Wifi valt constant voor kortere periodes uit

  • 15 October 2023
  • 19 reacties
  • 1210 Bekeken

Goedendag,

Bij T-mobile eigenlijk nooit problemen gehad, maar nu sinds Odido al meerdere malen, meerdere dagen problemen met internet dat constant voor korte periodes uitvalt gedurende meerdere dagen.

Router is de Zyxel T-50 Mat wit.

Al meerdere malen contact gehad met klantenservice, manuele reset uitgevoerd, klantenservice heeft het netwerk gesplit naar 2.4G en 5G, maar helaas ervaren wij nog steeds hetzelfde probleem. Wij maken hier gebruik van glasvezel.

Helaas doen wij op dit moment alles vanaf mijn telefonische hotspot wat natuurlijk ook voor geen meter werkt op lange termijn.

Kunnen jullie wat voor mij betekenen?

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @yoortjee, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik zie dat @Waqqas je al goed op weg heeft geholpen. Ik heb een uitgebreide lijnmeting gedaan en je wifi netwerk onderzocht. Het lijkt er inderdaad op dat een aantal apparaten de verbinding verliezen met het modem. Het modem is up en valt ook niet uit. Er zijn een aantal apparaten die de 2,4 GHz frequentie volledig bezet houden, dit zorgt voor de verstoring. De volgende MAC-adressen zorgen voor de verstoring: 9A:C1:D5:01:7B:5B, AC:50:DE:EC:1E:4F, F8:4F:AD:7D:FF:24, 32:A2:C3:5B:91:29. Zou je kunnen achterhalen welke apparaten dit zijn? Is het mogelijk om deze dichterbij het modem te zetten zodat ze met de 5 GHz frequentie verbinding maken. Je kunt ook voor vijf minuten de 2,4 GHz frequentie uit zetten, dit zorgt ervoor dat je alle apparaten forceert naar de 5 GHz frequentie. 

 

Wat je ook kunt doen is een wifi punt aanschaffen. Zorg ervoor dat je deze bekabeld aansluit, hierdoor kunnen meer cliënts verbinding maken met je netwerk en wordt het beter verdeeld. Ik ga er vanuit dat dit de oplossing voor je is!

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @yoortjee 

De overgang naar Odido zou geen oorzaak moeten zijn voor een wegvallende WiFi.

Maak je naast de T50 ook nog gebruik van een router, switch of versterker?

Naast WiFi valt bekabeld internet ook weg dus een rood lampje op de T50 of gaat het alleen om de WiFi?

Hallo @Waqqas

Wij maken geen gebruik van bekabeld internet. Dit gaat echt om het Wifi in het appartement.Of ik naast de router sta of in de keuken, wat hemelsbreed een aantal meter is, valt de Wifi nog steeds constant weg.

Wij maken verder geen gebruik van een switch of versterker, omdat het niet aan de internet sterkte lijkt te liggen.

Reputatie 7
Badge +15

@yoortjee

Kun je de mediaconverter eens herstarten of de T50 voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken?

@Waqqas 

Enkele seconde geleden de fabrieksreset uitgevoerd.

@Waqqas Is er iets dat ik nu eventueel moet doen?

Reputatie 7
Badge +15

@yoortjee

Na een fabrieksreset zijn alle instellingen weer terug naar default dus misschien wil je de WiFi instellingen aanpassen, gaat het nu iets beter?

@Waqqas Voorheen dit ook al gereset, zoals eerder beschreven, maar helaas zonder verbetering. Zal aannemen dat het nu ook niet direct opgelost zal zijn.

Ik zal het aankijken en mocht het toch weer erop achteruit gaan, zal ik dit laten weten.

@Waqqas Goedenavond, Probleem blijft zich volhouden. Nu tweemaal gereset, maar hij blijft uitvallen. Dit heeft dus niet geholpen.

Reputatie 7
Badge +15

@yoortjee 

Wat ook nog kan is een andere internetkabel plaatsen tussen mediaconverter en router. Als dit ook niet voor verbetering zorgt dan moet je even op de reactie van een moderator wachten 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @yoortjee, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik zie dat @Waqqas je al goed op weg heeft geholpen. Ik heb een uitgebreide lijnmeting gedaan en je wifi netwerk onderzocht. Het lijkt er inderdaad op dat een aantal apparaten de verbinding verliezen met het modem. Het modem is up en valt ook niet uit. Er zijn een aantal apparaten die de 2,4 GHz frequentie volledig bezet houden, dit zorgt voor de verstoring. De volgende MAC-adressen zorgen voor de verstoring: 9A:C1:D5:01:7B:5B, AC:50:DE:EC:1E:4F, F8:4F:AD:7D:FF:24, 32:A2:C3:5B:91:29. Zou je kunnen achterhalen welke apparaten dit zijn? Is het mogelijk om deze dichterbij het modem te zetten zodat ze met de 5 GHz frequentie verbinding maken. Je kunt ook voor vijf minuten de 2,4 GHz frequentie uit zetten, dit zorgt ervoor dat je alle apparaten forceert naar de 5 GHz frequentie. 

 

Wat je ook kunt doen is een wifi punt aanschaffen. Zorg ervoor dat je deze bekabeld aansluit, hierdoor kunnen meer cliënts verbinding maken met je netwerk en wordt het beter verdeeld. Ik ga er vanuit dat dit de oplossing voor je is!

