Beantwoord

Vaste telefoon instellen op Fritzbox 5590 fiber


Reputatie 1

Mijn fiber verbinding werkt nu al een tijdje stabiel, direct op een Fritzbox 5590 Fiber aangesloten. Nu probeer ik mijn vaste telefoon aan de gang te krijgen. Daar heb ik gegevens voor nodig.

Heb contact gehad met Odido chat service via Yasmine en heb een VOIP nummer en username kunnen krijgen, maar mijn password weten ze niet. Via Mijn Odido krijg je bij het opvragen van de VOIP gegevens nog steeds “Er is een fout opgetreden bij het ophalen van de gegevens. Probeer het later opnieuw.

Kan iemand mij mijn password emailen?

ps: waar ik heb gezocht naar gegevens: https://www.odido.nl/my/thuis/instellingen/bellen

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 May 2024, 17:16

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Erwin-too 

Het wachtwoord voor VoIP zal je via dit Python script moeten achterhalen, de Odido app bevat een bug waardoor dit niet mogelijk is.

Reputatie 1

Dank, ik zal er eens naar kijken - maar het zou toch veel eenvoudiger zijn als Odido even een nieuw wachtwoord instelt en mij dat stuurt? Ik bedoel, dat hebben ze ook ooit in het Zyxel kastje gezet..

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin-too 

Normaal kan je een nieuw wachtwoord in je Odido account kiezen maar vanwege een bug moet het even op deze manier.

@Erwin-too

Normaal kan je een nieuw wachtwoord in je Odido account kiezen maar vanwege een bug moet het even op deze manier.

Laten we snel hopen dat dit gefixt wordt.

@Erwin-too 

Ik heb in Juli 2022 het via mijn T-Mobile (Odido) gedaan.

Nieuw wachtwoord en dat in mijn Fritzbox 5590 gezet.

Dat werkte toen perfect helaas zit er een bug in het systeem dat dit niet meer werkt.

 

Reputatie 1

Ik zal dat script proberen, maar wacht ook nog op een reactie van Odido.

https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/

En dan in die link boven:

 

Uhh… “3 jaar geleden”. Dus Odido voldoet al drie jaar niet aan de wetgeving? Hoe kan dat?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin-too

De melding die je bovenaan de link ziet kan je voor nu regelen, die was in het begin geplaatst toen hij via je Odido account mogelijk werd maar nu blijkt er een bug in te zitten.

Odido is hier ook van op de hoogte en werkt aan een oplossing.

Reputatie 1

Nou dat werkte niet met de Zyxel aan mijn laptop aangesloten. Ik snap nu dat ik mijn FritzBox er weer af moet halen en dan mijn internet eerst weer met de Zyxel aan de gang moet krijgen? Dat betekent ook het PON kastje weer aansluiten enzo. Wat een gedoe.

Het IP adres in het script is een private adres 10.12.0.10. Hoe kan mijn PC daar dan verbinding mee leggen, die zit op een ander subnet.

Ik zou toch echt graag gewoon het password van Odido krijgen. Is er nou niemand van Odido op dit forum die me hier even mee kan helpen?

Ik vond ook nog deze handleiding: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Daar staat ook in dat je contact moet opnemen met Odido als de gegevens niet in het klantportaal staan. Dat heb ik gedaan, en de dame aan de telefoon zei dat ze dat niet kon geven.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin-too 

Het script heb ik ook gebruikt en werkt prima, wel moet je de Odido modem/router gebruiken.

Voor zover ik weet hoef je dan enkel de stappen te volgen en is er niks anders nodig.

Reputatie 1

@Erwin-too

Het script heb ik ook gebruikt en werkt prima, wel moet je de Odido modem/router gebruiken.

Voor zover ik weet hoef je dan enkel de stappen te volgen en is er niks anders nodig.

Ik snap dat het voor jou werkt, maar ik wil een reactie van Odido en gewoon mijn gegevens zoals ze verplicht zijn bij wet te verstrekken. Ik heb geen zin om alles terug om te bouwen naar die Zyxel. Ben allang blij dat het nu werkt (na maanden storing, zie mijn andere post).

