Internet snelheid te laag en veel last van latency

  • 9 October 2023
  • 104 reacties
  • 2572 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond,

 

Sinds 2 oktober ben ik overgestapt naar Odido en glasvezel.

De eerste paar dagen had ik 930 download en 950 upload, helemaal prima!
Toch merkte ik een paar dagen later met gamen dat er wat lagg was zo nu en dan, het was heel random en de ene keer was het 100ms latency en de andere keer was het 400 latency.

Nu heb ik een speedtest op 2 oktober en op 8 oktober 2023 gedaan en behaalde ik goede resultaten alleen zat er een verschil in de latency bij mijn upload. Deze was op 2 oktober 29ms down en 18ms upload.


Op 8 oktober merkte ik dat de high latency vaker gebeurde en zag ik dus dat mijn download 25ms was maar mijn upload richting de 87 ms ging.

Ik ben gaan kijken of ik iets uit de router kon halen, heb de kabels erin, eruit gehaald.
Modem, router en het Huawei kastje aan/uit gedaan.
Helaas heeft dit niks opgeleverd dan dat het alleen maar erger is geworden.

Zo erg dat mijn latency met upload en download alleen maar hoger werd maar mijn download en upload speed lager zijn geworden.

Ik heb verschillende runs gedaan met speedtest en het werd er niet beter op, heb een dag gewacht om te kijken of het tijdelijk was maar na vanavond weer achter mijn pc te hebben gecheckt was ook weer het internet niet in orde. 

 

Ook heb ik een bufferbloat check gedaan en je ziet duidelijk dat er een “probleem” bij de upload latency is? Gisteren was deze nog rond de 300-400 en nu zit ik al gauw boven de 600 zoals je kan zien op onderstaande afbeelding.

 

Overigens is mijn router die ik boven heb staan wel aan vervanging toe, en morgen komt er een nieuwe binnen. Maar het zit mij toch niet lekker dat in eens na het checken van de apparatuur mijn snelheid ineens drastisch naar beneden is en ik constant latency spikes heb.

De wifi beneden via de Zyxel T-56 is gewoon normaal en rond de 600-800 down en upload.

Misschien dat het probleem opgelost is als ik een nieuwe router neerzet boven, aangezien ik geen laptop heb kan ik niet checken of het probleem in de modem zit. Toch vind ik het bizar dat mijn internet nu zelfs nog slechter is dan dat ik bij ziggo had… En dacht dat dat niet slechter kon eigenlijk haha. 

Graag hoor ik van jullie wat voor stappen ik eventueel nog zou kunnen volgen om te controleren of er wat aan de hand is.

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hi @Chapeaubas92, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je een volledige speedtest voor mij willen aanleveren zonder dat je je eigen router hebt aangesloten? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Desktop bekabeld. Zou je mij ook een seintje kunnen geven als alleen het Zyxel modem aangesloten is? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder eigen randapparatuur om dit door te zetten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

104 reacties

Hoi allen

 

ik heb helaas het exact zelfde probleem.  Ook ik heb de ZyXEL T-56

 

ik heb mijn pc direct met een cat 6 kabel aangesloten op de Zyxel.   
 

kan iemand mij vertellen hoe ik van deze hoge latency af kan komen ? @Tommie van Odido 

aangezien het aan de firmware van de modem ligt moet je vragen voor een update naar de “beta” versie van de firmware.

 

wil je echt van het probleem af.. gooi dan die T56 het raam uit een koop een eigen router. ik heb een fritzbox 5590 gekocht en ben nu al maanden van dit probleem af.

Welkom op onze Community @Delange93!

Zou je een pingtest willen uitvoeren en met mij willen delen? Graag zonder je eigen router/switch aangesloten op het modem.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Dank voor het antwoord.

Deze had ik toevalligerwijs eerder gedaan en een screenshot van gemaakt. (dit was naar een adres van een game (iRacing). 
De rest van de tests zal ik later posten.

Deze resultaten waren rechtsstreeks met een kabel in de modem.
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Welkom op onze Community @Delange93!

Zou je een pingtest willen uitvoeren en met mij willen delen? Graag zonder je eigen router/switch aangesloten op het modem.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Hoi allen

 

ik heb helaas het exact zelfde probleem.  Ook ik heb de ZyXEL T-56

 

ik heb mijn pc direct met een cat 6 kabel aangesloten op de Zyxel.   
 

kan iemand mij vertellen hoe ik van deze hoge latency af kan komen ? @Tommie van Odido 

Reputatie 7
Badge +9

Hey allemaal,  We hebben afgelopen vrijdag een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T-56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken 🙂. Zouden jullie dit willen testen met alleen de Zyxel verbonden? Dus; ONT → Zyxel → PC/Laptop bedraad.

@JDieren Welke routers heb je geprobeerd? Bij mij verhielp de Asus RT-AX57 het probleem.

