Internet snelheid te laag en veel last van latency

  • 9 October 2023
  • 104 reacties
  • 2572 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond,

 

Sinds 2 oktober ben ik overgestapt naar Odido en glasvezel.

De eerste paar dagen had ik 930 download en 950 upload, helemaal prima!
Toch merkte ik een paar dagen later met gamen dat er wat lagg was zo nu en dan, het was heel random en de ene keer was het 100ms latency en de andere keer was het 400 latency.

Nu heb ik een speedtest op 2 oktober en op 8 oktober 2023 gedaan en behaalde ik goede resultaten alleen zat er een verschil in de latency bij mijn upload. Deze was op 2 oktober 29ms down en 18ms upload.


Op 8 oktober merkte ik dat de high latency vaker gebeurde en zag ik dus dat mijn download 25ms was maar mijn upload richting de 87 ms ging.

Ik ben gaan kijken of ik iets uit de router kon halen, heb de kabels erin, eruit gehaald.
Modem, router en het Huawei kastje aan/uit gedaan.
Helaas heeft dit niks opgeleverd dan dat het alleen maar erger is geworden.

Zo erg dat mijn latency met upload en download alleen maar hoger werd maar mijn download en upload speed lager zijn geworden.

Ik heb verschillende runs gedaan met speedtest en het werd er niet beter op, heb een dag gewacht om te kijken of het tijdelijk was maar na vanavond weer achter mijn pc te hebben gecheckt was ook weer het internet niet in orde. 

 

Ook heb ik een bufferbloat check gedaan en je ziet duidelijk dat er een “probleem” bij de upload latency is? Gisteren was deze nog rond de 300-400 en nu zit ik al gauw boven de 600 zoals je kan zien op onderstaande afbeelding.

 

Overigens is mijn router die ik boven heb staan wel aan vervanging toe, en morgen komt er een nieuwe binnen. Maar het zit mij toch niet lekker dat in eens na het checken van de apparatuur mijn snelheid ineens drastisch naar beneden is en ik constant latency spikes heb.

De wifi beneden via de Zyxel T-56 is gewoon normaal en rond de 600-800 down en upload.

Misschien dat het probleem opgelost is als ik een nieuwe router neerzet boven, aangezien ik geen laptop heb kan ik niet checken of het probleem in de modem zit. Toch vind ik het bizar dat mijn internet nu zelfs nog slechter is dan dat ik bij ziggo had… En dacht dat dat niet slechter kon eigenlijk haha. 

Graag hoor ik van jullie wat voor stappen ik eventueel nog zou kunnen volgen om te controleren of er wat aan de hand is.

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hi @Chapeaubas92, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je een volledige speedtest voor mij willen aanleveren zonder dat je je eigen router hebt aangesloten? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Desktop bekabeld. Zou je mij ook een seintje kunnen geven als alleen het Zyxel modem aangesloten is? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder eigen randapparatuur om dit door te zetten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

104 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@Chapeaubas92 Thanks voor de informatieve terugkoppeling! Fijn dat het beter lijkt te gaan, dat is al een flinke opluchting. Maar uiteraard hoort het helemaal niet voor te komen. Als ik het goed zie in de laatste notities is er een monteur op pad gestuurd om te checken waar het euvel ligt en of dat bijvoorbeeld de patch in de passieve zijde in de centrale is of niet. Houd ons vandaag vooral op de hoogte! 

Reputatie 2

Hi @Chapeaubas92, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je een volledige speedtest voor mij willen aanleveren zonder dat je je eigen router hebt aangesloten? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Desktop bekabeld. Zou je mij ook een seintje kunnen geven als alleen het Zyxel modem aangesloten is? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder eigen randapparatuur om dit door te zetten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Goedemiddag Tommie, 

Ik heb helaas geen mogelijkheid om mijn computer aan te sluiten aan de router aangezien het niet een kleine kast is om even zo te tillen. Een laptop heb ik zelf ook niet dus dan wordt het ook lastig om dan de modem te testen hoe de snelheid is.

De router van mijzelf is aangesloten nu maar krijgt geen internet binnen via de kabel, ik kan deze eventueel voor je loskoppelen als ik vanavond thuis ben na werk.


