Beantwoord

Vaste telefoon instellen op Fritzbox 5590 fiber

  • 25 May 2024
  • 27 reacties
  • 341 Bekeken

Reputatie 1

Mijn fiber verbinding werkt nu al een tijdje stabiel, direct op een Fritzbox 5590 Fiber aangesloten. Nu probeer ik mijn vaste telefoon aan de gang te krijgen. Daar heb ik gegevens voor nodig.

Heb contact gehad met Odido chat service via Yasmine en heb een VOIP nummer en username kunnen krijgen, maar mijn password weten ze niet. Via Mijn Odido krijg je bij het opvragen van de VOIP gegevens nog steeds “Er is een fout opgetreden bij het ophalen van de gegevens. Probeer het later opnieuw.

Kan iemand mij mijn password emailen?

ps: waar ik heb gezocht naar gegevens: https://www.odido.nl/my/thuis/instellingen/bellen

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 May 2024, 17:16

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Erwin-too 

Het wachtwoord voor VoIP zal je via dit Python script moeten achterhalen, de Odido app bevat een bug waardoor dit niet mogelijk is.

Reputatie 1

Dank, ik zal er eens naar kijken - maar het zou toch veel eenvoudiger zijn als Odido even een nieuw wachtwoord instelt en mij dat stuurt? Ik bedoel, dat hebben ze ook ooit in het Zyxel kastje gezet..

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin-too 

Normaal kan je een nieuw wachtwoord in je Odido account kiezen maar vanwege een bug moet het even op deze manier.

@Erwin-too

Normaal kan je een nieuw wachtwoord in je Odido account kiezen maar vanwege een bug moet het even op deze manier.

Laten we snel hopen dat dit gefixt wordt.

@Erwin-too 

Ik heb in Juli 2022 het via mijn T-Mobile (Odido) gedaan.

Nieuw wachtwoord en dat in mijn Fritzbox 5590 gezet.

Dat werkte toen perfect helaas zit er een bug in het systeem dat dit niet meer werkt.

 

Reputatie 1

Ik zal dat script proberen, maar wacht ook nog op een reactie van Odido.

https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/

En dan in die link boven:

 

Uhh… “3 jaar geleden”. Dus Odido voldoet al drie jaar niet aan de wetgeving? Hoe kan dat?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin-too

De melding die je bovenaan de link ziet kan je voor nu regelen, die was in het begin geplaatst toen hij via je Odido account mogelijk werd maar nu blijkt er een bug in te zitten.

Odido is hier ook van op de hoogte en werkt aan een oplossing.

Reputatie 1

Nou dat werkte niet met de Zyxel aan mijn laptop aangesloten. Ik snap nu dat ik mijn FritzBox er weer af moet halen en dan mijn internet eerst weer met de Zyxel aan de gang moet krijgen? Dat betekent ook het PON kastje weer aansluiten enzo. Wat een gedoe.

Het IP adres in het script is een private adres 10.12.0.10. Hoe kan mijn PC daar dan verbinding mee leggen, die zit op een ander subnet.

Ik zou toch echt graag gewoon het password van Odido krijgen. Is er nou niemand van Odido op dit forum die me hier even mee kan helpen?

Ik vond ook nog deze handleiding: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Daar staat ook in dat je contact moet opnemen met Odido als de gegevens niet in het klantportaal staan. Dat heb ik gedaan, en de dame aan de telefoon zei dat ze dat niet kon geven.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin-too 

Het script heb ik ook gebruikt en werkt prima, wel moet je de Odido modem/router gebruiken.

Voor zover ik weet hoef je dan enkel de stappen te volgen en is er niks anders nodig.

Reputatie 1

@Erwin-too

Het script heb ik ook gebruikt en werkt prima, wel moet je de Odido modem/router gebruiken.

Voor zover ik weet hoef je dan enkel de stappen te volgen en is er niks anders nodig.

Ik snap dat het voor jou werkt, maar ik wil een reactie van Odido en gewoon mijn gegevens zoals ze verplicht zijn bij wet te verstrekken. Ik heb geen zin om alles terug om te bouwen naar die Zyxel. Ben allang blij dat het nu werkt (na maanden storing, zie mijn andere post).

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin-too Ik help je graag verder, maar zoals @Waqqas aangeeft is er momenteel een bug. Ik ga er morgen gelijk achteraan of ik op een andere manier het wachtwoord kan achterhalen. Ik laat het je weten, zodra ik meer weet! 