Zyxel, Asus RT-AX82U, TP LINK AX1800 en momenteel Deco set X20 i.v.m slecht wifi bereik op sommige plekken in huis.


Maar als bij jullie wel een nieuwe router de oplossing is, zit het mogelijk bij mij gewoon in de kabel naar de wijk centrale toe(?).

  • Problemen lijken s’avonds trouwens wel erger vergeleken met overdags.

@JDieren Welke routers heb je geprobeerd? Bij mij verhielp de Asus RT-AX57 het probleem.

Reputatie 2

Ondertussen een 3e router tot mijn beschikking gekregen. Betreft een TP LINK AX1800.
Nog steeds hoge latency op zowel down als upload.

Bij mij ligt het dus niet aan de Zyxel. Wordt er een beetje gestoord van nu.

Zijn deze hoge latency tijdens een speedtest of ook tijdens gamen?
Als ik namelijk een speedtest doe heb ik ook hoge down en upload latency.
Maar tijdens gamen heb ik geen last meer van latency spikes.

Ondertussen een 3e router tot mijn beschikking gekregen. Betreft een TP LINK AX1800.
Nog steeds hoge latency op zowel down als upload.

Bij mij ligt het dus niet aan de Zyxel. Wordt er een beetje gestoord van nu.

Hi @Arjan1996, goed dat jij ook aan de bel trekt.

Graag ontvang ik ook van jou de volgende testen. Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt!

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Pingtest

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 100 1.1.1.1 & Ping -n 100 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

Ik heb de t-56 er maar tussen uit gehaald en mijn eigen router neergezet. En voila geen latency spikes meer… Ik zou ook binnen 3 dagen nog iets horen van Odido maar we zijn inmiddels alweer bijna een week verder en nog niks gehoord. 

 

Goed om te horen dat het bij jou nou is opgelost!

Reputatie 2

Hi @Arjan1996, goed dat jij ook aan de bel trekt.

Graag ontvang ik ook van jou de volgende testen. Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt!

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Pingtest

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 100 1.1.1.1 & Ping -n 100 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

Ik heb de t-56 er maar tussen uit gehaald en mijn eigen router neergezet. En voila geen latency spikes meer… Ik zou ook binnen 3 dagen nog iets horen van Odido maar we zijn inmiddels alweer bijna een week verder en nog niks gehoord. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Arjan1996, goed dat jij ook aan de bel trekt.

Graag ontvang ik ook van jou de volgende testen. Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt!

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Pingtest

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 100 1.1.1.1 & Ping -n 100 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. 

Precies hetzelfde probleem hier, en bij mij lijkt een Asus router ook de oplossing te zijn. Gaan we hier vergoed voor worden?

Reputatie 2

Je kan je hier aansluiten met screenshots, misschien als we genoeg man verzamelen wordt er sneller een oplossing gevonden.

Reputatie 2

Zou jammer zijn als je daadwerkelijk een eigen router moet kopen om van die spikes af te komen. Lijkt er wel op. @JDieren Is volgens mij de enige bij wie dat het niet oploste heb wel 4 topics gelezen waarbij dat het wel verhielp en vreemd dat je geen ping spikes krijgt op LAN pings naar die asus maar wel naar de buitenwereld en met de zyxel beide het geval.. Ik wacht in ieder geval op @Chapeaubas92  ze bevindingen. Of wie weet een firmware update. Jammer dat we abandoned zijn ook 🤣.

Ik neem aan dat als we echt een nieuwe router moeten aanschaffen en je het kan aantonen dat nu alles wel naar behoren werkt de kosten niet voor ons zelf zullen zijn toch? Zou beetje raar zijn als een router niet werkt zoals het moet werken en je zelf voor de kosten mag opdraaien.
Maar ik hou jullie op de hoogte vanavond.

Ben ook benieuwd, zou mooi zijn als het zometeen is opgelost.

Begin ik zometeen nog aan mijn asus router te twijfelen😥

Reputatie 2

Zou jammer zijn als je daadwerkelijk een eigen router moet kopen om van die spikes af te komen. Lijkt er wel op. @JDieren Is volgens mij de enige bij wie dat het niet oploste heb wel 4 topics gelezen waarbij dat het wel verhielp en vreemd dat je geen ping spikes krijgt op LAN pings naar die asus maar wel naar de buitenwereld en met de zyxel beide het geval.. Ik wacht in ieder geval op @Chapeaubas92  ze bevindingen. Of wie weet een firmware update. Jammer dat we abandoned zijn ook 🤣.

Reputatie 2

Ben benieuwd :o

Reputatie 2

PING:
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-300ms
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest buitenwereld -> 200-300ms.

ONT instellingen:
Energy Saving : Uitgeschakeld.