Als ik zie hoe de wifi snelheid is dan is dat naar mijn mening gewoon normaal? De ene keer is het 600 down en upload en de andere keer richting de 800 download en upload.

Ik krijg vandaag een nieuwe router binnen en kijk dan of het probleem wordt opgelost.

Mocht dit niet het geval zijn ga ik kijken naar een laptop die ik even kan lenen om zo de snelheid te testen.

 

 

Reputatie 2

Je kan je hier aansluiten met screenshots, misschien als we genoeg man verzamelen wordt er sneller een oplossing gevonden.

Reputatie 2

Waar test je precies mee en hoe test je het @Chapeaubas92. ODF geeft namelijk aan dat ze niks hebben kunnen vinden. 

Ik test het met mijn eigen computer welke via mijn eigen router verbonden is welke ook weer verbonden is met de zyxel. 

Ook getest met mijn computer alleen aan de zyxel t-56 zonder enige andere kabel in de modem te stoppen. En of wifi verbinding met een andere apparaat. 
Het gaat ook puur om te Upload latency welke heel hoog komt zo nu en dan, download is perfect.

 

Daar gebruik ik dan de CMD voor met pingen zowel mijn laptop + computer ervaren hetzelfde probleem dat er ééns in de zoveel tijd een random hoge spike komt met latency. Hier merk je met web browsen helemaal niks van, maar met bepaalde games dus wel wat gewoon soms heel vervelend kan zijn : 

Vanmiddag nog met Odido gesproken weliswaar over andere zaken en toen kwam dit ter sprake, vraag was om de ONT nog 1 keer aan en uit te doen of dat wat helpt want ook in de modem konden ze niks verkeerds zien.  Dit ga ik morgen doen en hopelijk doet het iets. 

Reputatie 1

ik zal later vandaag nog wel even een bekabelde test doen. 

Reputatie 1

Deze laptop vertoont bedraad geen spikes. Soms uitschieters naar 20ms maar daar blijft het bij

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chapeaubas92, ik weet niet of het iets gaat uitmaken, maar het is het waard om te testen wat mij betreft: eindigt het serienummer op de ONT op 6AC? Zo ja: ik wil deze re-registreren. Dat werkt qua uploadsnelheid altijd goed.

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92  of moderators, is deze probleem al opgelost? En hoe is dat dan gegaan?

Ik ervaar precies dezelfde problemen als jou en het is precies begonnen na overstap op glazvezel speel ook overigens dezelfde games als jij merk ik waar dit soort spikes heel vervelend zijn. Heb zelf ook de T-56 als dat relevant is.

Nee helaas nog altijd niet opgelost. Ik moet nu nog testen via de t-56 zonder tussenkomst van mijn router of ik er dan ook last van heb. Had ik in het begin toen ik hier een klacht over maakte ook last van. Kon toen ook een laptop lenen om te testen, nu dus niet. 
ik kan niet mijn computer naar beneden halen en daar even alles aansluiten, dat begrijpt odido hopelijk ook wel. 
Maar ik ben bang dat we hier nooit gaan uitkomen aangezien blijkbaar niemand weet wat het is. Ik wordt het wel een beetje spuugzat maargoed. 

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Dit gebeurd dus constant, ik zie die ook in de logs. Toen ik bij Ziggo zat nog nooit daar last van gehad. 
Ik heb zelf het vermoeden dat de t-56 het allemaal niet kan verwerken en daardoor die spikes geeft.

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Dit gebeurd dus constant, ik zie die ook in de logs. Toen ik bij Ziggo zat nog nooit daar last van gehad. 
Ik heb zelf het vermoeden dat de t-56 het allemaal niet kan verwerken en daardoor die spikes geeft.

Ik gebruik de T-56 zonder tussenkomst dus dat hoef je allemaal niet te testen vgm. Begint idd heel irritant te worden vooral in games. Had ik maar een ander router om te testen of die ook zo spiket.