Reputatie 7
Badge +6

@Erwin-too Als je niet de Zyxel weer aan wilt sluiten, is er nog een andere oplossing. Je kunt VLAN 100 handmatig instellen op de Fritzbox. Dat doe je door te kiezen voor ‘Andere internetaanbieder’ en dan  VLAN 100 in te stellen. Je internet valt dan weg, maar je krijgt nu een IP-adres in de 10.x.x.x-reeks. Voer vervolgens het script uit en dan zou je je wachtwoord moeten zien. Daarna kun je óf VLAN 300 terugzetten, óf weer kiezen voor het Odido-/T-Mobile-profiel en heb je weer internet. Lukt het zo?

Even voor de volledigheid: mijn topic stamt nog uit de tijd dat het vrijgeven van VOIP-gegevens niet verplicht was en toenmalig T-Mobile dat dus ook niet deed. Toen de wet die je noemt inging, werd het mogelijk om via Mijn T-Mobile/Odido een eigen wachtwoord in te stellen. Dat is een tijdje goed gegaan, waarna er een bug ontstond en het niet meer werkte. Toen heb ik dit script in ere hersteld. Laatst wees iemand mij erop dat dat ook alweer ruim een jaar geleden is, dus ik ben helemaal met je eens dat dit gefikst moet worden. Toevallig heb ik het vorige week opnieuw onder de aandacht gebracht bij de moderators. Het staat dus weer op de radar.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin-too Dank je wel voor je geduld. Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de fix wordt meegenomen in de volgende firmware update. Wanneer dit precies is durf ik op dit moment niet te zeggen. 

Reputatie 1

@Erwin-too Dank je wel voor je geduld. Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de fix wordt meegenomen in de volgende firmware update. Wanneer dit precies is durf ik op dit moment niet te zeggen. 

Hoi Teresa, een fix in een firmware update? Een firmware update klinkt alsof er een apparaat nieuwe software moet krijgen. Dat klinkt wel een beetje apart, een firmware update van wat? Het gaat toch om de website en back-end sofware die Odido gebruikt om de gegevens aan de gebruikers te verstrekken, zoals wettelijk verplicht sinds 2022? Er is ook geen datum bekend wanneer dit opgelost wordt. Dus ik concludeer dat het voor jullie ook lastig is om duidelijkheid te krijgen in je eigen organisatie, daar heb ik wel wat ervaring mee. Als ik ergens mee kan helpen om zichtbaarheid bij jullie management te krijgen, laat maar weten. Misschien helpt het om bijvoorbeeld een klacht in te dienen bij de ACM.

 

Net ODIDO nog een keer gebeld over het feit dat het script bij mijn odido voor het aanmelden met SIP gebruikersnaam en wachtwoord niet werkt. Drie medewerkers aan de lijn gehad. Resultaat we zijn er mee bezig en geen termijn wanneer het is opgelost, als het al wordt opgelost. Als het nu bij T-mobile heeft gewerkt voor de 5590 FIBER router… hoe moeilijk kan de oplossing dan zijn?

Overweeg serieus om ODIDO de deur uit te doen. De overgang van de sim-only die nog van Tele-2 waren is ook al niet gelukt. Pas nadat ik m'n vertrek aankopndigde werd dat door een medewerker opgelost. Wel 2 nieuwe jaar contracten aan laten smeren omdat het niet anders kon.

 

Ik heb het wachtwoord met het python script opgehaald. bedankt daarvoor. Helaas geen resultaat voor mijn 5590 FIBER.

Groetjes Maarten

 

Reputatie 2
Badge +2

Buiten het feit dat ik opzich het principe begrijp dat het gewoon moet werken met de voip dienst van Odido ben ik wel benieuwd waarom je niet gewoon een alternatieve voip dienst zoals bijvoorbeeld cheap connect zou willen gebruiken? Zit je niet met porteringen enzo als je eens van provider overstapt, en volgens mij is het in vele use cases ook nog eens goedkoper. 

Bij mij werkte het script prima. Nu zit alles op de 5590 Fiber.

Reputatie 1

@RinusRiviera Ik probeer ook mijn 5590 rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten. Het lukt mij tot op heden nog niet. Zit jij op het KPN WBA netwerk of een ander?

Reputatie 1

@Erwin-too Dank je wel voor je geduld. Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de fix wordt meegenomen in de volgende firmware update. Wanneer dit precies is durf ik op dit moment niet te zeggen. 