ONT heeft zichzelf geupdate? : Software successfully upgraded. Source version: V500R021C10SPC220B140. Target version: V500R021C10SPC130B125

Logboek van de zyxel zat ook vol met " Ping of Deaths ", source: IP refereert naar ODIDO zelf??
-- Firewall + DOS uitgeschakeld. probleem blijft zich helaas alsnog voordoen.

Kan toch niet dat wij de enige zijn met dit probleem..

 

ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.

Deze pings bevallen mij wel… Ik ga dan maar eens mijn nieuwe asus router bij mijn gaming room weghalen en die gebruiken ipv de zyxel en kijken of dat het probleem oplost.
Dan kan ik mijn oude nighthawk van netgear weer gebruiken, deze was niet compatible met ONT → nighthawk → bedrade computer.

Misschien weet iemand dat of deze asus wel ONT → Asus kan.. Gaat om de : ASUS TUF Gaming AX6000 

Kijk even onder de LAN instellingen en dan het tabblad IPTV. Bij internet zou je dan zometeen 300 moeten invullen. (VLAN 300)

Top bedankt voor de info!

PING:
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-300ms
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest buitenwereld -> 200-300ms.

ONT instellingen:
Energy Saving : Uitgeschakeld.

ONT heeft zichzelf geupdate? : Software successfully upgraded. Source version: V500R021C10SPC220B140. Target version: V500R021C10SPC130B125

Logboek van de zyxel zat ook vol met " Ping of Deaths ", source: IP refereert naar ODIDO zelf??
-- Firewall + DOS uitgeschakeld. probleem blijft zich helaas alsnog voordoen.

Kan toch niet dat wij de enige zijn met dit probleem..

 

ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.

Deze pings bevallen mij wel… Ik ga dan maar eens mijn nieuwe asus router bij mijn gaming room weghalen en die gebruiken ipv de zyxel en kijken of dat het probleem oplost.
Dan kan ik mijn oude nighthawk van netgear weer gebruiken, deze was niet compatible met ONT → nighthawk → bedrade computer.

Misschien weet iemand dat of deze asus wel ONT → Asus kan.. Gaat om de : ASUS TUF Gaming AX6000 

Kijk even onder de LAN instellingen en dan het tabblad IPTV. Bij internet zou je dan zometeen 300 moeten invullen. (VLAN 300)

Reputatie 2

PING:
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-300ms
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest buitenwereld -> 200-300ms.

ONT instellingen:
Energy Saving : Uitgeschakeld.

ONT heeft zichzelf geupdate? : Software successfully upgraded. Source version: V500R021C10SPC220B140. Target version: V500R021C10SPC130B125

Logboek van de zyxel zat ook vol met " Ping of Deaths ", source: IP refereert naar ODIDO zelf??
-- Firewall + DOS uitgeschakeld. probleem blijft zich helaas alsnog voordoen.

Kan toch niet dat wij de enige zijn met dit probleem..

 

ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.

Deze pings bevallen mij wel… Ik ga dan maar eens mijn nieuwe asus router bij mijn gaming room weghalen en die gebruiken ipv de zyxel en kijken of dat het probleem oplost.
Dan kan ik mijn oude nighthawk van netgear weer gebruiken, deze was niet compatible met ONT → nighthawk → bedrade computer.

Misschien weet iemand dat of deze asus wel ONT → Asus kan.. Gaat om de : ASUS TUF Gaming AX6000 

Reputatie 2

Ik heb nergens last van, ik heb de wifi ip de t-56 uit staan. Hebben jullie deze toevallig aan? Zit zelf op het netwerk van KPN misschien heeft dat er ook mee te maken in combi met de modem.

 

Ik lees wel dat het sowieso duid op een compatibiliteit issues aka ligt bij odido.

 

https://help.calex.eu/hc/nl/articles/14344445404189-Mogelijk-compatibiliteitsproblemen-ODIDO-Zyxel-Wi-Fi-routers

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2206944/27

 

Ik ga hier vanmiddag even naar kijken als ik thuis ben.
Probleem nog altijd niet opgelost.. Hopelijk doet dit wel iets! Ik kom hier op terug.

PING:
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-300ms
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms.
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest buitenwereld -> 200-300ms.

ONT instellingen:
Energy Saving : Uitgeschakeld.

ONT heeft zichzelf geupdate? : Software successfully upgraded. Source version: V500R021C10SPC220B140. Target version: V500R021C10SPC130B125

Logboek van de zyxel zat ook vol met " Ping of Deaths ", source: IP refereert naar ODIDO zelf??
-- Firewall + DOS uitgeschakeld. probleem blijft zich helaas alsnog voordoen.

Kan toch niet dat wij de enige zijn met dit probleem..

 

Reputatie 1

Deze laptop vertoont bedraad geen spikes. Soms uitschieters naar 20ms maar daar blijft het bij

Reputatie 1

ik zal later vandaag nog wel even een bekabelde test doen. 

Reageer