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Dit gebeurd dus constant, ik zie die ook in de logs. Toen ik bij Ziggo zat nog nooit daar last van gehad. 
Ik heb zelf het vermoeden dat de t-56 het allemaal niet kan verwerken en daardoor die spikes geeft.

Ik gebruik de T-56 zonder tussenkomst dus dat hoef je allemaal niet te testen vgm. Begint idd heel irritant te worden vooral in games. Had ik maar een ander router om te testen of die ook zo spiket.

Ik heb zeg maar de t-56 en dan 15meter lan kabel naar mijn eigen router getrokken en die is gekoppeld met mijn pc. maar ze willen dus dat ik 1 op 1 test aan de t-56, wat ik overigens al eerder heb gedaan en dat hetzelfde gedoe als nu.

we zijn ook niet de enige die hier last van hebben, en lees in andere topics mensen die een andere router aanschaffen voor de in plaats van de t-56 veel minder last hebben van latency spikes. Ik heb nog een oude netgear nighthawk liggen, maar eens kijken of ik die kan aansluiten. 

Reputatie 2

Laat me weten of dat lukt, anders maar een andere router aanschaffen of wachten op firmware update…… denk ook echt dat het aan de router ligt, met koper van vroeger of oude router nooit last van gehad.

Reputatie 2

Als je zegt dat de monteur niks aantrof met je bekabeling of wat dan ook dan moet het toch de router of backend zijn. En ik vermoed dat het de router moet zijn want die ping of death alerts zien er vreemd uit. Volgens mij alleen maar naar de gameservers, heb nog geen andere ip gezien

Reputatie 2

Als je zegt dat de monteur niks aantrof met je bekabeling of wat dan ook dan moet het toch de router of backend zijn.

Ja monteur kon inderdaad niks vinden. De mods hier kunnen ook niks vinden. 
zelf zie ik echt een logboek onstaan met weet ik veel wat voor meldingen allemaal, waarvan ik denk dat hoort niet.

maargoed, ik ben verder geen techneut met dat soort zaken.

Ik ga morgen even aan de slag en kijken of ik die router kan aansluiten, moet toch niet zo zijn dat we allemaal (de gamers) nog even een nieuwe router aanschaffen van paar honderd euro omdat de router van odido gewoon niet werkt naar behoren? 

Reputatie 2

Tjah, daar lijkt het wel helaas op. Weet ook niet wat die logs betekenen had alleen even die destination ip opgezocht en zag dat het een gameserver was. Heb inderdaad veel gezeik gehoord over die T-56. Laat me weten hoe dat gaat, je hoeft niet 1 op 1 aan te sluiten. Heb dat gewoon en nog steeds zelfde issues 😪

Reputatie 2

Tjah, daar lijkt het wel helaas op. Weet ook niet wat die logs betekenen had alleen even die destination ip opgezocht en zag dat het een gameserver was. Heb inderdaad veel gezeik gehoord over die T-56. Laat me weten hoe dat gaat, je hoeft niet 1 op 1 aan te sluiten. Heb dat gewoon en nog steeds zelfde issues 😪

Te belachelijk voor woorden, maargoed eerst even kijken met mijn oude router. Mocht dat inderdaad het probleem oplossen of in ieder geval verbeteren ben ik al blij. 
En dat 1 op 1 aansluiten ga ik ook niet doen, het is ook niet mogelijk en met een eerdere test welke op pagina 1 staat ofzo was het precies hetzelfde. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het gewoon aan de t-56 ligt.

Reputatie 2

hehe de nacht kan weer lekker beginnen.

Reputatie 2

hehe de nacht kan weer lekker beginnen.

Herkenbaar 😂! Ik heb hetzelfde al de hele avond, kan niet raiden aangezien ze gewoon te vaak komen. Ik lees trouwens net dat er een firmware update is voor de t-56 @Tommie van Odido , zouden wij die ook gepushed kunnen krijgen? Misschien dat dat eindelijk alle ellende verhelpt.

Reputatie 2

hehe de nacht kan weer lekker beginnen.

