidelijk dezelfde problemen. Zoals met die tijdstippen herken ik ook. Ik denk dat het een capaciteit probleem is. Daarom erger ik mij er ook aan dat odido nieuwe klanten werft.

Upgrade het netwerk eerst. 

En wlimpie has gelijk; je wordt door odido eerst met allerlei doen door brandende hoepels geleid. Maar het probleem zal nooit verholpen worden omdat de oorzaak diep in het eigen netwerk van Odido zit. Ofwel ik denk een vol netwerk. 

@niquedegraaff ik weet niet of ik bij glaspoort zit, woon in Tilburg.

 

Mijn glazvezel is in de ochtend en half middag prima , haal constant 100down en up, na 18 uur gaat het hard omlaag, voornamelijk ping/jitter is zo hoog dat je niks met internet kan doen.

Ik heb ook dezelfde socket meldingen als jou.

Rond 20-21 uur is het ergst

 

Ik heb nog de adsl aansluiting, en gisteren heb ik toevallig speedtest gedaan op beide verbindingen, kijk eens naar de jitter en ping, je moet voornamelijk kijken naar de low en high getallen

 

Reputatie 2

@niquedegraaff

Ligt zeker niet aan de ipv6, want bij mij staat die niet aan en ik heb exact zelfde issiues.

wat mij het meest verbaast is dat odido zoveel geld kwijt is aan het inhuren van die monteurs voor issiues die overduidelijk aan hun kant liggen, want ik neem aan dat die monteurs niet gratis ingehuurd zijn .

En er wordt alles aan gedaan om het fout bij de klant thuis te zoeken zonder dat ze denken , hey misschien ligt het toch aan ons hier.

Heel jammer dit allemaal, voor mij heeft het de glasvezel ervaring verpest en ga ik dadelijk alles annuleren

 

 

 

 

Glasvezel is bij mij nu helemaal top. Alleen dus niet bij odido. Zit je toevallig in het glaspoort gebied? Ik namelijk wel. 

En die monteurs worden uiteindelijk betaalt door de klanten van Odido. Ik begrijp dat ook niet.

 

@niquedegraaff 

Ligt zeker niet aan de ipv6, want bij mij staat die niet aan en ik heb exact zelfde issiues.

wat mij het meest verbaast is dat odido zoveel geld kwijt is aan het inhuren van die monteurs voor issiues die overduidelijk aan hun kant liggen, want ik neem aan dat die monteurs niet gratis ingehuurd zijn .

En er wordt alles aan gedaan om het fout bij de klant thuis te zoeken zonder dat ze denken , hey misschien ligt het toch aan ons hier.

Heel jammer dit allemaal, voor mij heeft het de glasvezel ervaring verpest en ga ik dadelijk alles annuleren

 

 

 

 

Reputatie 2

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Zou je bij je huidige provider KPN eens naar https://whatismyipaddress.com/ kunnen gaan en kijken of je IPv6 adres wordt ingevuld?
 

 

Ik heb een ipv6 bij kpn. Maar besef dat alles het nu gewoon doet. Het ligt daar dus niet aan. Ik heb thuis niets veranderd sinds de migratie van Odido naar kpn.

 

KPN zit nu op dezelfde glas. Het probleem was direct weg sinds de aansluiting bij hen is geactiveerd.

Dus het ligt niet aan mijn computer ed. Het ligt aan het netwerk van Odido.

 

BTW, de bandbreedte was ook gewoon niet goed. Upload was vaak 0. 

@niquedegraaff oh wow wat een drama, en precies de zelfde issiues die ik heb. Tijd om morgen toch maar alles te annuleren, 

Reputatie 4

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Zou je bij je huidige provider KPN eens naar https://whatismyipaddress.com/ kunnen gaan en kijken of je IPv6 adres wordt ingevuld?
 

 

Reputatie 2

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Reputatie 4

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Reputatie 1

Ter terugkoppeling op dit hele topic:
Ik ben inmiddels overgezet van Odido naar KPN glasvezel.

En mijn vermoeden is waarheid geworden: Alle problemen zijn opgelost.
Over exact dezelfde lijn, met exact dezelfde Genexis ONT. 


Daarmee concludeer ik dat er toch echt iets niet goed gaat in het netwerk bij Odido. 
Voor toekomstige klanten in mijn wijk / postcode / plaats / regio misschien wel handig om even serieus te nemen dit. Er moet echt naar jullie eigen netwerk gekeken worden. 

Voor nu, 

Wie weet tot ooit. 