Hoi Teresa, heb je al nieuws?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Erwin-too ik ben hier om je verder te helpen! Toevallig heb ik hier gisteren een andere klant nog mee geholpen om het werkend te krijgen. Ik heb gevraagd om een nieuw sip wachtwoord bij development. Zodra ik deze heb, stuur ik deze naar je toe in PB! 😊

Reputatie 1

Ik wil even aangeven dat het bij mij ook opgelost is. Ik heb de Fritzbox 5590 met eigen ONT aangesloten en het werkt prima!

Vaag, ik heb op mijn account een sipwachtwoord aan kunnen maken maar ik krijg van de Fritzbox (5590) de melding:

Aanmelding van het internetnummer gebruikersnaam niet geslaagd. Remote site meldt oorzaak 401

Ik heb die gebruikersnaam eens vervangen door mijn telefoon nummer maar dat gaf hetzelfde resultaat..

het scriptje werkt op geleverde modem wel maar krijg de melding “geen gegevens voor fon1 en fon 2. De modem is een zyxel T54

Ik kan zowiezo niets met dat modem want ik kom er niet in. Combinatie gebruikersnaam en wachtwoord werkt niet. Ook niet na een reset

Nu werkt mijn eerste inlog hier ook niet meer. op een of andere manier ging het met het aanmaken van het account mis. Wachtwoord vergeten aanklikken was vergeefs… of de reactie duurt lang.

Reputatie 1

Hi @Erwin-too ik ben hier om je verder te helpen! Toevallig heb ik hier gisteren een andere klant nog mee geholpen om het werkend te krijgen. Ik heb gevraagd om een nieuw sip wachtwoord bij development. Zodra ik deze heb, stuur ik deze naar je toe in PB! 😊

Dank voor het  wachtwoord en het is gelukt, ik heb mijn DECT telefoons direct op de Fritzbox aan kunnen sluiten en kan bellen en gebeld worden. Fijn voor iedereen dat je nu niet meer zo ingewikkeld hoeft te doen met scriptjes enzo.

 

Reputatie 1

 

Ik zou even je eigen topic aanmaken, dit is mijn topic en dat is opgelost. 😉

 

Reputatie 4
Badge

@Erwin-too Dank je wel voor je geduld. Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de fix wordt meegenomen in de volgende firmware update. Wanneer dit precies is durf ik op dit moment niet te zeggen. 

@Teresa van Odido Ik vind je signature onder je berichten hier behoorlijk ironisch:

“Neem alvast een kijkje in onze Wiki! https://community.odido.nl/knowledge-base”

De procedure zoals in de wiki beschreven werkt al jaren niet, het script van @TMTV wel, maar daar verwijzen jullie niet naar.

De bug zit in de website, waarmee je zelf een wachtwoord zou moeten kunnen instellen.
Dat werkt al jaren niet (vandaar het script), en als ze je verteld hebben dat dit in de volgende firmware opgelost gaat worden, dan gaat dit nooit opgelost worden. De website heeft geen firmware.

Het zou jullie sieren als problemen waarvoor de oplossing door gebruikers wordt aangedragen ook werkelijk opgelost zouden worden, en als de procedures in de wiki waar jullie naar verwijzen ook zouden werken. En dat de wiki aangepast zou worden om hem wel kloppend te maken.

Reputatie 7
Badge +3

@henkdeleeuw Ik vind jouw manier van opbouwende kritiek geven ook behoorlijk ironisch, maar ik moet toegeven je houdt mij wel altijd scherp! 

Regelmatig checken wij tijdens onze moderatierondes de relevantie in de artikelen op onze wiki pagina om er voor te zorgen dat deze up to date zijn. Nu kan het inderdaad zo zijn dat dit artikel ons is ontglipt en dat wij niet het beste antwoord geven in het artikel. 

Gelukkig is dit een klant helpt klant community en daardoor hebben wij het geluk dat we iedere dag bij mogen leren. Ik wil graag goed nagaan wat er precies aan de hand is, zodat we het topic kunnen aanpassen indien nodig. Ik ga dit morgen gelijk opgooien tijdens de vergadering. Ik laat je weten wat de uitkomst is! 

Ps. De meeste informatie in onze wiki klopt. Gezien ik bijna iedere dag berichten plaats, is de wiki nog makkelijker te vinden door mijn handtekening. Mocht je nog wat tegenkomen, laat het dan vooral weten. Wij streven er altijd naar om jullie van de meest actuele informatie te voorzien! 

Reageer