Herkenbaar 😂! Ik heb hetzelfde al de hele avond, kan niet raiden aangezien ze gewoon te vaak komen. Ik lees trouwens net dat er een firmware update is voor de t-56 @Tommie van Odido , zouden wij die ook gepushed kunnen krijgen? Misschien dat dat eindelijk alle ellende verhelpt.

waar lees je dat? staan ook patch notes bij?


 

hierzo.. geen patch notes zo 123 kunnen vinden. Of het ons gaat helpen… ik hoop het

Reputatie 7
Badge +16

@Chapeaubas92 Ik heb de ONT opnieuw geregistreerd (dat is de terminal die het aansluitpunt met het modem verbindt); dit zou voor de nodige boost moeten zorgen. Kun je later vanavond controleren of dit geholpen heeft met de downloadsnelheid, latency en upload? Mocht je geen direct verschil zien, herstart dan modem en ONT alsjeblieft.

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het is doorgezet naar de onderaannemer. We wachten nog op een reactie vanuit hun. Hopelijk kunnen zij dit voor je oplossen!

Toch wel apart en jammer, dat ik na 10 dagen zelf ben gaan bellen aangezien ik niks hoorde en ze toen tijdens het telefoontje het gingen doorzetten… Hoop echt dat het deze week opgelost wordt, het begint nu echt vervelend te worden.

PING:
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-300ms
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest buitenwereld -> 200-300ms.

ONT instellingen:
Energy Saving : Uitgeschakeld.

ONT heeft zichzelf geupdate? : Software successfully upgraded. Source version: V500R021C10SPC220B140. Target version: V500R021C10SPC130B125

Logboek van de zyxel zat ook vol met " Ping of Deaths ", source: IP refereert naar ODIDO zelf??
-- Firewall + DOS uitgeschakeld. probleem blijft zich helaas alsnog voordoen.

Kan toch niet dat wij de enige zijn met dit probleem..

 

ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.

Deze pings bevallen mij wel… Ik ga dan maar eens mijn nieuwe asus router bij mijn gaming room weghalen en die gebruiken ipv de zyxel en kijken of dat het probleem oplost.
Dan kan ik mijn oude nighthawk van netgear weer gebruiken, deze was niet compatible met ONT → nighthawk → bedrade computer.

Misschien weet iemand dat of deze asus wel ONT → Asus kan.. Gaat om de : ASUS TUF Gaming AX6000 

Kijk even onder de LAN instellingen en dan het tabblad IPTV. Bij internet zou je dan zometeen 300 moeten invullen. (VLAN 300)

Reputatie 2

PING:
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-300ms
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest buitenwereld -> 200-300ms.

ONT instellingen:
Energy Saving : Uitgeschakeld.

ONT heeft zichzelf geupdate? : Software successfully upgraded. Source version: V500R021C10SPC220B140. Target version: V500R021C10SPC130B125

Logboek van de zyxel zat ook vol met " Ping of Deaths ", source: IP refereert naar ODIDO zelf??
-- Firewall + DOS uitgeschakeld. probleem blijft zich helaas alsnog voordoen.

Kan toch niet dat wij de enige zijn met dit probleem..

 

ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.

Deze pings bevallen mij wel… Ik ga dan maar eens mijn nieuwe asus router bij mijn gaming room weghalen en die gebruiken ipv de zyxel en kijken of dat het probleem oplost.
Dan kan ik mijn oude nighthawk van netgear weer gebruiken, deze was niet compatible met ONT → nighthawk → bedrade computer.

Misschien weet iemand dat of deze asus wel ONT → Asus kan.. Gaat om de : ASUS TUF Gaming AX6000 

Kijk even onder de LAN instellingen en dan het tabblad IPTV. Bij internet zou je dan zometeen 300 moeten invullen. (VLAN 300)

Top bedankt voor de info!

Reputatie 2

Inmiddels zijn we weer bijna een week verder, heb nog niks vernomen van de onderaannemer en ervaar nog altijd veel gedoe met het internet… Wanneer wordt dit nou eens opgelost? We zijn al bijna een maand onderweg met dit probleem, dit kan toch niet? 

Precies hetzelfde probleem hier, en bij mij lijkt een Asus router ook de oplossing te zijn. Gaan we hier vergoed voor worden?

Reageer