Bedankt voor deze terugkoppeling. Dit is ook wat de KPN-monteur (die Odido heeft laten langskomen) deze week tegen mij zei: alles aan de lijn en de apparatuur werkt zoals het zou moeten, dit moet volgens hem aan het netwerk van Odido liggen. Hij zag, bij het doen van tests, dat de snelheid zichtbaar afgeknepen werd. En dat was op een maandagochtend…

Reputatie 2

Ter terugkoppeling op dit hele topic:
Ik ben inmiddels overgezet van Odido naar KPN glasvezel.

En mijn vermoeden is waarheid geworden: Alle problemen zijn opgelost.
Over exact dezelfde lijn, met exact dezelfde Genexis ONT. 


Daarmee concludeer ik dat er toch echt iets niet goed gaat in het netwerk bij Odido. 
Voor toekomstige klanten in mijn wijk / postcode / plaats / regio misschien wel handig om even serieus te nemen dit. Er moet echt naar jullie eigen netwerk gekeken worden. 

Voor nu, 

Wie weet tot ooit. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @niquedegraaff, dat begrijp ik helemaal. Ik ben zojuist naar onze techneuten gelopen om voor de zekerheid nogmaals navraag te doen maar dit ligt toch echt bij KPN. KPN had contact met ons op moeten nemen voor een versnelde lijn overname. Dit kan op dit moment ook niet meer in gang worden gezet omdat er al een migrate out status is op je abonnement. Zoals ik eerder al aangaf kunnen we daardoor geen aanpassingen meer verrichten. Je zult dus echt pas de 27e kunnen genieten van een werkende glasvezelverbinding.

Reputatie 2

KPN zegt dat zij niet eerder een order kunnen doen op de lijn, voordat hij is vrijgegeven. Dit ligt echt bij jullie. Ik lees dat je hebt geprobeerd de datum naar voren te halen en dat je een foutmelding krijgt, maar ik vind dit wel raar, dat ligt niet bij KPN, maar bij jullie. Is er dan helemaal niemand bij jullie gemachtigd om die lijn gewoon vrij te geven? Er hoeft niets omgepatched te worden.

Ik zit al zo ontzettend lang te wachten op een werkende glasvezel verbinding. 

Reputatie 2

@Tommie van Odido maar dat snap ik dus niet. Hoe is het mogelijk dat op 15 september het abonnement is  beëindigd maar het ONT kastje nog verbinding maakt met jullie?

Er hoeft helemaal niets omgepatched te worden omdat ik op glaspoort netwerk zit. 

Het is gewoon een kwestie van kpn toestemming geven om per direct te leveren. Niet per 27 september.

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff ik heb zojuist nogmaals geprobeert de datum, op de diepste plek mogelijk in ons systeem, op te schuiven. Ik krijg direct een foutmelding dat dit niet meer bij ons ligt. Ik had het echt heel graag voor je willen doen maar het is op dit moment echt uit onze handen.

Reputatie 2

 

@Tommie van Odido  Dus als ik KPN nu bel om te vragen of het eerder gedaan kan worden, moet dat lukken? Want hun zeggen dat die datum door jullie is ingesteld. Niet door hen. Zij konden in principe al na 3 dagen opleveren. (klopt ook, want dit heb ik vorige week bij buren gedaan). 
Volgens mij hoeft er niets worden om-gepatched. Ik zit op glaspoort - XGS-PON. 

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff wij huren de glasvezelkabel op jouw adres van KPN NetwerkNL. Dit is de exacte melding wat in mijn systeem staat: We hebben een technisch signaal ontvangen van de netwerkinfrastructuur dat deze verbinding op de aangegeven datum zal worden overgenomen door een andere ISP. Wij kunnen echt niks meer voor je doen op dit moment.

Reputatie 2

@niquedegraaff het klopt inderdaad dat je nog online bent omdat de nieuwe provider het nog niet heeft overgenomen. Zij moeten namelijk de wijkcentrale ompatchen. Wij hebben 27-09 als datum doorgekregen van je huidige provider. Op dit moment staat je abonnement vast en kan ik geen wijzigingen meer doorvoeren.

Dus jullie hebben eigen apparatuur in de pop hangen? Vandaar.

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff het klopt inderdaad dat je nog online bent omdat de nieuwe provider het nog niet heeft overgenomen. Zij moeten namelijk de wijkcentrale ompatchen. Wij hebben 27-09 als datum doorgekregen van je huidige provider. Op dit moment staat je abonnement vast en kan ik geen wijzigingen meer doorvoeren.

Reageer