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@Erwin-too Ik help je graag verder, maar zoals @Waqqas aangeeft is er momenteel een bug. Ik ga er morgen gelijk achteraan of ik op een andere manier het wachtwoord kan achterhalen. Ik laat het je weten, zodra ik meer weet! 

Reputatie 7
Badge +6

@Erwin-too Als je niet de Zyxel weer aan wilt sluiten, is er nog een andere oplossing. Je kunt VLAN 100 handmatig instellen op de Fritzbox. Dat doe je door te kiezen voor ‘Andere internetaanbieder’ en dan  VLAN 100 in te stellen. Je internet valt dan weg, maar je krijgt nu een IP-adres in de 10.x.x.x-reeks. Voer vervolgens het script uit en dan zou je je wachtwoord moeten zien. Daarna kun je óf VLAN 300 terugzetten, óf weer kiezen voor het Odido-/T-Mobile-profiel en heb je weer internet. Lukt het zo?

Even voor de volledigheid: mijn topic stamt nog uit de tijd dat het vrijgeven van VOIP-gegevens niet verplicht was en toenmalig T-Mobile dat dus ook niet deed. Toen de wet die je noemt inging, werd het mogelijk om via Mijn T-Mobile/Odido een eigen wachtwoord in te stellen. Dat is een tijdje goed gegaan, waarna er een bug ontstond en het niet meer werkte. Toen heb ik dit script in ere hersteld. Laatst wees iemand mij erop dat dat ook alweer ruim een jaar geleden is, dus ik ben helemaal met je eens dat dit gefikst moet worden. Toevallig heb ik het vorige week opnieuw onder de aandacht gebracht bij de moderators. Het staat dus weer op de radar.

Reputatie 7
Badge +2

@Erwin-too Dank je wel voor je geduld. Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de fix wordt meegenomen in de volgende firmware update. Wanneer dit precies is durf ik op dit moment niet te zeggen. 

Reputatie 1

@Erwin-too Dank je wel voor je geduld. Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de fix wordt meegenomen in de volgende firmware update. Wanneer dit precies is durf ik op dit moment niet te zeggen. 

Hoi Teresa, een fix in een firmware update? Een firmware update klinkt alsof er een apparaat nieuwe software moet krijgen. Dat klinkt wel een beetje apart, een firmware update van wat? Het gaat toch om de website en back-end sofware die Odido gebruikt om de gegevens aan de gebruikers te verstrekken, zoals wettelijk verplicht sinds 2022? Er is ook geen datum bekend wanneer dit opgelost wordt. Dus ik concludeer dat het voor jullie ook lastig is om duidelijkheid te krijgen in je eigen organisatie, daar heb ik wel wat ervaring mee. Als ik ergens mee kan helpen om zichtbaarheid bij jullie management te krijgen, laat maar weten. Misschien helpt het om bijvoorbeeld een klacht in te dienen bij de ACM.

 

Net ODIDO nog een keer gebeld over het feit dat het script bij mijn odido voor het aanmelden met SIP gebruikersnaam en wachtwoord niet werkt. Drie medewerkers aan de lijn gehad. Resultaat we zijn er mee bezig en geen termijn wanneer het is opgelost, als het al wordt opgelost. Als het nu bij T-mobile heeft gewerkt voor de 5590 FIBER router… hoe moeilijk kan de oplossing dan zijn?

Overweeg serieus om ODIDO de deur uit te doen. De overgang van de sim-only die nog van Tele-2 waren is ook al niet gelukt. Pas nadat ik m'n vertrek aankopndigde werd dat door een medewerker opgelost. Wel 2 nieuwe jaar contracten aan laten smeren omdat het niet anders kon.

 

Ik heb het wachtwoord met het python script opgehaald. bedankt daarvoor. Helaas geen resultaat voor mijn 5590 FIBER.

Groetjes Maarten

 

Reputatie 2
Badge +2

Buiten het feit dat ik opzich het principe begrijp dat het gewoon moet werken met de voip dienst van Odido ben ik wel benieuwd waarom je niet gewoon een alternatieve voip dienst zoals bijvoorbeeld cheap connect zou willen gebruiken? Zit je niet met porteringen enzo als je eens van provider overstapt, en volgens mij is het in vele use cases ook nog eens goedkoper. 

Reageer