Ik heb precies hetzelfde. 5 ghz valt steeds weg. Zowel telefoon, tv box tv. Al eerder contact over gehad. Steeds ligt niet aan modem. Rare is als ik een 5 ghz moddn aansluit het probleem niet voorkomt. Dit houd in als ik met dat modem verbonden blijf

Reputatie 7
Badge +9

Hey @rookin99, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Wat bedoel je precies met de 5 GHz valt steeds weg? Ik zie dat je de banden gesplitst hebt en Mesh hebt uitgeschakeld. Heb je hier een reden voor? Dit raden we namelijk niet aan. Ben je niet te verweg van het modem voor de 5 GHz band? Ik zie namelijk maar een paar momentjes dat de dekking van de 5 GHz niet goed is. Je internet valt ook niet weg. Wel zie ik dat je ONT al meer dan 100 dagen online is, zou je eens een volledige powerflip willen uitvoeren?

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

 

Dit is al vaker gedaan. Ja het opslpitsen heeft een reden, net als het verlagen van de frequentie. Zowel tv box als tel zien de 5ghz band dan niet. Rare is dat als ik met de buren verbind gebeurt het niet. Dit is ±6m door een betonnen muur I p v 2 meter direct zicht. Maar denk niet dat dit veranderd. Want als ik het aangeef komen ze steeds met de door u aangegeven " oplossing"..…  ik zeg toch ook niet dat de internetverbinding weg valt, maar specifiek de 5ghz band. Opslitsen zou niks uit moeten maken. Dit doe je effectief toch ook als je een gast netwerk hebt? Als het werkt werkt het redelijk goed.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @rookin99, bandsteering zorgt ervoor dat je apparaat met de sterkste band verbinding maakt automatisch. Dan zie je ook maar één SSID. Wat bedoel je precies met verlagen van de frequentie? 

Een gastnetwerk is weer wat anders. Dat is een extra netwerk naast je standaard netwerk. Een gastnetwerk is veel beperkter. Bij je standaard wifinetwerk kunnen alle apparaten met elkaar verbinden en zo gemakkelijk communiceren. In een gastnetwerk kunnen apparaten gewoon internet gebruiken, maar zijn ze geïsoleerd van je eigen apparaten. Dit heeft dan weer invloed op je standaard netwerk en kan voor verstoringen zorgen.

Ik zie dat je een router/switch aangesloten hebt op poort 2, wat heb je hier precies aan zitten? Ik zie een een device genaamd: MerryIoTHotspotV1ECA. Is dit toevallig een acces point? Zou je toch eens de powerflip kunnen uitvoeren en de extender uit je netwerk kunnen halen?

Is geen extender maar een soort linux box. Hangt er al lang aan en was bij vorige provider nooit een probleem met draadloos. Alleen waren zij duur en kon ik geen korting krijgen ondanks 8+ jaar klant.

Ik snap het principe van gast netwerk. Ik heb netwerk beheer gestudeerd en weet dus wel e.e.a van netwerken als die router nou enige vlan functionaliteit had was een gast netwerk niet nodig. De frequentie(bandbreedte) is verlaagd zodat deze niet boven de 60 mhz komt dan vindt mijn box de 5 Ghz band niet  was ik via via achter gekomen. En hij heeft een vrij kanaal welke niet door buren gebruikt wordt.

Ik heb het opgesplitst omdat mijn box het schakelen tussen 2.4 en 5 ghz niet goed doet i t.t mijn tel, mijn smart lighting alleen 2.4 ondersteunt en ik toch de extra bandbreedte van 5 Ghz wel nodig was( voor mijn box).

Nogmaals oude router en router buren geen enkel probleem. De switch is er ong. Oktober tussen gekomen,  hieraan zitten de merryiot, een homelab server met truenas vm, een dns server en enkele linux en windows vm's voor testen bekabeld. Wou er ook een pfsense vm aan hangen om toch vlan functie te krijgen en mijn lighting in een apart vlan te zetten. Of een apart subnet voor te maken maar dit is denk ik geen goed idee straks ontploft de zyxel.

Verbinding viel alweer weg dus de flip is gedaan.  Gaat niet werken denk ik want dit is al eerder gedaan. En terwijl ik dit typ valt de 5Ghz verbinding alweer weg, maar het is niet de router. 🫣

Reputatie 1

Ik heb precies hetzelfde probleem, Wifi verbinding valt constant weg. Bekabeld werkt alles perfect.

Zyxel T-56 Modem met de laatste B10 firmware (V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130).

 

Het probleem zit hem echt in het modem, hoop dat het snel opgelost wordt. 

Neuh niet het modem. Als ze gewoon nou eens een fatsoenlijk, nou ja eentje die niet met custom firmware is dicht gespijkerd meeleveren. Maar fritzboxen zijn geloof ik duurder dan zyxels

Reputatie 7
Badge +14

Om honderdduizenden routers te kunnen beheren is enige vorm van standaardisatie nodig. Gelukkig kunnen klanten die echt los willen met eigen apparatuur aan de gang.

Idd zodat ze kunnen roepen als het niet werkt het is uw apparatuur. Als het hun eigen modem betreft ligt het alsnog aan de omgeving. Kijk bij mijn reactie. Heeft u een ap. Later reset bla bla en verwijder de extender. Terwijl geen van beiden klopt. Noch een ap noch een extender geen van 2. Mijn archer c2 met open wrt maar weer eens opzoeken 

Reageer