Skip to main content
Beantwoord

Mesh netwerk met T56 en wifi punten werkt niet (goed)

  • 6 July 2024
  • 9 reacties
  • 170 Bekeken

Ik heb een T56 (firmware b10_0130) met twee WX5600 wifi punten. Eén bedraad aangesloten, de ander draadloos. Succesvol geïnstalleerd volgens de aanwijzingen. Ik heb de wifi punten statische IP adressen toegekend in Home Networking > Static DHCP.

Het mesh netwerk met deze wifi punten lijkt echter niet goed te werken, niet iedereen in huis heeft goede wifi en verbinding met deze wifi punten ook al “wonen” ze dichtbij. Op de configuratie pagina zie ik in de Topology plaat beide wifi punten (als gewone verbonden apparaten), in de List slechts één. In de List ontbreekt sowieso een groot deel van mijn verbonden apparaten. Ik kan niet ziet welke apparaten met mijn wifi punt zijn verbonden, het lijkt er dus op dat er geen mesh netwerk actief is. Wanneer ik inlog op de wifi punten en de Connectivity wil zien dan wordt ik doorgeleid naar de pagina van de T56.

In de Mpro Mesh app zie ik alle apparaten maar deze geeft aan dat mesh niet actief is, en ik kan mijn wifi punten via deze app niet herstarten. Nog een aanwijzing dat mesh niet goed werkt.

 

Voorheen had ik een T54 met dezelfde wifi punten (op dezelfde manier aangesloten, met statische IP adressen). Iedereen in huis had daarmee goede wifi. Ook was in de configuratie pagina wel te zien welke apparaten met een wifi punt waren verbonden. En gaf de Mpro Mesh app aan dat er een mesh netwerk actief was, en kon ik via die app mijn wifi punten herstarten.

 

De configuratie pagina van de T56 heeft helaas zeer weinig mogelijkheden tot diagnose of gedetailleerde instellingen, dus heeft iemand een idee hoe dit verder te analyseren en te fixen?

 

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @navajo 

Ik had eens gelezen dat door de firmware de T56 en WiFi punten niet goed moet elkaar communiceren, mogelijk is een update dan de oplossing.

Door een bug in de firmware werkt de topologie niet goed en laat de Mpro app niet zien wat hij normaal wel laat zien @navajo. Als je de Net Analyzer app download kun je de BSSID bekijken waar je mee verbonden bent. De wifipunten moeten wel normaal functioneren alleen werkt de weergave niet zoals het moet 😃

Dank @TM33. Ik kan met Network Analyzer idd zien dat bijv. een telefoon snel overschakelt naar het wifi punt dat het meest dichtbij is.

Zit het toch ergens anders in. Het valt op dat wifi een stuk beter wordt na een herstart van modem en wifi-punten. Het vorige modem T-54 had dat ook, daar werkte internet regelmatig niet meer na 14 dagen (dus niet alleen wifi). Blijkbaar heeft de T-56 (en mogelijk de wifi punten) ook last van dit “verval”.

Reputatie 1

Welke iOS app is dit precies. 
 

Blijft overigens knullig dat Odido MPro app niet aan de gang krijgt…..  en dat al een hele tijd……

Welke iOS app is dit precies. 
 

Blijft overigens knullig dat Odido MPro app niet aan de gang krijgt…..  en dat al een hele tijd……

 @Arthur H Network Analyzer is een Android app. Mpro Mesh is van Zyxel en niet van Odido.

Wat m.i. knullig is dat Odido het (mbv Zyxel) niet voor elkaar krijgt om de mesh status in de webpagina van het modem goed te krijgen. Als dat gefixt is werkt Mpro Mesh waarschijnlijk ook weer goed.

Op meerdere fronten werkt die Zyxel webpagina brak; apparaten verbonden via wifi zouden gestippeld getekend moeten worden maar ik zie nergens gestippelde lijntjes. Wanneer je de apparaatnaam en icoon aanpast dan is bij een volgende herstart een kwart van je instellingen verdwenen, en dat issue zie ik al sinds de T-54. Ook toont de List view minder apparaten dan de Topology view, ook al járen een issue.

Reputatie 1

Is dat juist? Ik kan mij niet voorstellen dat Zyxel al ruim een halfjaar geen update uitgevoerd heeft op een van zijn nieuwste modems. Zou mij niets verbazen als er speciaal voor Odido aparte software geschreven wordt en dat dit de bottleneck is. 

Hi, 

 

Afgelopen weken is bij mij de nieuwe modem T56 en de Wifi punten aangekomen.

Eerder zag ik met de Mpro Mesh app dat er netjes Wifi apparaten op de modem en op de wifi punten onder verdeeld werden. Nu zie ik dat niet meer in de app.

 

Ook als ik op 192.168.1.1 inlog, zie ik dat de topologie alles op de modem verbonden is.

Mesh staat actief. Doe ik iets verkeerd of moet er ergens nog een extra vink zetten? Of moet ik zoals meerdere mensen al gemeld hebben hier, dat er wordt gewacht op een Firmware?

 

Alvast dank

Reputatie 7
Badge +9

Dat klopt inderdaad @iPHONE3GS2009, dit wordt opgelost in een volgende firmware! Op dit moment zijn onze modems eerst aan de beurt voor een upgrade, daarna komt de WX5600, in die update zal het verholpen zijn. 

Ok top dank. Jullie hebben vast release datums al gereed? Dat zou naar mijn mening heel wat vragen ook richting jullie schelen. 

Reageer