WiFi met WPA2 en WPA3

  • 4 May 2024
  • 5 reacties
  • 47 Bekeken

Wie weet er een oplossing (Zyxel T-56)?
Als ik WPA3-PSK of WPA2-PSK/WPA3-PSK selecteer, dan vindt de router mijn wat ouder Synology NAS en HP Officejet Pro8600 niet, maar wel mijn iPhone en iPad.
Als ik WPA2-PSK selecteer, dan vindt de router mijn oudere apparaten wel, maar krijg ik op mijn iPhone 11 ProMax en iPad Air(5e generatie) een melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met het netwerk.

Pieter_B 13 dagen geleden

Apple heeft in alle wijsheid besloten om van eerst een waarschuwing te geven dat je met nieuwe devices op een WPA/WPA2 netwerk zit, naar nu het gewoonweg te blokkeren of niet langer toe te staan.

WPA3 (of beter) is natuurlijk een betere beveiliging, maar laat de keuze bij de eindgebruiker.

Ref: Recommended settings for Wi-Fi routers and access points

Een oplossing voor zowel je oude als nieuwe devices om te kunnen werken met welke WPAx je ook kiest is denk ik niet eenvoudig.

Een oplossing voor je NAS & printer zou kunnen zijn, waar mogelijk, om deze hard wired aan te sluiten binnen je netwerk.

Weet niet of je al gekeken had of er een recente firmware update beschikbaar is voor je NAS & printer, maar als ze te ‘gedateerd’ zijn zal dat een uitdaging worden.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ronald Rotteveel 

Je kiest dan voor WPA2-PSK en op de apparaten die geen verbinding maken, vergeet het netwerk en maak opnieuw verbinding.

Helpt dit?

Hallo @Ronald Rotteveel 

Je kiest dan voor WPA2-PSK en op de apparaten die geen verbinding maken, vergeet het netwerk en maak opnieuw verbinding.

Helpt dit?

Helaas niet. Zodra ik op WPA2 overschakel, verliest de iPhone/iPad de verbinding. Dan kun je het netwerk niet meer ‘vergeten’, dat kan alleen wel op het moment dat je een verbinding hebt. Ik heb vervolgens zowel het modem als de iphone/ipad een herstart gegeven, maar daarna blijft het probleem. Als ik dan met een laptop (die wel verbinding kan maken) de WPA2 weer terugzet op WPA2/WPA3, dan kan ik met de iphone/ipad na een minuut of 2 weer verbinding maken. Maar dan heb ik dus geen connectie meer met de wat oudere apparatuur. Ik vind het wel vreemd dat ik met de iPhone en iPad geen verbinding kan maken want met zowel het KPN-modem (2 jaar terug) en het Ziggo-modem (afgelopen jaar) had ik totaal geen problemen en kon ik met alle oude en nieuwe apparatuur verbinding maken. Dus als je nog een tip hebt…. dan graag!

Reputatie 7
Badge +3

Apple heeft in alle wijsheid besloten om van eerst een waarschuwing te geven dat je met nieuwe devices op een WPA/WPA2 netwerk zit, naar nu het gewoonweg te blokkeren of niet langer toe te staan.

WPA3 (of beter) is natuurlijk een betere beveiliging, maar laat de keuze bij de eindgebruiker.

Ref: Recommended settings for Wi-Fi routers and access points

Een oplossing voor zowel je oude als nieuwe devices om te kunnen werken met welke WPAx je ook kiest is denk ik niet eenvoudig.

Een oplossing voor je NAS & printer zou kunnen zijn, waar mogelijk, om deze hard wired aan te sluiten binnen je netwerk.

Weet niet of je al gekeken had of er een recente firmware update beschikbaar is voor je NAS & printer, maar als ze te ‘gedateerd’ zijn zal dat een uitdaging worden.

Apple heeft in alle wijsheid besloten om van eerst een waarschuwing te geven dat je met nieuwe devices op een WPA/WPA2 netwerk zit, naar nu het gewoonweg te blokkeren of niet langer toe te staan.

WPA3 (of beter) is natuurlijk een betere beveiliging, maar laat de keuze bij de eindgebruiker.

Ref: Recommended settings for Wi-Fi routers and access points

Een oplossing voor zowel je oude als nieuwe devices om te kunnen werken met welke WPAx je ook kiest is denk ik niet eenvoudig.

Een oplossing voor je NAS & printer zou kunnen zijn, waar mogelijk, om deze hard wired aan te sluiten binnen je netwerk.

Weet niet of je al gekeken had of er een recente firmware update beschikbaar is voor je NAS & printer, maar als ze te ‘gedateerd’ zijn zal dat een uitdaging worden.

Hallo Pieter, begrijp jouw reactie helemaal. Ik had de NAS en printer gemakshalve inderdaad al wired aangesloten.
Maar ik begrijp dus niet dat de APPLE’s niet op deze ZYXEL van Odido werken, maar wel op de Experiabox van KPN en ZIGGO modem-router, welke laatste twee bij mijn weten gewoon op WPA/WPA2 werken. Daar schiet mijn kennis dus tekort, maar zou ik wel graag begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3


Maar ik begrijp dus niet dat de APPLE’s niet op deze ZYXEL van Odido werken, maar wel op de Experiabox van KPN en ZIGGO modem-router, welke laatste twee bij mijn weten gewoon op WPA/WPA2 werken. Daar schiet mijn kennis dus tekort, maar zou ik wel graag begrijpen.

Kort geleden waren er al behoorlijk veel problemen met de Zyxel T56, daarvoor was een firmware update nodig om het nodig op te lossen.

Veel van de problemen zijn/waren ook gerelateerd aan het gebruiken van 1 SSID voor alle Wifi signalen, waardoor er apparaten waren die ‘in verwarring’ raakten als ze meerdere capabilities hadden. Maar het zou/kan net zo goed aan de Zyxel kunnen liggen, omdat de switching tussen diverse ‘radio’s’ niet goed is geïmplementeerd bij gelijke SSID’s .. een software dingetje dus.

Weet niet of je het al geprobeerd had, maar probeer eens het volgende;

  • Zet de 6G Wifi eens uit
  • Maak afzonderlijke 2.4G & 5G SSID’s aan, dus het vinkje weghalen om ze gelijk te houden
  • Zet dan een connectie op met 2.4G of de 5G SSID

Dit is min of meer een ‘lapmiddel’ om te kijken of je het werkend kan krijgen.

Een andere mogelijkheid is, om te kiezen voor een eigen router.

Reageer