Skip to main content

Sinds ik de EX5601 heb kampt het ding met een flinke lijst met bugs die maar niet worden opgelost. Ik heb een EX5601 (firmware b10_0130) met twee WX5600 wifi punten.


1. Wifi verbinding niet overal goed
Sinds ik de T56 heb heeft niet iedereen in huis een goede wifi verbinding ook al “wonen” ze dichtbij, zie dit topic. Via de Net Analyzer app kan ik wel zien dat deze personen zijn verbonden met het dichtstbijzijnde wifipunt.
Voorheen had ik een T54 met dezelfde wifi punten, en iedereen in huis had daarmee wel een goede wifi.


2. Internet verbinding stopt meestal na 14+ dagen
Hiervoor had ik dus een T54 modem. De reden dat ik in april dit jaar een ander modem heb gekregen, de T56, was dat de internet verbinding meestal na 14+ dagen stopte. Dat was alleen op te lossen door het modem (en voor de zekerheid de wifipunten) te herstarten.
Met de T56 heb ik echter nog steeds hetzelfde probleem. Ik herstart daarom preventief elke twee weken de hele boel, maar het is natuurlijk vrij knullig dat deze periodieke herstart nodig is.
NB: Met het modem van mijn vorige provider + eigen router had ik dit probleem nooit.
NB2: Volgens een Odido analyst die in april even naar het probleem gekeken heeft zou dit kunnen liggen aan mijn (semi-managed) switches die erachter hangen, maar dat is natuurlijk grote onzin, daarnaast zijn de switches ingesteld om zich als “domme” switches te gedragen.


3. Wifi mesh netwerk lijkt niet actief cq. kan niet ingezien worden
In de EX5601 vind ik geen enkele aanwijzing dat mesh actief is en goed werkt (behalve het vinkje EasyMesh in Wireless dan). De web interface van het wifipunt biedt ook geen enkele hulp, wanneer ik inlog en op Connectivity klik wordt ik doorgeleid naar de pagina van de T56. De web interface van het wifipunt biedt daarom geen enkele meerwaarde, behalve om het ding opnieuw op te starten om probleem #2 te tackelen.
De Zyxel MPro Mesh app geeft zelfs aan dat mesh niet actief is. Via de Net Analyzer app kan ik echter herleiden dat mesh wel actief moet zijn.
Hiervoor had ik een T54 modem icm dezelfde wifipunten en die combinatie werd wel goed herkend in de MPro app. Ik kon toen ook eenvoudig via de app zowel de wifipunten als modem periodiek herstarten tbv bug #2, nu moet ik dat op een laptop doen en daarvoor eerst op elk apparaat inloggen.
 

#4 Verbonden apparaten worden niet goed weergegeven
In het modem wordt in Connectivity steevast het aantal verbonden apparaten niet goed weergegeven. Topology toont momenteel 18 apparaten maar List slechts 16. Wat er mist is een draadloos aangesloten wifipunt (het andere wifipunt is bedraad aangesloten) en een Android telefoon. Deze bug zit er al in sinds ik de T56 heb.
NB: ik wil in de interface van de wifipunten ook graag zien welke apparaten met dat punt zijn verbonden.
NB2: de MPro app toont overigens 19 apparaten, wat weer een bug in de app lijkt te zijn, aangezien deze een extra “Unknown” apparaat laat zien zonder IP adres.
 

#5 Apparaatnaam en icoon worden niet goed onthouden
In In het modem is het in Connectivity > List mogelijk om een apparaatnaam en icoon te wijzigen. Voor een aantal apparaten wordt dat niet onthouden, dwz na reboot van het modem hebben ze weer een andere naam en icoon. Voor sommige apparaten wordt dit wel goed onthouden.
 

Dit is slechts het overzicht met bugs die ik ervaar, ik vermoed dat er wel meer bugs in zitten. Ik lees in diverse topics zoal deze en deze dat het mesh probleem in “de volgende firmware update” wordt opgelost. We zijn inmiddels wat firmware updates verder maar van bovengenoemde lijst is er echter niets opgelost.

 

Ik herken ook een aantal punten en sluit mij hierbij aan. 


Hey @navajo, dit klinkt inderdaad allemaal issues van de firmware.

We zijn bijna klaar met de T-54 updates, dan is de T-75 aan de beurt en daarna de WX5600. Dan zou de topologie en Mpro Mesh app weer moeten werken.


Dat klinkt niet echt bemoedigend….


Reageer