Beantwoord

Onstabiel wifi internet

  • 3 May 2024
  • 4 reacties
  • 54 Bekeken

Nu 1 dag internet en hoopte op een stabiele verbinding. Helaas tot op heden is het onstabiel en langzaam totdat ik alle apparaten uitzet, op verzoek van de helpdesk, en met mijn laptop naast de modem ga zitten. De conclusie is dat het aan de switch ligt en de hoeveelheid apparaten die op wifi aangesloten zijn volgens de desbetreffende dame. Mij is verteld bij de aankoop van het abonnement dat wifi geen probleem is en zo sterk tot op de zolder. Ziggo is dan flink duurder maar ik had daar wel de snelheid die beloofd was op de wifi. Wie kan mij vertellen wat te doen zodat ik de beloofde snelheid kan halen. Kom nu vaak uit op een snelheid van 50 mb/s terwijl ik tot 1 gbit zou kunnen halen. Ik vrees dat ik nog gebruik moet maken van mijn bedenktijd of een utp kabel aanleggen zodat in elk geval mijn tv wordt aangesloten op de vaste verbinding maar dat zou maar 1 apparaat minder zijn...

icon

Beste antwoord door Waqqas 5 May 2024, 00:05

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hi @emieljanssen1980, ik wil je allereerst van harte welkom heten op de Community! Het kan inderdaad zo zijn dat de switch echt invloed heeft op het bereik en de stabiliteit van jouw wifinetwerk. Toch wil ik voor de zekerheid nakijken of het internet helemaal goed binnenkomt. Heb je de mogelijkheid om een bekabelde speedtest uit te voeren? Ik ben namelijk erg benieuwd welke snelheden je bekabeld haalt en of de snelheid hier wel op orde is! 

Goedemiddag Nora, helaas heb ik geen ouderwetse kabelaansluiting meer op mijn laptop. Echter heb ik wel met je collega een test uitgevoerd met de laptop "tegen" de modem. Hierbij heb ik een snelheid van bijna 600 mb download en upload. Als ik in de woonkamer zit een 6 tot 8 meter loopt de snelheid terug naar 50mb en soms lager. Hierbij is de ping dubbel zo hoog en ook de jitter boven de 40. Wel heb ik veel wifi verbindingen in de woonkamer waaronder chromecast, tv, 2 telefoons, thermostaat en een switch. Hierbij af en toe een laptop. 

 

Mvg Emiel Janssen 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @emieljanssen1980 

Odido heeft een bekabelde speedtest nodig om dit probleem verder te onderzoeken, een test via de WiFi wordt niet geaccepteerd. Verwijder alle andere apparaten die bekabeld zijn aangesloten op de router, sluit een laptop of pc aan met minimaal een CAT5e internetkabel, doe een speedtest met de Ookla speedtest app en deel het resultaat hier.

Met de router kunnen 32 WiFi cliënten per band (2,4 GHz en 5 GHz) verbinden. Om het bereik te verbeteren kan je misschien een WiFi Plus punt nemen.

Verder kan je de router ook eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld, wellicht gaat het dan beter.

Inmiddels heb ik een bekabelde test kunnen uitvoeren en deze is rond de 950 voor zowel upload en download. Dit is helemaal goed

De wifi in de woonkamer is op een telefoon rond de 300 mb/s.  En op de laptop 2 minuten later met de wifi op mijn telefoon uitgschakeld nog maar 82 mb/s terwijl ik op sommige momenten op dezelfde laptop bijna 500 mb/s heb op de wifi. En er zijn geen extra apparaten bij gekomen

Op zolder met een wifi versterker in het trapgat nog maar 25 mb/s waarbij mijn telefoon het enige wifi apparaat is en mijn laptop max ron de 90mb/s. Wanneer ik een kabel heb naar de wifi versterker. Is dan het wifi signaal ook sterker naar zolder toe?? En hoe komt het dat de wifi zo enorm fluctueert? Mijn ziggo modem was veel stabieler hiermee.

Reageer